Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  109 34237
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
I denne tråden ønsker jeg en konstruktiv diskusjon rundt konseptet borgerlønn. Er det noe å satse på — vil det i det hele tatt fungere? "Men, Olympic, hva er egentlig borgerlønn?", lurer du kanskje på. Det skal jeg prøve å forklare her.

Da jeg ble presentert for idéen ble jeg umiddelbart skeptisk. En garantert grunnlønn betalt likt til alle landets borgere, om det så være seg milliardærer som Christian Ringnes, jenta i kassa på Rimi, de narkomane, eller kompisen din som bare ligger på sofaen og drar seg dag inn og dag ut. Dette skal altså ikke være behovsprøvd, men en inntekt som tilfaller alle etter det universalistiske prinsipp, slik sett skiller det seg ganske kraftig fra de fleste trygdeordninger vi har i dagens velferdsstat, bortsett fra barnetrygd og alderspensjon. Ulike varianter av borgerlønnn har ganske bred appell på tvers av ideologier, og har blitt støttet av blant annet nobelprisvinnere i økonomi som: Milton Friedman, James Meade, Paul Samuelson, Herbert Simon, Robert Solow, Jan Tinbergen og James Tobin.

Så, hva er implikasjonene av dette, velferdssystemet vårt fungerer jo bra?

Verdighet
Først og fremst vil jeg trekke frem det jeg ser på som det viktigste poenget, et slikt system tillater i prinsippet alle å leve et økonomisk verdig liv. Som vi vet, penger er ikke alt her i verden, men det hjelper virkelig å kunne kjøpe seg mat og å ha en sikker basisinntekt. Nok en gang tenker man at diverse trygdeordninger tar seg av denne oppgaven, noe det faktisk til stor grad gjør, men det er et byråkratisk tungt og slitsomt system. Det er også et visst stigma knyttet til det å gå på trygd. Dette kan nok mange som har vært igjennom prosessen kunne skrive under på. Ved å innføre borgerlønnn er tanken at man kan kvitte seg med nesten alle trygdeordninger.

Frihet
En basisinntekt fører ikke bare til et verdig liv for de som av en eller annen grunn står utenfor arbeidsmarkedet, den vil også gi oss en frihet. Frihet til å finne en jobb som passer for hver enkelt, uten å måtte bli overvåket og skremt av at man kan miste trygder sin hvis man ikke tar den første og beste jobben som kommer. Tar man denne jobben, men passer ikke til den vil man risikere å gå igjennom hele prosessen med å motta trygd på ny, dette skaper det man kaller trygdefella. Frihet også til glede for likestillingen — det vil være lettere å skille seg fra ektefellen man har vært økonomisk avhengig av store deler av livet. Kort sagt: Frihet til å gjøre det som passer en best, uten å frykte økonomisk nederlag.

Hvorfor skal de rike få gratis penger?

Prinsippet er at borgerlønnn er en universalistisk rettighet, det bygger på at vi alle er verdt like mye, fattig som rik. Det finnes derimot varianter av borgerlønn som blant annet bygger på konseptet negativ beskatning

Folk vil slutte å jobbe

Ja, noen vil nok slutte å jobbe slik vi kjenner det, men de fleste som sniker seg unna lønnet arbeid klarer nok det allerede i dag. Det skal også huskes på at borgerlønnen ikke skal kunne la deg leve et ekstravagant luksusliv, men snarere fungere som en økonomisk trygghet. Det vil fortsatt være incentiver for å jobbe.

Utviklingen i samfunnet viser at stadig flere jobber blir automatisert, snart er det også adjø også til kassearbeiderne. Denne tendensen fører til høyere arbeidsledighet for de gruppene som allerede er i en marginalisert fase, nemlig de ufaglærte. Borgerlønnn kan gjøre det lettere for disse gruppene å finne noe de kan gjøre, om det så er å starte sitt eget selskap (noe som vil bli lettere siden man ikke vil trenge profitt med en gang) eller studere for å få seg en jobb som passer dem.

De utenfor arbeidsmarkedet gjør også ofte mye ulønnet arbeid, som husarbeid og å ta seg av barn og eldre. Dette er viktig arbeid som skaper store verdier (kalkulert til en verdi lik 24% av BNP i 2009) og som dermed fortjener sin lønn.

I Norge i dag er ikke dette viet stor politisk interesse, det er bare MDG og Rødt som har borgerlønn på sitt partiprogram, mens Venstre hadde det frem til 2013.

Det er mye mer jeg kunne skrevet og dermed sikkert mye viktig jeg har glemt. Jeg gleder meg til å høre deres tanker og innvendinger. Her er en liste med forslag til videre lesning for de som måtte være interessert i det:
*Basic Income Earth Network Norge
*Hvorfor snakker vi ikke om borgerlønn? Kronikk av Nanna Kildal, forsker ved UiB
*Money for nothing? Arguments for basic income, universal pensions and universal child benefits in Norway. Masteravhandling av Christian Petersen
*/r/basicincome FAQ
Sist endret av Olympic; 8. november 2014 kl. 17:03.
Jeg er helt enig med deg, ikke bare ville det gavnet samfunnet som helhet (altså i motsetning til "the top 0,1 %"), det er også det eneste siviliserte, og et kriterium for noe som vil kalle seg et samfunn.

Men det vil aldri skje. Økonomien er ødelagt for alltid, den vil aldri hente seg inn igjen, og de som sitter med den reelle makten, altså de som eier kapitalen og produksjonsmidlene, vil aldri gå inn for det, ettersom det vil gjøre at de taper penger. Og derfor vil vi utvilsomt følge katastrofekursen til den siste ende, og resultatet vil være stikk i strid med borgerlønn og lignende tanker: Velferdsstaten vil nedbygges mer og mer. Det har allerede begynt, det vil ikke endre seg, og det såkalte "Pensjonsfondet" vil aldri bli brukt på "pensjoner", men på å holde den internasjonale økonomien gående så lenge som mulig.

Dessverre.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Kalba, hva er grunnlaget ditt for noe som helst i avsnitt #2?
Flott førstepost, men det finnes allerede en tråd om emnet med en del diskusjon.
Det hadde kanskje vært en bedre idé å fortsette på den, eventuelt fylle ut med informasjon du mener mangler.
Jeg kan ikke se at du kommer med så mye nytt, bortsett fra et par artikler.
Det beste med borgerlønn, som gjør at jeg synes det er innteresant, er at det legger veldig til rette for gründervirksomhet. Man kan ta en sjanse på å starte et nytt selskap som kan bli en god fremtid - uten å ta en veldig stor risiko. Og jeg tror virkelig at Norge ville ha godt av flere små/mellom-store bedrifter, i stede for at markedet skal domineres av de store kjedene.
Skjønner ikke helt hvordan staten skal få råd til dette.
Jonta: Følger du med på verdenssituasjonen? Halve Europa er knesatt, ingen har kommet seg etter finanskrisen i 2008, og til og med sentralbankenes pumping av penger på børsen har ikke klart å endre tendensen: At et nytt krakk er like rundt hjørnet.

Vi har en kollapset stat, midt i Europa, som vil behøve billioner for å komme seg igjen. Hvor skal de pengene komme fra? (Muligens Russland, som virker som er det eneste landet interessert i å hjelpe ukrainerne)

Dette skjer ikke bare i Europa: 90 % av amerikanerne er fattigere enn det de var i 1987, og hele 99 % i forhold til i 1998.

