Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  101 16685
Sitat av entropi Vis innlegg
Men "her og nå" forsvinner jo kontinuerlig. På en måte kan du jo si at du kontinuerlig blir "teleportert" inn i fremtiden og at de tidligere versjonene av deg "dør". Du er ikke den samme som for en time siden, den nøyaktige bevissteten med den nøyaktige informasjonen eksisterer ikke. Deg for et sekund siden opplever ikke øyeblikket nå, for ham er det likegyldig hva som skjer videre. "Her og nå" er det den nåtidige deg som opplever.
Vis hele sitatet...
Forskjellen er at under teleportering blir hele deg oppløst på en gang, mens med vanlig utskiftning av celler m.m. så er det en langvarig og gradvis prosess. I motsetning til ved teleportering vil det alltid være noe ved deg som har vært der en stund.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Forskjellen er at under teleportering blir hele deg oppløst på en gang, mens med vanlig utskiftning av celler m.m. så er det en langvarig og gradvis prosess. I motsetning til ved teleportering vil det alltid være noe ved deg som har vært der en stund.
Vis hele sitatet...
...Og spørsmålet er hvorvidt det betyr noe eller ikke. Hva er forskjellen mellom å bytte ut alle atomene samtidig kontra over lengre tid? Sluttresultatet er det samme, atomer byttes ut og vi blir ikke til andre personer på bakgrunn av det. Vi blir til andre personer ved at nervebanene våre endres. Det er sentimentalt og irrasjonelt at det skal ha noen som helst betydning hvor fort atomene byttes ut når sluttresultatet er likt.
Sist endret av Nether; 2. januar 2017 kl. 02:57.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Forskjellen er at under teleportering blir hele deg oppløst på en gang, mens med vanlig utskiftning av celler m.m. så er det en langvarig og gradvis prosess. I motsetning til ved teleportering vil det alltid være noe ved deg som har vært der en stund.
Vis hele sitatet...
Hvordan er det forskjellig da? Blir de nye atomene opplært av de gamle når det skjer gradvis?

Homøopater mener at (vann)molekyler har "hukommelse", at de på en måte preges av hva de har vært en del av og får egenskaper etter det. Er det noe liknende dere tenker om atomene som utgjør hjernen din?
Sist endret av entropi; 2. januar 2017 kl. 04:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av entropi Vis innlegg
Hvis du er enig i at selvet er kun informasjonen... er du enig i at samme informasjon fint kan finnes to steder på en gang? Og at så lenge de er identiske så er begge informasjonene like ekte, og det gir ikke mening å tenke på dem som en original og en kopi?
Vis hele sitatet...
Nei, det er jeg ikke enig i og det er jo det jeg har prøvd å komme frem til her. En kopi vil være en kopi selv om informasjonen er identisk.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Dongerino Vis innlegg
En kopi vil være en kopi selv om informasjonen er identisk.
Vis hele sitatet...
Korleis vil du avgjere kva som er kopi om du har to objekt som er identiske ned på atomnivå?
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Nei, det er jeg ikke enig i og det er jo det jeg har prøvd å komme frem til her. En kopi vil være en kopi selv om informasjonen er identisk.
Vis hele sitatet...
Så hvis du og jeg sitter på en informasjon, la oss si tallet 2, så er ikke det samme tall? Det er et ekte totall og en uekte kopi?
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Jepp! Putter du Android inn på en iPhone så vil det fortsatt være en iPhone.
Vis hele sitatet...
Men den vil på informasjonsprosesseringsnivå være en Android.

Sitat av Dongerino Vis innlegg
Nei, det er jeg ikke enig i og det er jo det jeg har prøvd å komme frem til her. En kopi vil være en kopi selv om informasjonen er identisk.
Vis hele sitatet...
Men er ikke dette bare semantikk? Du kan jo alltids si at den ene er en kopi, siden den er et resultat av en atomær kopieringsprosess, men den nye personen vil jo være bevisst, følende og ha opplevelsen av kontinuitet fra fødsel til nåtid, akkurat som andre. Da vil det vel være en like stor forbrytelse å ta livet av "kopien" som "originalen"?

Sitat av Skyfex Vis innlegg
Det er noen muligheter her:

1. Bevissthet er en illusjon. …

2. Bevissthet er relatert til kvantefysikk. …

3. Bevissthet er universell. …

Uansett, i dette tilfellet er teleporteringsspørsmålet trivielt. Det burde ikke være noe galt i å destruere originalen, så lenge den ikke føler noe smerte. Det spiller ingen rolle om den universale bevisstheten lever videre i den gamle eller den nye kroppen. Det eneste som betyr noe er at ihvertfall én av dem fortsatt eksisterer slik at man unngår at venner og familie opplever lidelsen av å miste personen.
Vis hele sitatet...
Uansett om alternativ 1, 2, 3 eller noe annet er riktig, så endrer ikke det bevissthetenes subjektive opplevelse av seg selv som en separat identitet med ønsker, behov og rettigheter, og det er vel den (og de berørtes) vi forbryter oss mot ved å ta livet av noen? Om det eneste med moralsk betydning er en slags ubevisst kollektiv bevissthets totalsum av perspektiver, så må du til med noen flere premisser for å bevise dette.

Mye tyder dessuten på at universet er uendelig stort, med uendelig mange kopier av oss selv (som følge av at det observerbare universets partikler kun kan arrangeres på et endelig antall måter). Så om konklusjonen din stemmer, finnes det ingen moralsk grunn til å avstå fra å smertefritt ta livet av folk her og nå. I det minste ikke eremitter eller sosialt isolerte grupper – selv om det faktum at ofrenes venner og familie også er kopier ser ut til å bety at vi ikke trenger å ta hensyn til deres lidelser heller.

Jeg er for øvrig tilbøyelig til å mene at originalen kan destrueres med vedkommendes informerte samtykke, men det blir en annen sak, og avhenger ikke av riktigheten av noen av alternativene du lister opp.

Sitat av entropi Vis innlegg
Så ja, jeg hadde nok vært skeptisk til å gå inn i maskinen, i frykt for at noe av essensen av det som er meg (sjel/ånd?) hadde gått tapt i prosessen. Dere andre freaks hadde sikkert ledd av meg, som de urfolkene som er redd for å bli fotografert fordi de tror kameraet stjeler en bit av sjelen deres
Vis hele sitatet...
Overhodet ikke. Jeg hadde ikke gått inn. Hva sier intuisjonen dersom teleporteringen ikke er til en annen planet, men til en boks som står rett ved siden av? Inntil noen kan forklare meg vesensforskjellen på å la seg bli teleportert en meter, på en slik måte som det ble beskrevet i åpningsposten, og på å bli kopiert og drept, så takker jeg høflig nei. Jeg kan ikke forstå annet enn at det i teleporteringsøyeblikket vil oppstå en ny person, identisk lik meg selv akkurat der og da, med identisk opplevelse av sin (eller kanskje rettere sagt min) fortid og en opplevelse av kontinuitet gjennom hele forløpet, men at min subjektive opplevelse vil ta brått slutt i det jeg blir revet fra hverandre til støv.

Samtidig ville jeg neppe vært like motvillig til å bli midlertidig nedfryst, selv om mange av de samme problemstillingene vil være gjeldende, så dette er helt klart et kinkig tema.
Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg kan ikke forstå annet enn at det i teleporteringsøyeblikket vil oppstå en ny person, identisk lik meg selv akkurat der og da, med identisk opplevelse av sin (eller kanskje rettere sagt min) fortid og en opplevelse av kontinuitet gjennom hele forløpet, men at min subjektive opplevelse vil ta brått slutt i det jeg blir revet fra hverandre til støv.
Vis hele sitatet...
Med premisset at vi ikke har noen metafysisk sjel, så mener jeg egentlig at kontinuiteten sikres ved at klonen lever videre. Den personen er en fortsettelse av din fortid, ikke bare tilsynelatende. Så om originalen pulveriseres i samme øyeblikk som klonen oppstår så er det egentlig ikke noe kontinuitetsbrudd i livet ditt. Tidligere versjoner av din bevissthet eksisterer uansett ikke nå som noe annet enn et minne.

Ville fortsatt ikke gått inn, da...
Sitat av entropi Vis innlegg
Med premisset at vi ikke har noen metafysisk sjel, så mener jeg egentlig at kontinuiteten sikres ved at klonen lever videre. Den personen er en fortsettelse av din fortid, ikke bare tilsynelatende. Så om originalen pulveriseres i samme øyeblikk som klonen oppstår så er det egentlig ikke noe kontinuitetsbrudd i livet ditt. Tidligere versjoner av din bevissthet eksisterer uansett ikke nå som noe annet enn et minne.

Ville fortsatt ikke gått inn, da...
Vis hele sitatet...
Det vil ikke oppleves som noe brudd i kontinuitet for den personen som går ut igjen av maskinen på andre siden. Men den bevisste personen som gikk inn i maskinen vil opphøre å eksistere. Som andre har nevnt, hva om noe går galt? Og det kan gå galt på minst to måter:

1) Det kan være at originalen avleses, kopien ikke genereres og originalen pulveriseres.

Eller 2), det kan være at originalen avleses, kopien genereres og originalen ikke pulveriseres. Da vil det eksistere to separate personer med separate subjektive opplevelser, hvor kopien ved skapelsestidspunktet er identisk med originalen ved avlesningstidspunktet, men som umiddelbart vil divergere. Om de aldri hører noe om hverandre, vil det oppleves for originalen som at hun gikk inn i maskinen som brummet litt uten at det skjedde noe mer. Begge disse har som sagt separate subjektive opplevelser, som kan avsluttes om de drepes (via pulverisering eller andre metoder). Om originalen drepes i maskinen eller to uker senere mens hun sover, utgjør ingen vesensforskjell for avslutningen av hennes subjektive opplevelser, eller bevissthet om du vil.

