Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  55 12640
Har gjort noen tiltak og startet med Antabus og lurer da på hvilke alternative alkoholfrie øl som smaker tilnærmet likt og er godt. Anbefalninger?
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Har kun smakt Vørterøl. Det smaker kanskje ikke helt som vanlig øl, men det er godt. Munkholm er anbefalt blandt kjenninger av meg.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Jeg synes Carlsberg sin er veldig god og smaker ganske "autentisk".
jamen yolo da.
luni's Avatar
BrewDogs Nanny State er rimelig god, og har bare 0,5%.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Kanskje blandt umodne tenåringer.
Vis hele sitatet...
Så du er ikke mann før du liker øl? Skjønner ikke hvorfor folk tvinger i seg øl og tvinger seg til å like smaken fordi det blir sett på som "mannlig".

Cola for nytelse, øl og sprit for å bli drita.
Sexy as fuck.
Mozzie's Avatar
Trådstarter
Sitat av luni Vis innlegg
BrewDogs Nanny State er rimelig god, og har bare 0,5%.
Vis hele sitatet...
0,5% vil likevell gjøre dagen min sur. Må være fritt for alkohol.
Hansa sin. Fantastisk god. Minner mye om Hansa pilsner.
Jeg er svært glad i øl og kan drikke iskald Hansa alkoholfri istedenfor en pils en varm dag.
Se etter de hvite boksene med gullskrift.
Sexy as fuck.
Mozzie's Avatar
Trådstarter
Sitat av Xernox Vis innlegg
Så du er ikke mann før du liker øl? Skjønner ikke hvorfor folk tvinger i seg øl og tvinger seg til å like smaken fordi det blir sett på som "mannlig".

Cola for nytelse, øl og sprit for å bli drita.
Vis hele sitatet...
Kombiner øl med mat og lignende så får du et annet syn. Sitter med Munkholm Orginal, Munkhold Fatøl og Carlsberg Alkohol-fritt og skal snart avgi dom over disse.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Sitat av Xernox Vis innlegg
Så du er ikke mann før du liker øl? Skjønner ikke hvorfor folk tvinger i seg øl og tvinger seg til å like smaken fordi det blir sett på som "mannlig".
Vis hele sitatet...
Hvorfor drikke seg full på øl hvis man ikke liker det? Jeg er ganske sikker på at det finnes en alkohol-holdig drikke for alle. Det er et ganske stort utvalg. Når man likevel velger å drikke øl når man absolutt ikke liker det, så er det et godt tegn på at man enten har "fått" det fra foreldrene sine eller for å tøffe seg. Det er hva jeg mener med umodent.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Mozzie Vis innlegg
0,5% vil likevell gjøre dagen min sur. Må være fritt for alkohol.
Vis hele sitatet...
Aha. Prøvd San Miguel 0,0 da? Har bare drukket den én gang, men mener å huske den ikke var ille. Tror du stort sett må på polet for den.
Ellers har polet Weihenstephaner Hefeweissbier Alkoholfrei og Warsteiner Premium Fresh, men de har jeg ikke prøvd.
Sexy as fuck.
Mozzie's Avatar
Trådstarter
Sitat av luni Vis innlegg
Aha. Prøvd San Miguel 0,0 da? Har bare drukket den én gang, men mener å huske den ikke var ille. Tror du stort sett må på polet for den.
Ellers har polet Weihenstephaner Hefeweissbier Alkoholfrei og Warsteiner Premium Fresh, men de har jeg ikke prøvd.
Vis hele sitatet...
Nei aldri drukket alkoholfritt før før ikveld, derfor jeg ønsker tips.
Besøk en innvandrer butikk som drives av muslimer.
Der burde du kunne få helt alkohol fri øl som er 0.00%

Jeg smakte det første gang jeg var i Jerusalem. I den
muslimske delen hadde de øl med styrke 0.00%.

Smaken var god. Det var heller ingen berusende effekt
selv etter en six pack.

Etter par timer med kaker, kaffe, vannpipe og den type
øl gikk jeg ned til det jødiske kvarteret for en mere
berusende opplevelse.
Munkholm er ganske grei
Sexy as fuck.
Mozzie's Avatar
Trådstarter
Sitat av Husnissen Vis innlegg
Munkholm er ganske grei
Vis hele sitatet...

