Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  40 10494
Mange jeg kjenner begynner å bli drittlei EU. Med Brexit er det endel som vil ha norsk stemme over EØS.

Virker som de fleste vil bare ha handels avtale med EU å ingenting annet. Noe ala det Japan har fått var nevnt.

Selv er jeg for å bare ha en handels avtale. Så kan det norske folket bestemme resten selv innefor Norges grense.
Sist endret av MadCroc; 26. juni 2016 kl. 07:58.
Det er ikke så enkelt som at vi bare kan gjøre en folkeavstemming, så har vi plutselig en annen handelsavtale med EU. EU kan helt fint si "EØS eller ingenting", og lage store tollmurer mot oss om vi ikke ønsker å være med i EØS-avtalen. Vi må derfor på en eller annen måte klare å forhandle oss frem til et kompromiss som både vi og EU kan gå med på.
Sist endret av etse; 26. juni 2016 kl. 08:47.
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
Du mener altså i fullt alvor at Japans forhold til Europa er tilsvarende det norske forholdet til kontinentet?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av etse Vis innlegg
Vi må derfor på en eller annen måte klare å forhandle oss frem til et kompromiss som både vi og EU kan gå med på.
Vis hele sitatet...
Og det er verdt å merke seg at EU og Japan er rimelig likeverdige parter. Import og eksport er omtrent 1:1, og det er snakk om maskiner (biler, optikk etc). Noreg har nesten 2:1 eksport til EU, og for Noreg sin eksport er det primært sett råvarer (les: olje,gass og fisk), medan importen er foredla produkt. Vi har og langt større interesse av å vere del av det indre marked enn japan har, fordi vi ligg langt nærare enn Japan.

Det ser du tydeleg om du tar omsetninga per innbygger i hhv. Japan og Noreg. Japser bruker 400EUR per år på EU-varer. Nordmenn bruker nesten 25 ganger så mykje, med rundt rekna 10000EUR per snute per år.

Kor villige EU ville vore til å hoste opp ein handelsavtale vil nok i stor grad ha med kor avhengige av gass dei er - og kor upopulære Noreg er villige til å gjere seg. USA klarte på kort tid å gjere seg totalt uavhengige av oljeimport, og er i dag eksportør - og gulfstatane har fortsatt reserver. Iran held på å bygge ut South Pars, som får Troll til å virke som ei lita propanflaske i sammenhengen.

Noreg er ikkje ei stormakt. Vi har relativt sterke økonomiske muskler, men vi er veldig avhengige av å få eksportert oljen, og vi er veldig avhengige av industriimport.
Sist endret av vidarlo; 26. juni 2016 kl. 09:21.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Kor villige EU ville vore til å hoste opp ein handelsavtale vil nok i stor grad ha med kor avhengige av gass dei er - og kor upopulære Noreg er villige til å gjere seg.
Vis hele sitatet...
Vil EU heller gjøre seg avhengig av Russland eller Iran, enn å gi Norge mer selvstendighet? Tviler sterkt.
Sitat av etse Vis innlegg
Det er ikke så enkelt som at vi bare kan gjøre en folkeavstemming, så har vi plutselig en annen handelsavtale med EU. EU kan helt fint si "EØS eller ingenting", og lage store tollmurer mot oss om vi ikke ønsker å være med i EØS-avtalen. Vi må derfor på en eller annen måte klare å forhandle oss frem til et kompromiss som både vi og EU kan gå med på.
Vis hele sitatet...

Tull. EU har skutt seg selv i leggen for mange ganger allerede. Det er et tidsspørsmål før resten av Europa ser det også. Karene i Brussel har ikke så mye makt som du skal ha det til om vi forlater EØS.

Få oss ut av dette latterlige systemet brennkvikt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Ultras Vis innlegg
Tull. EU har skutt seg selv i leggen for mange ganger allerede. Det er et tidsspørsmål før resten av Europa ser det også. Karene i Brussel har ikke så mye makt som du skal ha det til om vi forlater EØS.

Få oss ut av dette latterlige systemet brennkvikt.
Vis hele sitatet...
Det er så fint at du argumenterer for påstandane dine!

Eu er på ingen måte utelukkande bra. Samtidig har dei gjennomført veldig mykje som er gunstig for Europa, men gjerne ikkje så lett å sjå. Harmonisering av nasjonale regelverk er t.d. gunstig, ettersom du slepp å forhalde deg til svensk, nederlandsk, tysk etc. regulering om du vil tilby eit produkt i EU. Det gjer det billegare å selje eit produkt i Europa.

EU har og tatt tak i ting som roamingkostnad, harmonisering av forbrukerregler, politisamarbeid m.m. Dei har ført til ei felles utfasing av glødelamper i Europa, og på den måten fått LED opp på eit brukbart nivå på imponerande kort tid. Kort sagt - EU har veldig mange positive sider og.

Så at du kaller det latterleg og kjem med så krasse påstander om det, utan å bruke så mykje som eit teikn på å substansiere kritikken din gjer at det er ikkje råd å ta deg på alvor.
Vidarlo nevner en del konkrete saker. Det er vanskeligere å snakke om "hva hvis" -scenarier, men dette er vel omtrent det lengste Europa har gått uten krig mellom nasjoner. Å være økonomisk og politisk avhengig av hverandre har en stabiliserende effekt. For oss som lever nå er det lett å glemme hvor turbulent historie vår egen verdensdel egentlig har.

Når det er sagt er jeg ikke utelukkende positiv til hverken EU eller EØS jeg heller. Men det er ikke så enkelt som enten eller, vi er en del av Europa om vi vil eller ikke.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det er så fint at du argumenterer for påstandane dine!

Eu er på ingen måte utelukkande bra. Samtidig har dei gjennomført veldig mykje som er gunstig for Europa, men gjerne ikkje så lett å sjå. Harmonisering av nasjonale regelverk er t.d. gunstig, ettersom du slepp å forhalde deg til svensk, nederlandsk, tysk etc. regulering om du vil tilby eit produkt i EU. Det gjer det billegare å selje eit produkt i Europa.