Og man ser jo også da at 1) faktisk er, fra originalens perspektiv, identisk med at teleporteringen "virket". Hun går inn og blir pulverisert. Men med det subjektivt irrelevante tillegget at rett før dette skjedde ble hennes atomer avlest, slik at en ny og prikk lik person kunne settes sammen et annet sted.
Sitat av Provo Vis innlegg
Det vil ikke oppleves som noe brudd i kontinuitet for den personen som går ut igjen av maskinen på andre siden. Men den bevisste personen som gikk inn i maskinen vil opphøre å eksistere.
Vis hele sitatet...
Min teori her går jo egentlig ut på at vi kontinuerlig opphører å eksistere, ettersom bevisstheten vår endres av nye stimuli. Slik sett er ikke det annerledes her. Den som går inn i maskinen er uansett fortid når klonen eller originalen går ut. Som jeg skrev tidligere: Du som tiåring finnes ikke, som noe annet enn et minne i ditt nåtidige hode. Om det nåtidige hodet består av de eller de atomene har vel ikke noe å si?
Sist endret av entropi; 2. januar 2017 kl. 18:15.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Korleis vil du avgjere kva som er kopi om du har to objekt som er identiske ned på atomnivå?
Vis hele sitatet...
Du ser hvem som kommer ut av portal A og hvem som kommer ut av portal B, veldig enkelt. Det er jo hele prinsippet her.

Sitat av entropi Vis innlegg
Så hvis du og jeg sitter på en informasjon, la oss si tallet 2, så er ikke det samme tall? Det er et ekte totall og en uekte kopi?
Vis hele sitatet...
Hvis vi skriver ned tallet 2 på et ark og kopierer arket så vi har 2 ark som ser helt identiske så blir saken mer lik. De vil for oss være helt identiske men uansett hvordan man vrir og vender på det så vil den ene være originalen.

Sitat av Provo Vis innlegg
Men er ikke dette bare semantikk? Du kan jo alltids si at den ene er en kopi, siden den er et resultat av en atomær kopieringsprosess, men den nye personen vil jo være bevisst, følende og ha opplevelsen av kontinuitet fra fødsel til nåtid, akkurat som andre. Da vil det vel være en like stor forbrytelse å ta livet av "kopien" som "originalen"?
Vis hele sitatet...
Den nye kopien vil være akkurat det ja, og det vil være en like stor forbrytelse å ta livet av kopien som av originalen. I mine øyne så er kopien et helt nytt menneske som nettopp kom inn i eksistensen, selv om kopien selv tror at han har eksistert siden fødsel, men enda et menneske på lik linje med oss.

Sitat av entropi Vis innlegg
Min teori her går jo egentlig ut på at vi kontinuerlig opphører å eksistere, ettersom bevisstheten vår endres av nye stimuli. Slik sett er ikke det annerledes her. Den som går inn i maskinen er uansett fortid når klonen eller originalen går ut. Som jeg skrev tidligere: Du som tiåring finnes ikke, som noe annet enn et minne i ditt nåtidige hode. Om det nåtidige hodet består av de eller de atomene har vel ikke noe å si?
Vis hele sitatet...
Jeg forstår hva du prøver å komme frem til, men jeg føler at det blir å dra den litt for langt egentlig da det kun blir synsing og teorier. Hvis vi alle skal gå rundt og tro at vi ikke eksisterte for 1 sekund siden fordi ting var annerledes da så hadde vi blitt tullete i hodet. Selv om atomene i kroppen byttes ut på 7 (?) år så vil jeg tørre å påstå at jeg er den samme personen nå som jeg var for både 1, 2 og 3 år siden.
Sitat av Dongerino Vis innlegg

Jeg forstår hva du prøver å komme frem til, men jeg føler at det blir å dra den litt for langt egentlig da det kun blir synsing og teorier. Hvis vi alle skal gå rundt og tro at vi ikke eksisterte for 1 sekund siden fordi ting var annerledes da så hadde vi blitt tullete i hodet. Selv om atomene i kroppen byttes ut på 7 (?) år så vil jeg tørre å påstå at jeg er den samme personen nå som jeg var for både 1, 2 og 3 år siden.
Vis hele sitatet...
Det høres litt mer ekstremt ut enn det som er meningen. Poenget er å illustrere at bevisstheten din er i kontinuerlig endring, og at det at alle atomene blir byttet ut ikke er noen kvalitativt annerledes endring enn det som skjer hele tiden. Det at du er deg på langs av denne endringen er enten kun en konsekvens av hukommelsen din, ellers så må det være noe som er hevet over den fysiske tidsdimensjonen, altså det man kanskje kan kalle sjel eller ånd.
Sitat av entropi Vis innlegg
Min teori her går jo egentlig ut på at vi kontinuerlig opphører å eksistere, ettersom bevisstheten vår endres av nye stimuli. Slik sett er ikke det annerledes her. Den som går inn i maskinen er uansett fortid når klonen eller originalen går ut. Som jeg skrev tidligere: Du som tiåring finnes ikke, som noe annet enn et minne i ditt nåtidige hode. Om det nåtidige hodet består av de eller de atomene har vel ikke noe å si?
Vis hele sitatet...
Det er nå så, men selv om bevissthet er noe dynamisk og flytende over tid, og ikke avbrytes av en gradvis utskifting av atomene i hjernen, så er bevissthetene likevel separate og distinkte. På den måten at din og min bevissthet ikke er en og den samme, men to forskjellige som eksisterer fritt fra hverandre. Min bevissthet er ikke din bevissthet, og det er mulig for den ene av dem å opphøre å eksistere mens den andre fortsetter. Jeg regner med at du er enig i dette. Og jeg regner med at du er enig i at dette er tilfellet uansett hvor like eller ulike våre bevisstheter skulle være. Det er mulig for deg og din bevissthet å forsvinne for alltid mens min bevissthet fortsetter sin ferd gjennom tid og rom, eller omvendt, selv om de tilfeldigvis skulle være så like som det er overhodet mulig å gjøre dem. Også selv om jeg skulle være en formmessig, men fysisk separat og distinkt kopi av deg på et eller annet tidspunkt. Derfor, om du pulveriseres i dette øyeblikk, så vil din personlige, distinkte subjektive erfaring av verden – din bevissthet – opphøre, uavhengig av om det tilfeldigvis skulle eksistere et annet menneske som er satt sammen akkurat slik som deg.
Sitat av Provo Vis innlegg
Det er nå så, men selv om bevissthet er noe dynamisk og flytende over tid, og ikke avbrytes av en gradvis utskifting av atomene i hjernen, så er bevissthetene likevel separate og distinkte. På den måten at din og min bevissthet ikke er en og den samme, men to forskjellige som eksisterer fritt fra hverandre. Min bevissthet er ikke din bevissthet, og det er mulig for den ene av dem å opphøre å eksistere mens den andre fortsetter. Jeg regner med at du er enig i dette. Og jeg regner med at du er enig i at dette er tilfellet uansett hvor like eller ulike våre bevisstheter skulle være. Det er mulig for deg og din bevissthet å forsvinne for alltid mens min bevissthet fortsetter sin ferd gjennom tid og rom, eller omvendt, selv om de tilfeldigvis skulle være så like som det er overhodet mulig å gjøre dem. Også selv om jeg skulle være en formmessig, men fysisk separat og distinkt kopi av deg på et eller annet tidspunkt. Derfor, om du pulveriseres i dette øyeblikk, så vil din personlige, distinkte subjektive erfaring av verden – din bevissthet – opphøre, uavhengig av om det tilfeldigvis skulle eksistere et annet menneske som er satt sammen akkurat slik som deg.
Vis hele sitatet...
Men er du enig i at et scenario hvor atomene blir helt presist avlest, kopiert og flyttet en viss distanse samtidig som originalen blir destruert i praksis ikke vil endre noe om helst? Hypotetisk gitt en perfekt replikasjon.
Sitat av Nether Vis innlegg
Men er du enig i at et scenario hvor atomene blir helt presist avlest, kopiert og flyttet en viss distanse samtidig som originalen blir destruert i praksis ikke vil endre noe om helst? Hypotetisk gitt en perfekt replikasjon.
Vis hele sitatet...
Er det ikke nøyaktig dette jeg omtaler i innlegget du siterer og i det forrige? Eller misforstår jeg deg?
Sitat av Provo Vis innlegg
Også selv om jeg skulle være en formmessig, men fysisk separat og distinkt kopi av deg på et eller annet tidspunkt. Derfor, om du pulveriseres i dette øyeblikk, så vil din personlige, distinkte subjektive erfaring av verden – din bevissthet – opphøre, uavhengig av om det tilfeldigvis skulle eksistere et annet menneske som er satt sammen akkurat slik som deg.
Vis hele sitatet...
Det er dette jeg sikter til. Jeg er ikke uenig på noe vis (hvis jeg forstår deg riktig), jeg bare lurer på om du mener dette også vil gjelde ved en umiddelbar destruksjon av originalen.
Sist endret av Nether; 3. januar 2017 kl. 10:14.
Sitat av Nether Vis innlegg
Det er dette jeg sikter til. Jeg er ikke uenig på noe vis (hvis jeg forstår deg riktig), jeg bare lurer på om du mener dette også vil gjelde ved en umiddelbar destruksjon av originalen.
Vis hele sitatet...
Det var noe av det jeg forsøkte å komme frem til, ja. At tidspunktet for destruksjonen (og for den saks skyld om kopieringen i det hele tatt var vellykket) ikke kan spille noen rolle for hvorvidt det originale subjektets bevissthet opphører å eksistere, på samme måte som om vedkommende skulle blitt pulverisert helt ut av det blå. Jeg har i hvert fall problemer med å se hvordan man kan unngå dette problemet.
Jeg er med Provo, her. Det virker veldig rart for meg å påstå at i alle tilfeller hvor jeg pulveriseres eller på annen måte blir komplett annihilert, så vil den subjektive opplevelsen jeg har av virkeligheten opphøre å eksistere, bortsett fra det ene tilfellet hvor det i samme øyeblikk blir bygget opp en perfekt kopi av meg selv et annet sted. Hva hvis jeg, som i Provos scenario 2 over her, ikke pulveriseres? Vil min subjektive opplevelse bli fordelt på to? Neppe, og det tror jeg ikke dere hevder heller. Jeg vil fortsette min kontinuerlige våkne bevissthet samtidig som det popper opp en ny meg et annet sted som opplever å fortsette sin egen kontinuerlige våkne bevissthet. Disse to bevissthetene er like unike og separate som ethvert par av andre bevisstheter. Ødelegges jeg, eller min kopi for den saks skyld, før eller etter prossessen er det vel klart at bevisstheten forsvinner også. Hvorfor er det annerledes om jeg blir pulverisert samtidig? Jeg forstår virkelig ikke.
Sitat av Provo Vis innlegg
Det var noe av det jeg forsøkte å komme frem til, ja. At tidspunktet for destruksjonen (og for den saks skyld om kopieringen i det hele tatt var vellykket) ikke kan spille noen rolle for hvorvidt det originale subjektets bevissthet opphører å eksistere, på samme måte som om vedkommende skulle blitt pulverisert helt ut av det blå. Jeg har i hvert fall problemer med å se hvordan man kan unngå dette problemet.
Vis hele sitatet...
Hmm. Jeg er fylt av konflikt akkurat her. Intuitivt heller jeg mot at ved en perfekt kopi og umiddelbar destruksjon unngår man problemer med kontinuitet, og at man derfor ikke kan se på det som to separate subjekter, og ergo vil ingen bevisstheter opphøre å eksistere. Samtidig er det tydelige problemer her, først må man definere begrepet umiddelbart, så må man sette klare grenser for hvor lang tid det eventuelt kan gå før bevisstheten blir til to separate enheter. Intrikate problemstillinger.
Sitat av Sky Vis innlegg
Hva hvis jeg, som i Provos scenario 2 over her, ikke pulveriseres? Vil min subjektive opplevelse bli fordelt på to? Neppe, og det tror jeg ikke dere hevder heller. Jeg vil fortsette min kontinuerlige våkne bevissthet samtidig som det popper opp en ny meg et annet sted som opplever å fortsette sin egen kontinuerlige våkne bevissthet. Disse to bevissthetene er like unike og separate som ethvert par av andre bevisstheter.
Vis hele sitatet...
Skal prøve å forklare en gang til: Min argumentasjon tar utgangspunkt i at bevissthet kun er nevronenes strukturering og informasjonen som er lagret der. Ikke selve nevronene og ikke noe metafysisk.

