Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 25961
Ok, da er vi klare for et nytt kapittel i Utmelding.no-saken som herjet media i september/oktober:
TV2 / NRK / Vårt Land / Aftenbladet

Historien hittil

For de som ikke kjenner den, her er historien: I september 2014 utviklet jeg Utmelding.no. På nettstedet kunne nordmenn for første gang melde seg elektronisk ut av Den norske kirken ved å fylle ut et skjema. Responsen lot ikke vente på seg og i løpet av bare to uker benyttet over 5.000 nordmenn muligheten til å melde seg ut av kirken. (FVN.no rapporterte i januar om rekordmange utmeldinger - hele 11.200 - fra kirken i 2014 - her hadde nok Utmelding.no litt å si)

Det tok ikke lang tid før Kulturdepartementet gikk ut og fastslo at utmeldingene ikke var gyldige fordi de manglet signatur. Selv da jeg forsøkte å bøte på problemet ved å innføre elektronisk underskrift møtte jeg veggen: Kulturdepartementet uttalte at det var opp til kirken om de ville akseptere denne underskriften. Dette gjorde ikke kirken; de ville kun godta “scannede” underskrifter - ikke elektronisk genererte signaturer, slik Utmelding.no tilbød. I en artikkel publisert på NRK.no gikk ledende jurister ved Universitetet i Oslo gikk ut og kritiserte kirkens avgjørelse, samtidig som Datatilsynet støttet meg og sa at de ikke kunne se at jeg gjorde noe ulovlig.

Samtidig uttalte Kulturdepartementet at kirken måtte godta scannede utmeldinger sendt per epost til Kirkerådet - x en slags mellomløsning frem til en fullgod elektronisk løsning kan tilbys av kirken selv en gang i løpet av de kommende årene.

Dette ville imidlertid ikke jeg vente på, og nå er resultatet av flere månders arbeid her - Utmelding.no-appen. Denne tilfredsstiller etter mitt skjønn alle krav Kulturdepartementet har satt til utmeldinger fra Den norske kirken:

Kulturdepartementet har tidligere uttalt at det er to premisser for utmelding av Den norske kirken: Utmeldingen må være undertegnet og “scannet inn”. Samtidig har de sagt at kirken må godta utmeldinger på epost sendt til Kirkerådet. Appen vi har utviklet tilfredsstiller alle disse kravene.

Hvordan fungerer appen?

Appen fungerer ved at brukeren blir bedt om å finne frem penn og papir. Deretter forteller vi ham hva som må skrives på et stykke papir for at utmeldingen skal være gyldig. Dette inkluderer blant annet hans navn, adresse og underskrift. I neste steg av prosessen tar brukeren et bilde av papiret. Appen genererer deretter en PDFx-fil av det innskannede bildet som blir sendt på brukerens vegne til Kirkerådet.

Hva kan du gjøre?

Ta et standpunkt til om du ønsker å være registrert hos kirken. Hvis du allerede har meldt deg ut, så skader det ikke å sende en ny utmelding - det kan nemlig godt tenkes at kirken "ved feil" har meldt deg inn igjen (etter at vi lanserte Utmelding.no-nettstedet har vi fått hundrevis av eposter fra mennesker som "ved feil" er blitt meldt inn igjen).

Last ned appen til Android eller iPhone:
Android
iPhone
(eller bare søk etter "Utmelding.no" i din appstore)

Jeg setter veldig pris på om du anmelder appen i din Appstore - desto flere positive anmeldelser, desto flere downloads - og desto flere downloads, desto større relevans vil Utmelding.no-prosjektet få
For enkelte jeg kjenner kræsjet appen i siste steg (hvor den skal sende eposten) og de ble derfor vildig usikre på om den ble sendt eller ikke.
Håper den neste oppdateringen har MinID-integrasjon.

Then again, hva er enklest?

