Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  60 18919
Hei freak!

Skal holde dette ganske kort:
Har bodd i en leilighet i 2 år, alltid betalt leie i tide.
I kontrakten står det minimum leietid = 1 år, samt 3 mnd oppsigelse.

Så, jeg vil flytte ut, sier ifra til huseieren. Han sier jeg har 3 måneder oppsigelse, men at jeg kan slippe så samt de finner en annen som kan ta over leiligheten.

Jeg får epost fra huseier: "Leiligheten er nå leid ut, kan du rydde, vaske og flytte ut innen 1 juni?". Jeg svarer ja, og rydder ut alle tingene mine, vasker leiligheten, og overgir nøkkler til ny leier (da huseier var opptatt akkurat da, han ba meg overlevere nøkklene rett til ny leier pr epost.)

Så etter dette er liksom alt greit, jeg har vasket ut, flytta ut, og flyttet til en annen by.

Men: ca 1 uke etter jeg har flyttet ut, får jeg en epost fra huseier, som sier at han ny leieren ombestemte seg, og ikke ville flytte inn alikevell, og dermed påstår at jeg fortsatt er pliktig til å betale leie for juni, juli og august.

Har han rett til dette? I og med at han per epost skrev til meg at leiligheten var leid ut, og han ba meg flytte ut innen 1 juni, som jeg gjorde.

Jeg har jo vasket ut, flyttet ut, og overlevert nøkkler!? Har han da rett til å kreve leie av meg fordi den nye personen angret seg? Det er vel ikke mitt problem? Iogmed at han ba meg flytte ut?

Beklager for skrivefeil, og takker ekstremt mye for hjelp.
Slik du beskriver saken vil jeg anta at det er den nye leietakeren som har 3 måneders gjensidig oppsigelse;
i o m at huseier har fristilt deg fra kontrakten ved å instruere deg om å overlevere nøkkel til ny leietaker.
Sist endret av nudo; 10. juni 2014 kl. 18:43.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Han kan jo drømme. Ikke betal en krone.
Maser han så ber du han ta saken til høyere hold. Da har han valget med å enten la deg være i fred eller å bruke penger på å få deg til å betale. At du skulle tape denne saken ser jeg på som veldig usansynelig.
Sist endret av Bombasa; 10. juni 2014 kl. 18:45.
Du har altså skriftlig en beskjed fra huseier der du får beskjed om å flytte ut innen 1. juni? Da er saken veldig enkel. Du skal ikke betale ei krone.
100% Grønn
Hemmelige Freak's Avatar
Trådstarter
Fikk nettop en ny epost fra huseieren:
(etter jeg sendte epost om at jeg ikke ville betale mer, og mente jeg ikke var pliktig på å betale mer, da han har bedt meg overlevere nøkler)

Hei
Vi er ikke enige i din tolkning og vi har belegg for dette i lovverket, les husleieloven for dette.


Vi gir dere ett tilbud om at dere betaler husleie for juni. Deretter overtar vi leiligheten og ansvaret videre, og fritar XXX for den forpliktelsen han har frem til 010914.
Vis hele sitatet...
Noen ide om hva jeg skal svare her? Virker som han bare prøver å presse meg ut av penger fra den måneden her og så slippe meg løs
Veldig greit at du har dette skriftlig. Ta godt vare på e-postene og gi beskjed til utleier at du forholder deg til det som var avtalt og at h*n kanskje burde gjøre det samme. :-) Alternativt kan h*n jo klage saken inn for forliksrådet og tape litt mer penger.
Sist endret av woff; 10. juni 2014 kl. 18:52.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Han kan jo drømme. Ikke betal en krone.
Maser han så ber du han ta saken til høyere hold. Da har han valget med å enten la deg være i fred eller å bruke penger på å få deg til å betale. At du skulle tape denne saken ser jeg på som veldig usansynelig.
Vis hele sitatet...
Er helt enig. Men for at du skal være på trygg grunn bør du sørge for skriftlig kommunikasjon. Når du får epost fra huseier så svarer du at du bestrider kravet, i henhold til avtale som frigjorde deg fra kontrakt og oppsigelsetid. Dette er svært viktig at du sender skriftlig. Enten på epost eller rekomandert.

Sender han ny purring så si at da kan dere møtes i forliksrådet. Han kan ikke sende kravet til inkasso pga at du bestrider gyldigheten av kravet hans. Altså er hans eneste sjanse for å få pengene å ta det rettens vei. Da er forliksrådet første stopp. Dette vil koste ham både tid og penger og han vil nok mest sannsynlig frafalle kravet.

Skulle du mot formodning få brev fra inkassoselskap, så svarer du dem skriftlig der du viser til korrespondansen mellom deg og huseier og sier at de ikke har lov til å forfølge saken videre. Der er du vernet i inkassoloven.

