Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 859
Heisann alle freaks!

Jeg har et problem, og lurer på om noen datakyndige mennesker her vil hjelpe meg. Jeg er dårlig til å lete, så fant ingen her med det samme problemet. Sorry hvis det er det.

Men til problemet:
Jeg har en laptop med en HDD og en SSD. Jeg vil derfor ha en partisjon av SSD'en med kun Windows, og så kjøre alt annet av filer og programmer på HDD'en. For å slippe å sortere alt manuelt, tenkte jeg at det er best å ha HDD som C disk, og SSD som f.eks D disk.
Noen eldre Win-versjoner kunne man jo velge å installere det på D disk, men det går tydeligvis ikke med W10.

Derfor har jeg nå installert Win på HDD, slik at den har blitt C disk. Men nå vil jeg gjerne installere Win på SSD'en og boote fra den.
Jeg har prøvd å "migrate" windows fra HDD'en, men det funka da ikke å boote fra SSD'en.
Noen løsninger på dette?

Er det best å bare installere Windows på nytt på SSD'en uten å formatere HDD'en? Og deretter formatere HDD'en? Vil den da fortsatt være C disk?

Eller gjør jeg det her alt for vanskelig for meg selv?

TL;DR:

Hvis jeg installerer Windows på D disken, og så formaterer C disken, kommer da den nåværende D disken bli til C disken?
Sist endret av Leonardie; 28. mai 2016 kl. 12:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
For å gjøre det lettest mulig bør du installere Windows på C (SSD)
Deretter endrer du en regkey slik stien til alle programmer du installerer vil bli til D

Kode

 "HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion"
Så endre ProgramFilesDir", "ProgramFilesPath", "ProgramW6432Dir" og "ProgramFilesDir (x86)" til D istedenfor C
Trådstarter
Hvis jeg da laster ned noe, eller installerer noe, så blir det jo installert til "C: \programfiles" by default. Vil det da bli redirecta til "D: \programfiles"?

Og nå som jeg allerede har HDD som C disk, og må installere det på nytt uansett, funker det sistnevnte i posten min?
Sist endret av Leonardie; 28. mai 2016 kl. 12:57.
Enkleste løsningen for deg ville være å starte helt på nytt.Jeg vill anbefale deg følgende trinn:
1. Kopier ut alle data du ikke vill miste
2. Sette SSD disken i SATA_0 \ SATA_1 porten på hovedkortet spørs hvem som er lavest (Dette er som oftest den porten BIOS\UFEI har som BOOT Disk)
3. Formater diskene og gjør en custom \ clean install med kun SSD disken tilkoblet, når Windows er ferdig installert slår du av maskinen, kobler til HDD i SATA_1 \ SATA_2 porten på hovedkortet og du kan kopiere tilbake filene dine

Hva slags filer er det du har som du ikke ønsker å "sortere" på C;\?
Hvis dette er "data" filer som dokumenter, bilder og eventuelt musikk og video filer så kan du enkelt skaffe deg en USB-hdd og kopiere ut alt det. Du kan også bruke "Windows Enkel Overføring" til å ta en kopi av alle filene dine i en fil og ha den til å lagre på USB-hdd.

Hvis du trur at du slipper å installere programmer på nytt ved en installasjon på en annen partisjon så tar du feil, programmer og spill må installeres på nytt sålenge du ikke gjør en direkte oppgradering av den Windows versjonen du allerede har

Og ja som standard vill Windows sette "C;\Programfiler\" som installasjons plassering hvis du ønsker at programmer skal legge seg et annet sted så har du 2 valg, 1 er å sette passenger via installasjons prosessen der den spør deg om plastering eller 2 du kan endre register verdiene Fleff nevner for at installasjons prosessen skal automatisk velge en annen spesifisert plastering som "D;\Programmer\Mine Installerte Programmer\"

Uten å vite helt hvorfor du vil endre på program installasjons plasseringen så vill jeg heller anbefale deg å flytte mappene "Mine Dokumenter" "Nedlasting" "Mine Bilder" "Mine Videoer" da det er som oftes disse mappene som inneholder filer du ikke vill miste hvis noe skjer med Windows installasjonen
Trådstarter
Grunnen er at jeg vil kun ha Windows på SSD'en, for at det skal gå raskest mulig
Det som blir raskest er jo å ha Windows, programmer og spill på SSDen, og så eventuelt ha mindre brukte ting du ikke har plass til der på HDD.
Sist endret av Nichotin; 29. mai 2016 kl. 14:01.