Å skrive en lapp og ta et bilde eller logge på MinID via en app?
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Sitat av etse Vis innlegg
For enkelte jeg kjenner kræsjet appen i siste steg (hvor den skal sende eposten) og de ble derfor vildig usikre på om den ble sendt eller ikke.
Vis hele sitatet...
Har fått noen bugreports på dette, så ser på dette asap! Sitter to utviklere og nijobber nå.. Såvidt jeg har hørt er det kun et problem med enkelte Android-telefoner (på min Android fungerer det bra). iPhone skal fungere ok.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Har appen en eller annen form for "konfirmasjonsemail"? Tenker litt mtp. de kræsjene som skjer, det hadde jo vært praktisk hvis den sendte en email til personen som sendte utmeldingen også, så man vet helt sikkert at den har blitt sendt.
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Har appen en eller annen form for "konfirmasjonsemail"? Tenker litt mtp. de kræsjene som skjer, det hadde jo vært praktisk hvis den sendte en email til personen som sendte utmeldingen også, så man vet helt sikkert at den har blitt sendt.
Vis hele sitatet...
Kanskje en valgfri "ønsker du kvittering på e-post" hvor e-posten du skriver inn blir lagt til eposten som CC?
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Kanskje en valgfri "ønsker du kvittering på e-post" hvor e-posten du skriver inn blir lagt til eposten som CC?
Vis hele sitatet...
Hva som helst egentlig, det er jo litt kjipt å være usikker på om e-mailen har blitt sendt eller ikke.
I tilfelle dere har delt denne appen og får spørsmål om kirken kommer til å godkjenne utmeldingen gjort via appen, kan dere henvise til dette rundskrivet fra kirken selv:

Det er Kulturdepartementet som til enhver tid bestemmer fremgangsmåten ved inn- og
utmelding i Den norske kirke, se kirkeloven §3. Kulturdepartementet har godkjent at
utmelding av Den norske kirke også kan skje ved e-post dersom det vedlegges et scannet
dokument som er datert og underskrevet.
Vis hele sitatet...
Link:

kirken.no/globalassets/kirken.no/om-kirken/for-medarbeidere/rundskriv/rundskriv_3_2014_rutiner_utmelding_bokmaal.pdf

Fikk en del spørsmål selv og måtte henvise til kilde, lol
Veldig bra jobbet!
Da kan man vel også skrive en analog utmelding med full signatur, ta bilde og så sende på mail? Noen som ser noen fallgruver, det er jo i hovedsak samme prosedyren (null smartphone) Jeg er gjerrig, og vil helst spare hva nå enn et frimerke koster nå om dagen.-
Pidget: I utgangspunktet ja.
Men benytter du deg av appen, så gjør den all jobben for deg. Det eneste du trenger å gjøre er å følge instruksene.





Fra Teknofil.no:


Ole Inge Bekkelund, avdelingsdirektør i Kirkerådets avdeling for kirkeordning:

– Det er etter vår oppfatning ikke noen forskjell på om dokumentet er skannet eller fotografert, så lenge kvaliteten er god nok. Utmeldinger laget på den måten som er skissert i utmeldings-appen vil derfor kunne bli godkjent, bekrefter han over for Teknofil.no.
Sist endret av Blackkoz; 12. januar 2015 kl. 18:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Ole Inge Bekkelund, avdelingsdirektør i Kirkerådets avdeling for kirkeordning:

– Det er etter vår oppfatning ikke noen forskjell på om dokumentet er skannet eller fotografert, så lenge kvaliteten er god nok. Utmeldinger laget på den måten som er skissert i utmeldings-appen vil derfor kunne bli godkjent, bekrefter han over for Teknofil.no.
Vis hele sitatet...
VICTORY!!!!

Neida, men det er veldig bra at Kirkerådet begynner å akseptere utmeldingene. Voksent gjort av de. Jeg skal faktisk endre på teksten i appen som er litt negativ til Den norske kirke på bakgrunn av dette, sånn at appen blir mer nøytral og verdiuavhengig. Hvis de er kule er jeg kul.
Jeg er ikke helt overbevist, selv om jeg støtter initativet. Du burde fått det bekreftet at det faktisk fungerer, før du lanserer appen. Det burde blitt testet om folk faktisk ble utmeldt, før den ble gjort public.

Jeg er fortsatt ikke utmeldt, og jeg brukte både versjon 1.0 og 2.0 av utmelding.no.

Dette er snakk om en kar som sier at de kunne bli godkjent.