Sålenge du fortsetter å opptre korrekt og kommuniserer på en sporbar og etterprøvbar måte så kan huseier aldri vinne denne saken. Du er pliktig til å møte i evt. forliksklage. Om du ikke møter blir det avsagt uteblivelsesdom. Og i praksis så vil det si at du taper og kravet blir da rettsgyldig og kan drives inn av inkassobransjen.
Sitat av Husleieloven § 10-2.Tilbakelevering
Er ikke annet avtalt, regnes tilbakelevering for skjedd når utleieren har fått nøkler og ellers uhindret atkomst til husrommet.
Vis hele sitatet...
Du har en skriftlig avtale om tilbakelevering, som du på din side har innfridd. Om han tolker husleieloven annerledes, så får du be han henvise til en spesifikk paragraf, og ikke bare til lovteksten generelt. Jeg er ingen jurist, men slik jeg ser det, så er leieforholdet ditt avsluttet. Utleiers eventuelle problemer med nye leietagere er ikke noe som angår deg.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Du har en skriftlig avtale om tilbakelevering, som du på din side har innfridd. Om han tolker husleieloven annerledes, så får du be han henvise til en spesifikk paragraf, og ikke bare til lovteksten generelt. Jeg er ingen jurist, men slik jeg ser det, så er leieforholdet ditt avsluttet. Utleiers eventuelle problemer med nye leietagere er ikke noe som angår deg.
Vis hele sitatet...

Enig. Evt. krav må jo huseier ta med den leietaker som ikke oppfylte sin del av avtalen. TS har jo avlevert og avstått boligen ihht til avtale.
""Leiligheten er nå leid ut, kan du rydde, vaske og flytte ut innen 1 juni?".

Her har du alt på det rene, huseier har fraskrevet deg leiligheten via mail og dere har derfor en felles skriftlig avtale.
Om huseier velger å trekke seg ut av avtalen, er det ikke til kostnad for deg.
Virker som et fattig forsøk på å dra inn noen skarve kroner.

Om dere ikke blir enige over mail, kan du spørre huseier om evt hvilke paragrafer i husleieloven h*n sikter til?
Det nytter ikke å referere til en lov som er definert med 100 sider. Paragrafer er jussens beste venn.
Tror faktisk ikke huseier engang gidder å svare deg, etter spørsmål om paragrafer. Huseier vet dette, men håpet sikkert du IKKE visste det! Lykke til : )

Frøken tore tang: man bestrider krav i en inkasso sak, ikke før. Det du sier er uaktelt i denne sammenheng.
Sist endret av CH0KE; 10. juni 2014 kl. 19:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Vi er ikke enige i din tolkning og vi har belegg for dette i lovverket, les husleieloven for dette.
Vis hele sitatet...
Jeg sier som mange andre, spør ham hvilken paragraf han har tenk å bruke mot deg. Det er ekstremt tynt å prøve å skremme folk med å si at "det står i loven". Vis ham at du ikke er fire år gammel.

Du kan for så vidt nevne denne, hvor siste ledd er det avgjørende her:

Lov om husleieavtaler (husleieloven).

§ 9-6.Oppsigelsesfrist
Oppsigelsesfristen skal være tre måneder til opphør ved utløpet av en kalendermåned.
For leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter avtalen har adgang til en annens bolig, skal oppsigelsesfristen være én måned. Det samme gjelder for selvstendig leie av garasje eller bod.
For leieavtale om lokale der leien er avtalt pr. dag, skal oppsigelsesfristen være én dag.
Bestemmelsene i denne paragraf kan fravikes i avtale.
Vis hele sitatet...
Eposten fra ham med utflyttingsdato 1. juni er per definisjon en avtale. Som du til og med har overholdt prikkfritt, dermed kan du også slenge neste paragraf i bordet:

§ 9-7. Formkrav til utleierens oppsigelse
Oppsigelse fra utleier skal være skriftlig.
(...)
Har leieren flyttet i henhold til oppsigelsen, anses den som godtatt.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Ramaskrik; 10. juni 2014 kl. 19:29.
Sitat av Hemmelige Freak Vis innlegg
Fikk nettop en ny epost fra huseieren:
(etter jeg sendte epost om at jeg ikke ville betale mer, og mente jeg ikke var pliktig på å betale mer, da han har bedt meg overlevere nøkler)



Noen ide om hva jeg skal svare her? Virker som han bare prøver å presse meg ut av penger fra den måneden her og så slippe meg løs
Vis hele sitatet...

Du har rett det virker som om han vet han tar feil men som om han forsøker å vri noen kroner ut av deg likevel. Kanskje han presser de du leverte nøklene også? Forsøke å få dobbel leie fra dere 2 også leie ut til en tredje........

