Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  808 208173
Sitat av parapro Vis innlegg
Hei Wanna-b,

Jeg kjøpte alle komponenter til quadcopter som beskrevet i ditt informative startinnlegg her. Når delene ankom var det imidlertid ikke reaksjon i copteret ved pådrag fra fjernkontroll. Jeg har testet fjernkontroll mot en RC bil slik at ihvertfall to av kanalene er testet og funnet i orden. Derfor mener jeg at det ikke skal være noe problem med selve fjernkontrollen og mottageren. Jeg er ikke på noen måte erfaren med slik utstyr og når det ikke virker som oppsatt blir det vanskelig uten dokumentasjon på komponentene. Det er en Crius All in one pro flight controller som var med og som jeg mistenker er problemet med enten feil tilkobleng eller komponentproblemer. Noen som har tips eller vet om hvor det kan skaffes dokumentasjon på dette utstyret?
Vis hele sitatet...
Du kjenner til oppstartsrutinene vha. stikkekombinasjoner, right? Det finnes dokumentasjon til dette kortet: http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...X846863X42.pdf og her er stikke-kombinasjonene du bruker for å armere, kalibrere osv: http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...7X19082X13.pdf (side 7).

Anbefaler deg å få kortet koblet opp til PC så du kan verifisere i programvaren der at radio er koblet riktig og at sensorene funker som de skal. Det skal være godt dekt i de to PDF-ene jeg linker til.
Sitat av parapro Vis innlegg
Hei Wanna-b,

Jeg kjøpte alle komponenter til quadcopter som beskrevet i ditt informative startinnlegg her. Når delene ankom var det imidlertid ikke reaksjon i copteret ved pådrag fra fjernkontroll. Jeg har testet fjernkontroll mot en RC bil slik at ihvertfall to av kanalene er testet og funnet i orden. Derfor mener jeg at det ikke skal være noe problem med selve fjernkontrollen og mottageren. Jeg er ikke på noen måte erfaren med slik utstyr og når det ikke virker som oppsatt blir det vanskelig uten dokumentasjon på komponentene. Det er en Crius All in one pro flight controller som var med og som jeg mistenker er problemet med enten feil tilkobleng eller komponentproblemer. Noen som har tips eller vet om hvor det kan skaffes dokumentasjon på dette utstyret?
Vis hele sitatet...
Har du sjekket om kanalrekkefølgen er riktig satt opp i softwaren (Multiwii) på Crius-kortet. Dersom dette er feil så blir stikkene og responsen "stokket om", altså at throttle-stikka ikke styrer throttle, men f.eks elevator/Pitch, og rudder styrer aileron, eller hva som helst egentlig. Bruker du cppm (kun en servokabel mellom mottaker og Crius'en)?
Derfor det er så kjekt å koble den til pcen, for da ser man sånt med én gang
Et spørsmål om ladere:

Jeg har sett på denne fra Hobbyking, men den selges uten strømadapter(heter det det?), og de jeg finner på eBay kommer alle med amerikans/engelsk plugg. Hva anbefales å gjøre?
Jeg har kjøpt dette fra dx.com: http://www.dx.com/p/12v-30a-iron-cas...2#.VLeDETSxa2c
Har samme lader som deg, dette poweret er overkill men det virker å være av god kvalitet og jeg har planer om å oppgradere lader etterhvert. Det kommer med skruterminaler for 230v inngangen, du bare bruker en lampettledning med støpsel fra clas ohlson eller lignende http://biltema.no/no/Bygg/Belysning-...ledning-35574/
Takk for svar Jeg gikk for denne Imax B6 med amerikansk omformer, for det ser ut som det bare er å bytte ledning inn til omformeren
Merk deg at denne laderen er ikke noe råskinn i utgangspunktet, og at den som er på hobbyking er merket "genuine" bør du ta som et hint (det finnes mange fakes av denne, og jeg vil ikke garantere kvaliteten på den hvertfall).

Så aldri lad når du ikke er tilstede, kontrollmål spenningen på cellene i ny og ne.
Okei, greit å vite det ja

Dette er et prøveprosjekt for å se om jeg får til noe som kan fly, så får jeg heller oppgradere ting etterhvert om det fungerer

Har du/dere noen tips ang. radio/fjernkontroll?
Jeg kjøpte turnigy 9xr, og den er jeg veldig fornøyd med. Den har veldig mange brytere og muligheter for funksjoner, samtidig som den er billig !

Bare gode erfaringer!