EU har og tatt tak i ting som roamingkostnad, harmonisering av forbrukerregler, politisamarbeid m.m. Dei har ført til ei felles utfasing av glødelamper i Europa, og på den måten fått LED opp på eit brukbart nivå på imponerande kort tid. Kort sagt - EU har veldig mange positive sider og.

Så at du kaller det latterleg og kjem med så krasse påstander om det, utan å bruke så mykje som eit teikn på å substansiere kritikken din gjer at det er ikkje råd å ta deg på alvor.
Vis hele sitatet...
EU har gjort mye bra ja, men at noen andre bestemmer over vårt land er skandaløst. EU har vært flott å ha i etterkrigstiden, men verden er veldig annerledes nå enn for 60 eller for den sags skyld 20 år siden. Europa trenger ikke EU lenger. Jeg samarbeider i alle fall fint med folk uten at en utenforstående skal ta seg av forhandlingene/all kommunikasjon, det tror jeg Erna og resten av Europas ledere klarer også. De positive sidene med EU veier bare ikke opp for de negative, imo. Jeg står da dessuten fritt til å si min mening uten å ramse opp en lang liste med grunner, så får du heller velge å ignorere innlegget om det ikke når opp til din standard.
Sitat av Ultras Vis innlegg
EU har gjort mye bra ja, men at noen andre bestemmer over vårt land er skandaløst. EU har vært flott å ha i etterkrigstiden, men verden er veldig annerledes nå enn for 60 eller for den sags skyld 20 år siden. Europa trenger ikke EU lenger.
Vis hele sitatet...
Ja, Europa endrer seg, og jeg heller nok mer motsatt retning enn deg. Jeg har vært skeptisk til EU, og hadde nok stemt imot hadde jeg vært voksen da det var mulig. Men med de nasjonalistiske strømningene vi ser i Europa i dag er jeg rett og slett litt nervøs for hvordan klimaet skal bli hvis EU svekkes. Storbritannias utvikling i forbindelse med Brexit gjør meg ikke roligere. Det er ikke mye som minner om den norske NEI- bevegelsen i den retorikken.

Det er spennende tider framover, det er sikkert.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Ultras Vis innlegg
EU har gjort mye bra ja, men at noen andre bestemmer over vårt land er skandaløst. EU har vært flott å ha i etterkrigstiden, men verden er veldig annerledes nå enn for 60 eller for den sags skyld 20 år siden.
Vis hele sitatet...
Jepp. Ei av dei store endringene er at vi eksporterer og importerer endå meir enn før, og er vanvittig mykje meir mobile enn for få tiår sidan. Varehandelen er globalisert.
Sitat av Ultras Vis innlegg
Europa trenger ikke EU lenger.Jeg samarbeider i alle fall fint med folk uten at en utenforstående skal ta seg av forhandlingene/all kommunikasjon, det tror jeg Erna og resten av Europas ledere klarer også.
Vis hele sitatet...
Nei, problemet er at alle landa har ikkje felles interesser. EU lager ofte eit minste felles multiplum, som ikkje nødvendigvis er optimalt for nokon - men det er i det minste felles. T.d. førte endringane i forbrukerrettigheter til svekking for Noreg, men solid styrking for andre land - og resultatet er at ein tysk seljar slepp å settje seg inn i 30 ulike regelverk.
Sitat av Ultras Vis innlegg
Jeg står da dessuten fritt til å si min mening uten å ramse opp en lang liste med grunner, så får du heller velge å ignorere innlegget om det ikke når opp til din standard.
Vis hele sitatet...
Du står fritt til å sei di meining, og eg har på ingen måte forsøkt å nekte deg det, så den offermentaliteten kan du legge av deg. Men du må forvente at andre kritiserer meiningane dine, slik eg gjer. Det er del av innhaldet i ein diskusjon.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Ultras Vis innlegg
EU har gjort mye bra ja, men at noen andre bestemmer over vårt land er skandaløst. EU har vært flott å ha i etterkrigstiden, men verden er veldig annerledes nå enn for 60 eller for den sags skyld 20 år siden. Europa trenger ikke EU lenger. Jeg samarbeider i alle fall fint med folk uten at en utenforstående skal ta seg av forhandlingene/all kommunikasjon, det tror jeg Erna og resten av Europas ledere klarer også. De positive sidene med EU veier bare ikke opp for de negative, imo. Jeg står da dessuten fritt til å si min mening uten å ramse opp en lang liste med grunner, så får du heller velge å ignorere innlegget om det ikke når opp til din standard.
Vis hele sitatet...
Klart du står fritt til å si din mening, men du kommer jo ikke langt med det ettersom vi som leser dette ser bare surmuling uten noe konkret.
Slik du fremstiller det virker det som om det er noen bakmenn som tar avgjørelser uten noe som helst drøfting med medlemslandenes representanter, noe du også vet er løgn.
Jeg vil gjerne høre hvorfor du mener vi ikke trenger EU, for Norge er absolutt ikke i noen sterk posisjon til å forhandle avtaler med de andre landene i Europa, noe som betyr at vi kommer på den tapende enden av handelsavtaler rett å slett fordi vi ikke har noe sterk innflytelse. Derfor har vi EØS-avtalen, som er noe vi er avhengig av for at vi skal kunne eksportere til de andre landene, vi må være involvert med EU på en eller annen måte.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av etse Vis innlegg
Det er ikke så enkelt som at vi bare kan gjøre en folkeavstemming, så har vi plutselig en annen handelsavtale med EU. EU kan helt fint si "EØS eller ingenting", og lage store tollmurer mot oss om vi ikke ønsker å være med i EØS-avtalen. Vi må derfor på en eller annen måte klare å forhandle oss frem til et kompromiss som både vi og EU kan gå med på.
Vis hele sitatet...
Nei, det er i beste grad misvisende. EU må, som Norge, forholde seg til WTO-regelverket som regulerer internasjonal handel, som bl.a. forbyr EU å gi Norge dårligere handelsvilkår enn det de måtte ha i handelsavtaler med tredjeland. Disse tollsatsene er ikke spesielt skremmende høye. Nå er det slik at jeg ikke liker EU spesielt godt, men jeg vet likevel at de ikke ville vært så idiot at de ville utløst en handelskrig med Norge hvis vi hadde sagt opp EØS-avtalen. Det står vel også spesifisert i EØS-avtalen at vår tidligere handelsavtale av 1973 (som aldri ble oppsagt) vil tre i kraft hvis vi skulle hive EØS-avtalen på sjøen, selv om det ikke nødvendigvis er en selvfølge at den får ligge i fred hvis EØS ryker.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Klart du står fritt til å si din mening, men du kommer jo ikke langt med det ettersom vi som leser dette ser bare surmuling uten noe konkret.
Vis hele sitatet...
Det kommer vel an på øyet som ser det da.



