Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2267
Hallo, har tenkt å kjøpe meg en skikkelig god foldekniv vil bruke mellom 1000 og 2000 kr. Jeg syntes spyderco paramilitary 2 virker fin, men vil gjerne høre om dere har noen anbefalinger.
Jeg har gått med kniv mye de siste 20 årene og til mitt bruk og etter å ha vært i gjennom sillert 50 kniver havnet jeg på Leatherman Surge Skal jeg bare ha med meg en kniv ville jeg aldri valgt noe annet et fixed blade. men Multitool redder dagen ofte.


Med mindre du skal ha den med på byen for og være tøff er den du sikter til ubrukerlg
Sist endret av Sterol91; 31. mai 2018 kl. 19:08.
Bradley Alias (I eller II - type frame lock) er kjent som meget gode kniver i din prisklasse. Nevnes ofte som gode erstatninger for det som ofte omtales som verdens beste foldekniv, nemlig Chris Reeves Sebenza (vesentlig dyrere).
Sist endret av kallisti; 31. mai 2018 kl. 19:16.
Liker SKELETOOL® CX selv som allround sak til jobb og slikt. Men du knekker bladet om du prøver å bruke det som andre ting enn ting kniver er laget for.
Trådstarter
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Jeg har gått med kniv mye de siste 20 årene og til mitt bruk og etter å ha vært i gjennom sillert 50 kniver havnet jeg på Leatherman Surge Skal jeg bare ha med meg en kniv ville jeg aldri valgt noe annet et fixed blade. men Multitool redder dagen ofte.


Med mindre du skal ha den med på byen for og være tøff er den du sikter til ubrukerlg
Vis hele sitatet...
Jeg har allerede flere leathermen, men takk for tipset. Har ikke tenkt å gå på byn med den, kjenner jeg meg selv ville jeg vert paranoid for å bli tatt hvis jeg gikk offentlig. Blir til bruk hjemme og på tur, vet foldekniv er optimalt til dette forbruket men har allerede flere Helle og Brusletto kniver og ser derfor etter en foldekniv. Jeg har og litt lyst på en "tøff" kniv som er skikkelig kvalitet.

Sitat av kallisti Vis innlegg
Bradley Alias (I eller II - type frame lock) er kjent som meget gode kniver i din prisklasse. Nevnes ofte som gode erstatninger for det som ofte omtales som verdens beste foldekniv, nemlig Chris Reeves Sebenza (vesentlig dyrere).
Vis hele sitatet...
Takk for tipset, skal se nærmere på de.
Sist endret av anon7618; 31. mai 2018 kl. 19:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg bruker en Kershaw 1055 folding field til daglig, den dekker det meste av behov til mat o.l. i teigen. Den er nok noe for liten for de flestes preferanser, men har fungert utrolig bra for min del. En sånn spyderco "paramilitary" tactical blade ville jeg ikke brukt tbh. Som nevnt over her relativt ubrukelig..

Hvis du har 2k kunne jeg anbefale f.eks en kershaw 1050 folding; https://www.youtube.com/watch?v=-sV7JbBxmoY
du kan være heldig å finne en for rett rundt den prisen.

Jeg vet nå ikke hva du skal med denne kniven, men for min del er det et poeng at den presenterer relativt bra i hverdagen om man skal gå med den alltid. + for leatherman også i den kategorien. Du kan ha den med deg relativt anonymt og greit over alt og den henger ikke i veien etc.

Personlig liker jeg en ren kniv fordi jeg spiser mye med den, og da er ikke leatherman så digg for min del- ellers er jeg enig i at leatherman er et potensielt godt valg!
Trådstarter
Sitat av DigitalAnarchy Vis innlegg
Jeg bruker en Kershaw 1055 folding field til daglig, den dekker det meste av behov til mat o.l. i teigen. Den er nok noe for liten for de flestes preferanser, men har fungert utrolig bra for min del. En sånn spyderco "paramilitary" tactical blade ville jeg ikke brukt tbh. Som nevnt over her relativt ubrukelig..

Hvis du har 2k kunne jeg anbefale f.eks en kershaw 1050 folding; https://www.youtube.com/watch?v=-sV7JbBxmoY
du kan være heldig å finne en for rett rundt den prisen.

Jeg vet nå ikke hva du skal med denne kniven, men for min del er det et poeng at den presenterer relativt bra i hverdagen om man skal gå med den alltid. + for leatherman også i den kategorien. Du kan ha den med deg relativt anonymt og greit over alt og den henger ikke i veien etc.