Jeg kjøpte dette modulsettet, velg et som passer med hvor mange kanaler du trenger.
Turnigy 9xr
Modul
Turnigy 9XR er ingen dum radio! Den jeg anbefaler i førsteposten og som jeg fremdeles bruker er forgjengeren, 9X, og er ingen dum radio den heller (krever dog litt modifikasjoner for å bli ordentlig god).
Sitat av Yochi Vis innlegg
Okei, greit å vite det ja

Dette er et prøveprosjekt for å se om jeg får til noe som kan fly, så får jeg heller oppgradere ting etterhvert om det fungerer

Har du/dere noen tips ang. radio/fjernkontroll?
Vis hele sitatet...
Taranis

Hadde 9xr før.
Er det noen som har erfaring med failsafe på DJI naza-m lite?
Både jeg å en kamerat har flere av disse, og samtlige ganger vi har prøvd failsafe (enten som test eller fordi vi faktisk trenger det) så har den enten kjørt en helt annen vei, kjørt i spiral mot bakken og kræsja, eller kjørt fort forbi oss.

Jeg går utfra at man må kalibrere noe, og "set homepoint" på en eller annen måte, men vi har ikke funnet noen bra youtubevideoer som viser dette, eller noe i "naza wiki" som hjelper.

Any advice?
H_Spyke venter dere til dronen får markert homepoint? At dere venter ca 30 sekunder etter dronen har gitt grønt signal? Min failsafe har fungert, men tester utrolig sjedent fordi jeg stoler absolutt ikke på den!!

EDIT: kalibrere den er lett og noe dere burde, søk på youtube. Den blir kanskje kalibrert i Kina/annet land med helt annen magnetfelt.
Sist endret av justastonedhuman; 24. januar 2015 kl. 17:28.
Sitat av KaiN Vis innlegg
H_Spyke venter dere til dronen får markert homepoint? At dere venter ca 30 sekunder etter dronen har gitt grønt signal? Min failsafe har fungert, men tester utrolig sjedent fordi jeg stoler absolutt ikke på den!!

EDIT: kalibrere den er lett og noe dere burde, den blir kalibrert i Kina/annet land med helt annen magnetfelt.
Vis hele sitatet...
sier den ifra at den er ferdig markert på noen måte? har aldri sett den gjøre noe spesielt, så vi pleier bare å vente til den blir grønn også kjøre.

Hva skjer om vi setter batteriet i quadcopteret inne i bilen, også tar vi den ut til stedet vi skal fly fra? må man sette batteriet i der man skal ta av?
Sitat av H_Spyke Vis innlegg
sier den ifra at den er ferdig markert på noen måte? har aldri sett den gjøre noe spesielt, så vi pleier bare å vente til den blir grønn også kjøre.

Hva skjer om vi setter batteriet i quadcopteret inne i bilen, også tar vi den ut til stedet vi skal fly fra? må man sette batteriet i der man skal ta av?
Vis hele sitatet...
Når den flasher grønt flere ganger betyr jo at den har satt homepoint/gps er klar, men etter det folk har fortalt meg, er at jeg burde vente minst 30 sekunder før takeoff. Selvom naza har gitt meg grønt lys til takeoff. Har alltid følgt de rådene så har ikke opplevd problemer med failsafe, selvom jeg aldri har hatt behov får det.

Og helst ja, der du skrur på/sett i batteriet dronen burde du ta takeoff fra, om du forflytter plass så restart dronen. Vet ikke om å forflytte dronen ut fra bilen/huset kan gi dårlige resultater, jeg starter alltid takeoff der jeg satt homepoint.
Sitat av KaiN Vis innlegg
Når den flasher grønt flere ganger betyr jo at den har satt homepoint/gps er klar, men etter det folk har fortalt meg, er at jeg burde vente minst 30 sekunder før takeoff. Selvom naza har gitt meg grønt lys til takeoff. Har alltid følgt de rådene så har ikke opplevd problemer med failsafe, selvom jeg aldri har hatt behov får det.

Og helst ja, der du skrur på/sett i batteriet dronen burde du ta takeoff fra, om du forflytter plass så restart dronen. Vet ikke om å forflytte dronen ut fra bilen/huset kan gi dårlige resultater, jeg starter alltid takeoff der jeg satt homepoint.
Vis hele sitatet...
Jeg har heller ikke hatt problemer med failsafe, men som du nevner så skal man ikke stole 100% på den. Hvis det f.eks er feil på barometeret, magnetometeret eller gps'en så fungerer ikke failsafe overhodet.