Sitat av Dodecha Vis innlegg
Jeg vil gjerne høre hvorfor du mener vi ikke trenger EU, for Norge er absolutt ikke i noen sterk posisjon til å forhandle avtaler med de andre landene i Europa, noe som betyr at vi kommer på den tapende enden av handelsavtaler rett å slett fordi vi ikke har noe sterk innflytelse.
Vis hele sitatet...
Jeg skrev at Europa ikke trenger EU. Mitt scenario bygger på at andre land følger i britenes fotspor, noe jeg tror mange land vil i årene fremover. Dermed vil Norge så absolutt ikke være det landet i dårligst posisjon til å forhandle frem (handels)avtaler.

Norge bør ha Sveits som forbilde - ikke blindt følge ordre fra Merkel og Valls.

Jeg er forøvrig ikke den eneste som vil ut av EØS.
(jada, jeg er klar over at disse stemmene kommer fra uopplyste nordmenn i en nettavis - min det er de samme uopplyste nordmennene som eventuelt skal stemme ved en folkeavstemning.)
SPOILER ALERT! Vis spoiler
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Ultras Vis innlegg
Jeg skrev at Europa ikke trenger EU. Mitt scenario bygger på at andre land følger i britenes fotspor, noe jeg tror mange land vil i årene fremover. Dermed vil Norge så absolutt ikke være det landet i dårligst posisjon til å forhandle frem (handels)avtaler.
Vis hele sitatet...
Men då fokuserer du på ein del av EU, handel. Ikkje dei delane som harmonisering, som og gjer import frå tredjeland enklare, i og med at det er eit marked, ikkje tredve.

Ein anna fordel med overnasjonale regelverk er jo at tullinger, som i Ukraina, ikkje kan styre landet fritt utan kritikk og oppsyn. I mine auge er det viktig for å sikre stabilitet og kontinuitet.
Sitat av Ultras Vis innlegg
Norge bør ha Sveits som forbilde - ikke blindt følge ordre fra Merkel og Valls.
Vis hele sitatet...
https://www.gov.uk/government/upload...Accessible.pdf

Sveits, som Noreg, godtar omlag alt som kjem frå Brüssel. Det er sikkert ein gradsskilnad, men det er ikkje prinsippskilnad. Og ja, det er kameler å svelgje. Til gjengjeld for kamelane får vi ein del goder.
Sitat av Ultras Vis innlegg
Jeg er forøvrig ikke den eneste som vil ut av EØS.
(jada, jeg er klar over at disse stemmene kommer fra uopplyste nordmenn i en nettavis - min det er de samme uopplyste nordmennene som eventuelt skal stemme ved en folkeavstemning.)
Vis hele sitatet...
For det første er jo nettavisen ei søppelavis, som er ekstremt populistiske for å sei det pent. Artiklane er tvilsomme, og talla som kjem ut av slikt er meir enn verdilaust. Selection bias, ballot stuffing m.m. er feilkjelder som gjer at du akkurat like godt kan finne på eit tal.
Sitat av Ultras Vis innlegg

Jeg er forøvrig ikke den eneste som vil ut av EØS.
(jada, jeg er klar over at disse stemmene kommer fra uopplyste nordmenn i en nettavis - min det er de samme uopplyste nordmennene som eventuelt skal stemme ved en folkeavstemning.)
SPOILER ALERT! Vis spoiler
Vis hele sitatet...
Der er ingen som mener du er den eneste som vil utav EØS. Det er vel heller ikke påstått at det er et dumt standpunkt, men at man bør ha noen argumenter for det, og kanskje noen tanker om alternativet, hvis det skal bidra til diskusjonen.

Når det gjelder slike poller er det en ting at de ikke er særlig representative. Et annet aber er at folk gjerne er veldig negative til eksisterende situasjon i meningsmålinger, uten at de nødvendigvis ville turt å stemme tilsvarende i et valg. Da må man faktisk ta hensyn til hva alternativet er, og man vet som kjent hva man har men ikke hva man får. Også seriøse opinionsmålinger gir derfor gjerne et mer radikalt resultat enn et faktisk valg. Interessant nok er det nå mange som stemte for Brexit som hevder de angrer, da de mente det mer som en protest enn et realistisk utfall. Når shit got real så begynner man å reflektere over hva følgene faktisk kan bli.
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
Sitat av entropi Vis innlegg
Når shit got real så begynner man å reflektere over hva følgene faktisk kan bli.
Vis hele sitatet...
Min spådom er at Brexit blir nådestøtet for Storbritannia som en makt. Det lukter en ny runde om uavhengighet i Skottland, som fort kan sette igang en lignende prosess i Nord-Irland. Inspirert av dette kan fort Wales også utløse seg helt og disse småstatene vil fort hoppe på EU-karusellen.

I en slik situasjon passer den meme'n med Dronning Elizabeth godt inn. "Look at all these countries i used to own". Kvinnen som ble født som arving til nærmere en fjerdedel av verdens overflate, dør som overhode for en isolert liten del av en øy. Hvor industriproduksjonen er så tett knytttet til EU at en Brexit enten vil føre til kollaps, eller til særdeles liten praktisk forskjell. Teknisk sett er hun jo fortsatt dronning både i Canada og Australia (og litt rundtomkring), men uten at de tar så veldig nøye på akkurat det.
Sitat av Svartedauden Vis innlegg
Min spådom er at Brexit blir nådestøtet for Storbritannia som en makt. Det lukter en ny runde om uavhengighet i Skottland, som fort kan sette igang en lignende prosess i Nord-Irland. Inspirert av dette kan fort Wales også utløse seg helt og disse småstatene vil fort hoppe på EU-karusellen.