Informasjon kan duplikeres
Det kan i prinsippet eksistere to versjoner av din bevissthet. De vil selvsagt likevel være separate, og ene påvirkes ikke av hva den andre opplever. Derfor vil de umiddelbart divergere og bli ulike personer. Men begge er deg. Det høres bare snålt ut fordi du tenker at du er en spesiell enhet som ikke kan deles eller duplikeres, men hvis du kun er informasjon så kan du det.

Tenk deg alt som potensielt kan skje med deg i livet. Alle valg du kan ta, alt du kan utsettes for. Man kan tenke seg uendelig mange potensielle personer du kan være om ti år, alle med samme liv frem til nå, men forskjellig formet av fremtidens ulike opplevelser. Går du inn i en kopimaskin (uten å destrueres) får to av disse variantene leve. To forskjellige personer, men med felles fortid. Begge er likeverdige versjoner av deg.

Forskjellen på å destrueres med en gang eller litt senere
t1 er når du går inn i maskinen
t2 er når du kopieres
t3 er når du destrueres

Hvis dette er tre ulike tidspunkt, vil en unik bevissthet drepes fordi t3-versjonene er ikke like. Det er da et mord, men det er ikke et mord på t1-versjonen. Hans bevissthet har eksistert koninuerlig og gjør det fortsatt. Det eksistere en versjon til av ham en liten stund. Dette merker ikke verken t1-versjonen som går inn i maskinen eller t2/t3-versjonen som går ut av maskinen. Men den t2/t3- versjonen som destrueres vil få sin nå unike bevissthet avsluttet.

Hvis t2 og t3 er samne tidspunkt så vil det aldri eksistere mer enn en versjon av din bevissthet. Den som drepes er identisk med den som skapes, og med premisset om at vi kun er informasjon så er det samme bevissthet. Da kan man vel egentlig si at informasjonen og selvet bare er flyttet over i en ny og identisk kropp.
Sist endret av entropi; 3. januar 2017 kl. 10:58.
Sitat av entropi Vis innlegg
Skal prøve å forklare en gang til: Min argumentasjon tar utgangspunkt i at bevissthet kun er nevronenes strukturering og informasjonen som er lagret der. Ikke selve nevronene og ikke noe metafysisk.
Vis hele sitatet...
Akkurat det er nok hverken jeg eller Sky uenige i. Men selv om de består av identisk informasjon, så er det fortsatt to separate instanser av denne informasjonen, og følgelig to separate bevisste – og identisk like – subjekter. Du kan kalle begge "deg", men det forhindrer dem ikke fra å være distinkte og separate bevisste vesener, på tross av at de er like.

Tenk deg følgende: Hva om teleporteringsrommene i hver ende av denne kanalen er identiske? Person A går inn i rommet, stiller seg i apparatet og hører noe brumming. Vedkommende kopieres og kopien, Person B, befinner seg i en fullstendig identisk lik tilstand i et fullstendig identisk likt rom et annet sted i universet, men ingen blir foreløpig drept. (Vi ser bort fra potensielle sommerfugleffekter fra fundamentalt tilfeldige kvantemekaniske hendelser som kan skape divergens mellom opplevelsene til de to.) Tilintetgjørelsen skjer først når originalen går ut av rommet.

Tenk deg så at du befinner deg der at kopieringen er ferdig, og du ser deg rundt i rommet. Det du kan vite, forutsatt at ingenting har gått galt, er at det eksisterer en identisk kopi av deg et sted, og at denne identiske personen vil gjøre og tenke akkurat det samme som deg inntil dere går ut av rommene. Det du ikke kan vite, er om du er Person A eller Person B. Dersom du er Person B, vil du spasere helskinnet ut med et lettelsens sukk. Men dersom du er Person A, vil du opphøre å eksistere i det øyeblikket du går ut døra. Bevisstheten knyttet til hjerneaktiviteten inne i hodet til Person A vil forsvinne, selv om det finnes en Person B som frem til det tidspunktet besitter en bevissthet som er identisk lik i sitt innhold. De to er distinkte selv om de er identisk like. Og viktigst av alt, Person A sitt perspektiv vil være helt likt dersom kopieringen mislykkes og det aldri produseres noen Person B. Og jeg kan ikke se hvordan riktigheten av noe av dette avhenger av om Person A blir tilintetgjort når de går ut dørene eller når de trykker på kopieringsknappen.

Så er det selvsagt riktig å si at dersom tilintetgjørelsen ikke i seg selv tar noe tid, så vil du ikke som Person A merke at du slutter å eksistere. Men dette vil være like sant om noen som blir skutt i bakhodet mens de sover, uten at det er noe som det frister å melde seg frivillig til.
Sitat av entropi Vis innlegg
Skal prøve å forklare en gang til: Min argumentasjon tar utgangspunkt i at bevissthet kun er nevronenes strukturering og informasjonen som er lagret der. Ikke selve nevronene og ikke noe metafysisk.
Vis hele sitatet...
Her har vi samme utgangspunkt. Hjertens enig.

Sitat av entropi Vis innlegg
Informasjon kan duplikeres
Det kan i prinsippet eksistere to versjoner av din bevissthet. De vil selvsagt likevel være separate, og ene påvirkes ikke av hva den andre opplever. Derfor vil de umiddelbart divergere og bli ulike personer. Men begge er deg. Det høres bare snålt ut fordi du tenker at du er en spesiell enhet som ikke kan deles eller duplikeres, men hvis du kun er informasjon så kan du det.

Tenk deg alt som potensielt kan skje med deg i livet. Alle valg du kan ta, alt du kan utsettes for. Man kan tenke seg uendelig mange potensielle personer du kan være om ti år, alle med samme liv frem til nå, men forskjellig formet av fremtidens ulike opplevelser. Går du inn i en kopimaskin (uten å destrueres) får to av disse variantene leve. To forskjellige personer, men med felles fortid. Begge er likeverdige versjoner av deg.
Vis hele sitatet...
Dette har jeg ingen problemer med.

Sitat av entropi Vis innlegg
Forskjellen på å destrueres med en gang eller litt senere
t1 er når du går inn i maskinen
t2 er når du kopieres
t3 er når du destrueres

Hvis dette er tre ulike tidspunkt, vil en unik bevissthet drepes fordi t3-versjonene er ikke like. Det er da et mord, men det er ikke et mord på t1-versjonen. Hans bevissthet har eksistert koninuerlig og gjør det fortsatt. Det eksistere en versjon til av ham en liten stund. Dette merker ikke verken t1-versjonen som går inn i maskinen eller t2/t3-versjonen som går ut av maskinen. Men den t2/t3- versjonen som destrueres vil få sin nå unike bevissthet avsluttet.

Hvis t2 og t3 er samne tidspunkt så vil det aldri eksistere mer enn en versjon av din bevissthet. Den som drepes er identisk med den som skapes, og med premisset om at vi kun er informasjon så er det samme bevissthet. Da kan man vel egentlig si at informasjonen og selvet bare er flyttet over i en ny og identisk kropp.
Vis hele sitatet...
Og her kommer mine problemer. Slik jeg tyder deg så er vi enige om at hvis ingenting destrueres så får vi to, separate bevisstheter som ikke påvirkes av hverandre noe mer enn to vilkårlige bevisstheter ellers vil gjøre. Vi er også enige i at dersom originalen som går inn destrueres etterpå, eller kopien som kommer ut destrueres etterpå, så vil en individuell bevissthet termineres, mens den andre vil fortsette som før. Dette skriver jeg også i min post, og er noe av grunnlaget for innvendingene jeg har.

Problemet mitt er hvordan du glatt feier forbi alt dette i det ene tilfellet hvor originalen destrueres samtidig som kopien blir lagd. Slik jeg ser det så forklarer du ikke hvorfor i dette tilfellet, i motsetningen til alle de andre, vi på nærmest "magisk" vis overfører kontinuerlig subjektiv opplevelse fra et sted til et annet, og at originalens subjektive opplevelse ikke faktisk opphører i øyeblikket den ellers ville blitt terminert. Hvorfor skal tidspunktet for destruksjon/kopiering ha noe å si for hvorvidt det originale subjektets opplevelse opphører eller ikke? Hvis ingen bevissthet blir overført i de andre tilfellene, hvorfor må det nødvendigvis bli overført her? Jeg er helt enig i at subjektet som rusler ut av maskinen et eller annet sted ikke vil oppleve noe brudd på kontinuitet i sin opplevelse, men jeg begriper ikke at subjektet som går inn og blir fullstendig destruert ikke vil få sin subjektive opplevelse terminert i akkurat dette tilfellet som i de andre.
Sist endret av Sky; 3. januar 2017 kl. 11:33.
Jeg kan være enig i at det er et drap, og dermed uetisk, siden en bevissthet blir destruert uansett. Spørsmålet er om DU, altså du som ennå ikke har gått inn i maskinen, får ditt liv avsluttet.

