Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 6552
Det jeg lurer på er om når man tar en test hos legen eller helsestasjon for og finne ut om man er gravid, og man har røyket hasj elr pot noen dager før, finner de det på prøvene?

eller må man lete etter det for og finne det?
leter de etter det på alle prøver?
hvordan blir man testet for graviditet hos lege?
har lege taushetsplikt om det, hvis de finner noe?
andre spørmål jeg burde spørre?...

takk for alle svar
Ja, de har taushetsplikt.

Om de leter etter "alt" er usannsynlig. Når på urinerer på graviditetstest så gir den utslag på human choriongonadotropin, som er et hormon som blir produsert når du er befruktet. Kanskje de sjekker med ultralyd hos legen da.
Sist endret av mo3; 6. mai 2011 kl. 14:26.
Sitat av FingerTipz Vis innlegg
Det jeg lurer på er om når man tar en test hos legen eller helsestasjon for og finne ut om man er gravid, og man har røyket hasj elr pot noen dager før, finner de det på prøvene?

eller må man lete etter det for og finne det?
leter de etter det på alle prøver?
hvordan blir man testet for graviditet hos lege?
har lege taushetsplikt om det, hvis de finner noe?
andre spørmål jeg burde spørre?...

takk for alle svar
Vis hele sitatet...
1: De finner ikke hasj / pot på gravitesten

2: De MÅ lete etter hasj for å finne det.

3: Dette er bare en gravitest, og vil ikke på noen måte detektere stoff eller andre ting. De kan ikke bare teste deg for det uten å ha grunnlag til det. Det er svært liten sjanse / ingen sjanse for at de skulle finne på å ønske å teste deg for stoffer, men da kan du slappe helt av, du blir opplyst om det først, og du kan nekte. Det er bare Politiet som kan tvinge deg til å ta en prøve. Du blir IKKE bedt om å ta en narkoprøve, det er jeg ganske sikker på.

4: Du blir testet for graviditet hos legen på samme måte som helsestasjonen, enten ved urinprøve eller blodprøve (Og NEI, de ser ikke etter narkotika med mindre du blir opplyst om det først, og du kan fortsatt nekte.)

5: Legen holder kjeft om at du bruker narkotika, ja! Men jeg er usikker når det gjelder graviditet, jeg tviler på det, men det kan jo hende han rapporterer det til barnevernet? Det får noen andre svare på.

Legger til: Hvorfor ikke kjøpe en gravitest selv og ta den selv?
Sist endret av KRS93; 6. mai 2011 kl. 14:24.
Sitat av FingerTipz Vis innlegg
ok, MEN har de taushetsplikt hvis personen det gjelder er under 18? ler kan de informere foresatte?
Vis hele sitatet...
Om du tenker på graviditet nå:
Om du er over 16 år gammel, kan du be om at de holder kjeft. Er du under 16, informerer de vanligvis foreldrene om det.

Om du tenker på narkotika nå:
Her har de taushetsplikt uansett, men kan rapportere det til barnevernet hvis du er såpass ung.
Trådstarter
44 2
ok, men hvorfår regnes ikke det og kontakte barnevernet med som og bryte taushetsplikten?
og bare sånn og få det understreket, så må man lete etter thc for og finne det? og de leter ikke etter det?
Jeg antar at forklaringen er at det er unntak fra taushetsplikten blant annet for gravide under 16.

Hva med å kjøpe en prøve på apoteket?
Sitat av FingerTipz Vis innlegg
ok, men hvorfår regnes ikke det og kontakte barnevernet med som og bryte taushetsplikten?
og bare sånn og få det understreket, så må man lete etter thc for og finne det? og de leter ikke etter det?
Vis hele sitatet...
Det er en generell bestemmelse som sier at om du er under 16 (Også om du er over 16 men under 18 hvis det dreier seg om f.eks. selvmord), og legen / helsesøstra er bekymret for deg og din helse, kan h*n kontakte foreldrene dine eller barnevernet.