I en slik situasjon passer den meme'n med Dronning Elizabeth godt inn. "Look at all these countries i used to own". Kvinnen som ble født som arving til nærmere en fjerdedel av verdens overflate, dør som overhode for en isolert liten del av en øy. Hvor industriproduksjonen er så tett knytttet til EU at en Brexit enten vil føre til kollaps, eller til særdeles liten praktisk forskjell. Teknisk sett er hun jo fortsatt dronning både i Canada og Australia (og litt rundtomkring), men uten at de tar så veldig nøye på akkurat det.
Vis hele sitatet...
Du er inne på noe vesentlig, men man bør være veldig forsiktig med å trekke felles slutninger for alle bestanddelene av UK - det er fundamentale forskjeller mellom Nord-Irland, Skottland og Wales. Skottland har muskler nok til å klare seg uten England og har hatt et ønske om det i lang tid. Nord-Irland... Vel, de majoriteten av de som bor der har i alle fall hatt ønsket, og skulle de gå ut av UK er det jo en mulighet for at de joiner Irland. Hvem vet hva som skjer? Jeg håper bare for guds skyld (både den katolske og den protestantiske) at de ikke går apeshit igjen. Men Wales? Jeg kan ikke se at de har ytret noe seriøst ønske om å forlate England. Og har de muligheten? Jeg er skeptisk, men hvem hva fremtiden bringer? Territorier og tidligere kolonier på den andre siden av kloden vil nok i liten grad la seg affisere av dette. Både Canada og Australia er større og sterkere enn denne vesle øya, og har klart seg helt fint på egenhånd i lange tider. De snakker engelsk, har en gammel dame på myntene sine, og gamle damer i disse landene er gjerne veldig opptatte av kongehuset. Men der slutter det også. Skottland er ikke veldig relevante i denne sammenhengen, bortsett fra at hvis de går ut vil noen kanskje kreve at de oppdaterer Union Jack. Akkurat det ville nok lage mer oppstyr enn mye annet, da.

Poenget mitt er at alle landene som har en tilknytning til England har ulik tilknytning, ulik kultur, ulik historie, ulik beliggenhet, ulik... nesten alt. Det som er et godt resonnement for én av de er ikke nødvendigvis det for de andre. Derfor blir det helt feil å sette opp en slags 'dominospådom'. Millitærstrateger elsker å gjøre det, men historien har oftest vist at de var fullstendig på bærtur. Noen trender har man selvsagt sett, og det vil åpenbart få konsekvenser hvis Skottland forlater UK. Men hvilke? Jeg aner ikke. Men jeg anser det som usannsynlig at Wales plutselig bare skal si "siden alle de andre barna stikker vil heller ikke vi være med å leke mer heller". Greit at Brexit har vært prega av barneskoleretorikk, men ille er det ikke.
Enig i at Wales neppe ryker. Det ver vel ikke noen katastrofe for resten av unionen i praksis dersom Skottland går ut heller, men et hardt slag for Britannias stolthet vil det nok være. Er det forresten opplagt at et selvstendig Skottland hadde fått EU-medlemskap?

Nå er folkeavstemningen bare rådgivende og marginene små, så ingenting er sikkert. Det er underskriftskampanjer på gang for ny avstemming. Jeg vet ikke helt hvordan det fungerer, men Holyrood vil nok nekte å godkjenne Brexit, selv om de ikke har noen formell vetorett. Det kan også tenkes at de kan få reforhandlet EU -avtalen sin. Brexit handler vel mest om innvandring, ikke handelspolitikk som Skottland er opptatt av.
Sist endret av entropi; 27. juni 2016 kl. 12:44.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av entropi Vis innlegg
Brexit handler vel mest om innvandring, ikke handelspolitikk som Skottland er opptatt av.
Vis hele sitatet...
Samtidig skal du ikkje unvdervurdere EU sin vilje til å statuere et eksempel - enten er du innafor, eller så er du ikkje. Det er forsåvidt ikkje heilt urimeleg at enkeltland ikkje får velje kva delar dei vil delta på.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Samtidig skal du ikkje unvdervurdere EU sin vilje til å statuere et eksempel - enten er du innafor, eller så er du ikkje. Det er forsåvidt ikkje heilt urimeleg at enkeltland ikkje får velje kva delar dei vil delta på.
Vis hele sitatet...
Ja, det har de sagt til oss for også, "enten sitter man ved bordet, ellers gjør man det ikke". Men Storbritannia er litt viktigere for EU enn oss, så jeg ser det ikke som umulig at de kan få gjennom noen mindre endringer. Eventuelt at Skottland kan få til et selvstendig forhold til EU sine indre markeder uten å gå ut av Storbritannia. Hvordan det skulle artet seg har jeg ikke peiling på så det blir spekulasjoner. Men Skottland vil nok se på ulike muligheter her, der ny folkeavstemning om løsrivelse er en av flere.
Sist endret av entropi; 27. juni 2016 kl. 12:57.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av entropi Vis innlegg
Men Storbritannia er litt viktigere for EU enn oss, så jeg ser det ikke som umulig at de kan få gjennom noen mindre endringer.
Vis hele sitatet...
Utvilsomt, men samtidig er det jo misnøye i andre EU-land og, så /for/ gode vilkår utanfor EU kan dei heller ikkje få - iallefall ikkje på kort sikt. I så fall er vegen for andre land kortare enn det som nok er komfortabelt for Brüssel.

Samtidig kjøper UK meir enn dei sel i EU, så ein handelsavtale vil nok ikkje vere det vanskelegaste å få på plass.
Nei, og noe må de vel gi i en forhandling også. Det blir en balansegang uansett, Brexit svekker også EU.

Skottland har sikkert bedre sjanse for en god handelsavtale gjennom Storbritannia enn alene. Det er jo ikke sikkert de får EU-medlemskap som selvstendige, og uten det så spørs det om det er så lukrativt å stå alene. Så jeg tror uansett ikke ny folkeavstemning om løsrivelse er det første de prøver.