Du må skrive at du bestreider kravet hans. Be ham gjerne peke på hvor i lovteksten han mener han har hjemmel. Avtaleloven kommer også inn her siden dere gjorde en ny avtale som frir deg fra den første.

Sitat av CH0KE Vis innlegg
"

Frøken tore tang: man bestrider krav i en inkasso sak, ikke før. Det du sier er uaktelt i denne sammenheng.
Vis hele sitatet...

Du kan jo droppe hersketeknikken........
En kan selvsagt bestride kravet før det går til inkasso, dermed kan ingen selskaper presse deg for inkasso salær. Gjort det selv og det funket helt fint.
Sist endret av frtoretang; 10. juni 2014 kl. 19:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Frøken tore tang: Man bestrider krav som allerede er gått til inkasso. Vennligst les innlegg før du poster nytt svada.
Sitat av CH0KE Vis innlegg
Frøken tore tang: Man bestrider krav som allerede er gått til inkasso. Vennligst les innlegg før du poster nytt svada.
Vis hele sitatet...
Igjen vil du være så grei å kutte ut den hersketeknikken?

Lovkommentar note 61: \"Hvorvidt skyldneren kan sies å ha rimelig grunn til å få vurdert sine innsigelser, vil bl.a. avhenge av skyldnerens tro på innsigelsens holdbarhet, hvor holdbar innsigelsen er, og hvilken mulighet skyldneren har til å avklare spørsmålet selv.\"
Vis hele sitatet...
Sist endret av frtoretang; 10. juni 2014 kl. 19:37.
Som mange andre her sier regnes leieforholdet som avsluttet i og med at du har flyttet ut og nøkler er levert.

Du skal ikke betale noe som helst, og utleier vil ikke komme noen vei med det kravet.

At du i tillegg har skriftlig fra huseier at h*n ber deg flytte ut fordi h*n selv har funnet ny leietaker banker inn den siste spikeren.

Du kan forøvrig vise til husleielovens §10-2 der blandt annet følgende står :

Den dagen leieforholdet opphører, skal leieren stille husrommet med tilbehør til utleierens disposisjon. Er ikke annet avtalt, regnes tilbakelevering for skjedd når utleieren har fått nøkler og ellers uhindret atkomst til husrommet.
Forlater leieren husrommet på en slik måte at leieforholdet klart må anses oppgitt, kan utleieren igjen straks disponere over det.
Vis hele sitatet...
Holdt oss gjerne oppdatert på hvordan ting går
Hersketeknikk? Grow a pair.

Men hvor har du det fra at OP kan bestride krav som ikke har gått til inkasso? Mulig du vet noe jeg ikke vet, men da vil jeg gjerne lære noe nytt fra deg. Er det mulig? Ber ikke om annet.
Sitat av CH0KE Vis innlegg
Frøken tore tang: man bestrider krav i en inkasso sak, ikke før.
Vis hele sitatet...
Insigelser bør komme så fort som overhode mulig. Gjerne slik at fordringshaver ikke tør ta saken til inkasso.

Sitat av Hemmelige Freak Vis innlegg
Jeg får epost fra huseier: "Leiligheten er nå leid ut, kan du rydde, vaske og flytte ut innen 1 juni?". Jeg svarer ja, og rydder ut alle tingene mine, vasker leiligheten, og overgir nøkkler til ny leier (da huseier var opptatt akkurat da, han ba meg overlevere nøkklene rett til ny leier pr epost.)
Vis hele sitatet...
Når skjedde dette? Var det innflyttingsklart 1. juni 00:00, og ble nøklene overlevert før?
Sist endret av nudo; 10. juni 2014 kl. 19:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
kjedelig streiting
Sitat av CH0KE Vis innlegg
Men hvor har du det fra at OP kan bestride krav som ikke har gått til inkasso? Mulig du vet noe jeg ikke vet, men da vil jeg gjerne lære noe nytt fra deg. Er det mulig? Ber ikke om annet.
Vis hele sitatet...
Man skriver ganske enkelt sin innsigelser til den som mener han har et krav. Da har han to valg: Å droppe kravet, eller å trekke saken inn for forliksrådet/rettsystemet.
Sitat av CH0KE Vis innlegg
Hersketeknikk? Grow a pair.

Men hvor har du det fra at OP kan bestride krav som ikke har gått til inkasso? Mulig du vet noe jeg ikke vet, men da vil jeg gjerne lære noe nytt fra deg. Er det mulig? Ber ikke om annet.
Vis hele sitatet...
Ja hersketeknikk. Du forsøker på en "clever" måte å være nedlatende og disse andre i en debatt for selv å fremstå i et bedre lys. Det du gjorde er jo selve definisjonen på hersketeknikk..........