Nå er det en stund siden jeg har brukt Naze (har en Phantom), men kan man ikke resette homepoint og/eller heading ved å flippe bryteren som styrer IOC gjentatte ganger raskt?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hvor billig kan jeg få en drone med like spesifikasjoner som nye dj vision hvis jeg bygger selv? Eller er det ikke noe å spare.

https://www.komplett.no/dji-phantom-...rtf-v30/830373
Sitat av Oleee Vis innlegg
Hvor billig kan jeg få en drone med like spesifikasjoner som nye dj vision hvis jeg bygger selv? Eller er det ikke noe å spare.

https://www.komplett.no/dji-phantom-...rtf-v30/830373
Vis hele sitatet...
Å bygge en quad som har pos.hold (gps/baro posisjonering og "Return to launch" osv), og som kan løfte f.eks en gopro med gimbal koster vel en 2-3-4.000,- inkludert en rimelig gimbal (uten at jeg har særlig kjennskap til disse). Utfordringen er nok å slå flyvetiden dersom den stemmer med det som er oppgitt. 20minutter høres drøyt ut.
Hei!
Har nå fløyet rundt med en tarot 960 hex noen måneder. Idag når jeg skulle ut å ta en liten tur, løsnet den ene armen, noe som resulterte at helle hexen må demonteres og remonteres. Ettersom jeg savner ett litt mindre helikopter, lurer jeg på om noen av dere vet om ett mindre quad i størrelsen 600mm-700mm, som kan drives av de motorene og propellene som jeg bruker på 960en? Er noen relativt kraftige motorer med 1755 propeller.

Tarot 5008 340kv
http://www.helipal.com/tarot-5008-hi...tor-340kv.html
Sist endret av kvisskvass; 8. februar 2015 kl. 11:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Beklager om svaret ligger en plass i tråden, men har et problem med min multiwii328p. Gyro led vil ikke reagere ved gyro bevegelser. Windows sier den er koblet til usb men GUI vill ikke finne den. Og arduino klarer ikke finne den... Går ut ifra at jeg er nødt til å flashe den med ny programvare. Men hvordan skal jeg få gjordt det?
Kan du gi link til kortet du har? Vet ikke hva gyro led skal gjøre. Men vet det finnes en led som lyser om jeg tipper kortet så langt på siden at den ikke lar meg armere. Du har sjekket at det ikke dukker opp noen COM-port når kortet kobles til PCen? Om det ikke skjer får du ikke programmert det med ny programvare heller, du trenger kontakt med PCen, ellers er kortet ødelagt. Som en litt mer avansert nødløsning kan du lodde på programmeringspinner på kortet og bruke en tradisjonell programmerer for AVR, men det er sannsynligvis ikke noe alternativ siden kortet nok er dødt.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Har tenkt til å kjøpe et copter, har tatt utgangspunkt i http://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=27402 for så å bytte ut batteriet mot 4s 8000mah, er det noen som har noen forslag til gimbal/videolink (og skjerm) som vil funke med et panasonic dmc-lf1, eller dmc-gh3? Begge har AV out/digital kobling. Kunne gjerne tenke meg mulighet for å kunne ta bilder manuelt mens man flyr. Har også et gopro 2 liggende om det egner seg bedre.
Dersom dette krever at jeg bytter ut radioen så hadde jeg satt pris på om noen hadde noen forslag / anbefalinger.
Sist endret av ISI; 13. mars 2015 kl. 23:26.
Sitat av ISI Vis innlegg
Har tenkt til å kjøpe et copter, har tatt utgangspunkt i http://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=27402 for så å bytte ut batteriet mot 4s 8000mah, er det noen som har noen forslag til gimbal/videolink (og skjerm) som vil funke med et panasonic dmc-lf1, eller dmc-gh3? Begge har AV out/digital kobling. Kunne gjerne tenke meg mulighet for å kunne ta bilder manuelt mens man flyr. Har også et gopro 2 liggende om det egner seg bedre.
Dersom dette krever at jeg bytter ut radioen så hadde jeg satt pris på om noen hadde noen forslag / anbefalinger.
Vis hele sitatet...
Dette er nok ingen farkost for å løfte speilrefleks, nei. Med et sånt kamera er gimbal et must, og da blir det hvertfall for tungt. Batteriet du vurderer er også i største laget, og du vil ikke vinne mye flytid fordi du øker vekten betraktelig samtidig.
Isee, det ene kameraet veier da ikke mer enn en telefon (kompaktkamera), så det burde vel duge med en relativt lett gimbal, gjerne med mulighet for å justere opp og ned mens man flyr, trenger ikke tilt.
Noen som har forslag til et som ikke koster skjorta?
Skal jo ikke brukes til noe betalt oppdrag, kun for egen flyging i naturen i lokalområdet.
Jeg så bare på den andre modellen du nevnte, det lignet på et speilrefleks... Du har rett i at det er et kompaktkamera men fremdeles betydelig tyngre enn et gopro, som er standard på den størrelse quad/hexa du ser på.