...og der var det jaggu Brexit EM også☺

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Samtidig skal du ikkje unvdervurdere EU sin vilje til å statuere et eksempel - enten er du innafor, eller så er du ikkje.
Vis hele sitatet...
Veldig den linja de kjører nå da, med å uttale seg som om avgjørelsen er endelig og nekte avtaleforhandlinger før utmelding. Spørs om det ikke er et spill for å få dem til å feige ut...
Sist endret av entropi; 27. juni 2016 kl. 23:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det er så fint at du argumenterer for påstandane dine!

Eu er på ingen måte utelukkande bra. Samtidig har dei gjennomført veldig mykje som er gunstig for Europa, men gjerne ikkje så lett å sjå. Harmonisering av nasjonale regelverk er t.d. gunstig, ettersom du slepp å forhalde deg til svensk, nederlandsk, tysk etc. regulering om du vil tilby eit produkt i EU. Det gjer det billegare å selje eit produkt i Europa.

EU har og tatt tak i ting som roamingkostnad, harmonisering av forbrukerregler, politisamarbeid m.m. Dei har ført til ei felles utfasing av glødelamper i Europa, og på den måten fått LED opp på eit brukbart nivå på imponerande kort tid. Kort sagt - EU har veldig mange positive sider og.

Så at du kaller det latterleg og kjem med så krasse påstander om det, utan å bruke så mykje som eit teikn på å substansiere kritikken din gjer at det er ikkje råd å ta deg på alvor.
Vis hele sitatet...
Du anklager Ultras for å bare legge ut meninger uten omtanke. Men se på din egen post for du er skyldig i å snakke det samme svadaet som han. "Harmonisering av forbrukerregler", hva enn det skal bety. Men han har krasse påstander fordi du har gullkorn som "EU har veldig mange positive sider og". Rapporter deg selv for reglene du dømmer han etter, så kan du sitte der og piske deg selv.


Jeg er imot eu fordi hele prosjektet (lagt merke til at det er hva det blir kallt etter brexit) er udemokratisk og er ett metademokrati, uten tøyler, som ingen burde akseptere.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av jacksonv Vis innlegg
Du anklager Ultras for å bare legge ut meninger uten omtanke. Men se på din egen post for du er skyldig i å snakke det samme svadaet som han. "Harmonisering av forbrukerregler", hva enn det skal bety.
Vis hele sitatet...
Det er med respekt å melde eit veldig konkret argument - samordning av regelverk, der eg nemde forbrukerrettar som døme, samt eit par andre.
Sitat av jacksonv Vis innlegg
Men han har krasse påstander fordi du har gullkorn som "EU har veldig mange positive sider og". Rapporter deg selv for reglene du dømmer han etter, så kan du sitte der og piske deg selv.
Vis hele sitatet...
Du må nesten konkretisere litt. Meiner du at EU har ingen positive sider? Eller meiner du at dei har negative sider og? Eg skreiv vel på ingen måte at det ikkje var negative sider ved det, og eg impliserte at EU har negative sider på måten setninga er utforma.
I motsetning til mange politiske kommentatorer så tror jeg ikke Frankrike eller Nederland er de neste ut av EU. Om flere følger på så tenker jeg grekerne er kjappest ute. De sliter fortsatt etter finanskrisen, høy gjeld og stadige møter med troikaen for å få neste krisepakke. Samtidig er det og har vært de siste årene nærmest en radikalisering blant grekerne. Historisk sett så har jo grekerne i en mannsalder hatt en relativ sterk ytre venstre fløy, som også har brukt "kuler og krutt" for å få frem budskapet. De siste årene har det dog vokst frem en sterk motpol på ytre høyre. Fra å være konservative har nå mange blitt høyreradikale kanskje på grensen til eller direkte nynazister. Mens Hellas sliter økonomisk så er det en stadig strøm av asylsøkere, noe mindre enn tidligere men Hellas har jo "brent inne med dem" i veldig stor grad.

Gjelden til Hellas som den jevne borger ikke er direkte skyld i, (joda skatt er viktig) er fortsatt vanskelig å betjene og alt dette kan egentlig løses mer smidig for grekerne om de forlater euroen, eller i verste fall unionen. Tidligere så har grekerne sett greske drakmer som en løsning, med devaluering og styrket konkurranseevne. Nå som de radikale på begge sider har vokst så er det en stadig større krets som ønsker uavhengighet fra Eu og Merkel spesielt. Og Hellas vil jo mest sannsynlig få en økonomisk gevinst ved å gå ut, enten de nå velger å fratre den monetære unionen eller hele Europa unionen.

Slik sett så er det vel ingen andre EU land som vil ha i nærheten av samme økonomiske incentiv for å stå mer utenfor. Og for EU og troverdigheten til euroen så vil begge disse scenariene være ny bensin på bålet. Og skulle grekerne ønske mer selvstendighet og få en ny og fresh start økonomisk så henger fort andre seg på pluss at tilliten til indre marked, felles valuta og felles politikk virkelig vil få en negativ boost.
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
Når det gjelder Nord-Irland, så er det faktisk relativt greit å gjette litt. Ser man demografisk kart over relgionstilknytningen, delingen av protestanter og katolikker, og med det minnes på den store forskjellen i kulturell tilknytning disse to gruppene har (Storbritannia og Irland). Så er valgresultatene i dette valget mer eller mindre eksakt likt. De med kulturell tilhørighet til Irland ønsker å være en del av EU, om de ønsker å være et selvstendig Nord-Irland, en del av Irland eller fortsette i UK - skal jeg ikke gjette til. Men - alle som er født i Nord-Irland får statsborgerskap på dagen i Irland dersom de ønsker dette, og kan dermed flytte til EU lett som ingenting.

I Wales er derimot ikke selvstendighetsbevegelsen like sterk som i Skottland. Av mange ulike årsaker. Likevel - hvis de føler at Brexit er en feilslått løsning - og Storbritannia rakner i sømmene, er det enkelt å se for seg at stemningen snur. Wales hadde litt overaskende flertall for Brexit, samtidig som de er ett av de områdene i EU som kanskje har hatt størt utbytte av den harmoniseringen og satsningen som EU faktisk har gjennomført.