Hersketeknikk er svært ufint. Og ingen god egenskap om du trodde det. Blir som regel brukt av psykopater eller menn med liten tiss.... (see what I did there? - hersketeknikk)


Har selv bestridt krav fra på el-selskap og forsikringsselskap. Begge gangene løste det seg til min fordel uten at saken var innom noe inkassobyrå. Og tipset om å gjøre det på den måten fikk jeg at mammas regnskasfører/kjæreste. Så tror nok han operer innenfor regelverket mtp autorisasjonen.

Har du alt hatt innsigelser til et krav og det likevel kommer inkasso vil det ifølge regnskasføreren være nok å sende kopi av korrespondansen til inkassobyrå så må de trekke kravet.

Huseier vet nok også at han vil få kostnaden ved en evt. forliksklage pga av at han selv annulerte kontrakten og ba ts flytte ut siden ny leietaker var på plass. Og alt dette finnes jo skriftlig.
@frtoretang: Det er lett å lese frtoretang -> frktoretang som deles opp til Frøken Tore Tang. Ingen hersketeknikk, bare en missforståelse.

Ontopic: Du har fått svaret ditt, du skal ikke betale noe. Du har inngått en personlig avtale, og holdt din del av avtalen. Avtalen er i bunn og grunn til utleiers fordel, og du skal ikke ta ansvar for at en ny leietaker ikke betaler for seg. Hvis ingenting annet er sagt/gjort, så er det den nye leietakeren som skal betale for oppsigelsestiden med mindre annen avtale er inngått. Hvis utleier leide ut leiligheten uten å få orden på underskrifter på avtaler eller lignende, er det hans/hennes problem, ikke ditt.
@flaskepost: Tipper heller det var "Vennligst les innlegg før du poster nytt svada" han/hun reagerte på i henhold til dette med hersketeknikk. Med det rette.

@TS
Huseier kan være så uenig han bare vil. Det er opp til han å ta saken videre i så fall, og han vil ikke komme noen vei. At han ber deg lese husleieloven er bare et dårlig forsøk på å framstå som om han vet hva han snakker om, men han tar feil.
Sist endret av danielsk; 10. juni 2014 kl. 21:33.
Jeg må si meg enig i hva de andre her skriver, dere har gjort en avtale og du har levert fra deg nøkkelen. Du har e-postene med gjensidig avtale om oppsigelse. Han har ingenting han kan gjøre, du har alt rent. Hvordan gikk saken videre? Har du sendt ny mail?
100% Grønn
Hemmelige Freak's Avatar
Trådstarter
Har ikke svart noe enda, en i familien med litt med tyngde skal prate med han ila noen dager. (Han har såklart fått alt av eposter osv)
Man kan bare bestride krav som allerede er gått til inkasso.
Man kan derimot omtviste alle urettmessige krav, for å slippe useriøse aktører og deretter inkasso i andre ledd.
Forliksrådet blir mellommann når krav er omtvistet.

" Dersom kravet er omtvistet kan ordinær inkasso ikke benyttes da det omtvistede kravet først må få sin endelige avgjørelse i domstolen før det eventuelt kan inndrives."

For fremtidig oppklaring, er det greit å holde tunga rett i munn.
Ring huseier eller møt opp personlig. Ofte er man litt tøffere bak tastaturet, og er villig til å dra det lengst mulig for å vinne frem.

Jeg støtter de fleste her i at du har rett. Du og huseier har avtalt kontraktsbrudd ved overtakelse til ny leietaker, herunder detaljer i bruddet som utvask og nøkkeloberlevering. Satser ganske mye på at han ikke har skrevet ny kontrakt med den nye leietakeren, og sitter i saksa nå.
Å ringe eller møte vedkomne personlig er et forferdelig dårlig råd. Du vil ALDRI ha fordel av å ha muntlig kommunikasjon, da vil vedkomne kunne påstå du har sakt noe du ikke har sakt, og benekte alt vedkomne selv sa. Hold alt skriftlig, nekt å svar på telefon. Når kommunikasjonen er skriftlig er det ingen tvil om hva som ble sakt av hvem. Om huseier er vanskelig eller tøff bak tastaturet er likegyldig, hvis han ikke har et krav kan han ikke gjøre noe, om han har det må han møte i forliksrådet eller tingretten. Der har du vitner og referat, så alt som blir sakt blir dokumentert for den senere tid.
Sitat av CH0KE Vis innlegg
Man kan bare bestride krav som allerede er gått til inkasso.
Man kan derimot omtviste alle urettmessige krav, for å slippe useriøse aktører og deretter inkasso i andre ledd.
Forliksrådet blir mellommann når krav er omtvistet.