Hva er det du vil ha anbefalinger til? Nytt hexa eller kamera/gimbal til å passe på hexaen du fant? Jeg anbefaler den uansett å bruke gopro til å begynne med, fordi gimbaler er mye lettere tilgejngelig (rimelige og) og du får bedre flytid på budsjettet ditt.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Noen som har efaringer med denne: http://www.helipal.com/storm-racing-...tf-type-a.html ? Tenkte da med 4s upgraden. Har ikke så veldig peiling på dette her. Evt. bygge selv tips. Så litt på denne: http://www.ebay.com/itm/CopterX-QAV-...item27fb79d9a9

Trenger innspill! Takk!
Jeg ville gått for en versjon med strømfordelingskort, helst innebygget, det er så knotete med all batterikablingen på disse små. Og jeg har av den oppfatning av at naze32 er lettere å få til å fly godt en cc3d, så jeg ville gått for naze32. Selv om cc3d er klart for cleanflight firmware nå .
▼ ... noen uker senere ... ▼
Et lite spørsmål, jeg begynner å få alle delene jeg trenger til quadcopteret nå, men har et spørsmål (så langt):

http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...arehouse_.html

På denne motoren er alle kablene sorte, og så vidt jeg kan se står det ikke noe + eller - på de. Hvordan finner jeg ut hvordan de skal kobles til ESCene?
Bare å koble de til som du vil. Det er ikke noe +/-

Hvis motoren spinner feil vei bytter du bare to vilkårlige ledninger av de tre.

Lurte veldig på dette første gang jeg bygde et quadcopter jeg og ^^
Hei Frikere.

Jeg har lenge vert forelsket i luftfartøy med propeller, og nå i det siste spessielt quadcopter.
Nå har jeg endelig bestemt meg for å skaffe meg en sjæl, ved å bygge en!

Grunnene til at jeg skal bygge selv er enkle:
-RTF(Ready To Fly)quadcoptere er vedig dyre.
-Jeg synes de fleste RTF modeller er stygge.
-Lettere å reparere.
-Kun fantasien(og lommeboka) setter grenser.
-DYI er gøy.

Siden starten av 2015 har jeg lest meg opp på hvordan jeg skal gå frem med dette og sett uttallige quadcopter DYI tutorials, men jeg er fortsatt i lære fasen. Så hvis det er noen der ute som ser jeg skriver noe riv ruskende galt, si ifra.
Jeg har allerede bestemt hvilke deler jeg skal bruke og skal bestille de fra HobbyKing sin nettside.
Ramme var litt for dyr for meg så tenker jeg starter med å bygge en selv mens jeg venter på at delene skal ankomme.

Komponenter:
- NTM Prop Drive 28 Series Accessory Pack
- NTM Prop Drive Series 28-26A 1200kv / 286w
- Hobby King Quadcopter Power Distribution Board
- 8X4R Propellers (Standard and Counter Rotating) (6pc)
- Hobbyking KK2.1.5 Multi-rotor LCD Flight Control Board
- Turnigy Multistar 20A V2 Slim BLHeli Multi-Rotor Brushless ESC 2-6S
- ZIPPY Flightmax 3000mAh 3S1P 20C
- Hobby King 2.4Ghz 6Ch Tx & Rx V2 (Mode 2)

Ser dette greit ut?

Noe jeg lurer på er om det er noen billigere (og ikke alt for vanskelig) måte å styre quadcopteret på enn å kjøpe en 2.4Ghz radio og receiver?
Noe jeg har lyst til å få til i fremtiden er å kanskje styre copteret med Android smartphone.

Jeg har så vidt begynt å skisse opp hvordan midt-platen som holder komponentene skal se ut.
So far har jeg funnet en tynn, hard plate som ser ut at er laget av tre og muligens glassfiber eller plastik. Den er tatt fra bunnen på et fat. Bilder kommer senere

Jeg vet at det kanskje kan bli vanskelig å lage midtplate og armer uten å ha komponentene for å tilpasse målene riktig. Men jeg gjør et forsøk for å ha noe å tukle med imens.

Mvh Meg
Sitat av H_Spyke Vis innlegg
Bare å koble de til som du vil. Det er ikke noe +/-

Hvis motoren spinner feil vei bytter du bare to vilkårlige ledninger av de tre.