Drikker Munkholm Orginal nå og kjenner at jeg savner min kjære Frydenlund Fatøl nå.
Alkoholfritt øl er vel øl med OPPTIL 0.7% +- 0.5%.. Se artikkel
Hva med Clausthaler? Min far drikker mye av den, og syns den er ganske så god selv.
Sexy as fuck.
Mozzie's Avatar
Trådstarter
Sitat av suppesos Vis innlegg
Alkoholfritt øl er vel øl med OPPTIL 0.7% +- 0.5%.. Se artikkel
Vis hele sitatet...
Les førstepost der jeg sa jeg har begynt med Antabus, gå heretter til felleskatalogen og les deg opp. Takk skal du ha.

Sitat av Whisplash Vis innlegg
Hva med Clausthaler? Min far drikker mye av den, og syns den er ganske så god selv.
Vis hele sitatet...
Skal teste den ut. Syns Munkholm Fatøl var godkjent og egentlig.
Sist endret av Mozzie; 12. juni 2014 kl. 23:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Mack Freeze er faktisk ganske god dersom du er glad i pilsner.
Sitat av luni Vis innlegg
BrewDogs Nanny State er rimelig god, og har bare 0,5%.
Vis hele sitatet...
BrewDogs Nanny state må være det jævligste jeg noen gang har smakt. Selv å tenkte på faenskapen gjør meg ubekvem.

Sitat av Mozzie Vis innlegg
0,5% vil likevell gjøre dagen min sur. Må være fritt for alkohol.
Vis hele sitatet...
Alkoholfritt øl inneholder alkohol. Opp til 0.7% med 0.5% feilmargin. Selv om det står 0% kan det inneholde opp til 0.5%.

Alkoholprosenten i de vanligste typene alkoholfritt øl i Norge er Clausthaler mellom 0,4 og 0,5 prosent, Munkholm mellom 0,4 og 0,6 prosent, og Hansa null% har mellom 0,4 og 0,5 prosent alkohol.

Carlsberg har 0.5% alkohol. Samtlige alkoholfrie typer har alkohol, selv vørterøl har litt alkohol (appelsinjuice har også det, bare betraktelig mindre).
Sist endret av xae8koo; 13. juni 2014 kl. 01:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sexy as fuck.
Mozzie's Avatar
Trådstarter
Sitat av xae8koo Vis innlegg
BrewDogs Nanny state må være det jævligste jeg noen gang har smakt. Selv å tenkte på faenskapen gjør meg ubekvem.



Alkoholfritt øl inneholder alkohol. Opp til 0.7% med 0.5% feilmargin. Selv om det står 0% kan det inneholde opp til 0.5%.

Alkoholprosenten i de vanligste typene alkoholfritt øl i Norge er Clausthaler mellom 0,4 og 0,5 prosent, Munkholm mellom 0,4 og 0,6 prosent, og Hansa null% har mellom 0,4 og 0,5 prosent alkohol.

Carlsberg har 0.5% alkohol. Samtlige alkoholfrie typer har alkohol, selv vørterøl har litt alkohol (appelsinjuice har også det, bare betraktelig mindre).
Vis hele sitatet...

Sykt.