Hvorfor tror du USA hysterisk gjør alt de kan for å skade Russland, ved å utføre et statskupp og installere en Russisk-fiendtlig (for å bruke en eufemisme) regjering i Ukraina og bombe deres allierte i Midt-Østen? TTIP (som utelukker Russland)? TTP (som utelukker Kina)?
Sist endret av Kalba; 8. november 2014 kl. 17:55.
Sitat av Kalba Vis innlegg
(Muligens Russland, som virker som er det eneste landet interessert i å hjelpe ukrainerne)
Vis hele sitatet...
På samme måte som tyskland prøvde å hjelpe norge i 1940?
Sitat av Grix Vis innlegg
Skjønner ikke helt hvordan staten skal få råd til dette.
Vis hele sitatet...
En av løsningene jeg har sett foreslått er å sørge for at man får inn cirka like mye i skatt med borgerlønn, som uten. Dette betyr en god del høyere skatteprosent på inntekt (men med flat prosent). Dette betyr trolig at de rike vil betale mer i skatt enn de gjør i dag, men folk flest vil sitte igjen med cirka like mye penger netto med en vanlig jobb. Bare med betydelig større sikkerhet.

I tillegg vil det gjøre store besparelser på at man forenkler mye av prosessene i NAV - og dermed kan bruke betydelig mindre penger på det å gi ut penger til dem som trenger det.
Klarer ikke å se fornuft i det "borgerlønns" konseptet.

Pr. idag får de som er dårlig stilt av en eller annen grunn arbeidsledighetstrygd, uføretrygd, arbeidsavklaringspenger, sosialstønad osv.

Altså de som trenger det får, selv om snyltere selvsagt finnes.

I borgerlønnskonseptet skal du altså få penger fra staten selv om du har plenty nok fra før, tror at for mange vil det i praksis bety naving med det offentliges velsignelse.
Sist endret av Beron; 8. november 2014 kl. 18:25.
Dagens ordning har flere problemer: det er mye byråkrati rundt det å dele ut penger til dem som trenger det (det er VELDIG dyrt) i tillegg er prosessen så vanskelig at mange faller utenfor systemet og ikke får hjelpen de trenger. Man får og problemer hvor enkelte som trenger hjelp faller i mellom ulike ordninger - og derfor ikke har krav på noe som helst.

Med borgerlønn får alle en fast sum av staten hver måned. Noe som tilsvarer en dårlig inntekt, altså nok til mat og tak over hodet. Ønsker du noe mer enn dette så må du jobbe. Denne summen er fast - så folk med høy inntakt vil betale betydelig mer i skatt enn det de får utbetalt i borgerlønn.

En fordel med borgerlønn er og at det gir deg mulighet til å kunne prøve deg som gründer og starte små/mellomstore bedrifter uten å være redd for å ikke få penger til å få mat på bordet. På den måten legger man til rette for at folk kan skape nye arbeidsplasser i små og mellomstore bedrifter som kan tjene lokalsamfunnet.
Sist endret av Provo; 8. november 2014 kl. 19:37.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Kalba: Du har fortsatt bare fryktinngytende påstander. Kom med kilder.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Trådstarter
Sitat av Beron Vis innlegg
Klarer ikke å se fornuft i det "borgerlønns" konseptet.

Pr. idag får de som er dårlig stilt av en eller annen grunn arbeidsledighetstrygd, uføretrygd, arbeidsavklaringspenger, sosialstønad osv.

Altså de som trenger det får, selv om snyltere selvsagt finnes.

I borgerlønnskonseptet skal du altså få penger fra staten selv om du har plenty nok fra før, tror at for mange vil det i praksis bety naving med det offentliges velsignelse.
Vis hele sitatet...
Som jeg føler jeg argumenterer for i førstepost er det tungvindte, dyre, stigmatiserende systemer med mye byråkrati. De kan også være med på å skape en trygdefelle hvor man ikke tør å gå i arbeid fordi det ikke vil lønne seg spesielt, og fordi det å måtte gå igjennom hele prosessen på ny er krevende.

Det blir ikke lenger naving (som forresten de som vil kan klare i dag også), slik jeg ser det blir det bare å velge å leve på mindre penger enn de andre som er i jobb. Du vil ikke jobbe ett år, men klarer deg fint på 15 000 i måneden (eller hva nå enn en realistisk borgerlønn vil være)? Fint for deg – gjør noe som gjør deg lykkelig. Selvfølgelig er målet at flest mulig skal jobbe, men det vil aldri være mulig å få alle i det vi ser på som arbeid i dag.
Sist endret av Olympic; 8. november 2014 kl. 19:48.
Sitat av etse Vis innlegg
Dagens ordning har flere problemer: det er mye byråkrati rundt det å dele ut penger til dem som trenger det (det er VELDIG dyrt) i tillegg er prosessen så vanskelig at mange faller utenfor systemet og ikke får hjelpen de trenger. Man får og problemer hvor enkelte som trenger hjelp faller i mellom ulike ordninger - og derfor ikke har krav på noe som helst.
Vis hele sitatet...
Problemet er at det virker som om borgerlønnnsfolka tror at byråkratiet rundt det systemet som er i dag for å ivareta de dårligst stilte skal forsvinne som et trylleslag hvis man innfører borgerlønn.

Hvordan stiller det seg med de som har vært i jobb og blir arbeidsledige?
Skal de få både arbeidsledighetstrygd og borgerlønn, eller bare en av delene?

Hva med de som er dårligst stilt og ikke har mulighet til å jobbe eller kun jobbe litt?
For eksempel funksjonshemmede som har større utgifter til hjelpemidler og lignende. Pr i dag får de ekstra midler fra NAV, men nå må de klare seg kun på borgerlønn?

Sitat av etse Vis innlegg
Med borgerlønn får alle en fast sum av staten hver måned. Noe som tilsvarer en dårlig inntekt, altså nok til mat og tak over hodet. Ønsker du noe mer enn dette så må du jobbe. Denne summen er fast - så folk med høy inntakt vil betale betydelig mer i skatt enn det de får utbetalt i borgerlønn.
Vis hele sitatet...
Det som trenges til mat og tak over hodet er vidt forskjellig etter hvor i landet du bor. En person fra Oslo vil f.eks ha helt andre utgifter her enn en i nordnorge. Derfor er NAV satsene til en viss grad differensiert etter hvor i landet du bor - selv om dette kunne ha vært bedre.

Sitat av etse Vis innlegg
Med borgerlønn får alle en fast sum av staten hver måned. Noe som tilsvarer en dårlig inntekt, altså nok til mat og tak over hodet. Ønsker du noe mer enn dette så må du jobbe. Denne summen er fast - så folk med høy inntakt vil betale betydelig mer i skatt enn det de får utbetalt i borgerlønn.
Vis hele sitatet...
Og du tror ikke at dette vil føre til at enda flere enn i dag av ymse grunner ikke er i arbeidsmarkedet når man ikke trenger å foreta seg noe som helst for å få borgerlønn?

Eller at mange vil være på "ferie" store deler av året i steden for å jobbe, i land der borgerlønna er mer enn nok til leve fett?

