Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1832
Hei, prøver å åpne port 80 på min Asus RT-AC1200G+ router, men har litt problemer. Legger til en ny regel i NAT konfigurasjonen på routeren, men porten vil ikke åpnes. Er det noen som har noe peiling på dette?



Dette er slik jeg har satt det opp, tenkte det skulle fungere, men det gjør det ikke. Slik jeg har forstått det er "Source target" hvilken IP jeg skal tillate fra, satt den blank for å tillate alle. "Local port" er porten jeg vil 80 skal bli directed til? Satt denne tom, da jeg ikke vil at den skal bli directed til noe. IP'en min er for øvrig også statisk, noe det står den trenger å være.

Har også prøvd å skru av brannmur på både router og pc, i tillegg har jeg lagt til regler for port 80 i min egen brannmur.

Noen som har peiling?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sett inn 80 på local port. Og opplys om korleis du tester det.
Trådstarter
85 0
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Sett inn 80 på local port. Og opplys om korleis du tester det.
Vis hele sitatet...
Prøvde nå, funket fortsatt ikke.. Tester med et program som heter "Port forward network utilities". Programmet har funket til å sjekke porter tidligere, da jeg åpnet porter på en Zyxel router. (Da testet jeg for øvrig port 25565, har prøvd denne nå også, noe som heller ikke fungerer)
Har du klart å åpne andre porter på den samme routeren?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Skanin Vis innlegg
Prøvde nå, funket fortsatt ikke.. Tester med et program som heter "Port forward network utilities". Programmet har funket til å sjekke porter tidligere, da jeg åpnet porter på en Zyxel router. (Da testet jeg for øvrig port 25565, har prøvd denne nå også, noe som heller ikke fungerer)
Vis hele sitatet...
Har du ting som lytter lokalt? Det beste er å hive opp f.eks. lokal webserver og teste frå mobilen via 4G.
Trådstarter
85 0
Sitat av Pope Vis innlegg
Har du klart å åpne andre porter på den samme routeren?
Vis hele sitatet...
Har ikke klart det nei.. Er på en studenthybel, kan det være at åpning av porter er blokkert?

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Har du ting som lytter lokalt? Det beste er å hive opp f.eks. lokal webserver og teste frå mobilen via 4G.
Vis hele sitatet...
Har en veldig basic HTTP python server (skrevet selv), som lytter på 80, har også prøvd med 8080. Den funker fint lokalt, men vil kunne koble til den via offentlig ip også, så en ikke trenger å være på samme nett for å få tilgang. Har prøvd med 4G, uten hell
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Skanin Vis innlegg
Har ikke klart det nei.. Er på en studenthybel, kan det være at åpning av porter er blokkert?
Vis hele sitatet...
Stor fare for at du ikkje har offentleg IP, men sit bak NAT. Kva er IPen på WAN-interface på ruteren din?
Har du egen dsl/kabeltv/fiber inn til hybelen, eller bare en nettverkskabel? Står det kanskje en annen router før Asusen din?

Hvis det er nettverkskabel kan du koble den til PC og sjekke hvilken IP du får. Får du lokal IP er det en router der, men du kan kanskje sjekke om du kommer inn i oppsettet og forwarde der isteden?
Trådstarter
85 0
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Stor fare for at du ikkje har offentleg IP, men sit bak NAT. Kva er IPen på WAN-interface på ruteren din?
Vis hele sitatet...
Med WAN-interface, er det denne du er ute etter?


Eller den jeg får ved "Whatismyipadress.org", som for øvrig er "158.38.221.48"?

Sitat av plohg Vis innlegg
Har du egen dsl/kabeltv/fiber inn til hybelen, eller bare en nettverkskabel? Står det kanskje en annen router før Asusen din?

Hvis det er nettverkskabel kan du koble den til PC og sjekke hvilken IP du får. Får du lokal IP er det en router der, men du kan kanskje sjekke om du kommer inn i oppsettet og forwarde der isteden?
Vis hele sitatet...
Har min egen router koblet inn i veggen
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du er bak NAT. Det er ikkje hjelp i portforwarding på din ruter, ettersom du har ein ruter til før deg som og utfører NAT.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Du er bak NAT. Det er ikkje hjelp i portforwarding på din ruter, ettersom du har ein ruter til før deg som og utfører NAT.
Vis hele sitatet...
Dette kan også være et modem? Meg kjent var vel dette et vanligere oppsett tidligere inntil det ble erstattet av nye "multimodemer", men noen har kanskje dette oppsettet fremdeles?

TS: Hvis dette er tilfellet kan du koble deg direkte til modemet med kabel og logge inn der for så å åpne porten mot routeren sin lokale IP.
Trådstarter
85 0
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Du er bak NAT. Det er ikkje hjelp i portforwarding på din ruter, ettersom du har ein ruter til før deg som og utfører NAT.
Vis hele sitatet...
Okei! Takk for hjelpen