" Dersom kravet er omtvistet kan ordinær inkasso ikke benyttes da det omtvistede kravet først må få sin endelige avgjørelse i domstolen før det eventuelt kan inndrives."

For fremtidig oppklaring, er det greit å holde tunga rett i munn.
Vis hele sitatet...

Skal ikke legge meg opp i konkret ordlyd da jeg ikke er jurist. Poenget mitt var at sålenge TS nekter/bestrider/omtvister kravet skriftlig til huseier så kan ikke inkassobyråene starte sin prosess.

Uansett så skal krav der partene ikke er enige behandles i laveste rettsinnstans, altså forliksrådedet for å få en vurdering av om kravet er gyldig eller ikke. Det er samme instans altså forliksrådet som skal behandle saken enten uansett hvem som sender kravet.

Inkassobransjen kan ikke røre krav der det er strid om gyldighet. Noe som absolutt gjelder for TS.

Sitat av Hemmelige Freak Vis innlegg
Har ikke svart noe enda, en i familien med litt med tyngde skal prate med han ila noen dager. (Han har såklart fått alt av eposter osv)
Vis hele sitatet...

Ville unngått all form for muntlig kommunikasjon. Både personlig oppmøte og telefon. Det kan ende i påstand mot påstand. Ta alt på epost. Da har du bevis.
Sist endret av frtoretang; 10. juni 2014 kl. 22:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
TS bør også huske på at bevisbyrden ligger på huseier, vedkomne må kunne dokumentere kravet. TS har ingen plikt til å bevise at han ikke skylder noe, huseier må bevise det. Fram til huseier redegjør for hvorfor han har et krav, er det ingenting mer som må gjøres i denne saken. Da er det bare å avvente.
"Har selv bestridt krav fra på el-selskap og forsikringsselskap. Begge gangene løste det seg til min fordel uten at saken var innom noe inkassobyrå. Og tipset om å gjøre det på den måten fikk jeg at mammas regnskasfører/kjæreste. Så tror nok han operer innenfor regelverket mtp autorisasjonen"

Av ren nysgjerrighet (ingen hersketeknikk, som du har anklaget meg for tidligere), gikk det fint å bestride krav som ikke hadde gått til inkasso?
Eller ble du gjort oppmerksom på at krav ikke kan bestrides før de går til inkasso, og du derfor bør omtviste?
Synes det er meget spesielt om norske selskaper godtar feil bruk av terminologi. Eller så nekter du å innse egne feil. Dette er ikke for å kverulere, men mer for å rette på at det du sier er semi-riktig. Jeg er ikke ute etter å ta deg, tore.

"Skal ikke legge meg opp i konkret ordlyd da jeg ikke er jurist"
Men meg anklager du for bruk av herseteknikk når jeg prøver å hjelpe deg. Om du er frøken eller mister, spiller vel ingen rolle? Flaskepost oppklarte godt. Ble ikke klokere av danielsk, derimot. Det er rart du går til personangrep og anklager motpart for urettmessig hersketeknikk. Det er en hersketeknikk i seg selv!

Alt bs til side, la oss heller ta en fredspipe
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
La heller meg få demonstrere herketeknikk: Kutt ut drittkasting til andre brukere ellers ryker dere på ferie! :P
Sist endret av m0b; 10. juni 2014 kl. 23:21.
kjedelig streiting
Sitat av CH0KE Vis innlegg
Man kan bare bestride krav som allerede er gått til inkasso.
Man kan derimot omtviste alle urettmessige krav, for å slippe useriøse aktører og deretter inkasso i andre ledd.
Forliksrådet blir mellommann når krav er omtvistet.

" Dersom kravet er omtvistet kan ordinær inkasso ikke benyttes da det omtvistede kravet først må få sin endelige avgjørelse i domstolen før det eventuelt kan inndrives."

For fremtidig oppklaring, er det greit å holde tunga rett i munn.
Vis hele sitatet...
Begge ordene har samme betydning når man bruker de ved at man er uenig i et krav. Eneste forskjellen omtrent er om kravet har blitt kjøpt av et inkassoselskap eller ikke. Uansett vil ikke kreditoren eller inkassoselskapet kunne fortsette den utenomrettslige innkrevingen.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Sitat av Hemmelige Freak Vis innlegg
Noen ide om hva jeg skal svare her? Virker som han bare prøver å presse meg ut av penger fra den måneden her og så slippe meg løs
Vis hele sitatet...
Ta vare på epostene, ta og print ut en kopi av epostene dere i mellom så du har en fysisk kopi til evt rettssak. Og dersom du av en eller annen grunn skulle miste epost-arkivet ditt. Skjedde med meg rett før Hearbleed.

Tredje kapittel. Du kan vise disse paragrafene til han. Det er snakk om Avtaleloven som også vil gjelde dette tilfellet. I følge loven har du ditt på ditt tørre.