Hvilken sum i året hadde du sett for deg at borgerlønnen skulle ligge på? Og hvilken skattesats?
Sist endret av Beron; 8. november 2014 kl. 19:59.
Har hørt om borgerlønn, men for meg framstår det som et utopisk system som fungerer på papiret, men ikke når det blir implementert i fullskala i et helt samfunn.

Det kan jo fungere bra, men rent instinktivt er jeg skeptisk til et system som fører til at folk får noe for ingenting. Hvorfor skal folk anstrenge seg om de får en levelig inntekt uansett hva de gjør? Hvem er det som skal jobbe og holde julene i gang? Hvor kommer ressursene til å holde samfunnet i gang og å brødfø alle som ikke vil jobbe fra?

Dette blir litt som kommunisme for meg, som muligens høres veldig bra ut på papiret, men når systemet blir implementert så ødelegger menneskets grunnleggende korrupte natur alt.

Jeg tror mere på en samfunnsform med incentiver, både negative og positive incentiver eller motivasjonsfaktorer.

Gjør man noe som gavner en selv og samfunnet vinner man på det. Gjør man noe som skader en selv eller samfunnet så taper man på det.

I bunn og grunn synes jeg den samfunnsformen vi har nå fungerer rimelig greit. Selvsagt har alle systemer feil og mangler, men i bunn og grunn så har vi det ganske bra som vi har det nå. Har vi ikke det?
Sist endret av belisarius; 8. november 2014 kl. 20:21.
Sitat av Beron Vis innlegg
Problemet er at det virker som om borgerlønnnsfolka tror at byråkratiet rundt det systemet som er i dag for å ivareta de dårligst stilte skal forsvinne som et trylleslag hvis man innfører borgerlønn.

Hvordan stiller det seg med de som har vært i jobb og blir arbeidsledige?
Skal de få både arbeidsledighetstrygd og borgerlønn, eller bare en av delene?

Hva med de som er dårligst stilt og ikke har mulighet til å jobbe eller kun jobbe litt?
For eksempel funksjonshemmede som har større utgifter til hjelpemidler og lignende. Pr i dag får de ekstra midler fra NAV, men nå må de klare seg kun på borgerlønn?
Vis hele sitatet...
Borgerlønn settes til et nivå hvor du har nok til tak over hodet + mat. Dette gjør at byråkratiet blir enklere - for du trenger ikke søke om støtte for å få penger. Alle får penger. Ikke masse skjamer som må sendes inn sammen med 5-6 vedlegg samt lang behandslingstid. (hvor du mest sansynlig for svar at det ikke er innvilget fordi du skrev noe feil i skjemaet, og må derfor søke på nytt).

I tillegg kan man da legge ned hele statens lånekasse. Studenter trenger ikke lenger ta studielån, siden de kan leve på borgerlønn mens de studerer.

Sitat av Beron Vis innlegg
Det som trenges til mat og tak over hodet er vidt forskjellig etter hvor i landet du bor. En person fra Oslo vil f.eks ha helt andre utgifter her enn en i nordnorge. Derfor er NAV satsene til en viss grad differensiert etter hvor i landet du bor - selv om dette kunne ha vært bedre.
Vis hele sitatet...
Riktig. Men om du ikke har fast jobb i Oslo sentrum så trenger du vel heller ikke bo midt i Oslo sentrum? Du kan flytte utenfor sentrum og finne noe til akseptable priser og heller pendle inn til byen de gangene du faktisk må gjøre noe der.

Borgerlønn er ikke ment for å dekke en leilighet midt i Oslo sentrum. Om du blir syk og ikke kan jobbe, så er det synd på deg - og samfunnet skal selvfølgelig hjelpe. Men om du må flytte 1-2 timer utenfor Oslo for å ha råd til å leie en leilighet - så er det bare noe du må finne deg i.

Sitat av Beron Vis innlegg
Og du tror ikke at dette vil føre til at enda flere enn i dag av ymse grunner ikke er i arbeidsmarkedet når man ikke trenger å foreta seg noe som helst for å få borgerlønn?

Eller at mange vil være på "ferie" store deler av året i steden for å jobbe, i land der borgerlønna er mer enn nok til leve fett?
Vis hele sitatet...
Nei, det tror jeg ikke. Kanskje folk gjør det i korte perioder - men med mindre du lider av sykdommer eller psykiske problemer tror jeg rett og slett folk flest faktisk ønsker å føle at de bidrar. At de gjør noe som gir livet mening.

Det finnes allerede "snyltere", og det vil alltid være det. Men den store majoritet vil bidra til samfunnet - om ikke fordi de føler et samfunbnsansvar så trolig fordi de ønsker en fin leilighet, eller en kul bil. Noe borgerlønn ikke er nok til å dekke.

Ser for meg at kravet for å få borgerlønn er en enkel ting, og det er at du bor i Norge. Om du er på "ferie" i lengre tid i utlandet, så grenser det nok til å flytte dit. Da burde man miste retten på borgerlønn. Men jeg tror uansett ikke dette vil være så mange. Jeg har mer tro på folk enn det.

Sitat av Beron Vis innlegg
Hvilken sum i året hadde du sett for deg at borgerlønnen skulle ligge på? Og hvilken skattesats?
Vis hele sitatet...
Jeg ser for meg at man gjør det på samme måte som med pensjon, altså setter det til f.eks. 1G, og justerer hva 1G er fra år til år for å tilpasse seg endringer i samfunnet. F.eks. rundt 130.000 i år. Dette tilsvarer cirka det en student har per år med en sommerjobb eller deltidsjobb. Og da lever man ikke akkurat fett, men man overlever og kan fungere greit.


Sitat av belisarius Vis innlegg
Det kan jo fungere bra, men rent instinktivt er jeg skeptisk til et system som fører til at folk får noe for ingenting. Hvorfor skal folk anstrenge seg om de får en levelig inntekt uansett hva de gjør? Hvem er det som skal jobbe og holde julene i gang? Hvor kommer ressursene til å holde samfunnet i gang og å brødfø alle som ikke vil jobbe fra?
Vis hele sitatet...
Dette er tankegang jeg ikke forstår. Om jeg sa "du kan få 150.000 per år uten betingelser" så ville du bare sluttet å jobbe? Jeg kan ikke helt se for meg det. Folk ønsker jo gjerne mer penger enn det. Og samtidig blir i hvertfall jeg utrolig deprimert og rastløs om jeg ikke har noe fornuftig å bruke tiden min på i hverdagene. Å gå uten jobb eller skole er ikke noe jeg kunne tenkt meg å gjøre over lang tid.
Sist endret av etse; 8. november 2014 kl. 20:24.
Det er mye snakk om dyrt byråkrati her, men kan noen dokumentere at å gi 15 000 kroner i måneden (som er Olympics eksempel) til samtlige borgere i Norge er billigere enn å gi behovsprøvd trygd?
Sitat av Provo Vis innlegg
Det er mye snakk om dyrt byråkrati her, men kan noen dokumentere at å gi 15 000 kroner i måneden (som er Olympics eksempel) til samtlige borgere i Norge er billigere enn å gi behovsprøvd trygd?
Vis hele sitatet...
Det spørs jo hvordan man ser på det. Selve prosessen blir billigere, men hvor mye man betaler ut blir jo drastisk mye høyere. Derfor gjør man opp for det med å øke skattene på alt man tjener. Problemet her er da å finne et punkt hvor skattene er høye nok til at man får inn nok penger for å fortsette å drive velferdstaten (og de rike blir å betale en god del av denne skatten) - men samtidig ikke så høy at det ikke lønner seg å jobbe.