Mener dere at dersom kopien blir drept og ikke originalen så blir t1 personen ikke drept? Jeg mener at både originalen og kopien er likeverdige versjoner av t1-personen, og at det ikke spiller noen rolle hvilken av disse som fører hans bevissthet videre.
Sist endret av entropi; 3. januar 2017 kl. 12:00.
Sitat av entropi Vis innlegg
Jeg kan være enig i at det er et drap, og dermed uetisk, siden en bevissthet blir destruert uansett. Spørsmålet er om DU, altså du som ennå ikke har gått inn i maskinen, får ditt liv avsluttet.
Vis hele sitatet...
Hvis du er enig i at en bevissthet blir destruert uansett, så må du vel være enig i at originalen sin kontinuerlige subjektive opplevelse forsvinner uansett tidspunkt for kopiering/destruksjon. Eller misforstår jeg deg?

Sitat av entropi Vis innlegg
Mener dere at dersom kopien blir drept og ikke originalen så blir t1 personen ikke drept? Jeg mener at både originalen og kopien er likeverdige versjoner av t1-personen, og at det ikke spiller noen rolle hvilken av disse som fører hans bevissthet videre.
Vis hele sitatet...
Dersom Provo ikke liker kloner og skyter kopien som går ut av maskinen det andre stedet med et dødelig skudd, så har Provo drept kopien, ikke originalen. Det er ganske klart, rett og slett fordi originalen og kopien er to separate og distinkte bevisste vesener. Med andre ord så nei, t1-personen din er ikke drept, men t2-kopi-personen er.
Sist endret av Sky; 3. januar 2017 kl. 12:11.
Jeg ser jo at min argumentasjon her egentlig impliserer at en sammenhengende bevissthet over tid er en illusjon. Opplevelsen av kontinuitet i selvet er kun skapt av at informasjon om fortiden er lagret i den nåtidige bevisstheten, som derfor vil føle at de tidligere versjonene av bevisstheten finnes i ham/henne selv. Men de finnes jo ikke. Jeg, her jeg sitter nå, opplever ikke morgendagen. Men morgendagens jeg vil huske at jeg satt her og drakk kaffe og føle at det var hun som gjorde det.

Høres sært ut, men hvis det ikke finnes en sjel som transcenderer tidsdimensjonen så tror jeg nesten det må være slik.

Sitat av Sky Vis innlegg
Hvis du er enig i at en bevissthet blir destruert uansett, så må du vel være enig i at originalen sin kontinuerlige subjektive opplevelse forsvinner uansett tidspunkt for kopiering/destruksjon. Eller misforstår jeg deg?



Dersom Provo ikke liker kloner og skyter kopien som går ut av maskinen det andre stedet med et dødelig skudd, så har Provo drept kopien, ikke originalen. Det er ganske klart, rett og slett fordi originalen og kopien er to separate og distinkte bevisste vesener. Med andre ord så nei, t1-personen din er ikke drept, men t2-kopi-personen er.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg mener at kopien er like mye deg som originalen. Hvis "deg"'et kun består av informasjon og begge innehar samme informasjon, så er begge like mye deg. Hvis en av dem blir drept og en av dem lever, så vil du både bli drept og leve. Spiller ingen rolle hvem av dem som lever. Du får bare en fremtidig versjon av deg selv, og det er jo det vi andre må nøye oss med uansett. Vi får ikke levd ut mer enn en alternativ fremtid.

Hovedproblemet med å bli drept (smertefritt) er jo at du ikke får leve videre, og i dette tilfellet får du leve videre, men et annet sted og med andre atomer..

Sitat av Provo Vis innlegg

Tenk deg følgende: Hva om teleporteringsrommene i hver ende av denne kanalen er identiske? Person A går inn i rommet, stiller seg i apparatet og hører noe brumming. Vedkommende kopieres og kopien, Person B, befinner seg i en fullstendig identisk lik tilstand i et fullstendig identisk likt rom et annet sted i universet, men ingen blir foreløpig drept. (Vi ser bort fra potensielle sommerfugleffekter fra fundamentalt tilfeldige kvantemekaniske hendelser som kan skape divergens mellom opplevelsene til de to.) Tilintetgjørelsen skjer først når originalen går ut av rommet.

Tenk deg så at du befinner deg der at kopieringen er ferdig, og du ser deg rundt i rommet. Det du kan vite, forutsatt at ingenting har gått galt, er at det eksisterer en identisk kopi av deg et sted, og at denne identiske personen vil gjøre og tenke akkurat det samme som deg inntil dere går ut av rommene. Det du ikke kan vite, er om du er Person A eller Person B. Dersom du er Person B, vil du spasere helskinnet ut med et lettelsens sukk. Men dersom du er Person A, vil du opphøre å eksistere i det øyeblikket du går ut døra. Bevisstheten knyttet til hjerneaktiviteten inne i hodet til Person A vil forsvinne, selv om det finnes en Person B som frem til det tidspunktet besitter en bevissthet som er identisk lik i sitt innhold. De to er distinkte selv om de er identisk like. Og viktigst av alt, Person A sitt perspektiv vil være helt likt dersom kopieringen mislykkes og det aldri produseres noen Person B. Og jeg kan ikke se hvordan riktigheten av noe av dette avhenger av om Person A blir tilintetgjort når de går ut dørene eller når de trykker på kopieringsknappen.
Vis hele sitatet...
Denne var litt vrien... mitt argument for at det ikke skjer noe drap er at det ikke finnes en unik bevissthet som blir berøvet sin fremtid. Derfor er det vesentlig at bevissthetene ikke får divergere, for da er det to bevisstheter med rett til å leve.

I dette eksempelet er jeg tilbøyelig til å mene at hvis A og B er identiske, og opplever, tenker og gjør det samme, så ER de den samme. Spørsmålet om de deler hverandres opplevelser er irrelevant, da de har de samme opplevelsene. Med en gang de ikke har det, vil de divergere og bli ulike bevisstheter. Det er også derfor tilintetgjørelsen må være momentan, ellers vil de divergere under dødsprosessen.

Så lenge de har den samme bevisstheten så vil den bevisstheten både bli drept og leve videre. Tror jeg. Dette begynner å bli komplisert...

For å si det slik: Hvis selvet er kun informasjon og ingen informasjon har gått tapt, kan du da si at et selv har blitt borte?

Et spørsmål til, til de av dere som mener kopien er en ny person og ikke en sammenhengende fortsettelse av deg: Hva er det som er nytt? Hvis vi har blitt enige om at atomene ikke spiller noen rolle, det er ingen metafysisk livsgnist eller noe, og oppbygningen og informasjonen er den samme som originalen. Hva er det som er nytt med denne bevisstheten?
Sist endret av entropi; 3. januar 2017 kl. 13:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av entropi Vis innlegg
Nei, jeg mener at kopien er like mye deg som originalen. Hvis "deg"'et kun består av informasjon og begge innehar samme informasjon, så er begge like mye deg. Hvis en av dem blir drept og en av dem lever, så vil du både bli drept og leve. Spiller ingen rolle hvem av dem som lever. Du får bare en fremtidig versjon av deg selv, og det er jo det vi andre må nøye oss med uansett. Vi får ikke levd ut mer enn en alternativ fremtid.
Vis hele sitatet...
Du kan mene så mye du vil at kopien er like mye meg, i hvert fall i Provos scenario over her hvor vi står inne i maskinen og opplevelsene våre enda ikke har divergert, hvilket de naturligvis vil gjøre etterhvert som vi beveger oss ut i omgivelsene. Likefullt er jo Person A og Person B to separate og distinkte bevisste vesener. De vil begge ha sin egen subjektive opplevelse av virkeligheten uavhengig av hverandre, enten disse opplevelsen er identiske eller ikke. Det er det som er poenget. Bevissthetene er distinkte selv om de er identisk like i innhold.

Sitat av entropi Vis innlegg
Hovedproblemet med å bli drept (smertefritt) er jo at du ikke får leve videre, og i dette tilfellet får du leve videre, men et annet sted og med andre atomer..
Vis hele sitatet...
Og det er her Provo og jeg mener at du må forklare hvorfor man lever videre. Vi kan ikke se vesensforskjellen du påstår finnes dersom man endrer tidspunktet for destruksjon/kopiering, da det virker klart at en distinkt subjektiv opplevelse av virkeligheten er nødt til å termineres uansett hvilke av tilfellene vi ser på.

Sitat av entropi Vis innlegg
Denne var litt vrien... mitt argument for at det ikke skjer noe drap er at det ikke finnes en unik bevissthet som blir berøvet sin fremtid. Derfor er det vesentlig at bevissthetene ikke får divergere, for da er det to bevisstheter med rett til å leve.
Vis hele sitatet...
Men originalen som går inn i maskinen blir jo på sett og vis berøvet en potensiell fremtid. Hvis ikke originalen destrueres, så vil jo dette individet kunne rusle ut av maskinen og fortsette sin distinkte separate bevisste opplevelse. Hvorfor har det noe å si at det dukker opp en kopi et annet sted i øyeblikket originalen destrueres? Dersom ingen destrueres i øyeblikket, så vil jo en senere destruksjon, uansett når den måtte inntreffe, berøve en bevissthet sin fremtid. Jeg kan ikke se hvorfor dette er noe annerledes dersom A destrueres i nøyaktig samme øyeblikk B blir laget.

Sitat av entropi Vis innlegg
I dette eksempelet er jeg tilbøyelig til å mene at hvis A og B er identiske, og opplever, tenker og gjør det samme, så ER de den samme. Spørsmålet om de deler hverandres opplevelser er irrelevant, da de har de samme opplevelsene. Med en gang de ikke har det, vil de divergere og bli ulike bevisstheter. Det er også derfor tilintetgjørelsen må være momentan, ellers vil de divergere under dødsprosessen.
Vis hele sitatet...
De er to instanser av nøyaktig samme informasjon/bevissthet, ja, men som sagt likefullt distinkte og separate. Selv om de er identisk like så er det jo ingenting som hindrer de i å være distinkte og separate bevisste vesener. Det er jo faktisk akkurat det de er!

Sitat av entropi Vis innlegg
Så lenge de har den samme bevisstheten så vil den bevisstheten både bli drept og leve videre. Tror jeg. Dette begynner å bli komplisert...

For å si det slik: Hvis selvet er kun informasjon og ingen informasjon har gått tapt, kan du da si at et selv har blitt borte?
Vis hele sitatet...
Nei. Har du to separate og distinkte instanser av samme informasjon, og den ene instansen ødelegges, så har det gått tapt noe. Et elektron er identisk lik ethvert annet elektron. Hvis jeg har to elektroner A og B, og jeg ødelegger A, så har jeg ødelagt A - dette elektronet er borte, selv om B eksisterer fremdeles. A kan ikke eksistere og ikke eksistere på samme tid. På samme måte, uansett hvor like person A og person B er, så har vi to separate instanser av det samme selvet, og ødelegger man A så vil dette selvet forsvinne.