Smakte Munkholm Orginal og Munkhold fatøl samt ei flaske Carlsberg Alkoholfritt og må si at Fatølen er til nå best for min smak. Man kan jo ikke skyve under teppe at alkoholfritt øl er som å slikke sin egen søster, fitta smaker det samme men du VET det er feil.
Sist endret av Mozzie; 13. juni 2014 kl. 02:06.
drakk en del munkholm münchener når jeg selv gikk på antabus, og synes den var ganske god. anbefales.
Er av litt mørkere typen da, om det skulle ha noe å si for deg.
Sexy as fuck.
Mozzie's Avatar
Trådstarter
Sitat av kariii Vis innlegg
drakk en del munkholm münchener når jeg selv gikk på antabus, og synes den var ganske god. anbefales.
Er av litt mørkere typen da, om det skulle ha noe å si for deg.
Vis hele sitatet...
Mørkere øl er midt i blinken for meg, er den som foretrekker bayer fremfor pilsner.
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Mørkere øl er midt i blinken for meg, er den som foretrekker bayer fremfor pilsner.
Vis hele sitatet...
da er den å anbefale er fortsatt en alkoholfri øl og kommer ikke opp i høyden, men har personlig aldri smakt en bedre alkoholfri øl.
så er det også fullt mulig å lage egen øl, og skippe gjæringsprosessen.
Dette er en morro og interessant hobby, og kan hjelpe med å ta tankene bort fra alt mulig annet. Og om dagen du føler deg klar for alkohol igjen kommer, så er det bare å lære seg gjæringprosessen også
Sitat av kariii Vis innlegg
så er det også fullt mulig å lage egen øl, og skippe gjæringsprosessen.
Vis hele sitatet...
Da vil det ikke smake øl. Det vil være vørter med en ganske søt smak, og om du tvangskarbonerer det vil du få vørterøl. Foruten å gjøre sukker til alkohol er det også mange andre smaks- og aromakomponenter som dannes under gjæringsprosessen, og som man ikke får med om man dropper den. Alkoholfri øl lages ved å først lage øl med alkohol, og deretter fjerne alkoholen. Den fjernes enten gjennom å koke ølet, siden alkohol har lavere kokepunkt enn vann, eller ved å trekke hovedsakelig vann og alkohol ut av ølet gjennom omvendt osmose og koke bort alkoholen fra dette før vannet tilbakeføres. Dersom selve ølet kokes gjøres det nesten alltid under tilnærmet vakuum for å senke kokepunktet og ikke utsette ølet for unødig varme. Dette er nok ganske komplisert, men ikke umulig, for en hobbyølbrygger.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Cola for nytelse, øl og sprit for å bli drita.
Vis hele sitatet...
Så det du sier er at jeg har brukt uttallige timer på å brygge frem det perfekte ølet for å kunne bli drita på det? Jeg tror du er gal.
Kjøp inn en hel haug med forskjellige typer alkoholfri øl og prøv. de er kjempebillige. ser munkholm er på tilbud til 3 kr ellerno av og til. og de fleste koster under 10kr, mange under 5kr også. Selv mener jeg det bør smake ganske likt, butikk øl har jo bare ca. 4.7% abv, noe som egentlig ikke utgjør særlig i smaken. Men når det er sagt, så kjøpte jeg 2 brett med carlsberg i sverie som var 3% ellerno, ikke særlig smart. Smakte mildtsagt drit. Smakte som de bare hadde tilsatt litt vann for å få det ned i 3%. Uansett, lykke til!
Det eneste alkoholfrie ølet jeg har smakt er Clausthaler. Ganske god egentlig.
Sitat av Provo Vis innlegg
Da vil det ikke smake øl. Det vil være vørter med en ganske søt smak, og om du tvangskarbonerer det vil du få vørterøl. Foruten å gjøre sukker til alkohol er det også mange andre smaks- og aromakomponenter som dannes under gjæringsprosessen, og som man ikke får med om man dropper den. Alkoholfri øl lages ved å først lage øl med alkohol, og deretter fjerne alkoholen. Den fjernes enten gjennom å koke ølet, siden alkohol har lavere kokepunkt enn vann, eller ved å trekke hovedsakelig vann og alkohol ut av ølet gjennom omvendt osmose og koke bort alkoholen fra dette før vannet tilbakeføres. Dersom selve ølet kokes gjøres det nesten alltid under tilnærmet vakuum for å senke kokepunktet og ikke utsette ølet for unødig varme. Dette er nok ganske komplisert, men ikke umulig, for en hobbyølbrygger.
Vis hele sitatet...
Det er også mulig å fjerne alkoholen i øl ved frysning. Alkoholen fryser ikke og fjernes.
jeg syntes Sanmiguel 0.0 eller estrella damm free er den beste alko-frie øllen.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Det er også mulig å fjerne alkoholen i øl ved frysning. Alkoholen fryser ikke og fjernes.
Vis hele sitatet...
Det hørtes meget merkelig ut, at alkohol ikke fryser. Etter et kjapt googlesøk kom denne tabellen opp.
http://www.engineeringtoolbox.com/et...ter-d_989.html
Ikke alkohol FRI, men Hansa lettøl er faktisk overraskende bra. Inneholder vel 2-2,5%, så det er jo en del mer tross alt, men følte den var verdt å nevne
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Det er også mulig å fjerne alkoholen i øl ved frysning. Alkoholen fryser ikke og fjernes.
Vis hele sitatet...
Den metoden er best, og mest brukt, for å øke alkoholnivået. Metoden kalles frysedestillering eller "fractional freezing". Men selve alkoholen vil også fryse om alkoholprosenten er tilstrekkelig lav i forhold til temperaturen. Sett en åpen flaske eller boks med øl i fryseren i et døgn og se selv. Det som imidlertid skjer, er at det første som fryser har lavere alkoholprosent enn det som ikke ennå er fryst. Ved frysedestillering fjerner man isen fra beholderen med jevne mellomrom, og det resterende vil få stadig høyere alkoholprosent. Man kan jo tenke seg at man da kan bruke isen man fjerner og tine den igjen for å få alkoholfri øl, men det er to problemer med dette.

