Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  67 9200
Hey!

Kom over en litt interessant artikkel i dag, som tar for seg spørsmålet om hvor vidt vi er slaver eller ikke. Vet ikke om det er noen poster angående dette allerede, men syns det var litt deprimerende å lese dette egentlig. Har vært klar over noe av det tidligere, men ikke tenkt så mye over det.

Her er linken:
http://giabo.wordpress.com/2013/04/05/er-vi-slaver/

Siterer starten på artikkelen.

Definisjon på slaveri:
Slaveri eller trelldom er når et menneske innehar juridisk eiendomsrett til et annet menneske. Dette gjelder også retten til å styre over en annens arbeidskraft og til å selge den andre personen videre.

Så da spør vi: har mennesker i dag frihet? Hvilke midler blir brukt for å kontrollere oss?
Vi skal prøve å gå litt i dybden på dette her, uten å gjøre det alt for komplisert, og vi ønsker gjerne en debatt rundt dette.

I dag er staten Norge drevet som ett eneste stort firma, ett firma med ett eneste mål for øyet, å tjene mest mulig penger.Bedrifter i Norge må jo ha organisasjonsnummer og dette gjelder “bedriften Norge” også. Hver eneste del av dette maskineriet har nemlig ett organisasjonsnr. Til og med statsministerens kontor har ett eget organisasjonsnr.

Tror du fortsatt ikke stat og regjering drives som en bedrift?
Stat og regjering tenker kun profitt og drives etter en selskapsmodell der profitt,vekst og lønnsomhet er det som gjelder. Hvis stat og regjering hadde vært til for folket (slik de er ment til å være) hvorfor har de da organisasjonsnummer?
Vis hele sitatet...
Hva er dine synspunkter om dette?

Er vi det vi kan kalle moderne slaver, med visse rettigheter?

Jeg liker ikke å klage så veldig mye over Norge som stat eller land, for vi har det utrolig bra her, i forhold til andre steder i verden. Jeg stemmer også blankt når det er valg, så har egentlig ikke grunnlag til å klage så mye heller. Men når jeg leser sånne ting som dette, får det meg til å tenke litt ekstra og føle en viss irritasjon inni meg, selv om det muligens er slik det må være for at et land som Norge skal fungere for alle.

Så dere som har litt mer peiling enn meg, kan dere være så snille å gi deres synspunkter på dette? Siden jeg linket til også, hvis det er nødvendig.
JA! vi er slaver. Vi blir gang på gang lurt til ditt og datt. Det verste er at vi godtar det.
Sitat av xsiroz Vis innlegg
JA! vi er slaver. Vi blir gang på gang lurt til ditt og datt. Det verste er at vi godtar det.
Vis hele sitatet...
Det verste er folk som deg som slenger rundt seg i hytt og pine med kommentarer hvor du mener at alt er gale med samfunnet(og at du er smartere enn alle andre fordi du har funnet den "riktige" meningen), og ikke begrunner en døyt av det du sier.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Flere ganger tenkt tanken, vi går på skole år etter år, bygger opp gjeld. Får oss en jobb for å jobbe ned gjeld. Til slutt når vi er rundt 66 kan vi pensjonere oss. Gode samfunnsborgere.

Har ikke lyst til at dette skal være livet mitt, men det er normen, og man faller utenfor samfunnet om man ikke følger retningslinjene. Ingen vil vel være utskudd eller avhopper. Men samtidig er det ikke så artig å føle at man er en marionett.

Anyone?
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Du kan si hva du vil.
Du kan reise hvor du vil.
Du kan flytte vekk fra nasjonen om du vil.
Du kan jobbe hvor du vil.
Du kan la være å jobbe, hvis du ikke vil.
Du kan stort sett gjøre hva du vil.

Vær snill å forklar hvordan disse frihetene er forenelig med påstanden at vi er slaver.

Definisjonen på slaveri
Slaveri eller trelldom er når et menneske innehar juridisk eiendomsrett til et annet menneske. Dette gjelder også retten til å styre over en annens arbeidskraft og til å selge den andre personen videre.
Vis hele sitatet...
Statsministeren har ikke "juridisk eierskap" over oss. Han kan heller ikke "selge oss videre". Ettersom ingen av vilkårene som siteres her er oppfylt i Norge, så forstår jeg ikke hvorfor denne artikkelen er skrevet i det hele tatt (ok, siden den er skrevet av konspirasjonsidioter så forstår jeg det jo litt)
Sist endret av nso; 10. april 2013 kl. 10:55.
fth
Trådstarter
Sitat av nso Vis innlegg
Du kan si hva du vil.
Du kan reise hvor du vil.
Du kan flytte vekk fra nasjonen om du vil.
Du kan jobbe hvor du vil.
Du kan la være å jobbe, hvis du ikke vil.
Du kan stort sett gjøre hva du vil.