Sitat av entropi Vis innlegg
Et spørsmål til, til de av dere som mener kopien er en ny person og ikke en sammenhengende fortsettelse av deg: Hva er det som er nytt? Hvis vi har blitt enige om at atomene ikke spiller noen rolle, det er ingen metafysisk livsgnist eller noe, og oppbygningen og informasjonen er den samme som originalen. Hva er det som er nytt med denne bevisstheten?
Vis hele sitatet...
Det som er nytt er simpelthen at denne bevisstheten er en ny og distinkt, separat instans av den forrige, selv om den er identisk. En pluss en er to, ikke en!
Sitat av Sky Vis innlegg
Du kan mene så mye du vil at kopien er like mye meg, i hvert fall i Provos scenario over her hvor vi står inne i maskinen og opplevelsene våre enda ikke har divergert, hvilket de naturligvis vil gjøre etterhvert som vi beveger oss ut i omgivelsene. Likefullt er jo Person A og Person B to separate og distinkte bevisste vesener. De vil begge ha sin egen subjektive opplevelse av virkeligheten uavhengig av hverandre, enten disse opplevelsen er identiske eller ikke. Det er det som er poenget. Bevissthetene er distinkte selv om de er identisk like i innhold.
Vis hele sitatet...
De er ikke distinkte, de har den samme opplevelse av den samme virkeligheten. At du kaller dem vesner og subjekter tyder kanskje på at det ligger en grunnforestilling hos deg om at vi er noe mer enn bare en bestemt ordning av informasjon? Det er jo slik vi er vant til å tenke. Men informasjon kan være flere steder på en gang.
Sitat av Sky Vis innlegg
Vi kan ikke se vesensforskjellen du påstår finnes dersom man endrer tidspunktet for destruksjon/kopiering, da det virker klart at en distinkt subjektiv opplevelse av virkeligheten er nødt til å termineres uansett hvilke av tilfellene vi ser på.
Vis hele sitatet...
Vesensforskjellen er at hvis destruksjonen skjer samtidig med kopieringen, vil det aldri eksistere noen informasjon som ikke er med videre. Hvis du venter litt, har den ene utviklet seg en annen retning, og inneholder dermed ny informasjon som ikke finnes noe annet sted. Hvis den ødelegges har en bevissthet gått tapt, for akkurat den informasjonen er nå ødelagt og fortsetter ikke hverken i denne hjernen eller noen annen.

Sitat av Sky Vis innlegg
Men originalen som går inn i maskinen blir jo på sett og vis berøvet en potensiell fremtid.
Vis hele sitatet...
På sett og vis ødelegger du de fleste av dine potensielle fremtider i alle valg du tar. Du valgte kanskje å utdanne deg til lege? Vel, da fikk den potensielle brannmann-versjonen av deg aldri bli en realitet.
Sitat av Sky Vis innlegg
Hvorfor har det noe å si at det dukker opp en kopi et annet sted i øyeblikket originalen destrueres?
Vis hele sitatet...
Fordi da blir all informasjonen i hjernen din tatt vare på, og hvis vi mener at det er denne informasjonen som er din bevissthet, så følger det nødvendigvis at din bevissthet blir tatt vare på. Hvis ikke må du svare på hva konkret det er som går tapt av bevisstheten din.

Sitat av Sky Vis innlegg
Dersom ingen destrueres i øyeblikket, så vil jo en senere destruksjon, uansett når den måtte inntreffe, berøve en bevissthet sin fremtid. Jeg kan ikke se hvorfor dette er noe annerledes dersom A destrueres i nøyaktig samme øyeblikk B blir laget.
Vis hele sitatet...
Som jeg forklarte over: Hvis du venter litt med destruksjonen så er de to ikke lenger like, og en unik informasjonsammensetning går tapt.


Sitat av Sky Vis innlegg
Nei. Har du to separate og distinkte instanser av samme informasjon, og den ene instansen ødelegges, så har det gått tapt noe. Et elektron er identisk lik ethvert annet elektron. Hvis jeg har to elektroner A og B, og jeg ødelegger A, så har jeg ødelagt A - dette elektronet er borte, selv om B eksisterer fremdeles. A kan ikke eksistere og ikke eksistere på samme tid. På samme måte, uansett hvor like person A og person B er, så har vi to separate instanser av det samme selvet, og ødelegger man A så vil dette selvet forsvinne.
Vis hele sitatet...
Nå snakker du som om bevisstheten er noe fysisk, som et elektron. Kroppen vil selvsagt byttes ut med en ny, identisk kropp. Den gamle originalkroppen opphører og den nye består av nye atomer Men jeg ser ingen grunn til at det skal ha noe å si for bevisstheten, så lenge bevissthet kun er informasjonen og programmeringen, og ikke knyttet til besjelede enkeltpartikler.

...og jo, på kvantenivå kan faktisk partikler være to steder på en gang.

PS: I prinsippet kunne man godt overført bevisstheten din til en helt annen kropp også, den trenger ikke å være identisk. Men det ville selvsagt være mer traumatisk for bevisstheten din og gjort det vanskelig å føle at du fortsatt var samme person. Å få kroppen sin helt deformert av f eks en brannulykke vil jeg tro er mye mer utfordrende for identitetsopplevelsen enn vissheten om at alle atomene dine er byttet ut.
Sist endret av entropi; 3. januar 2017 kl. 14:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av entropi Vis innlegg
De er ikke distinkte, de har den samme opplevelse av den samme virkeligheten.
Vis hele sitatet...
De er distinkte ved at de eksisterer som to separate, fysiske instanser av den samme informasjonen. Om bevisstheten emergerer fra prosessering av informasjon, vil to instanser av den medføre to subjektivt distinkte bevisstheter hvor en av dem kan bli tatt av dage.

Som nevnt tidligere er det mye som tyder på at universet er uendelig stort. Det observerbare universet – vår hubble-sfære – er bare en del av et uendelig stort rom. Siden det kun er et endelig antall måter å arrangere partikler på i en hubble-sfære, og et uendelig antall hubble-sfærer, vil det nødvendigvis være slik at samme organisasjon av partikler vil gå igjen flere ganger. Det vil med andre ord si at det allerede nå eksisterer fullstendig identiske kopier av deg selv ut gjennom det grenseløse universet vi er en liten del av. Dersom dette stemmer, er det ikke på tross av dette intuitivt at dersom du tilintetgjøres her og nå, så vil den bevisstheten du personlig opplever å være ta slutt? Identiske kopier vil fortsette å leve, men akkurat du, akkurat den subjektive opplevelsen det er å være akkurat deg, som er uløselig knyttet til aktiviteten i den konkrete fysiske hjernen som sitter i akkurat ditt hode, vil opphøre i det øyeblikket du blir revet fra hverandre til støv.

I tillegg er det, som Sky også påpeker, ikke riktig at ingen informasjon egentlig endres dersom en av to identisk like instanser av informasjonen tilintetgjøres. Nettopp det at det finnes to og ikke én, tre eller tusen instanser av den informasjonen, og hvor og når denne informasjonen er instansiert, er også i seg selv informasjon. (Strengt tatt er det gode grunner for å tro at bevissthet emergerer fra den fysiske prosesseringen av informasjon, og ikke statisk informasjon i seg selv, men det er nå så.)

Dersom bevissthet er et fysisk fenomen og det eksisterer to separate identisk like fysiske konfigurasjoner av en bevisst informasjonsprosessering, eksisterer det også to separate identisk like bevisstheter. Jeg har i hvert fall ikke sett noe godt argument for noe annet.

Samtidig ville jeg som sagt ikke hatt de samme motforestillingene mot å bli midlertidig nedfryst, og om alle atomene i kroppen hadde blitt skiftet ut mens jeg var fullstendig nedfrosset og bevisstløs kan jeg ikke se at det hadde spilt stor rolle. Derfra er det relativt enkelt å snike seg gradvis til et teleporteringsscenario. Så det er på ingen måte plankekjøring det her.
Sitat av Provo Vis innlegg
De er distinkte ved at de eksisterer som to separate, fysiske instanser av den samme informasjonen. Om bevisstheten emergerer fra prosessering av informasjon, vil to instanser av den medføre to subjektivt distinkte bevisstheter hvor en av dem kan bli tatt av dage.

Som nevnt tidligere er det mye som tyder på at universet er uendelig stort. Det observerbare universet – vår hubble-sfære – er bare en del av et uendelig stort rom. Siden det kun er et endelig antall måter å arrangere partikler på i en hubble-sfære, og et uendelig antall hubble-sfærer, vil det nødvendigvis være slik at samme organisasjon av partikler vil gå igjen flere ganger. Det vil med andre ord si at det allerede nå eksisterer fullstendig identiske kopier av deg selv ut gjennom det grenseløse universet vi er en liten del av. Dersom dette stemmer, er det ikke på tross av dette intuitivt at dersom du tilintetgjøres her og nå, så vil den bevisstheten du personlig opplever å være ta slutt? Identiske kopier vil fortsette å leve, men akkurat du, akkurat den subjektive opplevelsen det er å være akkurat deg, som er uløselig knyttet til aktiviteten i den konkrete fysiske hjernen som sitter i akkurat ditt hode, vil opphøre i det øyeblikket du blir revet fra hverandre til støv.

I tillegg er det, som Sky også påpeker, ikke riktig at ingen informasjon egentlig endres dersom en av to identisk like instanser av informasjonen tilintetgjøres. Nettopp det at det finnes to og ikke én, tre eller tusen instanser av den informasjonen, og hvor og når denne informasjonen er instansiert, er også i seg selv informasjon. (Strengt tatt er det gode grunner for å tro at bevissthet emergerer fra den fysiske prosesseringen av informasjon, og ikke statisk informasjon i seg selv, men det er nå så.)

Dersom bevissthet er et fysisk fenomen og det eksisterer to separate identisk like fysiske konfigurasjoner av en bevisst informasjonsprosessering, eksisterer det også to separate identisk like bevisstheter. Jeg har i hvert fall ikke sett noe godt argument for noe annet.

