Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 3125
Vet noen om denne vil funke hvis jeg skal overføre cider fra en gjæringsbøtte til flasker?

https://www.clasohlson.com/no/Hevertpumpe/40-7778
Funker fint den.
Du trenger egentlig ikke noe mer avansert en en hvilkensomhelst passe lang slange (hageslange f.eks.) og så må du la gjøringskaret stå høyere en flaskene du tapper i. er bare å suge til det begynner å renne og bruke tommelen eller knekke slangen når du skal bytte flaske.

Er og viktig at alt er sterilt og rent!
Bruker selv silikonslange som kan kokes før jeg tapper, usiker på om du kan gjøre det med den saken fra clas, men sterkrens o.l. funker sikert og
Sist endret av sovtek; 27. juni 2018 kl. 23:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anbefaler pumpeheverten som bryggselv selger, den er næringmiddelgodkjent, effektiv og enkel i bruk. Lett å pumpe ut all luft slik at en unngår oksidering. Kombiner heverten med en flaskefyller, så unngår du søl og du får enkelt jevnt nivå væske i alle flaskene.

Ja, heverten koster noen kroner. Men vår har vart i over 5 år og er still going strong. Absolutt verdt kronene om du skal flaske noen batcher i ny og ne.

Link til hevert
Link til flaskefyller
Sist endret av per-ulv; 28. juni 2018 kl. 01:14.
Sitat av sovtek Vis innlegg
Funker fint den.
Du trenger egentlig ikke noe mer avansert en en hvilkensomhelst passe lang slange (hageslange f.eks.) og så må du la gjøringskaret stå høyere en flaskene du tapper i. er bare å suge til det begynner å renne og bruke tommelen eller knekke slangen når du skal bytte flaske.

Er og viktig at alt er sterilt og rent!
Bruker selv silikonslange som kan kokes før jeg tapper, usiker på om du kan gjøre det med den saken fra clas, men sterkrens o.l. funker sikert og
Vis hele sitatet...
Dette var veldig selvmotsigende!

"Er og viktig at alt er sterilt og rent!" ≠ "er bare å suge til det begynner å renne og bruke tommelen eller knekke slangen når du skal bytte flaske."

TS: Renhold er veldig viktig. Bruk en skikkelig hevert, ikke sleik på eller bruk fingrene i utstyret du bruker i ferdig vørter...
Sist endret av Cikey; 28. juni 2018 kl. 10:26.
Kommer jo litt an på om bare du skal drikke det eller om du skal servere andre.
Bruk gjæringspann med kran. Kran, kran, kran. Har ikke brukt en hevert på år og dag.
For eget bruk så vil hevert fungere utmerket dersom du ikke ønsker å legge for mye penger i det (etter min personlige erfaring.) For å unngå søl og ubehagelig store svelger med cider anbefaler jeg deg å la heverten være fylt med luft før du begynner å suge. Ta så et kraftig og passe stort trekk, og du vil også ha tid til å legge rør-enden ned i beholderen før det begynner å renne dersom du er litt rask. Jeg pleier likevel til beste evne å unngå spytt på hevert-enden, og som et ekstra tiltak sørger jeg for at hevert-enden hvor leppene mine har vært aldri rører selve innholdet i beholderen. Lykke til.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Har ikke brukt ren hevert som i kun en slangestump men kan man ikke bare dyppe hevert i dunk med brygg også plugge toppen på slangen? Når slangen da heves og rettes over flasken og plugg fjernes så vil brygget flomme ut uten at du trenger bruke munnen og dermed risikere å få bakterier over i brygget som kan ødelegge smaken. Når flasken er fylt bare drar du den til neste flaske. Litt søl blir det kanskje men flasking er jo ikke uten søl til vanlig heller.