Lurte veldig på dette første gang jeg bygde et quadcopter jeg og ^^
Vis hele sitatet...
Ah, gir mening om jeg tenker meg litt om

Men da kan jeg vel gå ut fra at den midterste på motoren skal til den midterste på ESCen da?
Sitat av Yochi Vis innlegg
Ah, gir mening om jeg tenker meg litt om

Men da kan jeg vel gå ut fra at den midterste på motoren skal til den midterste på ESCen da?
Vis hele sitatet...
Som sagt har det ingenting å si, men det kan du godt gå utifra. Hvis du gjør "feil" er det verste som skjer at den spinner feil vei, men da er det som sagt bare å bytte to tilfeldige!

Zetta:
Hos hobbyking må du betale 100% skatt eller hva de kaller det på alle varene hvis du kjøper batterier. Du burde derfor enten kjøpe batterier på elefun, eller bestille de fra hobbyking som en egen handel. Veldig kjipt om alt plutselig blir dobbelt så dyrt fordi Norge er redde for lipo.
Sitat av H_Spyke Vis innlegg
Som sagt har det ingenting å si, men det kan du godt gå utifra. Hvis du gjør "feil" er det verste som skjer at den spinner feil vei, men da er det som sagt bare å bytte to tilfeldige!

Zetta:
Hos hobbyking må du betale 100% skatt eller hva de kaller det på alle varene hvis du kjøper batterier. Du burde derfor enten kjøpe batterier på elefun, eller bestille de fra hobbyking som en egen handel. Veldig kjipt om alt plutselig blir dobbelt så dyrt fordi Norge er redde for lipo.
Vis hele sitatet...
Tusen takk for tipset. Jeg så på tollkalkulatoren at jeg ikke må betale toll for delene selv om summen blir omlag 1.700kr, bare en liten avgift på 3-400kr. Stemmer dette? Har beregnet at alle delene kommer til å koste meg rundt 2.000kr etter frakt og avgifter...
Sitat av H_Spyke Vis innlegg
Som sagt har det ingenting å si, men det kan du godt gå utifra. Hvis du gjør "feil" er det verste som skjer at den spinner feil vei, men da er det som sagt bare å bytte to tilfeldige!

Zetta:
Hos hobbyking må du betale 100% skatt eller hva de kaller det på alle varene hvis du kjøper batterier. Du burde derfor enten kjøpe batterier på elefun, eller bestille de fra hobbyking som en egen handel. Veldig kjipt om alt plutselig blir dobbelt så dyrt fordi Norge er redde for lipo.
Vis hele sitatet...
100% skatt?? Det er tull. Du betaler bare 25% moms.
Ridder av 1. klasse
Nei er ikke 100% skatt, det er 100% "Customs Declaration" på batterier. Det vil si kjøper du et batteri til 32 dollar så oppgir Hobbyking 100% verdi på tolldeklarasjonen, med andre ord vil det stå at pakkens verdi er 32 dollar = 250 NOK.
I tillegg har reglene rundt frakt av batterier blitt mye strengere de siste årene... Skal sendes som spesialtransport, derfor blir det mye dyrere frakt på batterier. Før fikk du kjøpt batterier og sendt de som brevpost, men det er det slutt på.
Selv har jeg sluttet å kjøpe batterier i utlandet, for alt i alt blir prisen ca den samme som å kjøpe de i norge.

Dersom du kjøper en annen vare, f.eks gimbal eller TX/RX radio/mottaker, så har du mulighet til å endre på "Customs Declaration". Hvis vi sier at du kjøper en gimbal til 100 dollar så kan du sette "Customs Declaration" til f.eks 20%. Da vil det stå på tolldeklarasjonen at pakken koster 20 dollar, i stedet for 100 dollar... Med andre ord kan du lure deg unna toll/mva.
Sist endret av Mchjort; 19. april 2015 kl. 11:52.
Det gir mening, men poenget står, det er dumt å kjøpe batterier når du kjøper mye annet også.
Dere kan kjøpe batterier fra banggood.com, dem har greie priser og batterier og fremdeles gratis frakt.

Sitat av Zetta Vis innlegg
Hei Frikere.

Jeg har lenge vert forelsket i luftfartøy med propeller, og nå i det siste spessielt quadcopter.
Nå har jeg endelig bestemt meg for å skaffe meg en sjæl, ved å bygge en!

Grunnene til at jeg skal bygge selv er enkle:
-RTF(Ready To Fly)quadcoptere er vedig dyre.
-Jeg synes de fleste RTF modeller er stygge.
-Lettere å reparere.
-Kun fantasien(og lommeboka) setter grenser.
-DYI er gøy.

