Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 5110
Hei, lurer på hvor mange prøver har dere skulket på et år på vgs, og hvordan gikk det med dere tilslutt? Er to prøver mye på et halvt år?
Har selv null skulking av noe som helst på de 3 årene jeg gikk på VGS (Minus kjøretimer).
Med den nye fraværsregelen som visstnok er så streng er det vel en jævla dårlig idé å skulke noe som helst, så jeg ville forsøkt å ha så lite fravær som mulig. Det er snakk om VGS, og det er stort sett svært få ting der en ikke kan lese seg til på noen dager om en legger godvilja til, så hvorfor skulke når du kan vie et par dager på å få en grei karakter?

Var ikke meningen å moralpreke såpass, men ble revet med.
Vel, om grunnen er at du ikke kan stoffet, så kan å skulke prøven kjøpe deg litt tid i form av at du kan ta prøven dagen etter. Hvis du derimot skulker den prøven og, så blir problemet større. Poenget med prøvene er jo at lærerne skal ha et vurderingsgrunnlag for å gi deg en terminkarakter. Det vil si at dersom du skulker nok prøver/innleveringer så vil de til slutt ikke ha noe vurderingsgrunnlag og du vil få I.V (ikke vurdert) som standpunkt.

Å ha I.V som standpunkt er verre en å stryke i faget, fordi du ikke vil få mulighet til å ta en konteeksamen i ettertid. Du blir i stedet nødt til å gå hele året om igjen.

Jeg var selv i en sånn situasjon, men fikk reddet meg inn i siste liten ved å godsnakke med lærerne i de aktuelle fagene. Da fikk jeg noen ekstra innleveringer som måtte gjøres ved siden av vanlig skole, som ga de nok vurderingsgrunnlag til å sette en karakter.

Hvor vidt to prøver er mye, avhenger av hvor mange prøver og innleveringer det er i det aktuelle faget. Dersom det er et fag dere har få, men store prøver i, i stedet for mange små, så vil to prøver være ganske katastrofalt.

Summa summarum er; at dersom det er et par prøver du virkelig ikke er klar for, så er det bedre å sette seg ned å skrive noe halvhjertet en å gi faen i å møte opp. Da må de i det minste gi deg 1.
Sist endret av Person_navn; 6. desember 2016 kl. 01:42.
Lærere snakker sammen og vi vet godt hvem prøvevegrerne i en klasse er. De har deg nok allerede på radaren om du har skulket to prøver på en termin. Ja, det er ganske mye.

Folk som skulker prøver gir meg ekstra arbeid fordi jeg må lage nye prøver, eller i det minste bytte ut spørsmål, så da pleier jeg alltid å lage den utsatte prøven litt vanskeligere. Det er en passende straff synes jeg.
Nå har det nok noe og si om du har skulket to prøver i samme fag eller om dette er to forskjellige prøver, eller om du skulka to prøver på en dag, men var i alle andre timene den aktuelle dagen. Om du har gått glipp av to prøver i forskjellige fag og ikke rett etter hverandre så er det ikke så alt for mye å stresse over, tenker jeg da

Sitat av Læreren Vis innlegg
Folk som skulker prøver gir meg ekstra arbeid fordi jeg må lage nye prøver, eller i det minste bytte ut spørsmål, så da pleier jeg alltid å lage den utsatte prøven litt vanskeligere. Det er en passende straff synes jeg.
Vis hele sitatet...
Straff og straff, med tanke på at prøven blir utsatt så får jo den aktuelle eleven flere dager på og øve på i gjengjeld.
Sitat av Læreren Vis innlegg
Lærere snakker sammen og vi vet godt hvem prøvevegrerne i en klasse er. De har deg nok allerede på radaren om du har skulket to prøver på en termin. Ja, det er ganske mye.