Det ene er at det vil være noe alkohol i den fryste delen også. Hvor mye avhenger av den opprinnelige alkoholprosenten og hvor stor andel som er fryst. Er man ikke veldig grådig kan nok alkoholnivået være overkommelig lavt, men det er nok en fordel å måle dersom man kan få sterke fysiske reaksjoner av alkohol. Det andre er at en del andre farge-, smaks- og aromastoffer også i stor grad utelates fra den fryste delen, slik at du høyst sannsynligvis vil ende med et veldig lyst øl med vesentlig mindre smak og bitterhet enn det opprinnelige.
Det er bryggerier som bruker fryse metoden for å lage alkoholfritt øl. Skal komme med link når jeg finner artikkelen jeg leste det i. Det de gjør er at de fryser øl på høyere temp enn i en vanlig fryser. Skal vistnok ikke påvirke smak i særlig grad da det er fortrinnsvis alko som forvinner.

Ts du kan jo feks varme opp vanlig øl din aller beste favorittøl, da vil jo alkoholen forsvinne. Kanskje ha i litt ekstra humle mens du varmer opp?
Sist endret av frtoretang; 13. juni 2014 kl. 14:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Whisplash Vis innlegg
Hva med Clausthaler?
Vis hele sitatet...
Ganske søt til å være øl, nesten som brus?

Munkholm er vel litt mer ølaktig?
Sist endret av nudo; 13. juni 2014 kl. 15:20.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Det er bryggerier som bruker fryse metoden for å lage alkoholfritt øl. Skal komme med link når jeg finner artikkelen jeg leste det i. Det de gjør er at de fryser øl på høyere temp enn i en vanlig fryser. Skal vistnok ikke påvirke smak i særlig grad da det er fortrinnsvis alko som forvinner.

Ts du kan jo feks varme opp vanlig øl din aller beste favorittøl, da vil jo alkoholen forsvinne. Kanskje ha i litt ekstra humle mens du varmer opp?
Vis hele sitatet...
Tror du har misforstått. Denne metoden brukes for å fjerne vann, for å få høyere alkoholprosent. Det er slik de lager øl med 40-60% alkohol. Vannet fryser, så fjerner de det, mens smaken og alkoholen blir igjen.
Nøgne Ø skal vist ha noen alkoholfrie sorter. Har ikke smakt de, men vil tippe at de er gode med tanke på det andre de brygger.
Hehe ja sikkert det du sier xae8koo. Fant ikke tilbake til den artikkelen heller. Sikkert litt bad translation on my part hehe.
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Les førstepost der jeg sa jeg har begynt med Antabus, gå heretter til felleskatalogen og les deg opp. Takk skal du ha.
Vis hele sitatet...
Sitat av Mozzie Vis innlegg
0,5% vil likevell gjøre dagen min sur. Må være fritt for alkohol.
Vis hele sitatet...
Sitat av suppesos Vis innlegg
Alkoholfritt øl er vel øl med OPPTIL 0.7% +- 0.5%.. Se artikkel
Vis hele sitatet...
Dette var ment som en informasjon da mange ikke er klar over at det faktisk veldig ofte er alkohol i "alkoholfritt" øl.
Sist endret av suppesos; 13. juni 2014 kl. 16:10.
Erdinger blå (Alkoholfrei) er faktisk ikke så ille.
Kjøpte akuratt en muncholm bayer, grans fri og clausthaler hvete.
Har kun smakt på bayer'n og grans og begge to var gode og søte
Sitat av Molykun Vis innlegg
Erdinger blå (Alkoholfrei) er faktisk ikke så ille.
Vis hele sitatet...
100% enig. Aller beste 0%-ølen, tyskerne har peiling.