Samtidig ville jeg som sagt ikke hatt de samme motforestillingene mot å bli midlertidig nedfryst, og om alle atomene i kroppen hadde blitt skiftet ut mens jeg var fullstendig nedfrosset og bevisstløs kan jeg ikke se at det hadde spilt stor rolle. Derfra er det relativt enkelt å snike seg gradvis til et teleporteringsscenario. Så det er på ingen måte plankekjøring det her.
Vis hele sitatet...
Argumentene deres er solid. Det eneste jeg ikke er enig i er tilfellet hvor destruksjonen skjer ved samme tidspunkt som kopieringen. Da eksisterer det aldri to separate versjoner av bevisstheten, kun én, og for denne bevisstheten oppleves scenarioet som en kontinuasjon av dets virkelighet. Noe annet gir ingen mening for meg.

Sitat av Provo Vis innlegg
Akkurat det er nok hverken jeg eller Sky uenige i. Men selv om de består av identisk informasjon, så er det fortsatt to separate instanser av denne informasjonen, og følgelig to separate bevisste – og identisk like – subjekter. Du kan kalle begge "deg", men det forhindrer dem ikke fra å være distinkte og separate bevisste vesener, på tross av at de er like.

Tenk deg følgende: Hva om teleporteringsrommene i hver ende av denne kanalen er identiske? Person A går inn i rommet, stiller seg i apparatet og hører noe brumming. Vedkommende kopieres og kopien, Person B, befinner seg i en fullstendig identisk lik tilstand i et fullstendig identisk likt rom et annet sted i universet, men ingen blir foreløpig drept. (Vi ser bort fra potensielle sommerfugleffekter fra fundamentalt tilfeldige kvantemekaniske hendelser som kan skape divergens mellom opplevelsene til de to.) Tilintetgjørelsen skjer først når originalen går ut av rommet.

Tenk deg så at du befinner deg der at kopieringen er ferdig, og du ser deg rundt i rommet. Det du kan vite, forutsatt at ingenting har gått galt, er at det eksisterer en identisk kopi av deg et sted, og at denne identiske personen vil gjøre og tenke akkurat det samme som deg inntil dere går ut av rommene. Det du ikke kan vite, er om du er Person A eller Person B. Dersom du er Person B, vil du spasere helskinnet ut med et lettelsens sukk. Men dersom du er Person A, vil du opphøre å eksistere i det øyeblikket du går ut døra. Bevisstheten knyttet til hjerneaktiviteten inne i hodet til Person A vil forsvinne, selv om det finnes en Person B som frem til det tidspunktet besitter en bevissthet som er identisk lik i sitt innhold. De to er distinkte selv om de er identisk like. Og viktigst av alt, Person A sitt perspektiv vil være helt likt dersom kopieringen mislykkes og det aldri produseres noen Person B. Og jeg kan ikke se hvordan riktigheten av noe av dette avhenger av om Person A blir tilintetgjort når de går ut dørene eller når de trykker på kopieringsknappen.

Så er det selvsagt riktig å si at dersom tilintetgjørelsen ikke i seg selv tar noe tid, så vil du ikke som Person A merke at du slutter å eksistere. Men dette vil være like sant om noen som blir skutt i bakhodet mens de sover, uten at det er noe som det frister å melde seg frivillig til.
Vis hele sitatet...
Forskjellen her er at det i en gitt periode eksisterer to fysiske eksemplarer av den samme bevisstheten (informasjonen). Ved en perfekt destruksjon/konstruksjon vil dette aldri skje. Det er en vesentlig prinsipiell forskjell.
Sitat av Provo Vis innlegg
De er distinkte ved at de eksisterer som to separate, fysiske instanser av den samme informasjonen. Om bevisstheten emergerer fra prosessering av informasjon, vil to instanser av den medføre to subjektivt distinkte bevisstheter hvor en av dem kan bli tatt av dage.
Vis hele sitatet...
Da er vi tilbake til at bevisstheten er uløselig knyttet til den fysiske materien? Det er da jeg synes det blir litt homeopatisk.

Hvis vi skal sammenlikne det med en setning skrevet på et ark... hvis man skriver samme setning på at annet ark, er det en annen setning? Er arket eller blekket viktig her? Eller kun meningsinnholdet av setningen og kanskje fonten det er skrevet med?

Fysiske/ biologiske prosesser er en del av det, det er jeg med på. Det er ikke en statisk liste med nuller og enere. Men igjen, så er det måten disse prosessene foregår på som er vesentlige, ikke hvilke spesifikke atomer som er involvert. De eksakt samme prosessene kan like godt foregå i en annen hjerne. De styres vel av en programmering på cellenivå, og hvorfor skulle ikke den programmeringen kunne duplikeres?
Sitat av Sky Vis innlegg
De er to instanser av nøyaktig samme informasjon/bevissthet, ja, men som sagt likefullt distinkte og separate. Selv om de er identisk like så er det jo ingenting som hindrer de i å være distinkte og separate bevisste vesener. Det er jo faktisk akkurat det de er!



Nei. Har du to separate og distinkte instanser av samme informasjon, og den ene instansen ødelegges, så har det gått tapt noe. Et elektron er identisk lik ethvert annet elektron. Hvis jeg har to elektroner A og B, og jeg ødelegger A, så har jeg ødelagt A - dette elektronet er borte, selv om B eksisterer fremdeles. A kan ikke eksistere og ikke eksistere på samme tid. På samme måte, uansett hvor like person A og person B er, så har vi to separate instanser av det samme selvet, og ødelegger man A så vil dette selvet forsvinne.



Det som er nytt er simpelthen at denne bevisstheten er en ny og distinkt, separat instans av den forrige, selv om den er identisk. En pluss en er to, ikke en!
Vis hele sitatet...
Men hva om det aldri blir 1+1, men 1=1? Hvis det aldri eksisterer to eksemplarer av samme bevissthet, kun en momentan, perfekt utskiftning av samtlige atomer kroppen består av? Eller et scenario hvor atomene du faktisk består av kun dras ut av formasjon, flyttes, og så settes sammen til nøyaktig samme formasjon?
Sist endret av Nether; 3. januar 2017 kl. 18:58.
Wæh, det er ikke helt plankekjøring det her, nei!

Sitat av Nether Vis innlegg
Argumentene deres er solid. Det eneste jeg ikke er enig i er tilfellet hvor destruksjonen skjer ved samme tidspunkt som kopieringen. Da eksisterer det aldri to separate versjoner av bevisstheten, kun én, og for denne bevisstheten oppleves scenarioet som en kontinuasjon av dets virkelighet. Noe annet gir ingen mening for meg.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner distinksjonen to separate bevisstheter kontra bare èn bevissthet til enhver tid, men jeg forstår nok ikke hvorfor den impliserer at en subjektiv opplevelse ikke vil opphøre å eksistere, når det i alle andre tilfeller med en destruksjon av et av subjektene vil være slik.

La oss si det er mulig å ta et "fotografi" av konfigurasjonen din til enhver tid, og så frembringe dette med en maskin. Denne maskinen er altså vår perfekte kopieringsmaskin. La oss istedenfor å destruere/kopiere i nøyaktig samme øyeblikk kun destruere deg samtidig som vi tar et slikt fotografi. Alle vil vel, i hvert fall intuitivt, si at du nå er død. Din subjektive opplevelse av virkeligheten er terminert. Lyset er slukket. Men nå venter vi x antall tidsenheter (sekunder, timer, dager, år) og frembringer "fotografiet" med maskinen vår. Døde du da aldri? Det virker til å være konklusjonen dere må dra fra alt dette, da det aldri eksisterer to separate versjoner av en bevissthet i dette tilfellet heller.
Sist endret av Sky; 3. januar 2017 kl. 19:52.
Sitat av Sky Vis innlegg
Wæh, det er ikke helt plankekjøring det her, nei!



Jeg skjønner distinksjonen to separate bevisstheter kontra bare èn bevissthet til enhver tid, men jeg forstår nok ikke hvorfor den impliserer at en subjektiv opplevelse ikke vil opphøre å eksistere, når det i alle andre tilfeller med en destruksjon av et av subjektene vil være slik.

La oss si det er mulig å ta et "fotografi" av konfigurasjonen din til enhver tid, og så frembringe dette med en maskin. Denne maskinen er altså vår perfekte kopieringsmaskin. La oss istedenfor å destruere/kopiere i nøyaktig samme øyeblikk kun destruere deg samtidig som vi tar et slikt fotografi. Alle vil vel, i hvert fall intuitivt, si at du nå er død. Din subjektive opplevelse av virkeligheten er terminert. Lyset er slukket. Men nå venter vi x antall tidsenheter (sekunder, timer, dager, år) og frembringer "fotografiet" med maskinen vår. Døde du da aldri? Det virker til å være konklusjonen dere må dra fra alt dette, da det aldri eksisterer to separate versjoner av en bevissthet i dette tilfellet heller.
Vis hele sitatet...
Tja, dette vil vel avhenge av hviket perspektiv du ser saken fra. For alle rundt deg vil du ha vært død i x antall tidsenheter, og deres bevissthet vil være påvirket av bortgangen din. Bevisstheten som blir reintrodusert vil aldri ha opplevd døden, den vil enkelt og greit fortsette å være samme bevissthet som før den ble frøset. Riktignok med mange spørsmål å besvare fra sine nærmeste. Den vil aldri bli den samme bevisstheten som den kunne ha blitt, men det er ikke relevant, noe som aldri har vært har ingen rett til å eksistere.
Sitat av Sky Vis innlegg
La oss si det er mulig å ta et "fotografi" av konfigurasjonen din til enhver tid, og så frembringe dette med en maskin. Denne maskinen er altså vår perfekte kopieringsmaskin. La oss istedenfor å destruere/kopiere i nøyaktig samme øyeblikk kun destruere deg samtidig som vi tar et slikt fotografi. Alle vil vel, i hvert fall intuitivt, si at du nå er død. Din subjektive opplevelse av virkeligheten er terminert. Lyset er slukket. Men nå venter vi x antall tidsenheter (sekunder, timer, dager, år) og frembringer "fotografiet" med maskinen vår. Døde du da aldri? Det virker til å være konklusjonen dere må dra fra alt dette, da det aldri eksisterer to separate versjoner av en bevissthet i dette tilfellet heller.
Vis hele sitatet...
Forstår ikke helt hva du mener med frembringe...

Bevisstheten du snakker om er død når du har destruert den, fotografiet er fryst i tid og utvikler seg ikke. Hvis du med "frembringer" mener at du får programmert en hjerne til å inneha denne bevisstheten slik at den kan utvikle seg videre, så er vel bevisstheten vekket til live igjen? Som en person som er klinisk død noen sekunder og våkner til liv igjen, eller fryse-scenariet til Provo?