Folk som skulker prøver gir meg ekstra arbeid fordi jeg må lage nye prøver, eller i det minste bytte ut spørsmål, så da pleier jeg alltid å lage den utsatte prøven litt vanskeligere. Det er en passende straff synes jeg.
Vis hele sitatet...
Dette er vanlig praksis på høgskole også. Konteeksamen er alltid vanskeligere enn ordinær. Hvertfall der jeg studerer. Det er synd for de som stryker på ordinær eksamen fordi de sliter med å forstå faget, men jeg synes det er bra mtp de som taktisk velger å stryke for å kjøpe seg tid.
Sist endret av Pope; 6. desember 2016 kl. 10:35.
Eg har endå til gode å sjå ein prøvevegrar som får noko godt ut av skulkinga si. Stort sett ender det i frafall/psykiatri/oppattaking i løpet av vg2/vg3...
Nå har jeg bare vært vekke på en prøve dette halvåret, men det var ikke skulk. Det var pga sykdom, men så har jeg den matematikk prøven i morgen som jeg er ikke forbedret. Grunnen til at jeg i det heletatt vurderer å skulke den prøven er at mest sannsynelig vil den prøven trekke meg ned i snitt.
Sist endret av Fobian; 6. desember 2016 kl. 13:04.
ArbeidsledigProletar
Skulka aldri. Mente det var bare for de som burde strippes for valgrettigheter og sendes på gulag.

Fått litt mer nyansert bilde på ting litt utover tyveårene, men med mindre du faktisk er sjuk så er det ganske lavmål å skulke, det mener jeg fremdeles.
Det som har noe å si er om det er i samme fag eller ikke, jeg skulka en del prøver de siste semestrene på Vgs var ikke noe stress så lenge de var i forskjellige fag og ikke tentamner/eksamener. Men du må regne med varselsbrev om at du står i fare for å ikke få karakter i faget, det gjør ingenting så lenge du altid møter opp etter dette- problemet er bare om man virkelig skulle bli syk elns en annen gang er man screwed...
Sitat av Manuehl Vis innlegg
Det som har noe å si er om det er i samme fag eller ikke, jeg skulka en del prøver de siste semestrene på Vgs var ikke noe stress så lenge de var i forskjellige fag og ikke tentamner/eksamener. Men du må regne med varselsbrev om at du står i fare for å ikke få karakter i faget, det gjør ingenting så lenge du altid møter opp etter dette- problemet er bare om man virkelig skulle bli syk elns en annen gang er man screwed...
Vis hele sitatet...
Det er to forskjellige fag det er snakke om. Den første gangen jeg var borte på prøven var pga sykdom, men denne gangen vurderer jeg pga jeg er ikke forberedd
Sitat av Fobian Vis innlegg
jeg er ikke forberedd
Vis hele sitatet...
Visst det er slik som du sier, så kan du også bare fortelle det som det er til din lærer da de fleste lærere er forståelsesfulle. Om det er en grunn til at du ikke har fått øvd som gir deg grunnlag til å utsette prøven så funker det, visst ikke kan du smelle på med en hvit løgn om at det har vært veldig mye stress i hjemmet og du hadde satt stor pris på om du kunne utsatt prøven en dag eller tre.

Negative her er at du kan gå på en smell å få et nei om læreren din er en jævel som ikke bryr seg, men etter egne erfaringer så går det 9/10 ganger.
Sitat av MasterOfNone Vis innlegg
Visst det er slik som du sier, så kan du også bare fortelle det som det er til din lærer da de fleste lærere er forståelsesfulle. Om det er en grunn til at du ikke har fått øvd som gir deg grunnlag til å utsette prøven så funker det, visst ikke kan du smelle på med en hvit løgn om at det har vært veldig mye stress i hjemmet og du hadde satt stor pris på om du kunne utsatt prøven en dag eller tre.