Vær snill å forklar hvordan disse frihetene er forenelig med påstanden at vi er slaver.

Ettersom ingen av vilkårene som siteres her er oppfylt i Norge, så forstår jeg ikke hvorfor denne artikkelen er skrevet i det hele tatt (ok, siden den er skrevet av konspirasjonsidioter så forstår jeg det jo litt)
Vis hele sitatet...

I don't know.
Tror det er mer rettet mot folk som har stor gjeld, og generelt forbrukersamfunnet, kjøpepresset, materialistiske mennesker, media osv Så hvis man ser det på en annen måte, så kan man jo i og for seg velge om man vil være en "slave" eller ikke. Ikke det at jeg ser på meg selv som en slave akkurat, eller andre for den saks skyld.
Som jeg sa, jeg kom kun over denne artikkelen, var litt deprimerende lesing men jeg velger fortsatt å ha et positivt syn, fordi jeg er skeptisk til artikler angående ting som dette på grunn av konspirasjonsteorier.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du tar biter, og tolker det.

T.d. er organisasjonsnummer ein nyttig måte å unikt identifisere bedrifter og organisasjoner på, og grunnen til at statlege etater har det, er at det er eit krav at organisasjonsnummer skal vere ført på fakturaer etc. Det har med andre ord ikkje noko med forma dei vert drivne under, men at det er eit praktisk arrangement.

Heile artikkelen tar eit par halmstrå, og overfortolker dei grovt.
Nei, vi er ikke slaver. Vi følger regler, og vi lever i et strengt land, ja.
Vist du ikke trives med reglene er det ingen som holder deg igjen her i Norge.

Hva med å flytte til Afrika? Så kan du smake på "friheten" der hvor det er Anarki og omtrent null lover.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Sitat av Zherxyl Vis innlegg
Nei, vi er ikke slaver. Vi følger regler, og vi lever i et strengt land, ja.
Vist du ikke trives med reglene er det ingen som holder deg igjen her i Norge.

Hva med å flytte til Afrika? Så kan du smake på "friheten" der hvor det er Anarki og omtrent null lover.
Vis hele sitatet...
Det er eneste alternativet liksom? Hehe
Sitat av Carmex Vis innlegg
Det er eneste alternativet liksom? Hehe
Vis hele sitatet...
Hehe, neida. En kan flytte til hvor en for så vidt ønsker.
Poenget mitt var at vi har det godt i Norge.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Sitat av Zherxyl Vis innlegg
Hehe, neida. En kan flytte til hvor en for så vidt ønsker.
Poenget mitt var at vi har det godt i Norge.
Vis hele sitatet...
Vet at vi har det godt, bra levestandard osv. Men dette er jo i bunn å grunn hvis man følger samfunnets normer osv

Du får ikke samme livskvaliteten om du hadde startet en fristat eller lignende.

Blir litt som "my way or the high way"
Sitat av Carmex Vis innlegg
Vet at vi har det godt, bra levestandard osv. Men dette er jo i bunn å grunn hvis man følger samfunnets normer osv

Du får ikke samme livskvaliteten om du hadde startet en fristat eller lignende.

Blir litt som "my way or the high way"
Vis hele sitatet...
Er ikke helt sikker på hva du mente nå?

En får det ikke bra vist en lager en fristat aka anarki, hvor alle kan slå i hel hverandre?
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Sitat av Zherxyl Vis innlegg
Er ikke helt sikker på hva du mente nå?

