Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2853
Hei alle sammen. God sommer.
Lurer på om noen som vet eller selv har gjort slik:
Jeg har soverom , vegg med strie med kjedelig gammel mønstre, merker fra skruer etter bilder,
Jeg kjøpte sparkel, sparklet skader etter spiker, slipte ned.
kjøpte ny strie og vegg lim.
Lurer på kan jeg lime ny strie ( ny mønster) direkte på de gamle strie (sliten, mange ganger malte strier fra 90 tallet)

Eller må jeg først kjøpe "Underlagsduken"

Frister prøve lime direkte 10cmx10cm og se resultatet
Men kanskje noen har allerede utført slik oppgave?

Takk for svar.
Elena
Jeg vil anbefale å fjerne det gamle og deretter pusse veggen. Er det mye mønster i det gamle kan det slå igjennom, og du må bruke MYE lim for at det nye skal feste. Blir jo en jobb å vaske det gamle rent også. Men du kan jo gjøre en test som du selv sier. Det kan jo bli bra.
En annen mulighet er å pøse på med sparkel over strien slik at veggen blir glatt.

Du kan jo også høre med byggfirmaer som selger strie hva dem mener. Dem får garantert tilbakemeldinger hvis folk ikke får det til.

(Personlig hater jeg strie. Har det i hele stua.)
Min erfaring er at om det er mye struktur i den gamle strien vil det overhodet ikke gå. Selv med "sparkel på rull"/veggfornyer som jeg tror du sikter til, er det vanskelig å få den gamle strukturen bort om den er grov. Skrape gammel strie til du ser mannen med ljåen (det er kjedelig, men du vil få et bedre resultat) eller helsparkle er fornuftige alternativer. Eventuelt rehabgips, men det fører med seg litt ekstra arbeid med lister rundt vinduer/dører etc da den bygger noen millimeter.
Dette blir sjelden vellykket. Man må begynne på et slett og fast underlag for et godt resultat, enten helsparkling, et nytt platelag (f eks rehab-gips) eller damping/skraping til fast overflate, så sparkle/grunne.

Ved helsparkling er det risiko for at eksisterende strie på et eller annet tidspunkt vil slippe fra underlaget, der det er mange lag med maling øker risikoen.

Er det f eks sponplater bak er den enkle løsningen å legge malte mdf-plater eller wall-to-paint-plater. Det er mye å velge i, også av farger så man slipper hele sparke/male delen. Man får også kjøpt listverk som kompenserer for glippen som blir inn mot vinduer og dører.
Jeg tror jeg ville tatt det bort, har selv testet helsparkling og mengden sparkel er bare helt insane, faen for en drittjobb.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
16 0
tusen takk