Personlig liker jeg en ren kniv fordi jeg spiser mye med den, og da er ikke leatherman så digg for min del- ellers er jeg enig i at leatherman er et potensielt godt valg!
Vis hele sitatet...
Jeg biter negler så sånne tradisjonelle friksjonskniver man åpner med neglen er uaktuell for meg. Utdyp gjerne hvorfor du mener spyderco kniven er "relativt ubrukelig". Takk for tipset, fin kniv den og.
Sist endret av anon7618; 31. mai 2018 kl. 19:49.
"Paramilitary" "Tactical" er ofte inflasjonsbegreper imho. "Super awesome HD 4k 3D tactical military.." Serratert versjon er unødvendig ved mindre du har behov for å kutte mye tau kjapt. Ellers er knivene ofte veldig smale og ligger ikke så godt i hånda som en brukskniv. Bladet er ofte veldig tynt så du kan ikke bruke det til like mye som en kniv med bred rygg hvor du kan slå på ryggen om nødvendig. Den er jo selvsagt ikke ubrukelig, du kan jo skjære med den. Men den tilbyr ikke noe som en skikkelig kvalitetskniv ikke gjør, tvert i mot.. Hvis du skal ha den i stridsvesten din og bare dra den opp et par tre ganger når du må skjære noe småtterier eller rep er det jo en ting.
Skal du bruke den på tur, jakt fiske, mat m.m. synes jeg ikke de står seg særlig bra i det heletatt.



Jeg biter negler x10, så det er NP. Kniven er 100% kvalitet så du kan gripe rundt bladet og åpne den hvis du ønsker det. De fleste foldekniver har det designet, men man kan fint åpne dem uten.
Sist endret av Katt; 31. mai 2018 kl. 19:59.
Har ikke lest tråden, men selv så kjøpte jeg en Buck folder og er Veldig fornøyd.
Det er en original god gammel kniv så du får den til 600kr. God i hånden, kul, bra og skarpt knivblad og en utrolig spiss knivspiss som kommer godt med til pirkearbeid.
Det er mye foldekniv (eller kniv generelt) for pengene
https://www.lamnia.com/no/p/538/kniv...nter-foldekniv

ligger noen andre bucks der også med litt annet skaft osv. til litt dyrere 1000,- (beinskaft osv, men kniven er den samme gode gamle med samme gode kniv blad)
Jeg har flere kershaw og er godt fornøyd med dem alle, men min goto allrounder må vel bli denne med assistert åpning
https://youtu.be/kgNAw7e9DqU
Trådstarter
Sitat av DigitalAnarchy Vis innlegg
"Paramilitary" "Tactical" er ofte inflasjonsbegreper imho. "Super awesome HD 4k 3D tactical military.." Serratert versjon er unødvendig ved mindre du har behov for å kutte mye tau kjapt. Ellers er knivene ofte veldig smale og ligger ikke så godt i hånda som en brukskniv. Bladet er ofte veldig tynt så du kan ikke bruke det til like mye som en kniv med bred rygg hvor du kan slå på ryggen om nødvendig. Den er jo selvsagt ikke ubrukelig, du kan jo skjære med den. Men den tilbyr ikke noe som en skikkelig kvalitetskniv ikke gjør, tvert i mot.. Hvis du skal ha den i stridsvesten din og bare dra den opp et par tre ganger når du må skjære noe småtterier eller rep er det jo en ting.
Skal du bruke den på tur, jakt fiske, mat m.m. synes jeg ikke de står seg særlig bra i det heletatt.




Jeg biter negler x10, så det er NP. Kniven er 100% kvalitet så du kan gripe rundt bladet og åpne den hvis du ønsker det. De fleste foldekniver har det designet, men man kan fint åpne dem uten.
Vis hele sitatet...
At begreper som tactical blir brukt om jallakniver betyr ikke at kniver som bruker lignende begreper i beskrivelse eller navn er jallakniver. Vil si det er litt ignorant av deg å automatisk tenke at kniven er ubrukelig eller av dårlig kvalitet bare på grunn av at den ikke ser ut som noe bestefaren din kunne ha går med. Om du tror jeg ser på kniven fordi navnet inneholder ordet military tar du veldig feil. Spyderco er et anerkjent merket, bladet og håndtaket er av vesentlig høyere kvalitet en forslaget ditt. I kniven du foreslo er håndtaket laget av plastikk , men spyderco knivens håndtak er av glassfiber. Kan være enig med at serraterte kniver ikke er så praktisk, men jeg sa da tross alt aldri at jeg så på en serratert kniv. Det svakeste punktet på foldekniver er åpning/låsningsmekanismen ikke bladet, det er dette som vanligvis går i stykker når du slår på det ikke selve bladet. Låsen som er brukt i spyderco kniven er relativt sterk.

At kniven er moderne er ikke en negativ ting, den har et mer moderne og sterkere stål dessuten.

Sitat av gekko4u Vis innlegg
Jeg har flere kershaw og er godt fornøyd med dem alle, men min goto allrounder må vel bli denne med assistert åpning
https://youtu.be/kgNAw7e9DqU
Vis hele sitatet...
Er ikke den ulovlig i Norge da? Vet ikke om jeg gidder å risikere det, men takk for forslaget.
Sist endret av anon7618; 31. mai 2018 kl. 21:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Tror du misforstår litt, er bladets utforming jeg sikter til- ikke knivens navn. Det er kke noen vits i å bli så defensive, det var ikke et stikk til deg personlig eller en nedvurdering av dine valg og meninger. Jeg bare utdyper hvorfor jeg ikke synes den kniven er en særlig god allaround foldekniv. Utformingen er spesielt dårlig til dagligbruk imho.