Det vil og forenkle en helt forferdelig vanskelig prosess. Om jeg husker riktig fra forrige møte på jobb så er så mye som 70-80% av alle søknader om foreldrepenger feilutfyllt og må sendes inn på nytt.
Sist endret av etse; 8. november 2014 kl. 20:33.
Økt skattelegging av de rike kan jo gå like fint overens med en behovsprøvd trygdeordning, så det faller på siden av poenget. Saken er at dersom man ikke kan dokumentere at borgerlønn er totalt sett billigere enn behovsprøvd trygd, så er det heller ikke et argument. Bare utbetalingene kommer på drøyt 77 milliarder kroner med en borgerlønn på 15 000 kroner i måneden (som var Olympics forslag) til samtlige norske borgere.
Sist endret av Provo; 8. november 2014 kl. 20:36.
Jeg hadde flytta til et lavkost land tvert og levd livet der på borgerlønna mi!
Det blir billigere i den forstand av at prosessen er billigere. Utbetalingene blir jo trolig mye større enn de er i dag - men man kan sette skatten en god del høyere for å gjøre opp for denne økte kostnaden.

Om du f.eks. har en jobb i dag som gir deg 500.000 i lønn, så betaler du trolig rundt 140.000 i skatt, og sitter igjen med rundt 360.000. Med borgerlønn øker man (f.eks.) skatten til at du hadde betalt 300.000 i skatt. Sittet igjen med 200.000 av lønna (altså 60% skatt) - men så hadde du fått borgerlønn og dermed hatt 350.000 du kunne bruke.

Målet er å skape en enkel prosess som gjør at alle har en sikkerhet som dekker basisbehov som tak over hodet og mat på bordet. Og hvor det å få disse pengene ikke er så vanskelig at folk faller utenfor fordi de ikke klarer å komme gjennom byråkratiet. Så for min del er ikke målet å spare penger her.

Føler uansett denne debatten bunner litt i semantikk - og hva man mener med billigere. Snakker man om saksbehandling+utbetaling eller bare saksbehandlingskostnader? For min del mente jeg billigere saksbehandling når jeg sa billigere.
Sist endret av etse; 8. november 2014 kl. 21:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
De regnestykkene jeg har sett som virket mest fornuftig (fant dem ikke igjen i farten) tar utgangspunkt i en flat skatt på rundt 40%.
Siden alle ville hatt den samme borgerlønnen, ville det da i praksis blitt en progressiv skatt, hvor alle som tjente opp til ca 5-600 000 ville kommet bedre ut av det enn med dagens skattesystem.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av akkey Vis innlegg
Jeg hadde flytta til et lavkost land tvert og levd livet der på borgerlønna mi!
Vis hele sitatet...
Du hadde ikke fått lønn om du bodde i utlandet...
Borgerlønn kan nok virke forlokkende, særlig for studenter og andre som er i en situasjon hvor de føler at byråkratiet er til hinder for den støtten de trenger - alternativt den støtten de selv mener de burde ha.

Personlig tror jeg ikke borgerlønn vil løse særlig mye. Mange av dagens trygdeordninger vil måtte bestå - du nevner problemer med utfylling av skjema for foreldrepenger - disse vil fortsatt være der, siden det ikke vil være et alternativ at foreldre i permisjon skal leve av borgerlønnen. Også dagpenger og mange av støtteordningenene vil måtte bestå, siden dette i stor grad er behovsprøvd støtte som skal oppveie den manglende inntekten eller dekke ekstra utgifter.

Skal borgerlønnsordningen gi en reell besparelse i de statlige kostnader til saksbehandling innebærer det også at et stort antall saksbehandlere må sies opp. Det vil neppe være arbeid til alle disse i det private, noe som vil medføre økt ledighet og redusert skatteinngang - som igjen må oppveies med økt skattetrykk for å finanisere borgerlønnen.

Du sier ikke så mye om det skal være noen aldersgrense på borgerlønn, så jeg antar at du mener den skal gjelde alle. Med dine egne tall på 150'000 vil det tilsi at en familie på 4 har utbetalt 600'000. Utsagnene dine tilsier også at dette er skattefrie utbetalinger - da vil denne utbetalingen tilsvare en inntekt i dag på nærmere 1 million - som for mange familier er godt over hva de tjener nå. Det vil i så fall være alle tiders oppfordring til ikke å se behovet for å jobbe.
Sitat av doseren Vis innlegg
Borgerlønn kan nok virke forlokkende, særlig for studenter og andre som er i en situasjon hvor de føler at byråkratiet er til hinder for den støtten de trenger - alternativt den støtten de selv mener de burde ha.
Vis hele sitatet...
Det er ikke snakk om 'støtte', det er snakk om å gi alle landets borgere nok penger til å leve et anstendig liv på egenhånd. Støtte er noe man gir til trengende, dette blir en grunnleggende rettighet som alle har, akkurat som krav på likhet for loven. Dersom du skal leve på borgerlønna sier det seg selv at du neppe vil ha råd til å eie et eget hus, og krypinnet du leier vil ikke bli stort eller sentrumsnært. Men du får til tak over hodet og mat i magen.

Sitat av doseren Vis innlegg
Personlig tror jeg ikke borgerlønn vil løse særlig mye. Mange av dagens trygdeordninger vil måtte bestå - du nevner problemer med utfylling av skjema for foreldrepenger - disse vil fortsatt være der, siden det ikke vil være et alternativ at foreldre i permisjon skal leve av borgerlønnen. Også dagpenger og mange av støtteordningenene vil måtte bestå, siden dette i stor grad er behovsprøvd støtte som skal oppveie den manglende inntekten eller dekke ekstra utgifter.
Vis hele sitatet...
Idéen er å bli kvitt behovsprøvde ytelser. Alle får det samme. Foreldrepenger er dog en artig situasjon, i det vi kan tenke oss at noen ville gå inn for å få veldig mange barn og likevel ikke jobbe. Helt hvordan det skal løses i praksis vet jeg ikke. Men igjen - det er nok av barneverssaker som genereres av folk som er i en livssituasjon der det å få barn er det siste de burde gjøre. En radikal løsning her ville være å gi også barn en borgerlønn (om enn redusert) som foreldrene disponerer, men om det ville være den beste løsningen vet jeg ikke.

Det er imidlertid ingen som har påstått at borgerlønn er noen magisk pille som vil løse alle samfunnsproblemene over natten. Ei heller bør konseptet avskrives på det grunnlag at det fortsatt er mulig å finne problemer med det. Målet er å gjøre veien til et anstendig liv enklere og mer rettferdig.

Med ting som dagpenger mener jeg det burde være nokså opplagt: du skal kunne leve på borgerlønna, ergo skal du ikke trenge dagpenger hvis du mister jobben. Kanskje medfører dette at du må flytte til et mindre sted hvis det tar deg lang tid å finne fast jobb med tilsvarende lønn igjen. Men slik er det også med dagpenger.

