Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 7925
Hei,

Jeg var innom Skar leir i dag. Fredlig og fin tur. Jeg fikk noen blitt når jeg klemte meg igjenom gjerdet. Parkeringsplassen er veldig populær blant skigåere nå om dagen.

Kjedelig at mesteparten av byggene er spikret igjen. Skjedde det etter husokkupantene ble fjernet mon tro?

Et bygg jeg tror er et verksted er greit å komme seg inn i. Jeg fikk tatt noen bilder der. Ta gjerne en titt! :-)

http://pitchbright.com/journal/2011/...-skaroslo.html

Noen som vet om det er mulig å komme seg inn i noen av de andre byggene. Altså da uten å ødelegge noe... :-)
Når jeg var der i fjor vinter så var da det mest der faktisk åpent.
De fleste av husene var i svært god stand innvendig.

Men jeg var der før det stedet ble kjent, og tatt over av disse "kunstnerne".
Så det var nok mest sannsynlig mye mere spennende før.
Pokker også da. Nå har de spikret store bord over det meste av vinduer og dører. Det er forøvrig hjulspor der, og i etter av byggene er det lys og varme på. Noen som vet hvorfor de holder det i gang? Det er ett av byggene lengst fra inngangen.
Hmmm merkelig greier.
Det var temmlig mørkelagt når jeg var der.
Også var det ekstremt mye snø, var jo et slitt og valse fra hus til.
Selvfølgelig hadde jeg kun med mobil kamerat og bildene ble bare svarte.
Likte bildet av Notisblokken veldig
Jeg bor 200m unna leiren Har vært inni de fleste byningene men de fleste er tomme og kjedelige.. Husokkuppantene gjorde vel statan litt sinna.. Husene var ikke så godt sikra før
Likte bildet av Notisblokken veldig
Vis hele sitatet...
Takk!

Hmmm merkelig greier. Det var temmlig mørkelagt når jeg var der.
Vis hele sitatet...
Her er bygget med lys & varme :-) Kanskje noen av okkupantene er tilbake? Det er jo strøm i leieren, og det er sikkert en del fyringsolje igjen i noen av tankene... :-)

http://pitchbright.squarespace.com/storage/lysogvarme1.jpg

http://pitchbright.squarespace.com/storage/lysogvarme2.jpg
Finnes en tidligere tråd om Skar leir også.

Mange av byggene der oppe sto vel åpne før, men det ble sikret ganske godt etter at de husokkupantene ble hevet ut.

At det står strøm på i byggene er ikke så veldig rart. Oslo Kommune har jo et vist oppsyn med byggene i leiren og i tillegg så bruker vel Nemko noen bygg der oppe.
Sist endret av Jerazol; 6. februar 2011 kl. 09:45.
La ut et bilde til fra Skar. HDR. Beklager til de som hater det :-)

http://pitchbright.com/journal/2011/...ency-exit.html
Takk for at du delte bildene dine med oss

Synes det var synd at okkupantene ble kasta ut, rett og slett fordi jeg synes husokkupasjon er en bra ting!
Får håpe de kommer tilbake:P
Jeg vurderer sterkt å stjele et hus selv nå, strøm og alt.. Bruke bare mobilt bredbånd.
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Når jeg var i garden hadde vi en øvelse hvor vi stormet skar leir og befalselever var fi(enden).
Var ganske artig når vi rullet inn på skar, først kom rek tropp en stund før resten av kompaniet og gav rapporter til kp sjefen, så rullet sisu'ene inn med to tropper som hadde sibo i husene, før eskorten kom dundrene inn med sine pansrede mb'er med blå lys og hadde med seg gardesjefen.

Var der kanskje i noen timer før vi dro til en annen leir som jeg ikke husker navnet på i farten (var et gammelt nike batteri der), og hadde ny krig med befalselevene.
Ah.. god stemning.
Men tror jeg dropper skar leir, litt kjipt og få militæret susende inn døra når jeg røyker..
Sitat av Bundy Vis innlegg
Men tror jeg dropper skar leir, litt kjipt og få militæret susende inn døra når jeg røyker..
Vis hele sitatet...
Skar leir er ikke eid av millitæret lenger, så er nok ikke særlig stor sjans for det.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Var også der før disse forbaskede weed-røykende fritenkerne kom å trakk oppmerksomheten til dette stedet for alvor, var inne i det aller fleste byggene, samt verkstedet.
Verkstedet er det eneste av byggene som opprinnelig ble bygget av naziskurkene fra dåitshland og er definert som verneverdig.

De aller fleste husene var "i for god stand" til å ha som kulisser for foto (var derfor jeg var å kikket), ikke mye Lier-stemning nei.

Er en del lagervirksomhet i Leiren og ett av byggene i nord-enden har en eller annen generator el gående (servicebygg??), der er det aller meste låst.

Strøm kjøres nok i en del av byggene for å hindre at vann ol fryser vil jeg tro.