Og herved er det understreket at de MÅ lete etter THC for å finne det, og DE LETER IKKE ETTER DET UNDER EN GRAVITEST.
Sist endret av KRS93; 6. mai 2011 kl. 14:39.
Trådstarter
44 2
hehe okei!

det er ikke meg det gjelder så vet ikke hvorfår hun ikke bare kjøper på apoteket! men det er vell mer nøyaktig på helsestasjonen?
ArbeidsledigProletar
Men vil anbefale å ikke innta rusmidler om du er gravid.
Testen du kjøper i butikken er like nøyaktig som å gå til legen. Høres ut som jenta blir tvunget til å dra på helsestasjon av noen?
Sitat av UncleAndy Vis innlegg
Testen du kjøper i butikken er like nøyaktig som å gå til legen. Høres ut som jenta blir tvunget til å dra på helsestasjon av noen?
Vis hele sitatet...
Eller evt ikke har råd til test. Gratis på helsestasjonen..
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Men vil anbefale å ikke innta rusmidler om du er gravid.
Vis hele sitatet...
En hver jente har særdeles nok fornuft til å kunne fatte dette, med mindre hun er skikkelig narkoman og selger fostret for litt gress.
Sitat av mo3 Vis innlegg
En hver jente har særdeles nok fornuft til å kunne fatte dette, med mindre hun er skikkelig narkoman og selger fostret for litt gress.
Vis hele sitatet...
eller om hun rett og slett har tenkt til å ta abort. Hadde jeg blitt preggers, og hadde null planer om å beholde ungen, hadde jeg ikke giddi å holdt meg unna en bytur med venner for å unngå å "skade fosteret" som jeg uansett skulle kvitte meg med :P


Men tilbake til topic: de bruker samme type tester på helsestasjonen som du får kjøpt på apoteket.
Trådstarter
44 2
hehe for det første så er det ingen som blir tvingt til noe som helst, hehe! er bare at det er gratis på helsestasjon! for det andre har hun aldrig røyket. er bare jeg som pirka rundt i huet mitt og pluttselig lurte på om hvis noen Hadde røyket før en sånn test, om det hadde synes! sånn når man pisser i en kopp og sender det til sykehuset! ingen narkomaner involvert, bare min fantasi! hehe
▼ ... flere år senere ... ▼
Anonym bruker
"Mekanisk Vampyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei Folkens! Ser det er gamelt tråd, men spør for det. Hatt ubeskyttet sex for 5 dager siden, og siden dagen etter har jeg hatt ømmebryster, det gjør vondt når jeg tar på dem, og har menssmerter/muringer som kommer og går, særlig når jeg sitter for lenge eller ligger. Merker ikke når jeg er i bevegelse. Forventet mensen er 4-5 april. Kan jeg være gravid? Har aldri før hatt så øme bryster, og muringer i magen før mensen. Forresten føler meg ikke kvalm, har sovet dårlig de siste 4 nettene. Kan noen av dere snille mennesker dele informasjon med meg. Føler hele tiden at tanta rød har kommet, men det er ingenting når jeg går på wc. Tok gravidatest på fredag, og lørdag den var negativt. Om jeg ikke får besøk av tanta rød om noen dager, når burde jeg ta test igjen?
I teorien skal det jo ikke være mulig å merke at man er gravid så tidlig, men jeg har opplevd selv at jeg bare visste at jeg var gravid med en gang. Smokk, den satt liksom, sånn var det. Følte det i hele kroppen. På den annen side kan man utvikle alle slags symptomer på graviditet hvis man er redd for å være gravid.

Eneste sikre er å ta en test om mensen ikke kommer som forventet 4-5. april. Det er ikke noe vits i å teste tidligere enn det.
Anonym bruker
"Mekanisk Vampyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
hei susa! takk for svar skal vente noen dager til før jeg tar igjen ny test. Krysser jo fingrene at jeg er gravid
Hvis du ikke har nok gravidhormoner i kroppen til at det slår ut på en test, har du neppe nok til at du føler reelle symptomer. Jeg har kjent symptomer så tidlig som 5 dager etter eggløsning, men da testet jeg også positivt (på en vanlig test, tror de digitale er litt mindre sensitive?).

