Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 6050
Hallo!

Nå som våren i Oslo kom såpass tidlig tenkte jeg å prøve å starte å gro flein i et skogholt ikke langt fra der jeg bor. Ikke så langt fra marka. Jeg tenkte å grave ned noe gjødsel litt rundt om kring. Har hørt flein vokser bra i gjødslende hager for eksempel. Har noen noe tips om hva jeg kan gjøre for å øke sjansen for at flein dukker opp?

takk for svar!
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Dette vil ikke hjelpe noe i det hele tatt, det eneste som kan hjelpe er om du klarer å gro frem psilocybe semilanceata mycelium og så spre dette myceliumet i jordsmonn som egner seg.
Det var flere som gjorde dette i Nederland, jeg pratet med en som drev en Headshop der nede.

Flein er notorisk vanskelig å dyrke, det er noen få laboratorium som har klart det, men om du er flink nok skal du klare å gro frem myceliet.
Flein vokser jo ikke i skog for det første. Ville heller anbefalt deg å kultivere en cubensis strain fremfor semilanceata.
Er ikke flein avhengig av lufttrykk, bakke og luft temperatur, jordsmonn, luftfuktighet osv? Blir isåfall ikke det samme som å grave ned noen cannabisfrø. Om du gjør det vil det sannsynligvis vokse frem noe
Sopp er ikke en planten som cannabis, det er en helt annen livsform. Den har en helt annen voksemåte og formering, les litt så skjønner du.
Mange soppentusiaster prøver å dyrke kantareller på hytta, og de er enkle sammenlignet med fleinsopp.
Jeg vil ikke ta fra deg gleden, men litt kunnskap skader ikke.
Klem fra Betty
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Ringen365 Vis innlegg
Er ikke flein avhengig av lufttrykk, bakke og luft temperatur, jordsmonn, luftfuktighet osv? Blir isåfall ikke det samme som å grave ned noen cannabisfrø. Om du gjør det vil det sannsynligvis vokse frem noe
Vis hele sitatet...
Nei, sopp er en helt annen verden enn planter. Det virker i midlertid som om noen entusiaster har klart å ta med seg mycelium fra ute i naturen og kultivert og klonet kulturen, de har også fått frem sopp fra mycelet, men ikke nok til noe særlig rus.
Det er fremdeles Psilocybe cubensis som er lettest å dyrke.

Kilde: https://www.shroomery.org/forums/sho...fpart/all/vc/1
Det er nok svært liten sjangse for at det tilfeldigvis dukker opp flein, selv om du forsøker å legge til rette for det. Det må nemlig være et underjordisk nettverk av mycel der soppen skal gro, og hvis du tenker f.eks grave, så trengs det nok et år eller to før det i det hele tatt er sjanse for at noe gror opp - pga at mycel må få gro ut og etablere seg først.
Jeg ser for meg at dette tar minimum 1 sesong eller to, men det kan fint hende jeg tar feil.

Uansett tror jeg sjangsene for at det tilfeldigvis skal dukke opp, er veldig små. Så det greieste her er kanskje å prøve å få tak i sporer og kultivere det i mer kontrollerte former? Da mener jeg innendørs, i et ordentlig kultiveringsskap eller lignende.

Soppsporer ble desverre ulovlig å importere (så vidt jeg veit under derivatloven)... så om du velger å ta sjangsen på å importere allikevel, så bør du gjøre det til en annen postkasse enn din egen - for å si det sånn
Det hender at ting går gjennom tollen...
Sitat av Snøras Vis innlegg
Hallo!
Har noen noe tips om hva jeg kan gjøre for å øke sjansen for at flein dukker opp?
Vis hele sitatet...
Her kan jeg sitere det gamle ordspråket: "hvis berget ikke vil komme til
Muhammed, får Muhammed komme til berget". Med andre ord - din beste
sjanse (foruten å dyrke cubensis selv) er å oppsøke egnede voksesteder
for flein når sesongen er i gang. Om du skulle lykkes i å dyrke frem
mycel av spiss fleinsopp i utgangspunktet, er det langt igjen til at det
faktisk blir sopp av det - rett og slett fordi soppen sannsynligvis ikke
vil gi frukt med mindre det ligger til rette for det i utgangspunktet.
Og i et slikt (usannsynlig) tilfelle ville du uansett måtte vente til
forholdene er optimale - altså sensommer/tidlig høst. Mest sannsynlig
ville dette heller ikke vært den første høsten etter du satte ut mycelet.