En får det ikke bra vist en lager en fristat aka anarki, hvor alle kan slå i hel hverandre?
Vis hele sitatet...
Nei jeg mener bare at man kan ha det veldig fint i norge om man følger hele regla som forventes av deg som samfunnsborger. Og det blir ikke like kult om man ikke gjør det.
Om du definerer deg selv som en slave er i så fall et valg du har tatt selv. For du har valgmuligheten til å ikke følge normene. Hva det i så fall går på bekostning av er jo en pris man må betale.
Haze in your Space
Chemyo's Avatar
31 6
Du kan jo velge å leve i skogen og spise mark, da blir du ikke noe annet enn en slave av ditt eget produkt
Sitat av Carmex Vis innlegg
Nei jeg mener bare at man kan ha det veldig fint i norge om man følger hele regla som forventes av deg som samfunnsborger. Og det blir ikke like kult om man ikke gjør det.
Vis hele sitatet...
Nei så klart ikke, da havner en jo i fengsel.
Hva har dette med slaveri å gjøre? At en blir fengslet når en bryter loven?
Dette kan jo ikke sammenlignes med slaveri.. Da nevner jeg Afrika teorien min igjen, hvor det ikke er lover.

Men her så gjelder jo dette for deg også, ingenting som stopper naboen for å rane/ta livet ditt/osv.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Sitat av Zherxyl Vis innlegg
Nei så klart ikke, da havner en jo i fengsel.
Hva har dette med slaveri å gjøre? At en blir fengslet når en bryter loven?
Dette kan jo ikke sammenlignes med slaveri.. Da nevner jeg Afrika teorien min igjen, hvor det ikke er lover.

Men her så gjelder jo dette for deg også, ingenting som stopper naboen for å rane/ta livet ditt/osv.
Vis hele sitatet...

Nå var det ikke jeg som sa det var slaveri, jeg bare prøver å sette litt fokus på at vi har egentlig ganske begrensede valg.
fth
Trådstarter
Altså jeg personlig står ikke for de meningene som er skrevet i den artikkelen.
Jeg ville bare lufte tanken, og høre om noen anser seg selv og samfunnet som slaver av staten. Som jeg nevnte i første innlegget så klager jeg ikke over Norge som verken stat eller land, og har heller ikke lyst til å flytte på grunn av en tåpelig grunn som at jeg anser meg selv som en slave, og vil leve i anarki eller et sted hvor det ikke finnes lover.
Jeg kan godt flytte fra Norge, men da er det ikke på grunn av dette.
Om man ønsker sette ting veldig på spissen så kan man vel si at man lever i et slaveri i dag - man i så fall er det å leve i et samfunn hvor man ikke er slaver et utopi. Altså er samfunn uten regler og normer; og selv da tror jeg ikke man oppnår at man er mindre slaver enn man er i dag. (Enkelte vil utnytte denne friheten til å undertrykke andre for egne goder).

Personlig tror jeg, ironisk nok, at man faktisk trenger lover, regler og "tvinge" folk til å følge de om man ønsker å oppnå noen form for frihet. Mest for å unngå at enkelte utnytter og undertrykker andre i stor grad.
Sist endret av etse; 10. april 2013 kl. 12:06.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Vi lever i et relativt strengt land, må man innrømme. Trass i at Norge er liberalt på mange områder, er det mange forpliktelser innbyggerne har til staten og myndighetene.

Et annet moment i.f.t "slaveri" er de mange stakkarene i Norge som jobber under rekrutteringsbyråer i beklager uttrykket "dritt"-jobber som telefonselgere, evt i serveringsbransjen, evt som renholdere... Disse har knallharde jobber (det kreves god arrbeids-effektivitet i Norge), og dårlig lønn, apptil med like store forplikteler til staten som andre lønnstakere; les høy skatt, rigide regler, lover og reguleringer i situasjoner og på steder du ikke finner andre steder i verden.

MEN; dét at vi lever i en relativt rigid land betyr ikke på noen måte at man er i et slaveri. De aller, aller fleste mennesker her til lands nyter en enorm levestandard og (relativt) stor frihet.