Hvis du synes dette er veldig abstrakt, så tenk heller på et annet konsept med en del likheter: negativ skatt. Slik det er i dag betaler man mer skatt jo mer man tjener, og tjener man ingenting eller veldig lite betaler man 0 skatt. Hva om man flytter linja litt, slik at hvis du tjener veldig lite så får du igjen penger på skatten isteden for å betale 0? Etterhvert som du tjener mer får du mnindre og mindre penger igjen, og tjener du over et visst beløp begynner du å betale skatt som før. Dette er også en løsning som ville være temmelig enkel å implementere. Ser du konseptet her? Er det egentlig så veldig fjernt?
Det er faktisk mulig å få penger fra staten uten at det har gått gjennom NAV. Nå, med borgerlønn får du en fast sum uavhengig av inntjening. Makes sense?

Sitat av doseren Vis innlegg
Skal borgerlønnsordningen gi en reell besparelse i de statlige kostnader til saksbehandling innebærer det også at et stort antall saksbehandlere må sies opp. Det vil neppe være arbeid til alle disse i det private, noe som vil medføre økt ledighet og redusert skatteinngang - som igjen må oppveies med økt skattetrykk for å finanisere borgerlønnen.
Vis hele sitatet...
Hvis arbeidet disse byråkratene utfører er unødvendig, så bør ikke arbeidet utføres! Det er bedre å betale noen for å gjøre hva en de har lyst til - om det så var å dovne seg i hengekøya - enn å betale dem for å utføre et arbeid de ikke liker hvis eneste produkt er merarbeid for resten av statsapparatet. Dersom vi har borgerlønn trenger vi ikke å lage bullshitjobber for å holde folk kunstig i arbeid.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Idéen er å bli kvitt behovsprøvde ytelser. Alle får det samme. Foreldrepenger er dog en artig situasjon, i det vi kan tenke oss at noen ville gå inn for å få veldig mange barn og likevel ikke jobbe. Helt hvordan det skal løses i praksis vet jeg ikke. Men igjen - det er nok av barneverssaker som genereres av folk som er i en livssituasjon der det å få barn er det siste de burde gjøre. En radikal løsning her ville være å gi også barn en borgerlønn (om enn redusert) som foreldrene disponerer, men om det ville være den beste løsningen vet jeg ikke.
Vis hele sitatet...
Problemet jeg mener borgerlønn ikke fjerner er nettopp behovsprøvde ytelser. Rett og slett fordi en borgerlønn på f.eks. 150'000 i året ikke er nok, men en høyere borgerlønn vil i alle fall virke mot sin hensikt.

Men, for å holde oss til foreldrepenger. Du mener altså at borgerlønn skal erstatte bl.a. foreldrepenger? Er du da klar over hva foreldrepenger faktisk er?
Foreldrepenger er beregnet ut fra inntekt, slik at nybakte foreldre skal kunne være hjemme med barnet det første leveåret. Det er to varianter, der foreldrepengene dekker enten 80% eller 100% av lønna avhengig av hvor lang permisjon man ønsker, 46 eller 56 uker om jeg minnes rett. Det vil si at med den korte permisjonen vil den forelderen som er i permisjon få utbetalt tilsvarende full lønn. Å erstatte denne ytelsen med en utbetaling tilsvarende 150'000 i året vil for de fleste innebære at de ikke vil ha råd til å ta permisjon, og i stedet måtte anskaffe dagmamma el. frem til de kan få barnehageplass.
De færreste vil ha mulighet til å legge opp penger tilsvarende en halv årslønn eller mer før de får barn, og det vil være ganske merkelig å se for seg et samfunn der man må selge huset for å få råd til å få barn...

Det samme gjelder for dagpenger - erstattes disse med en fast borgerlønn som utbetales om du mister jobben så vil du være avhengig av en ganske pen sum på bankkonto for å ha råd til å være arbeidsledig selv i kortere perioder uten å selge hus og bil. Med en borgerlønn på 150'000 skal man ikke langt over 250-300'000 i lønn før selv et par måneder som arbeidsledig vil medføre at du ikke klarer å betjene huslånet.

Begge disse er eksempler på ytelser som i dag er tiltenkt en funksjon der man for en periode kan klare seg uten lønnsinntekt uten at man må gjøre radikale endringer i sin livssituasjon. Dette er samtidig eksempler på noen av de ordningene som medfører at man i Norge er villige til å betale den skatten man gjør. Bortfall av disse, og lignende ordninger, vil neppe la seg gjennomføre uten at det følges av en skattelette som kompenserer for dette.
Borgerlønn har jeg ikke noe særlig tro på.
Ideen er fin, men hvordan skal det utføres i praksis som ikke lager større problemer en fordeler?

Hvor skal pengene komme fra? Høyere beskatning av de rike?
Hva skal man gjøre med innvandring når hele verden plutselig finner ut at du får penger for ingenting i det lille annerledeslandet Norge?
Hva skal drive de unge ut i arbeid når de fint kan leve hjemme hos mamma med ei flott fin borgerlønn, uten særlige utgifter?
Hva skjer når det ganske land er blitt så vant til disse pengene at de er avhengig av de? Hva om det da kommer en økonomisk krise og sparker oss bak?

Borgerlønn kan jeg se for meg vil øke levestandarden til ganske mange på kort sikt. Men jeg tror at de negative konsekvensene av disse pengene vill over lang tid vil føre til mindre innovasjon, en (enda!) latere og mindre arbeidsvillig "NAV" kultur og lavere terskel på å gjøre dumme økonomiske valg siden du "klarer deg like vell"

kortsiktig tror jeg dette vil fungert kjempebra!
Med forutsetning om en Stalin-streng innvandringspolitikk, svært upopulære skatteøkninger, og en SVÆRT lang overgangsperiode.
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Sitat av BloodSpilla Vis innlegg
Borgerlønn har jeg ikke noe særlig tro på.
Ideen er fin, men hvordan skal det utføres i praksis som ikke lager større problemer en fordeler?
Vis hele sitatet...

Du og Doser tenker utelukkende borgerlønn i forhold til nåværende situasjon og samfunn, hva med å prøve å gå utenfor systembobla og ha litt visjon? I det samfunnet vi står ovenfor om noen få år er det godt mulig opptil 50% av dagens jobber er overtatt av roboter som følge av automatisering, uten at det har kommet nye stillinger til erstatning for de automatiserte. Istedet for Navere som vil slække kan vi ha en situasjon hvor vi har mengder av arbeidstakere som ikke får jobb hverken på kort eller lang sikt, med tilhørende katastrofale virkninger for vår sinnsvake forbrukerøkonomi. Forbrukere uten penger forbruker ikke, borgerlønn kan rett og slett vise seg å tvinge seg fram bare for å holde markedshjulene i gang

Les gjerne posten jeg skrev for et år siden for å gå dypere inn i materialet http://freak.no/forum/showthread.php?t=260582
Skjønner ikke helt poenget med dette i Norge, har vi ikke allerede et ekstremt bra velferdssystem som tar vare på alle som har behov for det? Lønningene i Norge er også veldig jevn mellom de ulike yrkene, blir feil om en lege med 5-års utdannelse skal enda skatte enda mer for å finansiere borgerlønnen slik at kassearbeideren får nærmest lik lønn.