Siden starten av 2015 har jeg lest meg opp på hvordan jeg skal gå frem med dette og sett uttallige quadcopter DYI tutorials, men jeg er fortsatt i lære fasen. Så hvis det er noen der ute som ser jeg skriver noe riv ruskende galt, si ifra.
Jeg har allerede bestemt hvilke deler jeg skal bruke og skal bestille de fra HobbyKing sin nettside.
Ramme var litt for dyr for meg så tenker jeg starter med å bygge en selv mens jeg venter på at delene skal ankomme.

Komponenter:
- NTM Prop Drive 28 Series Accessory Pack
- NTM Prop Drive Series 28-26A 1200kv / 286w
- Hobby King Quadcopter Power Distribution Board
- 8X4R Propellers (Standard and Counter Rotating) (6pc)
- Hobbyking KK2.1.5 Multi-rotor LCD Flight Control Board
- Turnigy Multistar 20A V2 Slim BLHeli Multi-Rotor Brushless ESC 2-6S
- ZIPPY Flightmax 3000mAh 3S1P 20C
- Hobby King 2.4Ghz 6Ch Tx & Rx V2 (Mode 2)

Ser dette greit ut?

Noe jeg lurer på er om det er noen billigere (og ikke alt for vanskelig) måte å styre quadcopteret på enn å kjøpe en 2.4Ghz radio og receiver?
Noe jeg har lyst til å få til i fremtiden er å kanskje styre copteret med Android smartphone.

Jeg har så vidt begynt å skisse opp hvordan midt-platen som holder komponentene skal se ut.
So far har jeg funnet en tynn, hard plate som ser ut at er laget av tre og muligens glassfiber eller plastik. Den er tatt fra bunnen på et fat. Bilder kommer senere

Jeg vet at det kanskje kan bli vanskelig å lage midtplate og armer uten å ha komponentene for å tilpasse målene riktig. Men jeg gjør et forsøk for å ha noe å tukle med imens.

Mvh Meg
Vis hele sitatet...
Mange spørsmål her men skal ta for meg noen og prøve å kommentere litt

For det første, hvor stor ramme skal du bygge (ser du sikter på 8" propeller)? Rammer får du jo i alle størrelser og prisklasser, litt snodig synes jeg at det skal være for dyrt. Jeg har bygd flere rammer selv, men som førstegangsbygg hadde jeg holdt meg unna det. Mange fallgruver og ekstraarbeid som tar gleden bort fra både bygging og flyvning, det er faktisk ikke så lett som det høres ut som om du skal ha noe som holder eller er relativt greit å mekke på. Hva med en enkel 450 ramme mens du venter/sparer til noe dyrere? http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...B_Version.html

Du har valgt noen relativt kraftige motorer, 200-250W holder i massevis for 450 størrelse med 10" propeller, som jo er en del større enn det du vil bygge og. Anbefaler deg å bygge med 10" propeller først og fremst, fordi 8" blir in the middle of nowhere, spesielt mtp. når du skal kjøpe deg en god ramme senere.

KK er en grei controller, men ingen oppgraderingsmuligheter senere, og folk får stort sett naze32 (har den på hobbyking) til å fly bedre og mener den er lettere å tune. Jeg bruker kun naze32 og APM.

Siden radioen er så billig kan du jo begynne med den, men er helt sikker på at du vil oppgradere den rimelig fort senere om du blir bitt av basillen
Jeg kan anbefale denne rammen også: www.hobbyking.com/...../frame

Veldig enkel å lande og lette med god "fjæring" i beina. Falt ned fra sikkert 20 meter for noen dager siden da en av motorene mine tok kvelden. Beina løsnet, men det var bare å poppe på plass igjen!
Jeg begynner nå å ha alt jeg trenger til quaden min, men kjøpte meg en brukt Spectrum DX6i, så jeg har ikke mottaker.

Og jeg ser at det er ekstremt mange forskjellige varianter å velge i. Så er det noen som har noen anbefalinger? Jeg har skjønt at jeg bør velge noe med DSMX.
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Dere kan kjøpe batterier fra banggood.com, dem har greie priser og batterier og fremdeles gratis frakt.



Mange spørsmål her men skal ta for meg noen og prøve å kommentere litt

For det første, hvor stor ramme skal du bygge (ser du sikter på 8" propeller)? Rammer får du jo i alle størrelser og prisklasser, litt snodig synes jeg at det skal være for dyrt. Jeg har bygd flere rammer selv, men som førstegangsbygg hadde jeg holdt meg unna det. Mange fallgruver og ekstraarbeid som tar gleden bort fra både bygging og flyvning, det er faktisk ikke så lett som det høres ut som om du skal ha noe som holder eller er relativt greit å mekke på. Hva med en enkel 450 ramme mens du venter/sparer til noe dyrere? http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...B_Version.html

Du har valgt noen relativt kraftige motorer, 200-250W holder i massevis for 450 størrelse med 10" propeller, som jo er en del større enn det du vil bygge og. Anbefaler deg å bygge med 10" propeller først og fremst, fordi 8" blir in the middle of nowhere, spesielt mtp. når du skal kjøpe deg en god ramme senere.