Den jevne nordmann har stor valgfrihet, god økonomi, lite bekymringer for framtida, lever i et samfunn der begge kjønn er likestilte og omgås hverandre hele tiden (det er ikke tilfellet overalt), - men som nevnt; mange og kanskje altfor mange regler finnes i det norske samfunnshjulet.
Sist endret av aeon_illuminate; 10. april 2013 kl. 12:28.
Det er kanskje lett å bli slave for statusjaget eller materialisme, men igjen. Det er jo ett valg man kan ta selv, selv om det virker som man har skapt visse forventninger til hvordan man skal leve.
Ellers kan man bli gjeldsslave, det kan være ett resultat av disse 2 tingene.
Det er jo div. ting folk streber etter å oppnå i samfunnet, en standard som vi har satt. Det er mulig å bli "offer" for dette, selv om det er en persons eget valg.
På en måte..
Sist endret av sneipen; 10. april 2013 kl. 12:38.
Sitat av nso Vis innlegg
Du kan si hva du vil.
Vis hele sitatet...
Hviss man følger alle lover og regler så kan vi ikke si hva vi vil.
Er hele denne artikkelen basert på at staten kun er til for profittjag fordi den har organisasjonsnummer? Rimelig tynn definisjon på "slave" at vi lever i et samfunn der staten må være en inkorporert del av samfunnsmaskineriet. Kongen har et helt vanlig personnummer. Det går sikkert an å finne en konspirasjonsteori på det også.

For å være litt realistisk: Jeg skjønner at "lønnsslaveri" og A4-liv er utiltrekkende for mange. Men i Norge har man tross alt langt bedre mulighet enn mange andre steder til å faktisk få en nesten gratis utdanning innen det man interesserer seg for, enten det nå er samfunnsvitenskap eller lastebiler, og en ok eller godt betalt jobb etterpå. Du skal ikke langt nedover i Europa før det er helt usannsynlig for de fleste vanlige folk. Hva som foregår utenfor Europa trenger jeg vel ikke nevne engang.
Folkefiende
Toaru's Avatar
Sitat av Sinken Vis innlegg
Det verste er folk som deg som slenger rundt seg i hytt og pine med kommentarer hvor du mener at alt er gale med samfunnet(og at du er smartere enn alle andre fordi du har funnet den "riktige" meningen), og ikke begrunner en døyt av det du sier.
Vis hele sitatet...
Det er fordi det er ekstremt slitsomt og nyttesløst å prøve og forklare noe som helst for sheeple. Dere lever en illusjon hvor penger har ekstremt høy verdi, hvor man fra seksårsalderen blir indoktrinert i et skolesystem som forteller deg hva som er "sant", for også fortelle deg at det eneste livet går ut på er karriere og pengetjening. Så familie, for å holde deg fanget av systemet i 20 år til. Lagt merke til hvordan folk flest havner i førtiårskrisa og vil smake på friheten etter disse 20 årene?

Men ja, mennesker i så godt som hele verden er nå styrt av et system som omfavner byråkrati og penger som om det er religion. Lærte dere ingenting av The Matrix? (som igjen er basert på Platons huleboerligning)

Bare se/les En Folkefiende av Ibsen, ta LSD (ja, det er ulovlig, men ikke farlig. I tilfelle noen har vranglært deg), hør på Infected Mushroom, Tool, John Lennon, Marilyn Manson etc etc
Se på kunstverkene til Alex Grey, bryt deg løs fra rutinelivet som tar livet av sjelen din. En dag er du for gammel til å ville forstå.

Menneskehjernen er ekstremt lett å manipulere. Men det er bare 1% av verden som vet dette, og forstår det.

Verden styres av logikk, for å bryte deg løs må du høre på følelsene, ikke rasjonaliteten.

John Lennon - Working Class Hero

Før hadde vi filosofer, idag har de alle blitt "nedgradert" til hippier, punkere og konspirasjonsteorister.


Jeg er ikke sint, bare veldig veldig skuffet.


Også, Alex Jones fra Waking Life
Sist endret av Toaru; 10. april 2013 kl. 14:23.
Sitat av Toaru Vis innlegg
Det er fordi det er ekstremt slitsomt og nyttesløst å prøve og forklare noe som helst for sheeple. Dere lever en illusjon hvor penger har ekstremt høy verdi, hvor man fra seksårsalderen blir indoktrinert i et skolesystem som forteller deg hva som er "sant", for også fortelle deg at det eneste livet går ut på er karriere og pengetjening.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke enig i at alle lever livet sitt på den måten, og jeg er ikke enig i at et "vanlig" liv dreper sjelen din. Det er fullt mulig å ha jobb uten å slite seg ut for karrière, og det er fullt mulig å bruke tid på å tjene penger uten å forsake kulturelle eller sjelelige opplevelser.