Sitat av Sky Vis innlegg


Jeg skjønner distinksjonen to separate bevisstheter kontra bare èn bevissthet til enhver tid, men jeg forstår nok ikke hvorfor den impliserer at en subjektiv opplevelse ikke vil opphøre å eksistere, når det i alle andre tilfeller med en destruksjon av et av subjektene vil være slik.
Vis hele sitatet...
Det er fordi vi definerer (momentan) død ikke som noe som individet opplever, ikke noe som skjer med bevisstheten, men noe som ikke skjer, nemlig fortsatt utvikling. Hvis det nøyaktige programmet med de nøyaktige minnene og de nøyaktige prosessene fortsatt foregår, så finnes bevisstheten fortsatt. Det eneste som ikke får finnes er den potensielle videreutviklingen av den eksakt samme personen dersom han ikke hadde gått inn i maskinen, men det blir som å si at den personen du hadde blitt hvis du gikk til venstre og ikke til høyre er frarøvet sitt potensielle liv og dermed drept.

Hvis originalen derimot får eksistere et sekund etter kopieringen har han en helt egen unik bevissthet (ikke bare en potensiell fremtidig unik bevissthet). Denne får ikke utvikle seg videre hvis personen dør.
Sist endret av entropi; 3. januar 2017 kl. 21:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg tror at bevissthet rett og slett er minner og erfaringer. Hjernen vår funker på den måten at den sammenligner alt vi står ovenfor med det vi har opplevd tidligere.

Vi er jo bare noen kjøttbiter som har fått følelser og bevissthet fordi det var det beste for vår overlevelse. Når vi begynte å kommunisere med hverandre var det de som utviklet empati ovenfor andre osv. som overlevde fordi dette er nødvendig i en flokk. Det er jo bare nerver i skallen vår som er minnene våres, en nerve som lagrer hva sansene dine oppfattet på et gitt tidspunkt er et minne, og det minnet er med på å skape din bevissthet. Dersom to identiske kjøttklumper med hud og hår har nøyaktig de samme banene i hjernen vil de jo være de samme personene. Er de like på atomnivå vil det jo være to personer, men det vil også være det vi oppfatter som den samme personen, og begge vil tro de er den eneste av seg selv hvis de aldri møtes.

Om de plukkes fra hverandre eller ikke vil jo ha lite å si, så lenge minnene og hjernebanene er identiske vil de ha den samme bevisstheten. Jeg tror vi mennesker ikke liker tanken på at vi bare er vandrende organismer med eneste hensikt i å overleve og formere oss, uten at bevisstheten vår egentlig er noe. Vi tror bevissthet er noe spesielt, men det er jo virkelig bare den måten som er best når det gjelder å overleve, så derfor har vi det. Blir vi plukket fra hverandre og satt sammen igjen vil det være den samme personen, og du vil til og med tenke at du er den samme personen.

Tror jeg da.
Sitat av Nether Vis innlegg
...Og spørsmålet er hvorvidt det betyr noe eller ikke. Hva er forskjellen mellom å bytte ut alle atomene samtidig kontra over lengre tid? Sluttresultatet er det samme, atomer byttes ut og vi blir ikke til andre personer på bakgrunn av det. Vi blir til andre personer ved at nervebanene våre endres. Det er sentimentalt og irrasjonelt at det skal ha noen som helst betydning hvor fort atomene byttes ut når sluttresultatet er likt.
Vis hele sitatet...
Forskjellen er at det skjer over tid, som jeg nevnte. Når alt skjer på en gang så er dreper man personen fordi det løser opp organismen. Når det skjer gradvis så er organismen i live hele veien, uten opphold.
Sist endret av hemmeligegreier; 3. januar 2017 kl. 23:04.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Forskjellen er at det skjer over tid, som jeg nevnte. Når alt skjer på en gang så er dreper man personen fordi det løser opp organismen. Når det skjer gradvis så er organismen i live hele veien, uten opphold.
Vis hele sitatet...
Og spørsmålet blir fremdeles hvorvidt det betyr noe eller ikke

Man må jo gå ut i fra at teknologien fungerer slik at man ikke dør av dette og at man blir puttet perfekt sammen igjen. Spørsmålet her er jo ikke hvorvidt man dør av dette eller ikke
Sist endret av Pygoscelis; 3. januar 2017 kl. 23:06.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Forskjellen er at det skjer over tid, som jeg nevnte. Når alt skjer på en gang så er dreper man personen fordi det løser opp organismen. Når det skjer gradvis så er organismen i live hele veien, uten opphold.
Vis hele sitatet...
Hele spørsmålet her er jo om bevisstheten er knyttet til den fysiske materien organismen består av.
Sitat av entropi Vis innlegg
Nei, jeg mener at kopien er like mye deg som originalen. Hvis "deg"'et kun består av informasjon og begge innehar samme informasjon, så er begge like mye deg. Hvis en av dem blir drept og en av dem lever, så vil du både bli drept og leve. Spiller ingen rolle hvem av dem som lever.
Vis hele sitatet...
Tenk deg en masseprodusert vare. Varen eksisterer i tusenvis av identiske kopier. Noen av dem ligger i hyllene i butikken. Du kjøper en av disse. Så går du tilbake til butikken og tar med deg resten uten å betale for dem.

For du har jo betalt for varen alt, og resten er identiske kopier og dermed egentlig samme vare. Da har du betalt for alle med en gang du har betalt for en.

Sitat av entropi Vis innlegg
Da er vi tilbake til at bevisstheten er uløselig knyttet til den fysiske materien? Det er da jeg synes det blir litt homeopatisk.
Vis hele sitatet...
På hvilken måte?

Sitat av entropi Vis innlegg
Hele spørsmålet her er jo om bevisstheten er knyttet til den fysiske materien organismen består av.
Vis hele sitatet...
Ja det er den (vel, hjernens signaler er elektriske impulser, men de er vel også fysiske), men hvorfor er det spørsmålet?
Sist endret av hemmeligegreier; 3. januar 2017 kl. 23:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Tenk deg en masseprodusert vare. Varen eksisterer i tusenvis av identiske kopier. Noen av dem ligger i hyllene i butikken. Du kjøper en av disse. Så går du tilbake til butikken og tar med deg resten uten å betale for dem.

For du har jo betalt for varen alt, og resten er identiske kopier og dermed egentlig samme vare. Da har du betalt for alle med en gang du har betalt for en.



På hvilken måte?
Vis hele sitatet...
Du er helt på tur kompis, det er ikke dette vi diskuterer, er det? Dessuten, nei det er ikke de samme varene, de er ikke identiske på atomnivå. De har heller ikke bevissthet. Det er det vi diskuterer her.
Sitat av Pygoscelis Vis innlegg
Du er helt på tur kompis, det er ikke dette vi diskuterer, er det? Dessuten, nei det er ikke de samme varene, de er ikke identiske på atomnivå. De har heller ikke bevissthet. Det er det vi diskuterer her.
Vis hele sitatet...
Når bevissthet er fysisk så er det jo ikke noe spesielt ved det.

Hva om varene var identiske på atomnivå?
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg

På hvilken måte?
Vis hele sitatet...
På den måten at et atom på noen måte merkes eller preges av hva det er en del av, og dermed ikke kan byttes ut med et identisk atom uten at det vil gjøre noen som helst forskjell. Det minner om homeopati, der man mener at vannmolekyler har en slags hukommelse, og at det dermed spiller en rolle hvilken blanding molekylet har befunnet seg i før.

Hvis det ikke gjør noen som helst forskjell å bytte ut ett atom så bør det ikke gjøre noen som helst forskjell med to atomer, ti atomer eller tusen milliarder atomer heller. Bevisstheten sitter ikke i atomene.

Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Ja det er den (vel, hjernens signaler er elektriske impulser, men de er vel også fysiske), men hvorfor er det spørsmålet?
Vis hele sitatet...
Det er fysiske prosesser, men prosessene er ikke avhengig av de spesifikke atomene, prosessen hadde vært den samme med andre atomer. Atomer er ikke besjelede, dine atomer inneholder ingen informasjon om deg. Det er kun måten de er strukturert på som gjør at du er deg.

Eksempelet med varer er et eksempel på noe som kun er materie. Du har betalt for den fysiske varen, bestående av akkurat den materien. Du har ikke kjøpt rettighetene til produket.
Sist endret av entropi; 3. januar 2017 kl. 23:46.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Når bevissthet er fysisk så er det jo ikke noe spesielt ved det.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig, får litt vondt i hodet av å tenke på hva som ville skjedd med personen som går inn, lyset hadde nok sluknet og han hadde dødd, samtidig som han som kom ut ville trodd han aldri døde. I hvert fall hvis det bare er en kopimaskin som sletter originalen. Hvis atomene blir faktisk transportert til der den andre personen dukker opp blir jo egentlig ubetydelig. Vil originalen oppleve døden? Tror jeg er tilbake til start.

Når jeg tenker videre over det betyr det jo som nevnt tidligere i tråden av 10 år gamle meg er død, og jeg bare går rundt og tror jeg er samme person. Kanskje døden ikke er så ille da? Det jeg får ut av dette er egentlig bare at livet er meningsløst, bevisstheten vår er en løgn vi selv har skapt for å tro at vi er noe ekstraordinært.

Legger til denne videoen av Kurzgesagt - What are you? hvor de stiller nettopp dette spørsmålet: https://www.youtube.com/watch?v=JQVmkDUkZT4

Hvis man hadde gått inn i en frisk person sin hjerne og erstattet den med minnene og opplevelsene til en person som holder på å dø, vil da denne personen bli til den andre personen og tro han er kurert og kan leve videre i en ny kropp? Vil han likevel dø i en den andre kroppen eller kan han leve videre på denne måten?
Sitat av Pygoscelis Vis innlegg

Hvis man hadde gått inn i en frisk person sin hjerne og erstattet den med minnene og opplevelsene til en person som holder på å dø, vil da denne personen bli til den andre personen og tro han er kurert og kan leve videre i en ny kropp? Vil han likevel dø i en den andre kroppen eller kan han leve videre på denne måten?
Vis hele sitatet...
Det holder ikke at minnene er byttet. Hele strukturen og oppbygningen av hjernen må være lik for at personlighet, reaksjonsmønstre, evner etc skal være likt. Og for at personen skal føle seg som et helt og integrert menneske rent psykologisk, så bør nok kroppen være ganske lik. Det vil sikkert fucke opp identitetsfølelsen å plutselig skifte kjønn, f eks. I tillegg så vil jo kroppslige prosesser også kunne påvirke hjernen, så når jeg tenker meg om så bør nok kroppen være identisk, med identisk DNA.
Sist endret av entropi; 4. januar 2017 kl. 00:13.
Kom helt tilfeldigvis over denne videoen som kan se ut til å ødelegge for hele morroa:

Så da tar jeg kvelden med ro i sjela

Beklager, tok gleden på forskudd. Spol til 07:58
Sist endret av Pygoscelis; 4. januar 2017 kl. 02:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av entropi Vis innlegg
På den måten at et atom på noen måte merkes eller preges av hva det er en del av, og dermed ikke kan byttes ut med et identisk atom uten at det vil gjøre noen som helst forskjell. Det minner om homeopati, der man mener at vannmolekyler har en slags hukommelse, og at det dermed spiller en rolle hvilken blanding molekylet har befunnet seg i før.