Dersom Skottland løsriver seg fra Storbritannia for å forbli i EU, så tror jeg ikke det er noen praktisk utfordring. For EU vil det være en prestisjeseier som vanskelig kan beskrives. Dessuten er jo Skottland en del av EU i dag, så at de melder seg ut av en annen union for å bli hos dem, så klarer jeg ikke å se hvordan det er noe EU skal være imot. Om ikke da England/Storbritanna kontrer med et bedre tilbud enn hva EU kan gi.

Når det gjelder Brexit vil det nok føre til endringer i EU. Det er et tydelig signal som de vil ønske å imøtegå, for ikke å bli svakere, og risikere at også andre forsvinner ut. Samtidig så tror jeg ikke andre folkeavsteminger vil møtes av en så fullstendig dårlig valgkamp som det Bli-siden hostet opp i Storbritannia. Når det gjelder Hellas så er de ganske delt. De er i stor grad klar over at mye av problemet skyldes en dårlig kultur, og den vanlige greker er mer enn gjerne med på å snu kjerringa. Grekere er ganske stolte av landet sitt, og vil selvsagt stå på for å løse opp i ting. Men - om de føler at dette blir enklere utenfor EU eller Euroen, kan det fort bli problemer. Samtidig så er de klar over at det uføret de selv har satt seg i er noe de ikke ville ha vært i stand til å ordne selv. At noen litt sånne halvstuderte høyreekstreme rundt omkring i Europa nå føler at de har fått bensin til bålet sitt, er en annen sak.
Jeg er imot at Norge skal være med i EU/EØS.
Hva slags grunnlag jeg baserer det på er egentlig ikke relevant for andre enn meg selv. Derimot syns jeg det er verdt å merke seg at vi faktisk hadde en folkeavstemming der flertallet av stemmene var NEI til EU.
Det jeg ikke forstår er at folk syns at det er greit at vi ble med i EØS når flertallet har stemt nei til å bli med i unionen. Demokratiet er en vits når det praktiseres på den måten, desverre.
Sitat av barebare Vis innlegg
Jeg er imot at Norge skal være med i EU/EØS.
Hva slags grunnlag jeg baserer det på er egentlig ikke relevant for andre enn meg selv. Derimot syns jeg det er verdt å merke seg at vi faktisk hadde en folkeavstemming der flertallet av stemmene var NEI til EU.
Det jeg ikke forstår er at folk syns at det er greit at vi ble med i EØS når flertallet har stemt nei til å bli med i unionen. Demokratiet er en vits når det praktiseres på den måten, desverre.
Vis hele sitatet...
Jeg har også mange tanker som ikke er relevante for andre enn meg selv. De pleier jeg å la være å poste i diskusjonsforum og statusoppdateringer.

Du synes det er udemokratisk at vi har et samarbeid med EU fordi vi ikke vil være medlem? Tror du alle som stemte mot EU-medlemskap mener at vi ikke skal ha noe med EU å gjøre?
Wesley Snipes, bitch
Snipes's Avatar
EU er mye mer enn en handelsavtale. Det er et fredsprosjekt. Et fredsprosjekt jeg gjerne skulle ønske Norge var en del av. Nå er vi så heldig at vi er en del av det indre markedet i EU, men uten noen form for demokratisk måte å styre hvilke retning EU skal ta, hvilke lover og regler som skal innføres eller hvilken farge flertallet i Europaparlamentet skal ha (det må bli mindre blått!). Nå som vi ser såpass store strømninger av grumsete tankegods i Europa, og dertil valgresultater som får en historie- og sammfunnsinteressert ung mann til å få frysninger nedover ryggen, ser jeg hvor enormt viktig det er med EU. En så lang fredsperiode som Europa har hatt nå, er uten sidestykket i historien.

Når det kommer til fordeler ved EØS og det å være en del av EU rent handelsmessig, kan man spørre samtlige businessfolk, økonomer og andre fagfolk hvor gunstig det er for handel med et harmonisert regelverk på tvers av landegrenser. Det demokratiske aspeket, med et overnasjonalt styringsorgan, ser jeg på som helt uproblematisk. De aller fleste reglene som er "tredd" nedover hodet på den vanlige mannen i de europeiske gatene, er regler og lover basert på fornuft. Regler og lover vi like så gjerne kunne skrevet og innført i vårt eget Storting her i Norge. Det er også stort handlingsrom for å innføre særklausuler eller til og med legge ned veto om det er regler og lover som ikke passer inn i det konkrete landet. Vil også legge til at alle innbyggerne velger kandidater til Europaparlamentet via valg, akkurat som den styringsformen vi har i Norge i dag. Avgi din stemme, og du er med på å bestemme.
Har noen her sett brexit the movie? Ville nå tatt en titt før jeg utttalte meg om hvor fantastisk EU er, et pengesluk jeg ikke vil være med på iallefall.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Isrsxd Vis innlegg
Har noen her sett brexit the movie? Ville nå tatt en titt før jeg utttalte meg om hvor fantastisk EU er, et pengesluk jeg ikke vil være med på iallefall.
Vis hele sitatet...
Du er klar over at det er propaganda, som utelukkande dreg fram det negative? Vice har ein rimeleg sterk kritikk av filmen, og tidlegare filmar med samme opphav har vorte tilbakevist som feil.

Kort sagt vil neppe filmen fortelje nokon noko som helst, men heller befeste posisjonen folk allereie har. Det ser du forsåvidt ut frå kritikken filmen har fått - HuffPost kaller den søppel, mens Breitbart lovpriser den.

Så kanskje du bør få kunnskapen din om EU frå litt meir nyanserte kjelder?
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Du er klar over at det er propaganda, som utelukkande dreg fram det negative? Vice har ein rimeleg sterk kritikk av filmen, og tidlegare filmar med samme opphav har vorte tilbakevist som feil.

