Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 4213
Heisann. Har et lite problem angående min Toyota Yaris 2002 Sport. Nesten hver eneste gang jeg røret karosseriet, f.eks hvis jeg lukker døren utenifra, så får jeg støt. Ikke sånn "farlig støt", men irriterende nok. Trodde i begynnelsen det var på grunn av klærne jeg brukte, men nå har det skjedd så mange ganger at den teorien er avskrevet. Noen som vet hva det kan være?
Oppgitt Freak
Seaturtle5's Avatar
Sitat av HillerenJ Vis innlegg
Heisann. Har et lite problem angående min Toyota Yaris 2002 Sport. Nesten hver eneste gang jeg røret karosseriet, f.eks hvis jeg lukker døren utenifra, så får jeg støt. Ikke sånn "farlig støt", men irriterende nok. Trodde i begynnelsen det var på grunn av klærne jeg brukte, men nå har det skjedd så mange ganger at den teorien er avskrevet. Noen som vet hva det kan være?
Vis hele sitatet...
bruk et multimeter og sjekk om karosseriet er i kontakt med noen av polene på batteriet, bruk ohmmeter
Høres ut som jordingsfeil. (Karosseriet på bilen er regnet som jord). Så du må nok gå over det elektriske i bilen, og se over at alt er godt isolert.
Alle ting i verden består av negative- og positive ladede partikler.

Når to materialer berører hverandre, slik som hånden din og karosseriet, så utjevnes spenningen, og dersom forskjellen er stor oppstår det som er kjent som statisk elektrisitet.

Karosseriet på bilen din er jordet til batteriet, og har gummihjul som gjør at den statiske elektrisiteten ikke utjevner seg mot bakken.
Du har sannsynligvis gummisåler som gjør at elektrisiteten i kroppen din ikke utjevnes heller, og det oppstår en forskjell mellom deg og karosseriet som gjør at du får et støt hver gang du rører bilen.

Det er faktisk ikke unormalt, og jeg vet ikke helt om det er noe som kan gjøres for å unngå det. Jeg vet man fikk kjøpt antistatiske dingser til å ha på skoene slik at elektrisiteten flyter til bakken, og det er vel et gammelt kjerringråd å ha en ledning under bilen, fra karosseriet ned til bakken, noe jeg har sett på flere biler, men om det virker vet jeg ikke.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av etse Vis innlegg
Høres ut som jordingsfeil. (Karosseriet på bilen er regnet som jord). Så du må nok gå over det elektriske i bilen, og se over at alt er godt isolert.
Vis hele sitatet...
Nei, det er det nesten garantert ikkje.

Jord i bil er minuspolen på batteriet. Om det var jordfeil vil det føre til flatt batteri relativt ofte.

Dessutan er 12V så lite at du ikkje vil kjenne det, med mindre du sleiker på metallet, eller dypper fingrane i saltvatn og klemmer dei alt du makter mot metallet. Og sjølv då vil du ikkje kjenne det med mindre du står til knes i saltvatn.

Problemet er statistk elektrisitet. Enten bilen, eller personen, har eit potensiale (adeneo - statistk elektrisitet oppstår ikkje i det berøringa skjer.)

Så skaff deg mindre syntetiske kle, bruk antistatiske sko, og monter jordingsreim på bilen din om det er plagsomt. Om ikkje så ignorer det. Det er ufarleg og indikerer ikkje feil på bilen.
Sist endret av vidarlo; 1. mai 2015 kl. 22:28.
Jeg sliter med samme problem, men har løst det så enkelt som at jeg enten har jakke/genser i mellom når jeg dytter igjen døren (bruker armen i stedet for hånda), eller tar på glasset hvis jeg går i t-skjorte.
Sist endret av Veggen; 1. mai 2015 kl. 22:44.
Sitat av slashdot Vis innlegg
adeneo - statistk elektrisitet oppstår ikkje i det berøringa skjer.
Vis hele sitatet...
Det er det vel heller ingen som har påstått, selv om jeg ser det kan tolkes noe feil når jeg skriver at dersom forskjellen er stor oppstår det som er kjent som statisk elektrisitet, men det er jo nettopp forskjellen i bilens karosseri og kroppen til HillerenJ som er statisk elektrisitet, uten den forskjellen blir det ingen elektrisitet, bare et overskudd eller underskudd av negative eller positive ladede partikler.

Statisk elektrisitet bygger seg opp, og det er forskjellen i negative og positive partikler som blir for stor fordi det ikke utjevnes, men selve utladningen skjer selvfølgelig ved berøring, det er først da man merker den statiske elektrisiteten, det er jo da man får støt, ikke ellers.
Har samme "problemet" selv. Det som fungerer for meg er å berøre metallet i døra før og mens jeg setter beina i bakken.
Bestefar hadde samme problem, og han bare begynte å ta bilnøkkelen mot bilen, før du tar i den selv
Sist endret av allibabb; 2. mai 2015 kl. 00:18.
En anbefaling fra en bensinstasjonsansatt. Utlad før du fyller!
Trådstarter
88 4
Sitat av allibabb Vis innlegg
Bestefar hadde samme problem, og han bare begynte å ta bilnøkkelen mot bilen, før du tar i den selv
Vis hele sitatet...
Genialt. Blir min nye rutine det der!

Sitat av Kvalifikasjon Vis innlegg
En anbefaling fra en bensinstasjonsansatt. Utlad før du fyller!
Vis hele sitatet...
Will do!
Sist endret av HillerenJ; 2. mai 2015 kl. 05:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
eg har samme greia , men det kommer an på hvilken type sko jeg har på meg
Jeg har opplevd det samme hele livet mitt uansett bil, derfor har jeg underbevist gjort meg en vane å ta på vinduet først eller lukke dørene ved å dytte på vinduet istedetfor metallet.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Har samme problemet selv, men jeg er ikke "oppladet" før jeg vrir meg i setet og reiser meg ut døra, så bare ved å åpne døra og holde på noe av metall mens jeg reiser meg opp og går ut så slipper jeg å få støt.
Sitat av MatsFossum Vis innlegg
Har samme problemet selv, men jeg er ikke "oppladet" før jeg vrir meg i setet og reiser meg ut døra, så bare ved å åpne døra og holde på noe av metall mens jeg reiser meg opp og går ut så slipper jeg å få støt.
Vis hele sitatet...
Dette fungerer utmerket. Jeg bruker å holde i metalløglen som dørlåsen går i, da den oftest er bar metall.
Ladningen oppstår idet materialet i klærne dine separeres fra materialet i setet (forutsatt at det er forskjellig materiale; goolge electrostatic series for mer info). Når du jorder deg selv i chassiet lades kroppen din umiddelbart ut.
Et triks hvis du har blitt ladet opp, er å holde i en nøkkel eller annet metallforemål og la gnisten gå fra nøkkelen til bilens metall. Da går strømmen gjennom hele kontaktoverflaten mellom din hud og nøkkelens metall, istedenfor å konsentreres i en liten gnist mot en prikk på huden. Det føles mye mindre, ofte ikke i det hele tatt.
Sist endret av GalFisk; 15. mai 2015 kl. 08:19.
hei hillerenj
hadde samme problem med en Opel manta en gang i tia,etter reseptfra fatter så festa jeg en gammel tennledning under bilen som hang i bakken.

problem solved