Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1344
Hei, freaks!

Jeg vurderer å kjøpe en Mac Pro, og det er to ting jeg må vite hvis jeg skal kjøpe den:

Man kan kjøpe fra quad- til 12-core, i tillegg står det server, der man får med Mac OS X Server, går det ann å kjøpe det utenom?

Burde jeg bruke de skjermen(e) jeg får med Mac-en, eller kjøpe en eller flere andre?
1. det er temmelig idiotisk å kjøpe en mac pro NÅ. ref http://buyersguide.macrumors.com/#Mac_Pro har ikke modellen vært oppdatert på 637 dager og en ny oppdatering er forventet.

2. når det gjelder server er dette kun os, maskinvaren er den samme uansett hvilken os-versjon man kjøper den med

3. du kan bruke hvilke skjermer du vil, men å sette på kjipe tn-paneler på en sånn maskin som er laget for pro-brukere som trenger den til videoredigering etc er som å montere hjemmelaget senkesett på en ferrari: tåpelig.

Skal du først svi av uhorvelige summer på hw bør du ha behov for det, og da har du gjerne behov for skikkelige displays også
En oppdatering er ikke spesielt forventet, spekulasjonene går mer i at den fases ut.

Til TS: Du burde absolutt kjøpe deg en Cinema Display dersom du skal ha en Mac Pro.
Sitat av NijO Vis innlegg
En oppdatering er ikke spesielt forventet, spekulasjonene går mer i at den fases ut.
Vis hele sitatet...
Det er VELDIG delte meninger om det der, og ingen utenfor apple vet noe sikkert samme hva, så det er tåpelig å være så bastant.

Her er de siste ryktene som står under "mac pro" på macrumors/buyersguide:

• 03/01: Mac Pro Update Now Possible with New Xeon E5 Chips Next Week
• 02/14: Apple Switching Back to NVIDIA Graphics for Upcoming Mac Pro Update?
• 01/02: Mac Pro Build-to-Order Ship Dates Slip as Future Remains Uncertain
• 12/22: AMD Announces New Mac Pro-Suitable Radeon HD 7970 Graphics Card
• 10/31: Apple 'Questioning' the Future of its Mac Pro Line?
Vis hele sitatet...
Det eneste som er sikkert, er altså at Intel nylig (endelig!) slapp nye CPU'er av "riktig" type for Mac Pro. Før disse kom var det relativt meningsløst å gjøre noen oppdatering.

Men - enden på visa er at det egentlig er litt dårlig timing å kjøpe mac pro nå. Går og venter på en oppdatering her selv, håper virkelig den kommer snart.
Sist endret av atomet; 24. april 2012 kl. 22:57.
Trådstarter
Du svarte ikke akkurat spørsmål 2..

Sitat av moridin Vis innlegg
2. når det gjelder server er dette kun os, maskinvaren er den samme uansett hvilken os-versjon man kjøper den med

Skal du først svi av uhorvelige summer på hw bør du ha behov for det, og da har du gjerne behov for skikkelige displays også
Vis hele sitatet...
Noen som vet om det går ann å kjøpe Mac OS X Server utenom, hvis jeg kjøper en annen Mac Pro enn serveren?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av ChillKill Vis innlegg
Du svarte ikke akkurat spørsmål 2..



Noen som vet om det går ann å kjøpe Mac OS X Server utenom, hvis jeg kjøper en annen Mac Pro enn serveren?
Vis hele sitatet...
Kunne du ikke bare ha sjekket Apple sine sider selv?

http://store.apple.com/no/product/MC...ode=MTY1NDAzOA
Sitat av atomet Vis innlegg
Det er VELDIG delte meninger om det der, og ingen utenfor apple vet noe sikkert samme hva, så det er tåpelig å være så bastant.
Vis hele sitatet...
Du mener det er tåpelig jeg er så bastant? Du synes ikke du tar litt hardt i nå? Les en gang til hva jeg skrev.
Jeg lurer på hvorfor man vil kjøpe en Mac Pro? Bare for å ha det sagt; jeg er ikke ute etter noen krig!

Man får bedre komponenter til samme pris hvis man bygger selv.
- Skjermkortet som sitter i som standard koster ca. 1000 kr. (hvis man velger en ATI 5770 fra komplett.no)
- 3 GB Ram er ikke akkurat noe å skryte av når man betale 20990 for grunnmodellen. (Selv om det er EEC-minne)
- Går man for 2011-sokkel får man prosessor som yter betraktelig bedre enn de prosessorene som sitter i.

Poenget mitt er at man får betraktelig bedre maskinvare til 2/3 av prisen som Mac Pro koster.


Mvh Faller
Sitat av Faller Vis innlegg
Poenget mitt er at man får betraktelig bedre maskinvare til 2/3 av prisen som Mac Pro koster.
Vis hele sitatet...
Kan ikke annet enn å være enig. Om man forsøker å bygge seg en Mac Pro på Komplett kan det hende man ender opp med noe som dette:

Kode

Komplett PC “Mac Pro standard”			Pris
Silverstone Fortress FT03			kr 1.059,00
Supermicro® X9SCL Motherboard 32GB ECC		kr 1.349,00
W3530 "Nehalem" 2800 MHz Quadcore		kr 2.176,00
3 GB (3 x Crucial DDR3 1066MHz 1GB ECC)		kr 345,00
Western Digital Caviar® Black 1TB		kr 917,00
Club 3D Radeon HD5770 HDMI DisplayPort 1GB	kr 1.034,00
Sony DVD±RW AD-7640S Slimline, Slot-in		kr 519,00
Fujitsu 27" P Line P27T-6P IPS (2560 x 1440)	kr 4.995,00
Trådløst tastatur/mus				kr 700,00

Kode

TOTAL			kr 13.094,00
Total Mac Pro		kr 29.450,00
Differanse		kr 16.356,00
Det kommer jo ut en sånn Xeon chip (rykter), så jeg ville kanskje venta litt og sett.
Fattern kjøpte SuperMicro og kjører hackintosh.
Sist endret av nudo; 28. april 2012 kl. 11:31.
Ja, det går mot at den fases ut, siden det er evigheter siden den ble oppgradert. Men hva med en iMac da? Er ikke så vanskelig å oppgradere den litt heller, har selv gjort det