Kort sagt vil neppe filmen fortelje nokon noko som helst, men heller befeste posisjonen folk allereie har. Det ser du forsåvidt ut frå kritikken filmen har fått - HuffPost kaller den søppel, mens Breitbart lovpriser den.

Så kanskje du bør få kunnskapen din om EU frå litt meir nyanserte kjelder?
Vis hele sitatet...
vil nå ikke si at de linkene du kommer med er noe særlig mer pålitelig enn filmen. Sant det du sier at den utelukkende viser det som er galt/negativt med EU, men dette er rèele problemer i EU uansett.
ser tydelig i første linken at han som skrev det inlegget tydelig har en personelig agenda mot nigel farage & co.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Isrsxd Vis innlegg
vil nå ikke si at de linkene du kommer med er noe særlig mer pålitelig enn filmen. Sant det du sier at den utelukkende viser det som er galt/negativt med EU, men dette er rèele problemer i EU uansett.
ser tydelig i første linken at han som skrev det inlegget tydelig har en personelig agenda mot nigel farage & co.
Vis hele sitatet...
Nei, poenget er at filmen er langt frå ein nøytral dokumentar om EU. Den har ei klar målsettjing.

At det ikkje er reelle problemstillinger rundt EU er det vel heller ingen som har påstått, så det er jo ein rimeleg drøy stråmann å dra fram. Uansett kan neppe leave-sida i Storbrittania anklagast for konstruktiv kritikk mot EU...
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Nei, poenget er at filmen er langt frå ein nøytral dokumentar om EU. Den har ei klar målsettjing.

At det ikkje er reelle problemstillinger rundt EU er det vel heller ingen som har påstått, så det er jo ein rimeleg drøy stråmann å dra fram. Uansett kan neppe leave-sida i Storbrittania anklagast for konstruktiv kritikk mot EU...
Vis hele sitatet...
At storbrittania vil stå på egene ben utenfor EU, kan ingen anklage de for, uansett hva EU har gjort og ikke gjort så er det deres valg.
Jeg er spent på om de klarer og finne ut av det, mange som er vill ledet til og tro at man ikke kan gjøre noe som helst uten å være medlem av EU
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Isrsxd Vis innlegg
At storbrittania vil stå på egene ben utenfor EU, kan ingen anklage de for, uansett hva EU har gjort og ikke gjort så er det deres valg.
Vis hele sitatet...
Nei, og det er vel ingen som har tatt til orde for å tvinge dei til å vere medlem. Folk har derimot kritisert valet dei har gjort. Del av demokrati og ytringsfridom er jo faktisk kritikk av politikken som vert ført. Så at det vert debatert og kritisert må vel vere fullstendig uproblematisk?
Sitat av Isrsxd Vis innlegg
Jeg er spent på om de klarer og finne ut av det, mange som er vill ledet til og tro at man ikke kan gjøre noe som helst uten å være medlem av EU
Vis hele sitatet...
Eg har ikkje heilt det inntrykket - spørsmålet er heller om dei vil tene på å stå utanfor EU, og det finst det svært delte meininger om. Men verda er uansett ikkje heilt så svart-kvitt som Farage har skildra den som, t.d dei berømmelege 350M£ som NHS skulle få...

Men heilt ærleg er eg usikker på kor du vil med argumentasjonsrekka di...
Sitat av Isrsxd Vis innlegg
et pengesluk jeg ikke vil være med på iallefall.
Vis hele sitatet...
Jeg blir overrasket hvor mange folk som ikke skjønner penger på høyt internasjonalt nivå. Det er ikke som lommeboken din. Det er ikke 18 milliarder pund i en konvolutt som blir sent til EU kontoret.

Det er tapt 2 trillioner dollar globalt (en nice del fra Britene) som følge av Brexit. for Scouser Bill ble det personlig dyrere å gå ut av EU enn å være med.
Sitat av Isrsxd Vis innlegg
Har noen her sett brexit the movie?
Vis hele sitatet...
ekkokammer
Sitat av Isrsxd Vis innlegg
vil nå ikke si at de linkene du kommer med er noe særlig mer pålitelig enn filmen.
Vis hele sitatet...
Så du sier at linkene hans er like ræva som filmen du anbefaler? eller at linkene er ganske riktige og balanserte? for et argument du bruker her.
Sitat av Isrsxd Vis innlegg
At storbrittania vil stå på egene ben utenfor EU, kan ingen anklage de for, uansett hva EU har gjort og ikke gjort så er det deres valg.
Jeg er spent på om de klarer og finne ut av det
Vis hele sitatet...
Jeg er faktisk enig. Folk er skuffet og lei av et system som ikke fungerer. Og jeg tror ikke alle er rasister eller imot invandring. Jeg tror folk flest ikke ser noe ordentlig demokrati i EU, noe forandring til det bedre, og at de vil stemme en "FU" til eliten. De er lei av the same old bullshit.
Sitat av Isrsxd Vis innlegg
mange som er vill ledet til og tro at man ikke kan gjøre noe som helst uten å være medlem av EU
Vis hele sitatet...
Vi får se. EU er interessert i å gjøre et eksempel ut av Britene nå: "Skal du forlate skipet skal det svi". Det vi ser nå er det umiddelbare resultatet; Tap av økonomi, uro i politiken, og usikkerhet om fremtiden.

folk som trodde de skulle få 350 millioner pund mer i uka til helsetjenesten våknet opp med et Britisk pund i dass, trillioner av kroner ut av vinduet, og en skilsmisse som kan koste mer enn den smaker. (kanskje sitter Britene igjen med en shitty EØS-like avtale)

Det vil nok bli verre før det blir bedre.

Jeg vil anbefale Dan Carlin sin nye episode om EU, Trump, og hele denne generasjonen som stemmer "FU"
Revenge of the Gangrenous Finger
Sist endret av Marori; 30. juni 2016 kl. 21:47.
Sitat av Marori Vis innlegg
Jeg blir overrasket hvor mange folk som ikke skjønner penger på høyt internasjonalt nivå. Det er ikke som lommeboken din. Det er ikke 18 milliarder pund i en konvolutt som blir sent til EU kontoret.