Negative her er at du kan gå på en smell å få et nei om læreren din er en jævel som ikke bryr seg, men etter egne erfaringer så går det 9/10 ganger.
Vis hele sitatet...
helt ærlig så tviler jeg sterkt på at han vil utsette prøven... Fordi han var ikke så giret på å utsette en innlevering vi hadde for par uker siden og det er snakk om hele klassen
Sist endret av Fobian; 6. desember 2016 kl. 15:28.
Som du selv sier, da er det snakk om hele klassen og det er en innlevering som SKAL være ferdig til en viss tid. Forteller du din lærer at det har vært problemer i hjemmet(som du ikke behøver å utdype mer) som har gjort at du ikke har fått øvd, og han enda ikke ønsker og la deg vente til neste time så hadde jeg, personlig, satt meg på bakbeina og enten gått til rektor eller kontaktlærer og fått ut litt frustrasjon for så viktig er det for DEG at du IKKE gjør det dårlig.

Klarer han ikke få det til, så gjør han heller ikke jobben sin som lærer.
Sitat av MasterOfNone Vis innlegg
Som du selv sier, da er det snakk om hele klassen og det er en innlevering som SKAL være ferdig til en viss tid. Forteller du din lærer at det har vært problemer i hjemmet(som du ikke behøver å utdype mer) som har gjort at du ikke har fått øvd, og han enda ikke ønsker og la deg vente til neste time så hadde jeg, personlig, satt meg på bakbeina og enten gått til rektor eller kontaktlærer og fått ut litt frustrasjon for så viktig er det for DEG at du IKKE gjør det dårlig.

Klarer han ikke få det til, så gjør han heller ikke jobben sin som lærer.
Vis hele sitatet...
vet ikke, jeg føler at det bare kommer til å skje.
jeg var MYE borte på VGS (noe syk, noe beregnende oppførsle). Dette var selvfølgelig før de nye fraværsreglene, så det gikk helt fint. Lærere var likevel nødt til å ha vurderingsgrunnlag for å kunne gi karakter, men jeg opplevde at de fleste var villige til å gi mye spillerom til elever som var ærlige og hadde god dialog. Noen ganger hadde jeg en god grunn/unnskyldning, men det var faktisk også anledninger hvor jeg kom på tomannshånd og rett og slett forklarte at jeg ikke hadde lest, eller at jeg følte meg dårlig og hadde tenkt å dra hjem og sa ifra på forhånd om at jeg ikke kom til å møte opp på prøven senere på dagen. Fikk alltid hjelp av lærerne til å løse det. Noen ganger utsatt prøve, eller muntlig "prøve" på sparket, eller hjemmeoppgave, eller beskjed om at jeg hadde gjort bra nok hjemmearbeid/aktivitet i timen til å ha vurderingsgrunnlag for den aktuelle delen av pensum.

Vet ikke hvor strengt de nye reglene håndheves, men god dialog hjelper alltid. Men du kommer ikke utenom å måtte vise vurderingsgrunnlag.

Matematikk er forøvrig et "sten på sten-fag" som i teorien kan vurderes kun basert på heldagsprøven, siden alt pensum bygger på hverandre; ikke som historie og samfunnsfag hvor du må vise kompetanse innenfor mange forskjellige, individuelle blokker av pensum.
Jeg har god erfaring med det, og hvor alvorlig det er kommer helt an på læreren. Men hvorfor skal du? Henger du etter? Gidder du ikke møte opp kun for å få en 2'er? Det mest verdifulle jeg har lært på vidregående er hvor lite som faktisk må til for å få tilnærmet kun 6'ere. Følg med i timen, og jobb uten pauser i skoletiden foruten friminutt. Jobb en time hjemme hver dag. Gjør du dette kan jeg garantere deg karakter 4-6 i alle fag.
Er det ikke sånn at det kun er 2. semester som gjelder på vgs? Karakteren for det første semesteret har jo ikke da en dritt å si.
Sitat av pmprsrgr Vis innlegg
Er det ikke sånn at det kun er 2. semester som gjelder på vgs? Karakteren for det første semesteret har jo ikke da en dritt å si.
Vis hele sitatet...
Dersom du ikke har gjort en dritt og fått 1-2 første halvdelen av året, hvordan forventer du å få gode karakterer det neste halvåret når du ligger så langt etter?
Sitat av Læreren Vis innlegg
Lærere snakker sammen og vi vet godt hvem prøvevegrerne i en klasse er. De har deg nok allerede på radaren om du har skulket to prøver på en termin. Ja, det er ganske mye.