Men for all del, hvis det funker så er det super cred. Tror media er litt lei av dette nå, siden det aldri ble noe ordentlig løsning på saken.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Media er ikke lei, de fikk ikke nok klikk. "Mange folk melder seg ut av kirken med app" er ikke særlig VISAK i dag. Godt initiativ, nå må vi bare få de ortodokse, også muslimer og jøder til å innse at dette er avleggs.
Sitat av Mr. Flash Vis innlegg
Jeg er ikke helt overbevist, selv om jeg støtter initativet. Du burde fått det bekreftet at det faktisk fungerer, før du lanserer appen. Det burde blitt testet om folk faktisk ble utmeldt, før den ble gjort public.
Vis hele sitatet...
Problemet er at kirken har gått imot alt av data- og jusseksperter har kommet med. Et navnetrekk er like lett å forfalske som en e-postaddresse, men av en eller annen grunn har kirken påberopt seg særdeles stor kompetanse innen sikkerhet og avvist dette. Det aller meste her i livet kan man melde seg ut av ved å sende en epost med fødsels- og personnummer - hvorfor skulle ikke kirken som beviselig har ført inn flere medlemmer enn de har godta det?

For øvrig så har flere blitt utmeldt av versjon 1, hvorfor din ikke har blitt godtatt kan kun kirken svare for. Spørsmålet er også hvor godt det ville fungert om Stormen hadde gått ut og sagt "hei dere, jeg håper vi kan få kirken til å godta elektronisk utmelding, hvis de er så greie". Da fungerer det bedre å slå i bordet og si at dette skal godtas - noe som nevnt fagpersoner har sagt seg enig i. Kirkens inkompetanse (eller inbilte kompetanse) er ingen annens skyld enn deres.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mr. Flash Vis innlegg
Jeg er ikke helt overbevist, selv om jeg støtter initativet. Du burde fått det bekreftet at det faktisk fungerer, før du lanserer appen. Det burde blitt testet om folk faktisk ble utmeldt, før den ble gjort public.

Jeg er fortsatt ikke utmeldt, og jeg brukte både versjon 1.0 og 2.0 av utmelding.no.

Dette er snakk om en kar som sier at de kunne bli godkjent.

Men for all del, hvis det funker så er det super cred. Tror media er litt lei av dette nå, siden det aldri ble noe ordentlig løsning på saken.
Vis hele sitatet...
Flere punkter her:

1. Ut av cirka 5000 mennesker i "runde 1" aksepterte Kirken utmeldinger fra anslagsvis cirka 500 av disse umiddelbart. Det var først når vi passerte 1000 utmeldinger at Kirken begynte å bli vanskelig, sannsynligvis fordi de skjønte at dette fort kunne bære galt av sted. Da løp Kirken til "pappa" Kulturdepartementet og mente plutselig at utmeldingene var ugyldige.

Videre fikk alle de øvrige personene (3-4000 stk) tilsendt et ferdig utfyllt utmeldingsformular i posten fra Kirken; så helt dødfødt var jo ikke "runde 1" uansett?

2. Dette prosjektet har aldri utelukkende handlet om å få folk meldt ut - det har vært like viktig å sette fokus på Kirken sin oppførsel og utmeldingspraksis. Når saken - bare i runde 1 - ble omtalt på NRK.no, TV2.no, SOL, Stavanger Aftenblad, Vårt Land +++, så var jeg egentlig allerede da fornøyd - et soleklart delmål var oppnådd.

3. I "runde 2" har det vært viktig for meg å fortsette fokuset på Kirkens utmeldingspraksis. Ved å lage en app som etterfølger alle kravene deres, så vil de se enda latterligere ut dersom de nå igjen avviser den.

I tillegg har jeg i mellomtiden opprettet en egen interesseorganisasjon. Dette har jeg selvfølgelig en baktanke med; stikkordet her er "rettslig interesse". Jeg går ikke så mye mer inn på dette her, men dersom kirken igjen avviser validiteten av utmeldingene, så har jeg en veldig tydelig definert "Plan B" for dette scenarioet - som vil få "runde 2" til å fortone seg som en ren dans på roser for Kirkens vedkommende (dersom vi diskuterer dette i en senere tråd, så kaller jeg plan B "Operasjon Descartes").