Og husk at alle samfunn til alle tider har hatt en konsensus-majoritet i form av seder og skikker, mer eller mindre dirigert av en innflytelsesrik maktelite. Det har ikke noe med vårt samfunn å gjøre, det er slik at mennesker er flokkdyr. Du kan godt synes det er teit. Det synes ofte jeg også. Men det er ikke en plan noen har lagt for å føre massene bak lyset. Det er bare slik det alltid har vært siden de første menneskesamfunnene. Men det blir bedre. Vi steiner ikke lenger folk bare fordi de sanker ved på lørdager.
Sist endret av Ramaskrik; 10. april 2013 kl. 14:40.
Sitat av Toaru Vis innlegg
Det er fordi det er ekstremt slitsomt og nyttesløst å prøve og forklare noe som helst for sheeple. Dere lever en illusjon hvor penger har ekstremt høy verdi, hvor man fra seksårsalderen blir indoktrinert...
Vis hele sitatet...
Hvorfor tror du det er slitsomt og nyttesløst å prøve å forklare "noe som helst"? Er det fordi folk stort sett har fornuften i behold eller fordi 99% (ref. tallet dine nedenfor) av oss lever i en illusjon? Skikkelig eye opener, det her...

Altså, "indoktrinert", "sheeple", "systemet", "friheten"... Det er sikkert en god følelse å ha "funnet nøkkelen" og fortsett gjerne å leve slik. Har det falt deg inn at du trives med din livsstil og at de fleste andre ikke ville det? Alle vet at man kan selge hus båt og bil og leve i jungelen, eller en mellomting, men så lenge man føler lykke i sin tilværelse ser jeg ingen grunn til å gjøre det.
For underholdningens skyld, la oss snu det hele på hodet!

Regjering og storting er våre slaver!

Hvert 4. år organiserer vi valg der valglistene fylles opp med kandidater til den lovgivende forsamlingen.
De som har fått navnet sitt oppført på disse listene har frem til 2011 faktisk vært pliktige til å stille og har ikke hatt mulighet for å trekke seg.
I praksis betyr det at folket har kunnet velge sine slaver, uavhengig av om den enkelte ville eller ikke, frem til 2011.

Og er vi snille med slavene våre?
Nei, de tortureres daglig av befolkningens (les slavedrivernes) torturorgan: media!
Her piskes de med penn, blekk og telelinser for deres udugelighet og inkompetanse. Joda, det hender at vi er snille, men det er som regel bare unntaksvis.
Vi har selvfølgelig også innført dobbeltstraff for slavene våre. Ved lovbrudd kan befolkningen idømme både fengselsstraff og mediejag, som kan ta liv.
Som ekte slavedrivere har vi selvfølgelig unntatt politikere fra arbeidsmiljøloven og dermed fratatt de rettigheter vi selv ser på som selvsagte.

Who's the slave now, bitch!
Utrolig mange som ikke skjønner hva et samfunn trenger for å holde seg gående og jeg skjønner spesielt ikke hvordan en kan klage på å bo i Norge.
Norge er ikke perfekt, men det er desidert beste land å bo i.
Har du lyst til å forandre på det?
Bli politiker, fiks det. Hjelper ikke å kle seg i svarte klær å synge om det. Hjelper heller ikke å kle seg grønt å danse rundt bålet dagen lang.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av Toaru Vis innlegg
Det er fordi det er ekstremt slitsomt og nyttesløst å prøve og forklare noe som helst for sheeple. Dere lever en illusjon hvor penger har ekstremt høy verdi, hvor man fra seksårsalderen blir indoktrinert i et skolesystem som forteller deg hva som er "sant", for også fortelle deg at det eneste livet går ut på er karriere og pengetjening. Så familie, for å holde deg fanget av systemet i 20 år til. Lagt merke til hvordan folk flest havner i førtiårskrisa og vil smake på friheten etter disse 20 årene?

Men ja, mennesker i så godt som hele verden er nå styrt av et system som omfavner byråkrati og penger som om det er religion. Lærte dere ingenting av The Matrix? (som igjen er basert på Platons huleboerligning)

Bare se/les En Folkefiende av Ibsen, ta LSD (ja, det er ulovlig, men ikke farlig. I tilfelle noen har vranglært deg), hør på Infected Mushroom, Tool, John Lennon, Marilyn Manson etc etc
Se på kunstverkene til Alex Grey, bryt deg løs fra rutinelivet som tar livet av sjelen din. En dag er du for gammel til å ville forstå.

Menneskehjernen er ekstremt lett å manipulere. Men det er bare 1% av verden som vet dette, og forstår det.