Det er tapt 2 trillioner dollar globalt (en nice del fra Britene) som følge av Brexit. for Scouser Bill ble det personlig dyrere å gå ut av EU enn å være med.

ekkokammer

Så du sier at linkene hans er like ræva som filmen du anbefaler? eller at linkene er ganske riktige og balanserte? for et argument du bruker her.

Jeg er faktisk enig. Folk er skuffet og lei av et system som ikke fungerer. Og jeg tror ikke alle er rasister eller imot invandring. Jeg tror folk flest ikke ser noe ordentlig demokrati i EU, noe forandring til det bedre, og at de vil stemme en "FU" til eliten. De er lei av the same old bullshit.

Vi får se. EU er interessert i å gjøre et eksempel ut av Britene nå: "Skal du forlate skipet skal det svi". Det vi ser nå er det umiddelbare resultatet; Tap av økonomi, uro i politiken, og usikkerhet om fremtiden.

folk som trodde de skulle få 350 millioner pund mer i uka til helsetjenesten våknet opp med et Britisk pund i dass, trillioner av kroner ut av vinduet, og en skilsmisse som kan koste mer enn den smaker. (kanskje sitter Britene igjen med en shitty EØS-like avtale)

Det vil nok bli verre før det blir bedre.

Jeg vil anbefale Dan Carlin sin nye episode om EU, Trump, og hele denne generasjonen som stemmer "FU"
Revenge of the Gangrenous Finger
Vis hele sitatet...
Du blir overrasket over at mange ikke skjønner penger? vet du for et mongolid komplekst system det er å sette seg inn i? :P må jo omtrent ha mastergrad i økonomi xD

Uansett jeg mener at jeg ikke vil bidra med mine skattepenger, fordi jeg vet ikke hvor pengene mine ender opp, eller hva de går til, eller hvem som tar beslutingene på vegne av mitt bidrag.
EØS modellen gjør ikke denne saken noe enklere da vi ikke kan påvirke veien unionen går på noen måte.

formulerte meg kanskje litt feil men du skjønner vel kanskje budskapet? filmen har en angenda om å snakke stygt om de tingene som er dritt ved EU, og de som har lagd skrivene om filmen har en agenda mot nei siden/nigel & co osv og snakker dritt om det.
Sitat av Isrsxd Vis innlegg
Du blir overrasket over at mange ikke skjønner penger? vet du for et mongolid komplekst system det er å sette seg inn i? :P må jo omtrent ha mastergrad i økonomi xD
Vis hele sitatet...
Nei, faktisk ikke. Det er svimlende enkelt å se hvorfor EU faktisk, mest sannsynlig, selv med sine gigantiske kostnader er lurt når det kommer til handelsavtaler. Norge handler med en skokk land, og vi trenger idag, så sant de er i EU, mer eller mindre kun å forholde oss til en avtale.

Det koster en del penger at vi har denne - men tenk på kostnadene for Norge i utvidelse av byråkrati(det må vi) og tid om vi skulle forhandle handelsavtaler med hvert enkelt land. Det krever ikke mastergrad å se at en store, litt kjip og dyr prosess er bedre enn en tjue-tredve mindre avtaler, alle med sine små særegenheter. Både for oss som land, og for hver enkelt norske bedrift som må forholde seg til dette. For øvrig er ikke "omg, du må vite hva du prater om" et argument for å gjøre synsing ut i det blå legitimt.
Jeg er ikke overrasket i det hele tatt over at folk kan lite om økonomi eller internasjonal politikk. Jeg er bare overrasket over hvor hysterisk sterke meninger de har om disse tingene på tross av at de ikke forstår en dritt av det.
Sitat av Isrsxd Vis innlegg
Du blir overrasket over at mange ikke skjønner penger? vet du for et mongolid komplekst system det er å sette seg inn i? :P må jo omtrent ha mastergrad i økonomi xD
Vis hele sitatet...
Om et land har 3 trillioner kroner. så betyr det ikke noe... ish. Penger er papir. Det har kunn verdien vi gir det. Slik kan finanskriser, inflasjon, osv skje. selvom vi har "penger" i banken. Dagen etter Brexit hadde mange mistet skattepenger fordi pundet var VERDT mindre. (Det som gjør et land rikt er produksjonsevne. I form av alt; råvarer, manntall, utdannelse, og fabrikkproduksjon)

Så når du sier at vi gir masse penger til EU, så er ikke det helt riktig, man kan heller si at vi investerer i et system som gir oss mange goder tilbake.

for eksempelt kunne vi meldt oss ut av EØS, og så kunne du våknet dagen etterpå og funnet ut at husleia hadde gått opp 1000kr, jobben din betalte 1000kr mindre, alt var litt dyrere, du fikk litt mindre. Skjønner du?

Politikerne bruker vår manglende kunnskap om penger på internasjonalt nivå til sin fordel...
Britene sa at istedet for å bruke 350 millioner i uka på EU kunne de bruke det på noe annet. Det er helt idiotisk økonomiskt. De gikk ut, og så plutselig gikk markedet til helvete og alle tapte mye mer enn det.
Sitat av Isrsxd Vis innlegg
formulerte meg kanskje litt feil men du skjønner vel kanskje budskapet?
Vis hele sitatet...
Og det var derfor jeg høflig sa at jeg kan skjønne budskapet, men formulering er veldig viktig i saker som dette.
Sitat av Isrsxd Vis innlegg
filmen har en angenda om å snakke stygt om de tingene som er dritt ved EU, og de som har lagd skrivene om filmen har en agenda mot nei siden
Vis hele sitatet...
Hva med å prøve å finne kilder og sider som ikke har en sterk agenda?
Sitat av Isrsxd Vis innlegg
jeg mener at jeg ikke vil bidra med mine skattepenger, fordi jeg vet ikke hvor pengene mine ender opp, eller hva de går til, eller hvem som tar beslutingene på vegne av mitt bidrag.
EØS modellen gjør ikke denne saken noe enklere da vi ikke kan påvirke veien unionen går på noen måte.
Vis hele sitatet...
Og det tror jeg er akkurat grunnen til at Britene stemte leave.
Jeg ser bare ikke noe bedre system på horisonten, tvert imot