Kilde: lovdata.no
Sist endret av Duckie; 11. juni 2014 kl. 00:05.
Sitat av xae8koo Vis innlegg
Å ringe eller møte vedkomne personlig er et forferdelig dårlig råd. Du vil ALDRI ha fordel av å ha muntlig kommunikasjon, da vil vedkomne kunne påstå du har sakt noe du ikke har sakt, og benekte alt vedkomne selv sa. Hold alt skriftlig, nekt å svar på telefon. Når kommunikasjonen er skriftlig er det ingen tvil om hva som ble sakt av hvem. Om huseier er vanskelig eller tøff bak tastaturet er likegyldig, hvis han ikke har et krav kan han ikke gjøre noe, om han har det må han møte i forliksrådet eller tingretten. Der har du vitner og referat, så alt som blir sakt blir dokumentert for den senere tid.
Vis hele sitatet...
Poenget er at avtalen allerede er skriftlig. Da er det likegyldig hva som blir sagt videre av uenighet.

Jeg tviler på at dette ender i forliksråd eller retten. Det er sikkert snakk om et lite beløp ala 5-10.000. Ta opp telefonen, ring og forklar saklig at dere har sagt opp kontrakten skriftlig. Mest sannsynlig avsluttes saken der.
Sitat av reklame Vis innlegg
Poenget er at avtalen allerede er skriftlig. Da er det likegyldig hva som blir sagt videre av uenighet.

Jeg tviler på at dette ender i forliksråd eller retten. Det er sikkert snakk om et lite beløp ala 5-10.000. Ta opp telefonen, ring og forklar saklig at dere har sagt opp kontrakten skriftlig. Mest sannsynlig avsluttes saken der.
Vis hele sitatet...
Problemet med å ta det muntlig er at det veldig lett eskalerer og blir til en krangel hvor en eller begge parter "setter seg på bakbena" slik at situasjonen låses helt.

Ved skriftlig kommunikasjon er man sikker på at man får lagt frem sine argumenter på en god, og nøktern måte og man kan ikke minst dokumentere det i ettertid. Mye bedre for alle parter i slike situasjoner.
Sitat av reklame Vis innlegg
Poenget er at avtalen allerede er skriftlig. Da er det likegyldig hva som blir sagt videre av uenighet.

Jeg tviler på at dette ender i forliksråd eller retten. Det er sikkert snakk om et lite beløp ala 5-10.000. Ta opp telefonen, ring og forklar saklig at dere har sagt opp kontrakten skriftlig. Mest sannsynlig avsluttes saken der.
Vis hele sitatet...
Hva som blir sakt videre er jo ikke på noen måte likegyldig. Man kan inngå avtaler som ikke er hensiktsmessig. Det er fult mulig for TS å inngå avtale om å betale leien, selv om det er helt unødvendig.

Hvorfor i allverden ringe? TS har ingen ansvar for å utdanne huseier i hverken avtalerett eller husleieloven. Hvis TS mener det ikke foreligger et reelt krav, bør han ikke foreta seg noe annet enn å be om dokumentasjon for at kravet eksisterer. Bevisbyrden ligger på huseier, la han ta det neste trekket. Det du forslår å ta på telefon, kan like enkelt tas på epost, med fordelen av at alt er dokumentert.

Muntlige samtaler skaper bare problemer, noen kan misforstå, huske feil, eller så er man uenige om hva som ble sakt. Man har også mulighet til å lyve om hva man ble enige om. At saken sannsynligvis ikke tas videre er et elendig argument, det er en mulighet for at det blir tatt videre, så da følger man den beste praksisen.
Da er vi veldig uenige.

Min erfaring fra både privat og jobb er at problemer der man med stor sikkerhet vet man har lover på sin side - løser seg ganske enkelt med en telefonsamtale på 2 min.

Dersom TS klarer på de 2 minuttene å vri denne saken ut av sine hender ved å si noe annet enn det som står i mailen, er det nesten så han fortjener å betale leien.

Jeg mener at mailer er å foretrekke frem til det punktet TS befinner seg ved nå. Altså, han har skriftlig kontraktsbrudd og godkjenning av dette fra begge parter. En telefon med mulig underliggende hyggelige trusler om å melde videre til utleietvistutvalget eller advokat.
Han trenger ikke true med å ta det videre, det er opp til utleier å ta saken videre om han mener han har krev på pengene.
Jeg er uenig med deg, Reklame. TS har ikke noe ansvar for å ordne opp i dette. Han trenger bare å legge fram sine argumenter for hvorfor han mener at han ikke skal betale, så er det opp til huseier å eventuelt ta saken videre. Da er skriftlig kommunikasjon det beste, da blir det ingen unødvendig krangling eller misforståelser.
Sist endret av danielsk; 11. juni 2014 kl. 19:10.
Her skal du ikke betale ei fordømt krone. Du har alt skriftlig. Du kan på diplomatisk vis be han rygge vannrett inn i helvete.
Sitat av CH0KE Vis innlegg
Man kan bare bestride krav som allerede er gått til inkasso.
Man kan derimot omtviste alle urettmessige krav, for å slippe useriøse aktører og deretter inkasso i andre ledd.
Forliksrådet blir mellommann når krav er omtvistet.