Verden styres av logikk, for å bryte deg løs må du høre på følelsene, ikke rasjonaliteten.

John Lennon - Working Class Hero

Før hadde vi filosofer, idag har de alle blitt "nedgradert" til hippier, punkere og konspirasjonsteorister.


Jeg er ikke sint, bare veldig veldig skuffet.


Også, Alex Jones fra Waking Life
Vis hele sitatet...
vær snill å si du snakker ironisk.. jeg tar det nesten som en selvfølge, men pga. ordleggingen din blir jeg usikker. vanskelig å tolke ironi igjennom tekst.
Vi er alle slaver av vårt eget forbruk.
[COLOR="SeaGreen"][COLOR="YellowGreen"]http://open.spotify.com/track/1b0VfNZAmJSueJSNMJFpjl[/COLOR]
[/COLOR]

All i need to say..
Tror ikke jeg kan komme på et eneste samfunn hvor vi er mer frie enn i Norge. Alle samfunn har stort sett vært styrt av noen. Enten i et tyranni hvor en sitter på topp eller ved en eller annen form for demokrati. Fellesnevner er at uansett hvem som styrer så har alle samfunn ganske rigide normer og regler. Så nei vi er ikke slaver idag.
Det finnes to forskjellige typer fengsel.

1: Der du sitter i fengsel med ingen frihet og andre bestemmer hva som skal bli gjort med deg.
2: Der du blir lært hva som er rett og galt, hvem som er onde og snille, tvunget til å leve i den levestandaren du blir født inn i, tvunget til å leve på den måten som staten aksepterer.

Så har et spørsmål til dere som sier at folk kan leve i skogen: Kan man jakte og skaffe seg mat hele året i Norge ved jakt og/eller fiske?
Ja, det kan man? Hvorfor skulle man ikke kunne det? Sett at man selvfølgelig har noe praktiske kunnskaper.
Hva med å vise til eventuelle jaktsesonger der du f.eks kan skyte elg uten å bli sett på som et utskudd i samfunnet ? Altså en kriminell?
Har jeg nevnt elgjakt? Nei. Kan man fiske året rundt? Ja. Kan man plukke bær året rundt? Ja. Er det mat i fisk og bær? Ja.
Hehe, man kan ikke plukke bær året rundt, det sier seg selv, og hvor mye tid skal du bruke på jakt og samling når du ikke har muligheten til å ta vare på maten du får tak i? Hva om du blir sengeliggende og ikke kan dra ut for å finne mat?
eg skjønna ikkje heilt kor slaveri kjem fra? er du slave så er du eigd av ein person til å utføre arbeid uten rett til betaling, samt uten mulighet til å slutte når du vil. Vi får lønn av arbeidsgivar når vi jobbar for han, og det har vi rett på, vi kan også slutte når vi vil.

Vi er gjerne slavar for mobil og tv i den forstand at du har eit abonomang med bindingstid, men ikkje i det generelle samfunnet.

og nei, du kan ikkje vere fri som fulgen, ved mindre du kjøper deg ein øy.
Sist endret av R0flcopter; 11. april 2013 kl. 13:28.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
"Din frihet slutter der hvor andres begynner" - er et godt tegn på hvor mye hver og én har, i f.eks Norge. << Er forresten også en av "slagordene" for [COLOR="Blue"]liberalismen[/COLOR] som politisk retning.

Mao, du har ikke ubegrenset med frihet, men ja absolutt så har du din frihet.
Sist endret av aeon_illuminate; 11. april 2013 kl. 13:45.
Det kommer an på hvordan du definerer slaveri. Hvis du tenker på slaveri som ble bedrevet på 1800-tallet, så er vi langt fra slaver...
Tror du fortsatt ikke stat og regjering drives som en bedrift?
Stat og regjering tenker kun profitt
Vis hele sitatet...
Reagerte på denne da jeg ikke tar alle polikere for å være pengegriske jævler.