Symptomer dagen etterpå har jeg overhodet ikke noe tro på at er fysisk mulig. Skal ikke si hva man intuitivt kan føle på seg, men fysiske graviditetssymptomer kommer ikke så raskt.

Vet du når i syklusen du var da du hadde sex?

...når det er sagt så kan du jo godt være gravid selv om symptomene ikke er reelle.

Edit: så nå at det var ca 7-8 dager mellom sex og mens, noe som er litt knapt.
Sist endret av entropi; 2. april 2017 kl. 23:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av entropi Vis innlegg
Jeg har kjent symptomer så tidlig som 5 dager etter eggløsning, men da testet jeg også positivt (på en vanlig test, tror de digitale er litt mindre sensitive?).
Vis hele sitatet...
Det finnes digitale tester på markedet i dag som er vel så nøyaktige (basert på immunoassay). Enklere ikke-digitale prøver (basert på såkalt lateks- eller monoklonalantistoffteknikk) er mindre følsomme.

Sitat av entropi Vis innlegg
Symptomer dagen etterpå har jeg overhodet ikke noe tro på at er fysisk mulig. Skal ikke si hva man intuitivt kan føle på seg, men fysiske graviditetssymptomer kommer ikke så raskt.
Vis hele sitatet...
Det er helt riktig. Selv om man skulle ha samleie dagen man har eggløsning, fester ikke blastocysten seg til livmorveggen før minst 6 dager. Og det er først da man kan måle hormonelle endringer (bl.a. at hCG stiger til 25-50 IE/liter urin).

Trådstarter: Det sikreste du kan gjøre er å ta en ny test når neste menstruasjon eventuelt uteblir.
Sitat av Pengui Vis innlegg
Selv om man skulle ha samleie dagen man har eggløsning, fester ikke blastocysten seg til livmorveggen før minst 6 dager. Og det er først da man kan måle hormonelle endringer (bl.a. at hCG stiger til 25-50 IE/liter urin).
Vis hele sitatet...
Som nevnt har jeg fått positiv test etter 5 dager, så noe slingringsmonn er det nok. Men nå finnes det jo tester som slår ut på 10 og ikke 25.
Sitat av entropi Vis innlegg
Som nevnt har jeg fått positiv test etter 5 dager, så noe slingringsmonn er det nok. Men nå finnes det jo tester som slår ut på 10 og ikke 25.
Vis hele sitatet...
Ja, beklager, der skulle det stå "ca.". Man pleier å si 6-12 dager. Stress, trening og andre ting kan påvirke dette, slik at jeg ikke hadde blitt for overrasket om noen nidasjonen fant sted etter 5 eller 13 dager hos noen. (For øvrig er tidsintervallet mellom 10 IE/l urin til 25 IE/l urin så kort at det neppe er signifikant.)
Anonym bruker
"Mekanisk Vampyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Takk for svar alle sammen, jeg tok ny test på morgen idag, kom 2 streker, tok igjen med en annen den var også positivt)) er så glad, skal til legen imorgen. Håper bare jeg ikke blir skuffet. Har vært gravid 2 ganger før, men dessverre mistet i uke 15 første gangen og i uke 8 andre gangen. Er 34 år nå, vil så gjerne ha unge, da jeg ikke har fra før av. Takk igjen folkens at dere tok seg tid til å svare meg
Gratulerer og lykke til! Third time's a charm
Gratulasjoner til deg
Første gang jeg var gravid følte jeg det på kroppen etter bare få dager, så jeg krysser fingrene for deg.
Nå er vel jeg kommet i bestemor alderen,men uansett er nytt liv noe å glede seg over.
Klem fra Betty
Anonym bruker
"Mekanisk Vampyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
tusen takk Nurse Betty! enig meg deg at nytt liv er noe å glede seg til. Har prøvd i flere år, er spent og redd at kanskje skal bli skufet. Takk for klem, varm klem til ddeg også Nurse Betty. Og tusen takk entropi