Nå er det vel også slik at alle typer Erdinger med alko er klasse C, så du får Alkoholfrei på butikken og "ekte" kun på Polet.
Smakte på clausthaleren nå. Synes den hadde en bitter ettersmak, så den falt ikke helt i smak for meg.
Syntes Carlberg sin er best. Munhholm fat er også god. Clausthaler smaker piss, ikke kjøpe den igjen nei
Synes faktisk at "grans fri" er en av de bedre. I tilegg er den billig også, kun 5 kr på rema
drikker et par frydenlund fatøl nå det er helt magisk . men jeg synes hansa 0% er god
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sexy as fuck.
Mozzie's Avatar
Trådstarter
San Miguel 0,0 var nesten udrikkelig syns jeg. Har en iiiskald flaske Weihenstephaner Alkoholfrei som skal prøves om 2 min.
Sitat av Mozzie Vis innlegg
0,5% vil likevell gjøre dagen min sur. Må være fritt for alkohol.
Vis hele sitatet...
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Les førstepost der jeg sa jeg har begynt med Antabus, gå heretter til felleskatalogen og les deg opp. Takk skal du ha.
Vis hele sitatet...

Etter hva du har skrevet i tråden tolker jeg det som at du ikke reagerer på 0.5%.
Sist endret av henrikxt; 27. juni 2014 kl. 20:18.
Det finnes ikke godt alkoholfritt øl.
Men det er min mening. Har prøvd mye rart for å "erstatte" med alkohol holdig...
Sitat av henrikxt Vis innlegg
Etter hva du har skrevet i tråden tolker jeg det som at du ikke reagerer på 0.5%.
Vis hele sitatet...
Etter det jeg har lest om antabus og lignende stoffer, så skal det utrolig lite til før en reaksjon kommer. Og kjenner man ikke fenomenet, så er man noen ganger sikker på døden er nær! Men ingen har dødd av disse symptomene. Dem kommer av at enzymet som oksiderer etanal (etylaldehyd som er det 2 trinnet i oksydering av etanol) til etansyre (eddiksyre) blir ødelagt eller deaktivert. Men ved så små alkoholinntak som litt lettøl, gir ubehaget seg relativt fort ca. 15 min).

Dette er faktisk observert hos en sopp, som heter grå blekksopp Coprinopsis atrametaria. Denne sopparten og de andre i den samme slekta Coprinopsis, har ei aminosyre som et giftstoff med navnet coprin. Denne virker som antabus, men det er også vist at den kan gi testikkelskader i forsøk. Så det anbefales ikke å spise soppen.

Ellers var grå blekksopp tidligere i samme slekt som matblekksopp Coprinus comatus, og comprin har da navnet fra denne slekta. Men via DNA-analyser, så har grå blekksopp og de fleste andre tidligere blekksoppene havnet i nye slekter, som også har havnet i en annen familie.
Dette virker kanskje ikke så voldsomt, men tenk på dette: En kan sammenligne det med en fjellrev Vulpes lagopus, som er i hundefamilien Canidae, blir flyttet til kattefamilien og gaupeslekta Lynx, så det nye navnet blir kanskje Lynx lagopus.

Forresten gjett hvem som har skrevet Wiki-artikkelene?
Er vel litt alkohol i all alkoholfri øl? Mener å ha lest at munkholm inneholder 0,5%?