Det virker som nok en spinkel konspirasjonsteori.
Morpho menelaus
AXiMe's Avatar
Vi blir truet med vold hvis vi ikke gir fra oss en andel av det vi produserer (skatt) til en ekstern entitet (staten). Om dette er slaveri eller tyveri kan vel anses som en definisjonssak.
Sitat av AXiMe Vis innlegg
Vi blir truet med vold hvis vi ikke gir fra oss en andel av det vi produserer (skatt) til en ekstern entitet (staten). Om dette er slaveri eller tyveri kan vel anses som en definisjonssak.
Vis hele sitatet...
Nja... Prinsippielt er ikke skatt ekvivalent med slaveri - idéen er at det du betaler uavkortet skal komme deg og dine medborgere til gode. Nå er det selvsagt fullstendig slik, men jevnt over er dette økonomiske overformynderiet noe du tjener på - dersom du trenger en PET-scanning i dag, så får du det gratis hvis legen din henviser deg dit. I et "hver mann for seg selv"-system ville det vært økonomisk gjennomførbart, selv for bemidlede.

Men, hvis vi ignorerer økonomien, og heller går på legeitimiteten av et flertallstyranni, da blir spørsmålet mer relevant: noen sa en gang at demokrati er det som skjer når to ulver og en sau skal stemme over hva de skal spise til middag. I praksis er folket i Norge underlagt lover de ikke kan endre og lydighet håndheves ved organisert makt(mis)bruk. Man skal vistnok ha mekanismer som sikrer individets rettigheter, men grunnlov og menneskerettigheter må i bestefall ansees som veiledende - dersom "øvrigheta" finner det for godt, så kan de rævkjøre individets rettigheter uten at det får noen konsekvenser for dem. PÅ den annen side kan man flytte. Skjønt, ikke at det å bli tvunget i landflyktighet er å betrakte osm frihet da, til tross for at dette ofte fremsettes som et argument i slike debatter. Egentlig er det hele litt pussig; på mange måter har vi innbyggerne samme status som løsørgjenstander og staten kan gjøre hva de vil med oss. Men, vi står også temmelig fritt til å overføre oss selv til en annen stats innflytelsessfære - vi kan ikke bli solgt, men vi (som individer) kan i noen tilfeller overføre eierskapet av oss selv fra Norge til en annen makt.

Vi er ikke slaver - slaver kan ikke gi bort seg selv til en annen eier og det ligger uansett mer til slaveri enn bare evne til å kreve arbeidskraft. På den annen side er vi definitivt ikke fri. Men igjen, vi opplever er større frihet her på berget enn i de fleste andre land, og om man så kunne bo i ei koie i skauen, så er man fortsatt underlagt Naturen. Og hun kan være langt mer krevende, lunefull og diktatorisk av seg enn noe statsapparat. I et regnestykke der man forsøke rå finne det minste av alle onder, så blir det ikke spesielt interessant å flytte noe sted. Men, man kan (og bør!) jobbe for å endre samfunnet slik at staten får mindre makt, og bruker det den har igjen på en bedre måte. Vårt nåværende politiske system med organiserte partier og sentralstyre mener jeg er helt forkastelig og burde avskaffes.
Det spørs bare hvordan du tar det.

Du MÅ ikke jobbe som en villmann hele dagen lang for å få mat på bordet. Hvis du gjør ditt beste og en god innsats, så er det faktisk bra nok.

Det går an å jobbe i et tempo som gjør at du trives med det du gjør.

Det som hjelper meg når det er som det mest monotone er å tenke på hvordan det var i den første jobben jeg hadde. Tenk på den verste arbeidsdagen eller perioden du har hatt i livet ditt, og sammenlign det med hvordan du har det i dag. Tenk på de som må spise gjørmekaker og de som ikke har noen mulighet til en god fremtid. Det har man ganske gode muligheter til i Norge.

Vi er ikke slaver, vi har muligheter foran oss. Selv om man ikke -vil- jobbe, så får man faktisk penger til mat og tak over hodet da også. Til og med hvis man vil leve på feil side av loven blir man tatt vare på!!

Presset er stort, dog, det vil jeg si meg enig i. Men man skal ikke la det drive en. Det er tanken om en god fremtid som skal være drivkraften. Og den finner man i en flaske med whisky ... Haha...
Best uten ball!
r0bin's Avatar
De eneste som driver med slaveri idag er kredittkort selskapene.

De lar deg ta opp gjeld over evne og så holder deg i systemet ditt til evig tid med skyhøye renter og gebyrer.

Jeg er livredd for å have på betalingslista dems så jeg klipper alltid opp mastercardet når det dumper nedi postkassa sammen med bankkortet.
Sitat av Klorofyll Vis innlegg
Jeg føler meg ikke fri, og da er jeg ikke fri.