Hele opplegget høres ekstremt dyrt ut, og vil måtte føre til store kutt innenfor den offentlige sektoren og velferdsordninger, noe som hadde ført til mer privatisering og utgifter til det vi i Norge tar for gitt.


Sitat av etse Vis innlegg
Det beste med borgerlønn, som gjør at jeg synes det er innteresant, er at det legger veldig til rette for gründervirksomhet. Man kan ta en sjanse på å starte et nytt selskap som kan bli en god fremtid - uten å ta en veldig stor risiko. Og jeg tror virkelig at Norge ville ha godt av flere små/mellom-store bedrifter, i stede for at markedet skal domineres av de store kjedene.
Vis hele sitatet...
Norge består allerede av mange små og mellomstore bedrifter. Viss du ikke kan konkurrere mot de store kjedene nå kan du neppe gjøre det med en borgerlønn på par tusen ekstra i månenden heller. Jeg tror også at borgerlønnen hadde gjort at gründere hadde tatt seg god tid og ikke vært noe "sulten" på sukksess. "Du kan ikke fore katten med fløte og forvente at han går ut for å fange mus" - Olav Thon


Sitat av etse Vis innlegg
Denne summen er fast - så folk med høy inntakt vil betale betydelig mer i skatt enn det de får utbetalt i borgerlønn.
Vis hele sitatet...
Norge er ikke et spesielt attraktivt land å bo i for rike mennesker fra før av, og viss det skal bli enda høyere skatt stikker nok mange rike mennesker av og store skattepenger vil gå tapt.


Sitat av akkey Vis innlegg
Jeg hadde flytta til et lavkost land tvert og levd livet der på borgerlønna mi!
Vis hele sitatet...
Realistisk sett hadde nok dette skjedd ja. Hvis noen skal drive å passe på og sjekke at alle som får borgerlønn ikke har stukket av måtte staten igjen brukt store penger på dette i stedenfor å bare utbetale til dem som trenger det.
Borgerlønn - ingen ny tanke. Rv (rødt) hadde borgerlønn som fanesak tidlig på 90 tallet.

Det er mange gode argumenter for å innføre borgerlønn. Dessverre er nok også et av de gode argumentene for innføring av borgerlønn noe som vil virke mot borgerlønn.

Forenkling av NAV har vært nevnt flere ganger. NAV er en et rottereir av en organisasjon som for meg fremstår selveste Prosessen for de som leser Kafka. Tungrodd, byråkratisk system med tusenvis av årsverk. Og milliarder til innkjøp av konsulenttjenester.

Og det store budsjettet til NAV sammen med de mange årsverk vil være en real motvekt til borgerlønn. De mange tusen som direkte eller indirekte lever sitt liv gjennom "statslønn" fra NAV (ikke navere - men saksbehandlere, avdelingsledere, kommunalt lønnede (sosialkuratorene) etc) eller store tunge konsulent selskaper vil kjempe med nebb og klør for å unngå borgerlønn.

Verkbyllen i offentlig sektor er allerede så stor og omfattende at heftige reformer vil vise seg vanskelig. For de som husker Jaglands "norske hus" og "100 dager" som resulterte i de første uttrykte ønskene om å radere fylkeskommunen så vet vi jo hvor kort Torbjørns tid i stolen som statsminister ble. Nå var det jo ikke hans ønske om å modernisere/slanke fylkesskommunen som gjorde at han satt så kort - utspillet om fylkeskommunen gjorde likevel at ingen politikere etter ham har hatt baller til å gjøre et slikt utspill i posisjon. Jagland fikk virkelig føle presset av å forøke å modernisere en stor maktgruppe som fylkeskommunen.

At noen i posisjon noen gang skal ta sjansen på å innføre borgerlønn og dermed fjerne tusenvis av offentlige stillinger har jeg ingen tro på.
De fleste (som jeg har hørt om) med høyere grader innen samfunnsøkonomi argumenterer helst for borgerlønn.
Uansett ståsted kan sikkert denne linken være av interesse: http://www.bi.edu/InstitutterFiles/S...sjonsnotat.pdf
Ja det er helt rett det, det er svært mange gode argumenter for å innføre borgerlønn.
Men det skjer aldri sålenge "landet går så det griner". Om vi skulle kommet i en presset situasjon over lang tid der konsensus plutselig ble at vi ikke har råd til å lønne alle "snylterne" i offentlig sektor og primært NAV så ville nok maktgruppen offentlig sektor måtte gi seg fordi den andre siden ville blitt for store.

Vi har i Norge ca 900.000 i offentlig sektor. Det utgjør en plass mellom 30 og 40 % av arbeidsstyrken.
Mens Sverige var likestilt med Norge for 15-20 år siden har de nå redusert antallet offentlige ansatte. Mens vi har økt andelen. For vi har så god råd.

Jeg tror problemet med borgerlønn blir at det vil argrumeteres sterkt for å redusere i offentlig sektor, les NAV. Og som en stor gruppe av stats/kommune ansatte vil det skremme vannet av de fleste i offfentlig sektor. For om man først begynner å spare inn å kutte årsverk - hvem blir den neste som må gå? Også vokser offentlig sektor som en verkebyll fremfor å slankes.

Se på NAV. Tusenvis av ansatte. Likevel er de blant de største innkjøperne av konsulenttjenester. Sagt litt flåsete så er de pokker meg så late de ansatte i NAV systemet at de ikke engang orker å gjøre jobben sin. De kjøper en konsulenter som gjør den for dem. Da sparer de innsats, og kan legge skylden på andre om noe feiler, og det gjør det jo ofte
Sist endret av frtoretang; 7. januar 2015 kl. 04:30.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Behovsprøvd.. For en vending. Hvor ofte og hvor nærgående skal fremmede prøve behovene mine? Fysj a. Selv har jeg knapt uskyld igjen, etter snart fem år og, vel, ti NAV-kontor, men lillebror.. Det som er så kvalmt, er at livet har blitt en diagnose og at man må betale for å leve. Det er snakk om utenforskap og at man er nødt til å prøve å hjelpe de som faller utenfor.. men... Nå er det jo utenfor man har lyst til å være. Over 70% av jobbene er service. I industrien, blir du gjerne fabrikkarbeider. Skal du gå der og bli klappa på skulderen for at du står oppreist? Det er flate meg ikke ærlig arbeid igjen og ingenting gjør meg svakere og mer élendig enn å dra på visninger og presentere meg som en trengende, når jeg har sendt over 1000 søknader og slitt stumpen av meg som nettrolling for å åpne for lillebror; nasjonal nasjonalbank, rentefrie lån til gründere, stripping av avgifter på eiendom, gjeldsjubilé så vi får ned de kunstig høye eiendsomprisene, osv. osv.. Jeg har flate meg materiale nok til å holde foredrag herfra til den Tarpeiske klippen, og holdningen til å vitne for meg, men.. Så fort jeg sier NAV-memet, så sier det klikk oppe i hodene, blikket flakker, og konsentrasjonen er låst på neste dotur. Mista venner? Det skal jeg love deg. Med borgerlønn, så gir man noe man kan kreve noe igjen for - tillit. Det er det aller viktigste her. Vi har lyst til å unngå mere borgerkrig, for det er de desidert blodigste av alle konflikter. De skjer når man gir sivile myndigheter militær autoritet. Oljefondet. Spør du meg, så trenger vi det ikke i det hele tatt. Vi trenger infrastruktur, og det er dødsmorsomt å være med på å bygge. Hadde jeg ikke blitt kjørt i ryggen av et system som kastet meg overbord for tjue år sida.. Kanskje jeg hadde giddi å gjort det pro bono. Vel.. Spør pent, sier jeg bare, så får vi bare se hva nissen klarer å finne i sekken sin.
Jeg tenker da at man kan ende opp med å få en slags svartebørs valuta ved siden av. Jeg tror også at svart arbeid hadde blitt skutt til himmels der man blir betalt i denne valutaen. Faren er jo at man kan få to valutaer og denne ene har ikke staten kontroll på i det hele tatt.
Problemet med Borgerlønn er at det belønner Ikke-Produksjon. Da blir produksjonen veldig lav og samfunnet fattig.
Sitat av Jim114 Vis innlegg
Problemet med Borgerlønn er at det belønner Ikke-Produksjon. Da blir produksjonen veldig lav og samfunnet fattig.
Vis hele sitatet...
Det har du fra hvor, eller er deg bare tomme påstander som ikke kan backes opp med fakta?