Antakelig rives hele dritten etterhvert, når kommunen har fått "utredet" seg ferdig i 2050 eller noe
Ikke noe vits å luske oppi der de neste par årene iallefall, gi det noen år til å "modnes", slik at malingen flakker innvendig osv, blir kulere ^^
Sist endret av znapper; 28. februar 2011 kl. 15:58.
Nja, er vel flere av byggene der som ble bygget av tyskerne. Administrasjonsbygget ble iallefall bygget av tyskerne og er også vernet. Også garasjen/lagerbygningen bak adminbygget er vernet i tillegg til et par lagerbygninger, totalt 4.

Sitat av znapper Vis innlegg
Ikke noe vits å luske oppi der de neste par årene iallefall, gi det noen år til å "modnes", slik at malingen flakker innvendig osv, blir kulere ^^
Vis hele sitatet...
Det er da noen bygninger der oppe som har den litt "slaughterhouse"-følelsen da:

http://farm6.static.flickr.com/5174/5486241194_ef83650d7b_o.jpg
▼ ... noen uker senere ... ▼
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Til første post/innlegg: Det er fint mulig å komme seg inn i flere av byggene enn bare ”verkstedet”, men det spørs jo hvor langt over loven man er villig til å gå. Fra å spasere inn en åpen dør, til å klatre gjennom vinduer som man har klart å stikke en hånd igjennom får å få opp de 4 låsene på innsiden.

Var en del tagging i flere av husene, og i noen rom/bygg var det en del mengder pulver fra brannslukningsapparater som ikke var fult så godt å puste inn.
http://i147.photobucket.com/albums/r289/Thoryllo/th_IMG_5789.jpg

I et av byggene var det ganske gode mengder med blått pulver, noen som vet hva det kan være for noe?
http://i147.photobucket.com/albums/r289/Thoryllo/th_IMG_0597.jpg

Sitat av bigpepsi Vis innlegg
Pokker også da. Nå har de spikret store bord over det meste av vinduer og dører. Det er forøvrig hjulspor der, og i etter av byggene er det lys og varme på. Noen som vet hvorfor de holder det i gang? Det er ett av byggene lengst fra inngangen.
Vis hele sitatet...
Det var ganske mange av bygningene som var skrudd igjen med store plater (på det ene huset var det 4-5 tykke Kryssfinérplater foran inngangsdøren).
Et av husene som var ganske gjennomskrudd:
http://i147.photobucket.com/albums/r289/Thoryllo/th_IMG_0537.jpg

Sitat av r0bin Vis innlegg
Når jeg var i garden hadde vi en øvelse hvor vi stormet skar leir og befalselever var fi(enden).
Vis hele sitatet...
I et av husene er det gjenstander som tyder på at forsvaret hadde hatt øvelse der i 2008, men ligget helt uberørt etter det.

Sitat av znapper Vis innlegg
Er en del lagervirksomhet i Leiren og ett av byggene i nord-enden har en eller annen generator el gående (servicebygg??), der er det aller meste låst.

Strøm kjøres nok i en del av byggene for å hindre at vann ol fryser vil jeg tro.

Antakelig rives hele dritten etterhvert, når kommunen har fått "utredet" seg ferdig i 2050 eller noe
Ikke noe vits å luske oppi der de neste par årene iallefall, gi det noen år til å "modnes", slik at malingen flakker innvendig osv, blir kulere ^^
Vis hele sitatet...
Det er elever fra Sogn VGS i Oslo har fått det huset du mener / bigpepsi la ut bilder av, og om dagen driver å pusser opp der inne, så det er aktivitet i leiren. Var lys inne i det huset og et av de andre husene som også Sogn har fått. Gikk ikke inn i de husene, for så ut som at de var tilkoblet alarm.
1 måned gammel artikkel: http://www.nab.no/nyheter/na-blir-de...leir-1.6036608
Sitat av Thoryllo Vis innlegg
I et av byggene var det ganske gode mengder med blått pulver, noen som vet hva det kan være for noe?
Vis hele sitatet...
Sikkert brannslukningsapparat det også.. Det varierer litt hva slags farge brannvesenet fyller på.
Experientia docet
UrbanFreak86's Avatar
Det hvite huset som Thoryllo har tatt bilde av.
Var ikke spikret igjen før.
Selv om at det huset ser helt jævlig ut utenpå.
Så er huset faktisk strøkent inni.
Når jeg var der så var det nye toaletter, nye vasker, nye tepper osv....
Men det var også svært mye slik hvit pulver der inne.
Så vi var raske med og oppe ut igjen etter at vi begynnte og få hoste anfall.
vet ikke om det er samme sted du snakker om men det fins vel kun 1 skar i oslo :P dåg ikke sett disse byggene... vært der flere ganger på tur med barneskolen tho :P
▼ ... flere år senere ... ▼
Hvet noen hvem som er ansvarlig for skar leir? Vi er et film team og det hadde vært fett og filme et par scener der
Trodde det var en nedlagt militærleir. Når jeg gikk på barneskolen husker jeg vi møtte på militær i fullt utstyr ute i skogen, sikkert 10-15 år siden da.
Det er kommunen som eier det nå men ansvarelig Erik Rosenvold svarer ikke.