KK er en grei controller, men ingen oppgraderingsmuligheter senere, og folk får stort sett naze32 (har den på hobbyking) til å fly bedre og mener den er lettere å tune. Jeg bruker kun naze32 og APM.

Siden radioen er så billig kan du jo begynne med den, men er helt sikker på at du vil oppgradere den rimelig fort senere om du blir bitt av basillen
Vis hele sitatet...
Tusen takk! Har da forstått det slik at jeg bestillere alt bortsett fra batteriene fra hobbyking og batteriene et annet sted.

Grunnen til at jeg lager quadcopteret er fordi jeg er glad i å bygge ting, men også fordi jeg liker fartøy med proppeller. Så jeg er bestemt på å bygge ramme selv.
Jeg skal lage en midtplate mens jeg venter på delene. Også tar jeg armene senere slik at jeg kan se ann lengde i forhold til proppellene.


Altså svakere motorer (200-250w) og større proppeller (10")...
Når man velger proppeller står det 10x...(f.eks 10x4.5) , hva annbefaler du der?
Og er det bare NTN motorer som kan brukes til quad? OG hvor mange kW burde den ha hvis jeg velger en 200-250W motor?

Sorry for mange spørsmål, takk på forhånd :3
Jeg valgte helt feil når jeg kjøpte propeller / motorer til min quad. Jeg kjøpte middels/store propeller og motorer med høy kV. KV er hvor fort motoren spinner, så med store propeller blir motorene mine varme.

Hvis du vil fly raskt og smidig velger du små propeller og høy kV, hvis du vil fly stødig og stabilt, og ha lengst mulig batterilevetid (f.eks. for filming etc.) velger du lav kV og store propeller
Sitat av Yochi Vis innlegg
Jeg begynner nå å ha alt jeg trenger til quaden min, men kjøpte meg en brukt Spectrum DX6i, så jeg har ikke mottaker.

Og jeg ser at det er ekstremt mange forskjellige varianter å velge i. Så er det noen som har noen anbefalinger? Jeg har skjønt at jeg bør velge noe med DSMX.
Vis hele sitatet...
Har du planer om mye ekstrautstyr på quaden din? Jeg anbefaler å kjøpe en mottaker med PPM/CPPM utgang. Det vil si at du kan få alle kanelene fra receiver til flight controller over én kabel (flight kontroller må også støtte dette). Så slipper du alle kablene som blir rotete.

Hvor har du tenkt/lyst til å handle fra?
Her har du to alternativer fra hobbyking, som virker å være de to som oppfyller kravene DSMX og CPPM.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...er_w_CPPM.html
http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...Receiver_.html

Sitat av Zetta Vis innlegg
Tusen takk! Har da forstått det slik at jeg bestillere alt bortsett fra batteriene fra hobbyking og batteriene et annet sted.

Grunnen til at jeg lager quadcopteret er fordi jeg er glad i å bygge ting, men også fordi jeg liker fartøy med proppeller. Så jeg er bestemt på å bygge ramme selv.
Jeg skal lage en midtplate mens jeg venter på delene. Også tar jeg armene senere slik at jeg kan se ann lengde i forhold til proppellene.


Altså svakere motorer (200-250w) og større proppeller (10")...
Når man velger proppeller står det 10x...(f.eks 10x4.5) , hva annbefaler du der?
Og er det bare NTN motorer som kan brukes til quad? OG hvor mange kW burde den ha hvis jeg velger en 200-250W motor?

Sorry for mange spørsmål, takk på forhånd :3
Vis hele sitatet...
Som H-Spyke sier er kv tallet som sier hvor fort motoren spinner per tilført volt.

Det er absolutt ikke bare NTM motorer som egner seg på quad. Hobbyking har en egen motorserie som heter multistar (merk deg "multi"), som er spesielt egnet. Et godt standard oppsett er enten:
800kv motorer med 10" propeller og 3s batteri
eller
1000kv motorer med 10" propeller og 4s batteri.
Motorer i størrelse 2216 er perfekt for mellomstor quad, som du vil bygge. Om du fremdeles vil bruke 3s batteri så er disse et godt valg http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...plus2CCW_.html.