Folk som skulker prøver gir meg ekstra arbeid fordi jeg må lage nye prøver, eller i det minste bytte ut spørsmål, så da pleier jeg alltid å lage den utsatte prøven litt vanskeligere. Det er en passende straff synes jeg.
Vis hele sitatet...
Hvordan er dette pedagogisk riktig..?
Sist endret av Juicekongen; 7. desember 2016 kl. 03:18.
Sitat av Læreren Vis innlegg
Lærere snakker sammen og vi vet godt hvem prøvevegrerne i en klasse er. De har deg nok allerede på radaren om du har skulket to prøver på en termin. Ja, det er ganske mye.

Folk som skulker prøver gir meg ekstra arbeid fordi jeg må lage nye prøver, eller i det minste bytte ut spørsmål, så da pleier jeg alltid å lage den utsatte prøven litt vanskeligere. Det er en passende straff synes jeg.
Vis hele sitatet...
Folk som skulker prøver er de svakere elevene. Det er elevene som har behov for veiledning, behov for et positivt inntrykk av skolen.

Når en lærer da bidrar til systematisk ulikhet ved å gi de svakere leddene større belastning virker læreren (du) som et svakt ledd i skolens pedagogiske funksjon, det påvirker individet negativt, og det påvirker samfunnet negativt.

Hva godt skal komme av å straffe svakere elever med hardere prøver? Hva prøver du å oppnå? Når eleven selv trolig ikke vet dette og heller ikke kan erkjenne at det er en straff vil eleven miste troen på seg selv enda mer, og skulke enda flere prøver. Dersom målet ditt er å hindre eleven i å skule prøver virker det i stor grad mot sin hensikt å gi eleven vanskeligere prøver, spesielt dersom eleven ikke vet noe om det.

Nå som det er klart at metodene dine ikke fungerer, ha dette i bakhodet. Dersom målet ditt virkelig er å hjelpe alle elevene dine med å tilegne seg mest mulig kunnskap som en lærer skal, er det langt mer konstruktivt å benytte seg av andre metoder.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Folk som skulker prøver er de svakere elevene. Det er elevene som har behov for veiledning, behov for et positivt inntrykk av skolen.

Når en lærer da bidrar til systematisk ulikhet ved å gi de svakere leddene større belastning virker læreren (du) som et svakt ledd i skolens pedagogiske funksjon, det påvirker individet negativt, og det påvirker samfunnet negativt.

Hva godt skal komme av å straffe svakere elever med hardere prøver? Hva prøver du å oppnå? Når eleven selv trolig ikke vet dette og heller ikke kan erkjenne at det er en straff vil eleven miste troen på seg selv enda mer, og skulke enda flere prøver. Dersom målet ditt er å hindre eleven i å skule prøver virker det i stor grad mot sin hensikt å gi eleven vanskeligere prøver, spesielt dersom eleven ikke vet noe om det.

Nå som det er klart at metodene dine ikke fungerer, ha dette i bakhodet. Dersom målet ditt virkelig er å hjelpe alle elevene dine med å tilegne seg mest mulig kunnskap som en lærer skal, er det langt mer konstruktivt å benytte seg av andre metoder.
Vis hele sitatet...
Det er bare tull at de som skulker prøver er svake elever. Det er like ofte sterke elever som ikke tror de klarer sekseren hvis de møter opp, og derfor vil ha utsettelse.