Hvis du vil ha en kniv som "ser veldig fet" ut så kjør på, men da er det jo utseendet du er ute etter og ikke kvaliteten. Kan nesten garantere at stålet til spyderco ikke holder samme kvaliteten som kershaw- og de fleste modellene nevnt av samtlige her, har også veldig moderne utseende kniver. Kershaw også. Det handler ikke om at alle må ha bestefarskniver....

Grunnen til at jeg dro inn serratert er at spyderco paramilitary 2 kommer i en serratert utgave også og det var ikke spesifisert hvilken du tenkte på. Ellers er ikke assistert åpning ulovlig i norge så lenge det ikke er fjærbelastet.
Sitat av gekko4u Vis innlegg
Jeg har flere kershaw og er godt fornøyd med dem alle, men min goto allrounder må vel bli denne med assistert åpning
https://youtu.be/kgNAw7e9DqU
Vis hele sitatet...
Er assistert åpning på kniver lovlig i Norge? hørt så jævlig mye forskjellig og ble aldri helt klok på det der.
Trådstarter
Sitat av Alge Vis innlegg
Er assistert åpning på kniver lovlig i Norge? hørt så jævlig mye forskjellig og ble aldri helt klok på det der.
Vis hele sitatet...
I Norge er springkniver og balisonger ulovlig alle andre kniver er lov. Det er ulovlig å bære kniv uten "aktverdig formål", i praksis er det ulovlig å bære kniv med mindre du skal på tur.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2009-06-25-904
https://lovdata.no/dokument/NLO/lov/...ITTEL_3-3#§352
Sist endret av anon7618; 31. mai 2018 kl. 22:02.
Sitat av anon7618 Vis innlegg
I Norge er springkniver og balisonger ulovlig alle andre kniver er lov. Det er ulovlig å bære kniv uten "aktverdig formål", i praksis er det ulovlig å bære kniv med mindre du skal på tur.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2009-06-25-904
https://lovdata.no/dokument/NLO/lov/...ITTEL_3-3#§352
Vis hele sitatet...
Du lenker til feil straffelov. Straffeloven av 1902 er oppheva. Derfor har du et stort, gult banner på tvers over hele siden hvor det står OPPHEVET-OPPHEVET-OPPHEVET. Riktig straffelov er straffeloven av 2005.

Det er imidlertid riktig at du ikke har lov til å ha med deg kniv eller andre skarpe gjenstander som er egna til å volde skade uten aktverdig formål. Det er også en tredje type kniver som er eksplisitt forbudt, og det er stiletter. Samme paragra utdyper også at forbudet gjelder "andre tilsvarende særlig farlige gjenstander uten aktverdig formål og som fremstår som voldsprodukter", så dersom kniven din ser ut som et rent kampvåpen ville jeg ikke blitt overraska om en politibetjent konfiskerte den etter denne hjemmelen. Men så vidt jeg vet har ikke denne grensa blitt avklart i rettssystemet ennå.
Jeg har en Spyderco Paramilitary 2.
Den føles litt kantete i mi hånd, men den er ihvertfall lett og tynn i lomma. Låsen er helt super. Stålet er bra og holder seg skarpt lenge.
Serrateringer hører til på brødkniver.


Kniven jeg alltid kommer tilbake til er en Victorinox Soldier, eller Pioneer som den heter i dag.
Sitat av anon7618 Vis innlegg
At begreper som tactical blir brukt om jallakniver betyr ikke at kniver som bruker lignende begreper i beskrivelse eller navn er jallakniver. Vil si det er litt ignorant av deg å automatisk tenke at kniven er ubrukelig eller av dårlig kvalitet bare på grunn av at den ikke ser ut som noe bestefaren din kunne ha går med. Om du tror jeg ser på kniven fordi navnet inneholder ordet military tar du veldig feil. Spyderco er et anerkjent merket, bladet og håndtaket er av vesentlig høyere kvalitet en forslaget ditt. I kniven du foreslo er håndtaket laget av plastikk , men spyderco knivens håndtak er av glassfiber. Kan være enig med at serraterte kniver ikke er så praktisk, men jeg sa da tross alt aldri at jeg så på en serratert kniv. Det svakeste punktet på foldekniver er åpning/låsningsmekanismen ikke bladet, det er dette som vanligvis går i stykker når du slår på det ikke selve bladet. Låsen som er brukt i spyderco kniven er relativt sterk.

At kniven er moderne er ikke en negativ ting, den har et mer moderne og sterkere stål dessuten.



Er ikke den ulovlig i Norge da? Vet ikke om jeg gidder å risikere det, men takk for forslaget.
Vis hele sitatet...

Jeg har flere kershaw med assited og de har gått igjennom tollsjekk uten problem, det er jo ikke spring kniv..