Hvis det ikke gjør noen som helst forskjell å bytte ut ett atom så bør det ikke gjøre noen som helst forskjell med to atomer, ti atomer eller tusen milliarder atomer heller. Bevisstheten sitter ikke i atomene.
Vis hele sitatet...
Det spiller en rolle at det går gradvis. Da er det kontinuitet i personen. Men hvis man plutselig oppløser personen så er det ingen kontinuitet lenger. Når en person går i oppløsning så dør han. Det gjør han ikke når det går sakte og gradvis. Da er organismen levende hele tiden, under hele prosessen.

Det er fysiske prosesser, men prosessene er ikke avhengig av de spesifikke atomene, prosessen hadde vært den samme med andre atomer. Atomer er ikke besjelede, dine atomer inneholder ingen informasjon om deg. Det er kun måten de er strukturert på som gjør at du er deg.

Eksempelet med varer er et eksempel på noe som kun er materie. Du har betalt for den fysiske varen, bestående av akkurat den materien. Du har ikke kjøpt rettighetene til produket.
Vis hele sitatet...
Men hvis de er identiske ned på atomnivå så er de jo samme vare? Akkurat som to personer som er identiske ned på atomnivå er samme person?
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Det spiller en rolle at det går gradvis. Da er det kontinuitet i personen. Men hvis man plutselig oppløser personen så er det ingen kontinuitet lenger. Når en person går i oppløsning så dør han. Det gjør han ikke når det går sakte og gradvis. Da er organismen levende hele tiden, under hele prosessen.
Vis hele sitatet...
Ja, organismen som i den fysiske kroppen vil jo gå i oppløsning. Men det er bevisstheten vi snakker om her, og den er ikke knyttet til spesifikke atomer.

Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Men hvis de er identiske ned på atomnivå så er de jo samme vare? Akkurat som to personer som er identiske ned på atomnivå er samme person?
Vis hele sitatet...
Nei, det er jo to ulike eksemplar, de består ikke av den samme materien. Du har bare kjøpt et eksemplar av varen, ikke rettighetene til produktet som idé. Da kan du snakke om at det er samme vare.

Et eksempel kan være en bok. Da kan man snakke om selve det fysiske eksemplaret du kjøper i butikken, eller du kan snakke om innholdet i boken. Når jeg ser på boken Haiene som står i bokhylla mi, så sier jeg at det er Jens Bjørneboe som har skrevet den. Det vil sikkert ikke du protestere på, selv om det neppe er salige Jens selv som har produsert skriften i akkurat mitt eksemplar, da det ble produsert lenge etter at han takket for seg. Du kan sågar påstå at du har lest samme bok, og da vil ikke jeg anklage deg for å ha sneket deg inn og tyvlånt akkurat mitt eksemplar.

Eller en film: Den oppleves for deg som en rekke fotoner med ulik energi i et bestemt mønster. Gjerne akkompagnert av et bestemt sett med lydbølger. Når du ser filmen på nytt så er det ikke de samme fotonene som treffer netthinnen din, og det er andre luftmolekyler som er medium for lydbølgene. Er det ikke samme film da? Er det fotonene og lydbølgene i seg selv som er filmen, eller er det den spesielle måten å sette fotoner og lydbølger sammen på?

Ser du nå at selvet/bevisstheten kan være et fysisk fenomen uten at det er knyttet til en bestemt materie?
Sist endret av entropi; 4. januar 2017 kl. 14:25.
Sitat av entropi Vis innlegg
Da er vi tilbake til at bevisstheten er uløselig knyttet til den fysiske materien? Det er da jeg synes det blir litt homeopatisk.
Vis hele sitatet...
Nei, den er ikke knyttet til materien på en måte som gjør bevisstheten avhengig av at elektronene i hjernen ikke byttes ut. Den er ikke knyttet til de konkrete partiklene, men til det konkrete og fysiske arrangementet av partikler. Bevisstheten er etter alt å dømme knyttet til materien på den måten at den emergerer fra en fysisk prosessering av informasjon, og denne prosesseringen må nødvendigvis være fysisk instansiert for at bevisstheten skal oppstå. Det holder ikke at noen har avlest all informasjonen om hjernen din, skrevet ned informasjonen på papir og lagt papirene i permer. Mønsteret eller konfigurasjonen av partikler og deres utvikling må være konkret og reelt og fysisk tilstede. Og om denne fysiske prosessen finner sted på to forskjellige steder, så vil det emergere to separate bevissheter, selv om de er aldri så like i sitt innhold.

Dette ser du jo også enkelt fra at de to i det hele tatt kan divergere. Det må nødvendigvis være minst to separate instanser for at de skal kunne utvikle seg i to forskjellige retninger. Akkurat som man kan ha to separate, men totalt fysisk identisk like bowlingkuler, kan man ha to separate, men totalt fysisk identisk like informasjonsprosessorer i nøyaktig samme tilstand. Og, for å parafrasere Thomas Nagel, det er som noe å være et slik system. Systemet er bevisst. Begge systemene er bevisste, og å være det ene er subjektivt ikke til å skille fra å være det andre. Det eksisterer to identisk like bevisste erfaringstilstander. Og om du sletter det ene av disse to systemene, så vil det ikke lenger være som noe å være det systemet, fordi det systemet eksisterer ikke lenger. Det eksisterte to, nå eksisterer det kun ett. En bevissthet, som riktignok var identisk lik en annen eksisterende bevissthet, finnes ikke lenger.

For å si det rått og brutalt: Om noen blåser av meg hodet nå, så avsluttes min bevissthet. Det bevisste systemet som oppstår av aktiviteten i akkurat min hjerne, med de fysiske koordinater akkurat min fysiske hjerne har i universet, avsluttes. Det kanskje finnes et identisk likt system et annet sted i universet, i en fysisk identisk lik hjerne med andre universelle koordinater, som fortsetter å være bevisst, men akkurat mitt stopper. Jeg rekker kanskje ikke å merke det en gang, men det forsvinner like fullt.

Jeg savner også svar på poenget mitt over med at det faktisk sannsynligvis allerede eksisterer identiske kopier av deg i det uendelige universet. Vil det si at dersom du dør i søvne, så er det ingenting som går tapt fra ditt personlige subjektive ståsted? For meg virker det tindrende opplagt at akkurat du, den bevisste prosess som finner sted i akkurat din fysiske hjerne akkurat nå, forsvinner, selv om det finnes flere som er identisk like.
Sist endret av Provo; 6. januar 2017 kl. 16:27.
Redpilled alfahann
Sitat av Provo Vis innlegg
Det bevisste systemet som oppstår av aktiviteten i akkurat min hjerne, med de fysiske koordinater akkurat min fysiske hjerne har i universet, avsluttes.
Vis hele sitatet...
Du skriver at bevisthet er knyttet til det konkrete arrangemanget av partikler og koordinatene til det bestemte arrangemanget av partikler.

Samtidig virker det som du går utifra at en bestemt bevisthet kan eksistere over en tidsperiode, altså er ikke en bestemt bevisthet et bestemt arrangement av partikler, men uendelig mange arrangement av partikler som skjer etter hverandre.

Si at vi tänker oss to scenarier etter at klonen har blitt laget. I det første scenariet går klonen bort til et punkt midt mellom kloningsmaskinene. I det andre scenariet går originalen bort til det samme punktet. Dersom en bestemt bevisthet er knyttet til et antall arrangement av partikler på bestemte kordinater på et bestemt tidspunkt vil jo den ene klonen, i det første scenariet, bli den samme bevistheten som originalen i det andre scenariet.

Den eneste måten jeg kan se at de to ulike personene som kommer ut av maskinene ikke har mulighet til å bli den samme bevistheten er at en bestemt bevisthet er knyttet opp mot atomene den er laget av. Har vansker med å forstå hvordan du kan komme fram til noe annet om bevisthet kun er arrangement av partikler.
Sitat av bennnern Vis innlegg
Du skriver at bevisthet er knyttet til det konkrete arrangemanget av partikler og koordinatene til det bestemte arrangemanget av partikler.

Samtidig virker det som du går utifra at en bestemt bevisthet kan eksistere over en tidsperiode, altså er ikke en bestemt bevisthet et bestemt arrangement av partikler, men uendelig mange arrangement av partikler som skjer etter hverandre.
Vis hele sitatet...
Et "arrangement" kan også gå over tidsdimensjonen. Jeg presiserte tidligere at bevissthet etter alt å dømme, og på en eller annen måte, er knyttet til fysisk prosessering av informasjon, og ikke et statisk mønster av partikler.

Sitat av bennnern Vis innlegg
Si at vi tänker oss to scenarier etter at klonen har blitt laget. I det første scenariet går klonen bort til et punkt midt mellom kloningsmaskinene. I det andre scenariet går originalen bort til det samme punktet. Dersom en bestemt bevisthet er knyttet til et antall arrangement av partikler på bestemte kordinater på et bestemt tidspunkt vil jo den ene klonen, i det første scenariet, bli den samme bevistheten som originalen i det andre scenariet.

Den eneste måten jeg kan se at de to ulike personene som kommer ut av maskinene ikke har mulighet til å bli den samme bevistheten er at en bestemt bevisthet er knyttet opp mot atomene den er laget av. Har vansker med å forstå hvordan du kan komme fram til noe annet om bevisthet kun er arrangement av partikler.
Vis hele sitatet...
De blir like bevisstheter, men ikke én og den samme. Det er to separate fysiske instanser – to separate, men identisk tilsvarende systemer. Slike systemer er bevisste. Nå finnes det to av dem. To systemer hvor hvert av dem er bevisste. At vi kan tenke oss at de divergerer nødvendiggjør jo at de er to separate, men like instanser. Fysisk og følgelig også subjektivt.