" Dersom kravet er omtvistet kan ordinær inkasso ikke benyttes da det omtvistede kravet først må få sin endelige avgjørelse i domstolen før det eventuelt kan inndrives."

For fremtidig oppklaring, er det greit å holde tunga rett i munn.
Vis hele sitatet...
Man kan ha en innsigelse mot et krav - og hvis innsigelsen ikke er åpenbar grunnløs kan saken gå til inkasso. Da blir kravet ansett som omtvistet (omstridt).

I dagligtale er det derimot helt normalt å bruke ordet bestride[i] om innsigelsen, da det er jo faktisk det man gjør. Det som derimot ikke er normalt er å bruke omtviste som et verb når man har en innsigelse. Fordi kravet er rett og slett ikke omtvistet før den andre parten har konkludert med at de ikke er enig i din innsigelse.

Egentlig er dette flisespikkeri, men det er du som uoppfordret henger ut andre for feil terminologibruk, også mestrer du ikke begrepene selv engang.
Internt i Lindorff kalles det en tvistesak. Den SKAL forfølges rettslig ihht inkassoloven, dette for å verne både skyldner og inndriver. Man kan godt prate med kreditor og komme med en innsigelse ovenfor ham, men da er jo det strengt tatt en forbrukersak. Dersom man har mottatt purringer, for så å få saken sendt til inkasso kan det tvistes hos inkassoselskap. Saksbehandler vurderer om det er en rimelig tvist, og skal som hovedregel taes til følge. Åpenbare forsøk på løgn eller en urimelig tvis taes ikke til følge.

Saksgangen videre er da å videresende tvisten til kreditor som må komme med sin side av saken. Dersom saken ikke løses går det til forliksrådet. Taper skyldner i forliksrådet fortsetter opprinnelig saksgang med påfølgende oversendelse til namsmann for tvangsfullbyrdelse.
▼ ... noen uker senere ... ▼
100% Grønn
Hemmelige Freak's Avatar
Trådstarter
Hei freak!

Jeg har oppdateringer i saken, viser dere eposter som er sendt frem og tilbake her, håper dere kan være like hjelpsomme som sist.

For å forklare kort igjen hva saken her er:
Hadde orginalt 3 mnd oppsigelse (som ville si til og med august)
De skulle hjelpe meg å flytte ut tidligere hvis de fant noen andre
De ber meg flytte ut innen 1 juni
Jeg vasker leiligheten, flytter ut alle ting, og GIR FRA MEG NØKKLER til ny eier (da de ba meg gjøre dette på epost.)
Han som da skulle flytte inn etter meg, angret noen uker etterpå og ville ikke flytte inn alikevell
Huseier sier da at jeg må betale husleie, selvom jeg har flyttet ut og ikke har tilgang på leiligheten.
Vis hele sitatet...
Epost fra ste-faren min til huseier:

Hei igjen XX

Saken er så åpenbar at det blir for dumt å ikke få fullt oppgjør for denne.
Jeg referer til husleieloven Paragraf 10-2
«Tilbakelevering
Er ikke annet avtalt, regnes tilbakelevering for skjedd når utleier har fått nøkler og eller uhindret atkomst til husrommet»

Du foreslår at XX skal betale for Juni, uten å disponere leiligheten.
I den forbindelse kan jeg i tillegg opplyse deg om at det er noen andre som nå disponerer leiligheten. Siden forrige uke har det stått et fullt flyttelass i leiligheten, Dette er dokumentert med fotografier gjennom vinduene tidlig forrige uke.
Det er du kanskje ikke kjent med, men du kan jo ikke mene da at XX skal betale for Juni.

Jeg regner med at du muligens ikke har satt deg helt inn i saken og at ditt forslag er basert på feil grunnlag,

Det er flott om du kan sende en bekreftelse til banken om at depositum kan frigjøres.

Med ønske om et fortsatt godt og gjensidig nyttig samarbeide
Vis hele sitatet...
epost tilbake til oss FRA huseier:

Hei
Som du sikkert vet så sitter jeg med pasienter ifra 0730 til 1600 og har ikke anledning til å diskutere med deg på telefonen i denne kontor tiden.

For oss er denne saken krystallklar og vi forventer at dere gjør opp for dere.