10"x4.5 (noen ganger kalles dem 1045) propeller er fine. De er 10" lange og 4.5 sier noe om vridningen på bladene. Jo høyere tall på vridning, jo mere luft flyttes og motorene jobber hardere. Men 1045 er en god "slow fly" propell og jeg hadde brukt den størrelsen.
Sist endret av wanna-b; 22. april 2015 kl. 10:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg gikk for denne "Spektrum AR6210 DSMX/DSM2 Ultralite 6ch Receiver" mottakeren fra Elefun, siden det var den siste delen jeg manglet og ikke orket å vente de ukene det tar å sende ting.

Begynte å montere sakene i går kveld på en Reptile 500-ramme fra Hobbyking. Gleder meg veldig til å komme i gang med dette.

Hvordan gjør dere det med plassering av flight-controlleren? Setter dere den alltid i senter av propellene eller er det ikke så viktig?

Og jeg har lest enkelte plasser at flightcontrolleren bare skal få strøm fra en ESC, så det er anbefalt å kutte +-ledningen på 3 av de. Stemmer det?
Du bør ha flight kontrolleren i midten ja. Accellerometer og gyro er uansett ikke sentrert på flight kontrolleren igjen, men ha det som utgangspunkt uansett. Ofte er det jo monteringshull for flight kontroller midt i ramma som gjør valget enkelt.

Det stemmer at du egentlig ikke skal koble flere spenningsregulatorer i parallell. Men, på hver ESC har dem allerede gjort det, og ofte er regulatorene fra samme batch og har så og si kliss lik utspenning så da er det ikke mye skade du får gjort. Det som skjer i i verste tilfelle er at én regulator ("BEC") vil ta hele jobben med å forsyne 5V, men så lenge du ikke har kalkulert noe høyere strømtrekk enn det du får fra den alene så er det ikke farlig.
Lite klipp fra igår
https://www.youtube.com/watch?v=4qkFPN97WyI
Sist endret av Merko; 23. april 2015 kl. 23:23.
Sitat av Merko Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Stilig, er Inspire 1 like fantastisk som den ser ut på videoer?

Sitat av wanna-b Vis innlegg
Det stemmer at du egentlig ikke skal koble flere spenningsregulatorer i parallell. Men, på hver ESC har dem allerede gjort det, og ofte er regulatorene fra samme batch og har så og si kliss lik utspenning så da er det ikke mye skade du får gjort. Det som skjer i i verste tilfelle er at én regulator ("BEC") vil ta hele jobben med å forsyne 5V, men så lenge du ikke har kalkulert noe høyere strømtrekk enn det du får fra den alene så er det ikke farlig.
Vis hele sitatet...
Okei, skjønner. Veldig forvirrende dette siden det er så mye forskjellig informasjon på nettet.
Sitat av Yochi Vis innlegg
Stilig, er Inspire 1 like fantastisk som den ser ut på videoer?
.
Vis hele sitatet...
Kommer vel litt an på definasjonen, men jeg er super fornøyd med den. Flyr som en drøm, utrolig mye funksjonalitet i forhold til hva jeg har hatt tidligere, + at den ser jo noe stilig ut, der den kjører i luften.

Kvaliteten er også respektabel mtp kamerastørrelse. Prisen er dog noe avskrekkende, men for noen er det vel verdt det..

http://cdn.slashgear.com/wp-content/uploads/2014/11/drone-21.jpg
Da har jeg endelig fått alle deler og fått montert sammen noe.

Her er innholdslisten for quadcopteret mitt:
  • Turnigy Multistar 2213-980Kv 14Pole Multi-Rotor Outrunner
  • Afro ESC 30Amp Multi-rotor Motor Speed Controller
  • Hobbyking KK2.1.5 Multi-rotor LCD Flight Control Board With 6050MPU And Atmel 644PA
  • Hobby King Quadcopter Power Distribution Board
  • ZIPPY Flightmax 2200mAh 3S1P 30C
  • Spektrum AR6210 DSMX/DSM2 Receiver
  • Reptile 500-ramme

Dessverre har jeg ikke fått flydd noe enda, da jeg glemte å endre configen fra + til X, så quadkopteret tok en flipp og knakk ene propellen :/

Men nye propeller er på vei i posten
Er det noen som har noen gode tips til konfigurering av PI-innstillingene og Stick Scaling på KK2.1?

Jeg sliter litt med at kontrollene er litt for sensitive. Jeg har ikke noe ønske om å ta flips og sånt, så er det mulig å stille verdiene sånn at det nesten ikke er mulig å flippe?
Sist endret av Yochi; 3. mai 2015 kl. 14:10.