4. Ref. det med at mediene nå er "fornøyd", så har flere av mediene (jeg kommuniserer jo nært med de) meldt om klikkrekorder på sakene om Utmelding.no og Kirken - så jeg tror heller ikke deres interesse er helt mettet enda.
Sist endret av Stormen; 13. januar 2015 kl. 22:49.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Stormen Vis innlegg
Videre fikk alle de øvrige personene (3-4000 stk) tilsendt et ferdig utfyllt utmeldingsformular i posten fra Kirken; så helt dødfødt var jo ikke "runde 1" uansett?
Vis hele sitatet...
Det gjorde dei ikkje - eg fekk kun ein generell e-post om at dei ikkje godtok utmeldinga, og viste til ei nettside med info om utmelding.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det gjorde dei ikkje - eg fekk kun ein generell e-post om at dei ikkje godtok utmeldinga, og viste til ei nettside med info om utmelding.
Vis hele sitatet...
Hmm, merkelig - det var i hvert fall mange som også fikk et ferdig utmeldt formular.. Jeg fikk 20-30 mails fra folk som fortalte det, noen hadde også lagt ved bilde av brevet de fikk tilbake.

Legger ved brevet som jeg fikk videresendt fra en av de som hadde meldt seg ut.

Link her: http://i.imgur.com/GiDC06a.png
Sist endret av Stormen; 13. januar 2015 kl. 23:02.
Jeg fikk tilsendt ett ferdig utfylt brev som jeg bare skrev under på og sendte inn.
Fikk også med en konvolutt, så å sende inn gikk veldig greit.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
vil derfor kunne bli godkjent, bekrefter han over for Teknofil.no.
Vis hele sitatet...
De oppfører seg som om man må søke om å få slippe å være medlem i det som skal være en frivillig organisasjon.

Dette er et veldig bra tiltak, som avkler hvordan kirken kniper rundt sine fiktive medlemstall til siste rest av troverdighet er borte. Jo flere som tar et aktivt valg om dette, jo bedre er det.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Da har jeg mottatt bekreftelse på utmeldingen!

Tusen takk for en utrolig enkel og effektiv app.

Creds&KP!

Sist endret av Executer; 3. februar 2015 kl. 20:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Sitat av Executer Vis innlegg
Da har jeg mottatt bekreftelse på utmeldingen!

Tusen takk for en utrolig enkel og effektiv app.

Creds&KP!

Vis hele sitatet...
Haha! Takk Så hyggelig å høre. Husk å spre ordet om appen på Facebook og Twitter, det er sånn vi vokser!
▼ ... over en uke senere ... ▼
Innrømmer «direkte innmelding på bakgrunn av nasjonalitet»

På spørsmål om hvordan denne registreringen konkret har foregått, har biskopen svart:

- Helt konkret vet jeg ikke. Det er jo ikke jeg som har gjort dette. Men slik jeg forstår det, er de funnet i tilgjengelige, offentlige registre, som telefonkatalogen.
Vis hele sitatet...
Lol, de er så desperat på nye medlemmer at de bare har tatt random navn fra telefonkatalogen og stappa de i medlemslistene sine?

Nå er Oslo katolske bispedømme i gang med et intenst oppryddingsarbeid: Kirka forsøker per brev og telefon å komme i kontakt med 79 000 personer som siden 2010 er registrert som medlemmer. Minst 6000 er allerede slettet fra medlemslista.
Vis hele sitatet...
Hm... Stormen? Hva med å lage en egen utmelding-app for den katolske kirke?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Oppfølger til Turbolego sin link:
Biskop Bernt Eidsvig er siktet for grovt bedrageri

"Politiet mener at kirken har fått 50 millioner kroner i statsstøtte som de ikke skulle hatt. Kirken har registrert innvandrere fra katolske land som medlemmer uten å spørre dem."
Nå er jo dette den katolske kirke, og ikke den norske kirke.