Det jeg har hørt er at folk gjør en mye bedre jobb, og er mye mer kreative når de har økonomisk trygghet.

Og med borgerlønn bøir mer arbeid belønnet, via mer penger til luksus. Selve borgerlønnen dekker kun basisbehovene som mat og et sted å bo. Så man har økonomiske insentiver for å jobbe.
Sist endret av etse; 13. februar 2015 kl. 08:28.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Trådstarter
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Jeg tenker da at man kan ende opp med å få en slags svartebørs valuta ved siden av. Jeg tror også at svart arbeid hadde blitt skutt til himmels der man blir betalt i denne valutaen. Faren er jo at man kan få to valutaer og denne ene har ikke staten kontroll på i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Jeg forstår ikke helt hva du mener. Hvorfor skal det oppstå en spesiell svartebørsvaluta, og hva gjør at dette ikke skjer med dagens system?
Sitat av Jim114 Vis innlegg
Problemet med Borgerlønn er at det belønner Ikke-Produksjon. Da blir produksjonen veldig lav og samfunnet fattig.
Vis hele sitatet...
Overproduksjon og kravet om eksponensiell økonomisk vekst er den største trusselen vi har hengende over oss. Dersom borgelønn senka produksjonen og fikk oss ned på et mer bærekraftig nivå, så ville det kun være posititivt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Jim114 Vis innlegg
Problemet med Borgerlønn er at det belønner Ikke-Produksjon. Da blir produksjonen veldig lav og samfunnet fattig.
Vis hele sitatet...
Det er om du antar at folk utelukkande er motivert av lønn. Det er truleg ikkje tilfellet for alle, eller dei fleste.

Økonomisk trygghet kan føre til at fleire tek sjansen på å starte bedrifter med ideane sine - for dei har trass alt pengar til mat på bordet, og det kan føre til at fleire tør å hoppe på jobber i nye firma som kan gå konkurs - for dei har trass alt mat på bordet.

For min del er lønna relativt liten motivasjonsfaktor, og det trur eg gjeld for svært mange med høgare utdanning. At jobben er artig er langt viktigare enn 100k ekstra i lønn.
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Til dere foreldre der ute som er redd for mangel på ekstra stønad.

Når et barn blir født vil h*n selvsagt bli tildelt borgerlønn (kanskje 50% frem til skolealder for så å økes opp mot 18 år) som vil tilfalle foreldre/verge frem til barn er myndig.

Jeg tror også lønnssatsene og skattesystemet hadde blitt endret. Slik at hvis du tjener 450k i året som elektriker, så vil denne endres til 300k (gitt at borgerlønn er 150k). Og at firmaet vil skatte mye høyere enn det gjør i dag.
Sist endret av Dr. fungitumb; 13. februar 2015 kl. 12:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
hvor er meg sjæl
alltidvandrer's Avatar
For min del er eventuell utnyttelse av systemet mer enn god grunn nok til å satse på dette. Jeg er ikke enig i at alle i et samfunn er like mye verdt; rike og fattige, ja. Men arbeidsvillige og late, NEI. I utgangspunktet skal dog ikke en samfunnsborger ha bedre muligheter enn en annen.

Sitat av Dr. fungitumb Vis innlegg
Til dere foreldre der ute som er redd for mangel på ekstra stønad.

Når et barn blir født vil h*n selvsagt bli tildelt borgerlønn (kanskje 50% frem til skolealder for så å økes opp mot 18 år) som vil tilfalle foreldre/verge frem til barn er myndig.

Jeg tror også lønnssatsene og skattesystemet hadde blitt endret. Slik at hvis du tjener 450k i året som elektriker, så vil denne endres til 300k (gitt at borgerlønn er 150k). Og at firmaet vil skatte mye høyere enn det gjør i dag.
Vis hele sitatet...
Wow, så praktisk!

Beklager for at jeg nevner noe åpenbart nå, men det virker som at mange har lett for å glemme at penger er verdt like mye når staten bruker dem som når samfunnsborgere bruker dem privat... En skolebok koster for eksempel kanskje 300 kroner, og dette er 300 kroner som du har betalt i skatt. Når vi gir mer i trygd har staten mindre å rutte med.
Sist endret av alltidvandrer; 13. februar 2015 kl. 18:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av alltidvandrer Vis innlegg
For min del er eventuell utnyttelse av systemet mer enn god grunn nok til å satse på dette. Jeg er ikke enig i at alle i et samfunn er like mye verdt; rike og fattige, ja. Men arbeidsvillige og late, NEI. I utgangspunktet skal dog ikke en samfunnsborger ha bedre muligheter enn en annen.



Wow, så praktisk!

Beklager for at jeg nevner noe åpenbart nå, men det virker som at mange har lett for å glemme at penger er verdt like mye når staten bruker dem som når samfunnsborgere bruker dem privat... En skolebok koster for eksempel kanskje 300 kroner, og dette er 300 kroner som du har betalt i skatt. Når vi gir mer i trygd har staten mindre å rutte med.
Vis hele sitatet...
men poenget er å kompensere for dette med høyere skatt. I tillegg håper man på at dette kan være med å bidra til at flere kommer i fast arbeid og forhåpentligvis føre til større verdiskapning (som igjen betyr mer inntekter til staten i form av skatt)
hvor er meg sjæl
alltidvandrer's Avatar
Sitat av etse Vis innlegg
men poenget er å kompensere for dette med høyere skatt. I tillegg håper man på at dette kan være med å bidra til at flere kommer i fast arbeid og forhåpentligvis føre til større verdiskapning (som igjen betyr mer inntekter til staten i form av skatt)
Vis hele sitatet...
Hvorfor skulle dette bidra til flere i fast arbeid og ikke det stikk motsatte?
Sitat av alltidvandrer Vis innlegg
Hvorfor skulle dette bidra til flere i fast arbeid og ikke det stikk motsatte?
Vis hele sitatet...
Like godt spørsmål, som hvorfor skulle det bidra til det motsatte?