Jeg leste en gang på en svart port; "Arbeit macht frei"..
Vis hele sitatet...
Vi har det jo bedre enn i andre land, eller som før i tiden.

Før måtte man jobbe og grave i jorda hele dagen lang når det var sommer, og om vinteren var det om å gjøre å ikke fryse ihjel. Enhver sykdom kunne bety døden neste.

Og hva med vikingtiden? Da var det å drepe og voldta som gjaldt. Drep eller bli drept, jippi!

I dag kan man bare jobbe 8 timer hver dag, eller gjøre et veldig smart trekk, så kan man få alt man vil servert hver eneste dag. Vi har legevakt. Vi har det mye bedre i dagens samfunn.
Sist endret av Taurean; 12. april 2013 kl. 18:27.
Sitat av Nayroun
Så har et spørsmål til dere som sier at folk kan leve i skogen: Kan man jakte og skaffe seg mat hele året i Norge ved jakt og/eller fiske? … Hva med å vise til eventuelle jaktsesonger der du f.eks kan skyte elg uten å bli sett på som et utskudd i samfunnet ? Altså en kriminell?
Vis hele sitatet...
Innlandsfiske har som regel fredningstid fra midten av september til slutten av oktober på grunn av gytetid og ekstra sårbarhet. Sjøfiske er fritt frem året rundt. Jakt generelt er lov hele året, men de enkelte artene har fredningstider på grunn av paringstider og liknende. Dette er for å beskytte naturen fra for store inngrep.

Sitat av Klorofyll Vis innlegg
Jeg føler meg ikke fri, og da er jeg ikke fri.


Jeg leste en gang på en svart port; "Arbeit macht frei"..
Vis hele sitatet...
Ja, du er ikke skikkelig FRI før du kan sette deg på rævva og få alt gratis av alle andre!

Si meg, hva er det du mener du burde ha mulighet til å gjøre, men som du ikke kan, og som er vesentlig nok til at det kvalifiserer til slaveri?
Klarer du deg med en billig bolig ute i skauen, en gammel bil, en ok jobb, så lite gjeld som mulig, da har du en sjanse til å ikke være slave av samfunnet. Men om du er så mye lykkeligere, ja det vet a faan.
Problemet er vel at vi alle nesten, skal ha drit fint hus, rå bil, men kansje ikke fikk den jobben med den lønna vi drømte om, der ble vi visst slaver av samfunnet, det er banken som har balletaket på deg. Jeg mener helt klart at samfunnet er i dag bygd opp slik at du er den beste borgeren for staten hvis du er forholdvis loada med gjeld, men betaler, jobber masse, akkurat nok til å ikke orke å bry deg om det du mener er feil i samfunnet, dø tidlig i forhold til pensjon.

Tar du folk med penger, de velger hvor de vil bruke dem, dette er egentlig blitt ett større problem for Norge AS, at folk generelt har fått så god råd at vi reiser og bruker pengene utenlands. De ser at vi kan fint kjøre på med mer skatt og avgifter, for folk reiser fortsatt.
Sitat av Provo Vis innlegg
Innlandsfiske har som regel fredningstid fra midten av september til slutten av oktober på grunn av gytetid og ekstra sårbarhet. Sjøfiske er fritt frem året rundt. Jakt generelt er lov hele året, men de enkelte artene har fredningstider på grunn av paringstider og liknende. Dette er for å beskytte naturen fra for store inngrep.
Vis hele sitatet...
Dette er i beste fall upresist.
For det første: i jula og påsken er all jakt forbudt uansett, hvilket ikke har noenting med naturvern å gjøre. For det andre er det slik at de aller fleste jaktbare arter, så er det svært få som har lengre jaktsesong enn noen få måneder. Noen arter, som hare, har ganske lang jakttid (september til slutten av februar), men det er et unntak. De svartelistede dyrene kan stort sett jaktes hele året, men disse er det ikke mange av, og heller få kan puttes i gryta. Jakt er generelt begrenset til høsten/tidlig vinter.

http://www.lovdata.no/for/sf/md/xd-20120301-0190.html
Sitat av Zherxyl Vis innlegg
En får det ikke bra vist en lager en fristat aka anarki, hvor alle kan slå i hel hverandre?
Vis hele sitatet...
Ville du satt i gang med å slå hjel folk om det ble anarki? Det litt snodig, de fleste mennesker er fredelige folk som ikke ønsker å skade andre.