Men, skremmende at den katolske kirken blir straffet, men ikke den norske!
Blackkoz er det egentlig samme sak dersom den ene rett og slett ikke har systemene i orden, mens den andre aktivt går inn for å svindle staten ved å manuelt legge inn falske medlemmer? Jeg kjenner ikke detaljene i begge tilfeller godt nok, men slik jeg opplever det (gjennom media) er denne siste saken betydelig mer preget av forsett enn hva rotet til DNK er.
Når personer som har foreldre som ikke er døpt, konfirmert eller noe annet i kirken, du selv er medlem uten å ha blitt døpt, konfirmert eller giftet. Så er det mer enn bare "rot" i systemet deres. Det er rett og slett ganske likt.
Eneste forskjellen er at den katolske kirken melder inn folk som flytter til landet automatisk, mens den norske kirken melder inn alle som blir født her automatisk.
Dersom noen med viten og vilje manuelt melder inn medlemmer i DNK som ikke skal stå der, så er det samme sak, men slik jeg har forstått det handlet det i DNKs tilfelle om synkronisering med folkeregisteret. Ille er det selvsagt uansett men det er vensensforskjell på at enkeltpersoner med viten og vilje begår et lovbrudd, og manglende kompetanse til å rette opp i et dårlig system...
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Men, skremmende at den katolske kirken blir straffet, men ikke den norske!
Vis hele sitatet...
Det er egentlig ganske naturlig. Den katolske kirken har i følge siktelsen brutt loven for å skaffe seg et titalls millioner i statsstøtte de ikke har rett på, det har ikke Den norske kirke. Sistnevnte får ikke støtte basert på medlemstall.
Sitat av Provo Vis innlegg
Det er egentlig ganske naturlig. Den katolske kirken har i følge siktelsen brutt loven for å skaffe seg et titalls millioner i statsstøtte de ikke har rett på, det har ikke Den norske kirke. Sistnevnte får ikke støtte basert på medlemstall.
Vis hele sitatet...
Ja, de sier så, men hva tror du ville skjedd om medlemstallet til Dnk ble halvert, tror du likevel de ville fått den samme økonomiske støtten?
En annen ting er, at når Dnk jukser med medlemstallene, får alle andre organisasjoner mindre penger per medlem.
så ikke bare lurer Dnk staten, de snyter også alle andre organisasjoner som får støtte basert på medlemstallene til Dnk.
Så den desidert største synderen er da utvilsom Dnk, mener nå jeg.
Sist endret av Veggen; 27. februar 2015 kl. 19:38.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Ja, de sier så, men hva tror du ville skjedd om medlemstallet til Dnk ble halvert, tror du likevel de ville fått den samme økonomiske støtten?
Vis hele sitatet...
Nei, det tror jeg ikke, og jeg har brukt akkurat det samme argumentet en rekke ganger. Men det jeg svarte på var hvorfor den katolske kirken blir straffet, men ikke Dnk. Og grunnen til det er enkel: Den katolske kirken oppnår umiddelbar urettmessig berikelse av å melde inn intetanende medlemmer, og får dermed penger fra statskassen som dagens økonomiske modell ikke legger opp til at de skal ha. Det er altså en åpenbar form for svindel. Når Dnk melder inn intetanende personer, medfører ikke det en økning i utbetalinger til dem selv. Det medfører kun et bidrag til å opprettholde den økonomiske modellen som allerede eksisterer. Dnk opptrer altså umoralsk, og de opptrer på en måte som på lang sikt i prinsippet kan ha økonomiske konsekvenser, men det er ikke å anse som svindel i juridisk forstand.

I tillegg kan nok Dnk sin dårlige praksis delvis skyldes på uansvarlighet og manglende incentiver for å rydde opp i egne systemer og metoder, men det er lite som tyder på at dette er en bevisst strategi for langsiktig økonomisk berikelse fra kirkens side. Den katolske kirke derimot, ser ut til å målrettet og bevisst ha forsøkt å svindle til seg penger de vet de ikke skal ha. Så enn hvor mye jeg misliker Dnk sin slepphendte praksis og hovne arroganse, vil jeg si at den katolske kirken her har opptrådt både juridisk og moralsk sett verre.
Sitat av Provo Vis innlegg
Nei, det tror jeg ikke, og jeg har brukt akkurat det samme argumentet en rekke ganger. Men det jeg svarte på var hvorfor den katolske kirken blir straffet, men ikke Dnk. Og grunnen til det er enkel: Den katolske kirken oppnår umiddelbar urettmessig berikelse av å melde inn intetanende medlemmer, og får dermed penger fra statskassen som dagens økonomiske modell ikke legger opp til at de skal ha. Det er altså en åpenbar form for svindel. Når Dnk melder inn intetanende personer, medfører ikke det en økning i utbetalinger til dem selv. Det medfører kun et bidrag til å opprettholde den økonomiske modellen som allerede eksisterer. Dnk opptrer altså umoralsk, og de opptrer på en måte som på lang sikt i prinsippet kan ha økonomiske konsekvenser, men det er ikke å anse som svindel i juridisk forstand.