F.eks. legger det til rette for at mange kan prøve å starte egne virksomheter uten å måtte spare masse sparepenger / ta opp masse lån. I tillegg kan det bety at det er mulig å ha lavere lønninger i enkelte bransjer - som legger til rette for at det er mulig å bruke norsk arbeidskraft i stede for at man flytter virksomheten til utlandet.

Argumentet enkelte bruker om at "får man penger gratis så gidder man ikke gjøre noe" kjøper jeg ikke. Jeg kjenner ingen som over lengre tid kunne tenkt seg å gå lengre perioder uten å drive med noe som man føler er givende og bidrar på en eller annen måte.
Det jeg aldri har skjønt med dette borgerlønnkonseptet er hvor alle pengene skal komme fra? Venstre foreslo det, og tok da utgangspunkt i at alle skal motta rundt 170k i året. Greit nok, vi kan kutte mange jobber med borgerlønn, men det er idag ansatt rundt 660k i det offentlige ifølge wikipedia. La oss ta utgangspunkt i en snittlønn på 500k på disse, det er ikke urimelig mtp. at snitt mnd. lønn i 2013 var 41,4k. Det blir til sammen 330 milliarder kroner, rundt regnet 30% av statsbudsjettet. Går vi utfra at vi er 5 mill i befolkningen, og en del unge, så vi legger oss på 4 mill som skal få 2g (170k), det er 680 milliarder, godt over halve statsbudsjettet. Det er en del bygg o.l. som staten ikke lenger trenger å leie, men mitt inntrykk er at staten selv eier mye av byggene de bruker, så det er ingen stor innsparing der. Det er klart vi kan nedbemanne en viss del av velferdsstaten, men samtidig må det et massivt apparat til for å sikre at alle får pengene sine, så de ehlt store nedbemanningene innenfor stat ser vi nok ikke, men et flytting av fokus. NAV er vel første organ som får en støvel ved innføring av borgerlønn, men dette er kun 20k ansatte, en dråpe i havet av de 660k totalt. Så vi sitter igjen med en regning på 680 + 300 = 980 milliarder i penger ut (30 milliarder i året for å legge ned NAV tror jeg er sjenerøst, men la gå lønnen utgjør 10 milliarder).

Så - hvor utenom NAV skal vi kutte så mye at vi har nok til å betale alle? Å tro at oppgangstidene i Norge fortsetter i all evighet er særs naivt og idiotisk ovenfor våre etterfølgere, så å spise opp alle verdier vi har er ikke en mulighet, og hele oljefondet er en forpliktelse til kommende pensjonister. Å gjøre om pensjonsordningen til en ren borgerlønn er mildt sagt ikke noe å leve på, selv som gammel og grå.

Idéen er fin den, men penger kan dessverre brukes en gang, og tror vi virkelig at vi skal generere 680 milliarder i eksport vha. borgerlønn og at folk står friere til å starte for seg selv? Men det gjør de heller ikke, selv med borgerlønn. Lykke til med å betjene gjeld på hus og bil med 170k i året, folk må ha noe mer for å leve i nærheten av det vi gjør idag.
Litt enig med Xasma over her. Digger ideen om borgerlønn, og jeg er IKKE sosialist. Men hvor skal pengene kommer fra? Oljefondet er jo uaktuelt å ta fra, så da må det bli økte skatter. Inntektsskatten, kanskje? Men blir det ikke da endra mindre attraktivt å jobbe?

Jeg regnet litt enklere på det. Hvis alle får 10.000kr pr mnd, og vi tar utgangspunkt i at det er 5 millioner som får borgerlønn, siden det ville tatt mange år å få dette innført, er det sikkert 5 millioner som vil motta borgerlønn på det tidspunktet pga befolkningsvekst.

10 000kr x 5 000 000 x 12mnd = 600 000 000 000? Det er 600 millarder kroner. Borgerlønn blir en kostbar affære, det er sikkert og visst...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Xasma Vis innlegg
Idéen er fin den, men penger kan dessverre brukes en gang, og tror vi virkelig at vi skal generere 680 milliarder i eksport vha. borgerlønn og at folk står friere til å starte for seg selv? Men det gjør de heller ikke, selv med borgerlønn. Lykke til med å betjene gjeld på hus og bil med 170k i året, folk må ha noe mer for å leve i nærheten av det vi gjør idag.
Vis hele sitatet...
Ved auka skatt for dei som tener over borgerlønna. Sjå på det som tidlegare nemt: negativ skatt om du tener under ein viss sum. Legg opp skattesystemet slik at dei som tener 450k kjem ut i null med borgerlønn. Det vil sei at dei må betale større andel i skatt enn tidlegare, men har borgerlønn + arbeidsinntekt å skatte av.

Og nei, du kan ikkje ha hus, bil og alt slikt på borgerlønn, og du kan ikkje bu i oslo sentrum på det, men du kan heilt sikkert få deg ei leilighet utanom byane, og ha mat på bordet. Eller du kan jobbe 20-30% for å spe på om du har eigne prosjekt du vil jobbe med.
Charles Eisenstein forteller om sine svært sindige betraktninger om hvordan en velfungerende økonomi faktisk ser ut.

https://www.youtube.com/watch?v=hARv0UNjrQE
▼ ... over en uke senere ... ▼
I forbindelse med temaet borgerlønn, les denne artikkelen folkens, denne vil jeg dele med dere:

E24: Vi har hatt en oppblomstring av statssubsidiert hobbyarbeid


(.....)

Store endringer

– Nå skal det sies at vi har hatt en oppblomstring av statssubsidiert hobbyarbeid. Vi ser det veldig tydelig i kultursektoren, hvor mange folk har fått hobbyen sin som jobb. Statlige rockemusikkstipend, det var utenkelig da jeg skrev boken min
, sier Vennerød.
Noe annet har også endret seg dramatisk siden begynnelsen av 1980-tallet, nemlig bruken av utenlandsk arbeidskraft. Vennerød påpeker at en betydelig del av de tunge og lite givende jobbene er satt bort til utlendinger.

– Noe arbeid er ikke morsomt, men da er det i alle fall godt betalt. Og for utenlandsk arbeidskraft er det norske lønnsnivået veldig godt, sier Vennerød.

[COLOR="Blue"]Vennerød mener det fortsatt eksisterer et klasseskille mellom de som får ressurser på jobben, og de som blir tappet for dem. Derfor står han fast på det forslaget han kom med i 1983: Borgerlønn[/COLOR].

– Folk kan få en borgerlønn mot at de jobber noen timer – kanskje 6 timer i uken – med de arbeidsoppgavene som ikke er meningsfylte eller gir høy lønn, for eksempel rengjøring og søppeltømming, mener Vennerød.

– Dette for å unngå at folk blir profesjonelle Nav-ere. Vi må gi folk frihet uten at de blir snyltere.
Vis hele sitatet...
Sist endret av aeon_illuminate; 1. mars 2015 kl. 20:13.
Jeg forstår ikke helt hvorfor man skal lage en slikt "6 timer i uka krav", det ødelegger jo en del av poengene. Plutselig blir det byråkrati, krav og oppfølging for å sjekke hvem som har behov. En av de største fordelene med borgerlønn er at det skal være enkelt og bare en universell rettighet. Ikke noen skjemaer som må fylles ut, ikke noe behovsprøving og ikke noe stress med å vise til at du har gjort deg fortjent til det.