Dessuten er det ikke ukjent for elevene - det er full åpenhet om det. Hvorfor du mener at det er klart at metodene ikke fungerer aner jeg ikke, for det gjør det.
Tror jeg skulket rundt 60% prosent av alle prøvene på vgs, endte opp med 1 i snitt..
Tok et friår, skulket ikke en eneste prøve, endte opp med 4,6 i snitt
litt mer voksen nå enn da
Skulket ikke noen timer på VGS bortsett fra kjøretimene. Går bra så langt, leverer bachelorgraden min om noen måneder.
Litt oppklaring:

Det at ein har rett på ny vurdering kjem frå denne formuleringa i forskrift til opplæringslova:

Varselet skal gi eleven høve til å skaffe grunnlag for halvårsvurdering med karakter og standpunktkarakter,
Vis hele sitatet...
Altså. Om du ikkje møter på prøver, får ikkje læraren karaktergrunnlag, og då skal du varslast om dette. Varslet er der for å gje deg høve til å få karaktergrunnlag, noko som impliserer ny prøve.

Så ja, det er læraren sin jobb å gi høve til å få karaktergrunnlag, sjølv om du har skulka ein prøve. Om varsel er sendt, kan ein droppe dette om du skulkar på nytt.

Eg vil argumentere for at ein i dei fleste saker bør droppe å gi utsette prøver, mest uansett kva grunnen er, då mi erfaring er at presset som oppstår ved å forskyve arbeid er stort, og for dei fleste svært vanskeleg å ta att. Når ein ser nokon som systematisk skulkar prøver for å betre karakterane (og ja, mi erfaring er også at det oftast er dei som ligg i landet mellom 4-6 som er dei verste skulkarane) bør ein sette foten ned, sjølv om ein framstår som urimelig, fordi det er dette som hjelper eleven frå å ende opp i eit stressrelatert samanbrot. Det er betre å få litt kjipe karakterer, enn å miste eit år eller to til psykiatri.

Dette tyder ikkje at ein skal vere kjip og umenneskeleg, men altså at det beste ein kan gjere for ganske mange er å sette tydelege grenser og halde på dei.

Eg har ikkje forskningsbelegg for dette, men det er dette mi erfaring etter å ha jobba med feltet seier meg.
Sitat av Læreren Vis innlegg
Det er bare tull at de som skulker prøver er svake elever. Det er like ofte sterke elever som ikke tror de klarer sekseren hvis de møter opp, og derfor vil ha utsettelse.

Dessuten er det ikke ukjent for elevene - det er full åpenhet om det. Hvorfor du mener at det er klart at metodene ikke fungerer aner jeg ikke, for det gjør det.
Vis hele sitatet...
Det er jo helt latterlig. Det er også ulovlig. At det konsekvent er de sterke elevene som er vekk fra prøvene dine tviler jeg sterkt på.
Sitat av snegler Vis innlegg
Litt oppklaring:

Det at ein har rett på ny vurdering kjem frå denne formuleringa i forskrift til opplæringslova:



Altså. Om du ikkje møter på prøver, får ikkje læraren karaktergrunnlag, og då skal du varslast om dette. Varslet er der for å gje deg høve til å få karaktergrunnlag, noko som impliserer ny prøve.

Så ja, det er læraren sin jobb å gi høve til å få karaktergrunnlag, sjølv om du har skulka ein prøve. Om varsel er sendt, kan ein droppe dette om du skulkar på nytt.
.
Vis hele sitatet...
Kravet der er myknet opp litt. Læreren skal gi mulighet til å vise kompetanse, men det er elevens ansvar å faktisk bruke den muligheten. For øvrig kan man godt ha karaktergrunnlag i et fag selv om man mangler noen prøver, det eleven har vist av kompetanse i timene vurderes også. Men selv om læreren altså har for lite grunnlag så er det likevel ikke hans/hennes ansvar å løpe etter eleven å skvise kompetansen ut av vedkommende. Slik var det litt før.

Ellers enig i mye av det du skriver. Ville ikke gitt ny prøve automatisk, men sett an behovet fra et pedagogisk ståsted. Vanskeligere prøve synes jeg virker feil.