I tillegg kan nok Dnk sin dårlige praksis delvis skyldes på uansvarlighet og manglende incentiver for å rydde opp i egne systemer og metoder, men det er lite som tyder på at dette er en bevisst strategi for langsiktig økonomisk berikelse fra kirkens side. Den katolske kirke derimot, ser ut til å målrettet og bevisst ha forsøkt å svindle til seg penger de vet de ikke skal ha. Så enn hvor mye jeg misliker Dnk sin slepphendte praksis og hovne arroganse, vil jeg si at den katolske kirken her har opptrådt både juridisk og moralsk sett verre.
Vis hele sitatet...
Ordla meg dårlig, for jeg vet at du er klar over at Dnk ville fått redusert støtte om medlemstallet ble halvert.
Likevel er jeg ikke helt enig i at det er en soleklar forskjell på oppførselen til Dkk og Dnk.
Dnk har en bedre unnskyldning, men jeg synes ikke latskap og manglene vilje, er en god grunn til å slippe unna med uriktige medlemstall.
Så selv om Dkk juridisk sett stiller dårligere, har Dnk vært klar over at de har medlemstall som ikke er reelle i så lang tid, at det ikke er noen grunn til at de skal tillates å forsette denne praksisen.

Jeg har også problemer med å tro på uttalelser fra Dnk om at de ønsker å rydde opp i medlemstallene, når det gang på gang viser seg at utmeldingsatesten som Dnk sender ut, ikke engang er verdt papiret den er skrevet på.
Du har likevel helt rett når du sier at Dnk ikke har brutt noen lover eller regler, Dnk er de eneste som kan drive med lovlig medlemsjuks, blant annet ved å melde inn alle barn som blir født i Norge, hvis én av, eller begge foreldrene står som medlem i Dnk.

TLDR; Du har helt rett, men for meg ser det likevel merkelig ut.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Dette er nesten den eneste appen jeg hører/leser om flere ganger som ikke er spill eller chat; http://www.nettavisen.no/na24/20000-...423176672.html
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Nå ser det ut til at kirken har åpnet for utmelding på nett(for voksne i det minste): https://kirken.no/nb-NO/om-kirken/me...-norske-kirke/
Sitat av Pinneknurk Vis innlegg
Nå ser det ut til at kirken har åpnet for utmelding på nett(for voksne i det minste): https://kirken.no/nb-NO/om-kirken/me...-norske-kirke/
Vis hele sitatet...
funket for meg, regner med jeg teller som barn(16)
Hva er evt. ulempene med å melde seg ut? Visst man dør, hvordan blir man begravet?
Sitat av cmoen11 Vis innlegg
Hva er evt. ulempene med å melde seg ut? Visst man dør, hvordan blir man begravet?
Vis hele sitatet...
Kirkegårder eies av kommunen, så du blir begravd. Du har bare ikke krav på at det er opplegg i kirken før begravelsen.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Lurer på det samme som cmoen, kan man bli gift i en kirke hvis man melder seg ut? (Ikke at det er viktig for meg, men tenk om jeg får meg en kristen dame)

Jeg er ikke kristen, men måtte konfirmere meg pga bestemor.

Glem det jeg skrev over. Meldte meg ut. Statskirken er jo bare tull hele opplegget.
Sist endret av Sherminator!; 26. januar 2017 kl. 19:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hva er eventuelle positive sider ved å melde seg ut?
Kort spørsmål, er denne artikkelen fortsatt gyldig? Vil det virke mot sin hensikt å melde seg ut om eneste årsak til å gjøre det er at man ønsker lavere statlig støtte til trossamfunn?
Meldte meg ut fordi jeg ikke tror på det. Mener det bare er noe gammeldags tull
Man kan gifte seg om man er meldt ut av kirken. Om jeg husker rett, holder det at den ene ektefellen er meldt inn.
Uansett så kan man jo gifte seg borgerlig.

Har man alt konfirmert seg, så kan man melde seg inn og ut når man måtte føle for det. Så er i utgangspunktet ingen behov å være innmeldt.
Skal man gifte seg eller holder på å dø - så kan man fint melde seg inn igjen, uten noe ekstra mas.



Ved å melde seg ut, så er det helt korrekt at andre trosamfunn får mer penger. - ENN så lenge.
Når nå kirken mister ekstremt mange medlemmer, så betyr det at staten til slutt må revurdere hvordan pengene skal fordeles.
Det er snakk om at kirken må gå over til samme type støtteanordning som andre trosamfunn. Og at det blir fastsatt en fast sum per medlem.
Jo fortere folk melder seg ut, fortere blir dette en realitet siden utgiftene til staten øker betraktelig for hvert medlem som melder seg ut