Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1794
Da min stasjonære pc fra 2009 begynner å dra på åra tenkte jeg det var på tide å oppgradere. Regner nok med at jeg kommer til å bygge selv, men jeg har ekstremt liten peiling på dette med hva man skal velge og hvilke komponenter som passer best sammen. Er jo så ekstremt mye å velge mellom. Vet at det er mange her med god peiling, så jeg håper det hadde vært mulig å fått litt hjelp.
  • PCen skal generelt sett brukes til Gaming (Battlefield 4) og diverse Blender-prosjekter (3D-animering, simuleringer og relativt store fotorealistiske prosjekter)
  • Jeg skal kjøre Windows 7 64-bit, hvis dette har noen betydning
  • Har hørt at Nvidia skjermkort fungerer best med Blender cycles rendering, så jeg vil helst ha det. Vet ikke hvorvidt dette har endret seg noe og om jeg kan gå for noe annet.
  • Ser at det generelt sett er billigere med to skjermkort på f.eks. 2GB enn ett på 4GB, hva er den praktiske forskjellen på dette?
  • Intel eller AMD prosessor? Hva er det som gjør at man får en 8-kjerners 4.7GHz AMD prosessor til samme pris som en mye "dårligere" Intel.
  • Trenger ikke sånn altfor stor harddisk, tror rundt 700GB skal holde lenge. Er det lurt å velge en mindre SSD til operativsystem og ofte brukte programmer?
  • Strømforsyning og hovedkort. Bare å velge noe som passer godt sammen med resten av komponentene.
  • Lurer på om jeg skal bygge kabinett selv, av f.eks. pleksi. Er dette en dum idé? Overdimensjonere litt, og med masse vifter for å få god kjøling.

Pris på rundt 8000kr. Er det urealistisk, må jeg regne med mer?
Kjøper helst fra dustin eller komplett, men er åpen for andre forhandlere. Helst ikke fra utlandet.

Jaja, det var ihvertfall en del spørsmål jeg kom på i farta, tusen takk for all hjelp
FX-8350 gjør det langt bedre enn i5 i Blender, og er nesten like god til gaming. Derfor valgte jeg denne sammen med et 970 i denne maskinen. Jeg slang på 16gb med ram og valgte et støyisolert kabinett og prosessorkjøler for å holde alt kaldt og stille. Med en harddisk på 1tb har du plass til alt. Strømforsyningen er på 850w og har kraft til overs til fremtide oppgraderinger, den er også effektiv, modulær, og laget av Seasonic.

Liste: http://www.prisjakt.no/product.php?p=1368724
Alt. Minne: http://www.prisjakt.no/product.php?p=2786809 (raskere +200kr)
Benchmark: http://www.tomshardware.com/reviews/...ew,3328-8.html
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Da har jeg endelig fått montert pcen. Prøvde å skru den på i går, men jeg hadde ikke riktig kabel for å koble skjermen til skjermkortet så jeg koblet skjermen til hovedkortet via VGA. Pcen startet tilsynelatende fint, men jeg fikk ingen signaler til skjermen. Er dette et kjent problem, at ikke hovedkortet sender skjermsignaler når det er et skjermkort tilkoblet? Merker jeg blir litt redd for å ha ødelagt noe.

--------------------------------------------
MSI Radeon R9 390 GAMING 8G
i5-4690k
ASUS Z97-P
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Godt hende at onboard skjermkort er deaktivert når det står i et annet skjermkort ja.
Skaff seg en dvi kabel du. De er ikke dyre
Sorry at jeg spør som en komplett idiot, har ikke greie på dette som dere sikkert skjønner.
Nå har jeg funnet en skjerm med HDMI-inngang som jeg får signal til. Jeg har installert Windows 7, men ikke lagt inn lisensnøkkel. Jeg har ikke installert noen av driverne som fulgte med komponentene fordi jeg ikke har CD/DVD leser.

PCen klarer ikke å detektere skjermkortet, jeg får 1 i score for skjermkort i Windows Opplevelsesindeks, håper virkelig dette er fordi jeg mangler drivere??? Jeg får heller ikke tilgang til internett fordi jeg ikke har installert drivere til hovedkortet regner jeg med. Hvordan gjør jeg dette, ikke CD leser og ikke internett-tilgang. Hvordan i huleste skal jeg skaffe drivere? Trenger virkelig hjelp, er livredd for at noe er ødelagt.
Bruk den gamle PCen din og last ned driverene (eller bare nettverk driver) og legg over på en usb brikke. Evt bruk mobilen din og plugg i den.
Legg over på den nye PCen og installer
▼ ... over en uke senere ... ▼
Er jo bare å plugge i en nettkabel da?