Vi har sagt oss villig til å hjelpe din sønn i en vanskelig situasjon med å fremleie leiligheten innenfor hans oppsigelsestid. Hans oppsigelsestid løper til 0109 som nevnt men vi har sagt oss villig til å hjelpe til. At dere fraskriver dere ansvaret i denne situasjonen syntes vi er svært beklagelig da vi har klart å redusere hans forpliktelser ifra 3 til en måned.
At dere ikke klarer å se at vi har vært svært imøtekommende og behjelpelig for din sønn i en vanskelig situasjon er veldig synd.

Det er skrevet kontrakt på leiligheten fra 1 juli. Ny leietaker har fått anledning til å sette ting i leilighet tidligere.
Vi har ikke mottatt noe nøkler av leietaker, dette var en overtakelse mellom din sønn og tredje part.

Vi har satt oss godt inn i saken og i Jussen, men vi er ikke sikker på om dere har like god oversikt her.

I tillegg har vi fått merkostnader som følge av utleie til ny leietager før tiden. Dessuten ekstra mailarbeid og telefoner som vi må vurdere å tilleggsfakturere.

Vi ser oss ikke i stand til å betale ut depositum så lenge han ikke har oppfylt sine forpliktelser.
Husleie Juni er ikke innbetalt.

mvh Huseier
Vis hele sitatet...
Håper noen kan hjelpe til meg hva som burde kommuniseres videre her, og hva som evnt kan skje.
Du har to valg:

A D V O K A T = Dvs, ditt neste brev til utleier skal sendes ifra en advokat hvor han presenterer situasjon, setter noen tidsfrister og hvis han mener at du har en god sak tid hvor juridiske tiltak vil iverksettes. Dette vil ofte dog koste mer enn hva en månedes leie er.

B E T A L = saken uten av verden.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Hemmelige Freak Vis innlegg
Håper noen kan hjelpe til meg hva som burde kommuniseres videre her, og hva som evnt kan skje.
Vis hele sitatet...
Ikkje betal meir leige. Gi melding til banken om at du krev depositume utbetalt, og vent.

Dersom leieren etter leieforholdets opphør krever utbetaling av depositum utover opptjente renter, skal banken varsle utleieren skriftlig om kravet og opplyse om at beløpet vil bli utbetalt til leieren hvis utleieren ikke innen en måned etter at varselet ble sendt, fremmer krav etter reglene over eller dokumenterer å ha reist søksmål. Mottar ikke banken slikt krav eller dokumentasjon innen fristen og leieren ikke har trukket sitt krav tilbake, vil banken utbetale beløpet til leieren med frigjørende virkning for banken.
Vis hele sitatet...
Det står i stortsett alle vilkår på depositumskonto.

Ved å krevje det utbetalt overlet du heile saka til utleigar - han må gå til søksmål / forliksrådet for få pengane.
100% Grønn
Hemmelige Freak's Avatar
Trådstarter
Men sånn lovlig sett? Noen som kan si om jeg faktisk har mitt på det rene her?
Denne huseieren virker temmelig tilbakestående.
Det virker som om du har absolutt alt på det rene.

Slik saken står nå ville jeg rett og slett gjort som foreslått over her, krev depositumsbeløpet utbetalt. Hvis huseier fortsatt mener du skal betale ville jeg informert ham pent om at neste bit med informasjon fra din side vil komme via en advokat.

"Som du sikkert vet så sitter jeg med pasienter ifra 0730 til 1600 og har ikke anledning til å diskutere med deg på telefonen i denne kontor tiden."

Bull. Shit. Han tør enkelt og greit ikke krangle i denne saken selv fordi han er klar over at du egentlig ikke skal behøve å betale et eneste rødt øre. Det virker veldig som om han er innstilt på å gi deg så mye skyldfølelse og dårlig samvittighet for denne saken at du bare betaler for å bli ferdig med det.
Folk som h*n må settes tilbake noen hakk og vises at man ikke lar seg herse med, så stå på ditt.


Jeg kjenner det bobler i kroppen av sinne, og jeg hadde mest sannsynligvis endt opp med å ta helt andre avgjørelser, så jeg håper du tar de riktige og kjemper videre.

Lykke til kompis.
Vent nå litt nå.
Det virker som du har alt på det rene her.

Men, har du inngått avtale med huseier om FRAMLEIE, eller OPPSIGELSE?
For om det er blitt skaffet leietakere under framleie, så er du fortsatt pliktig til å betale husleie frem til oppsigelsesfristen utløper. De som fremleier skal betale deg, også skal det du betale utleier. Da er du fortsatt forpliktet til leiligheten, så om han som leier da trekker seg, så er det ditt problem og ikke utleier.
Sitat av Poppee Vis innlegg
Men, har du inngått avtale med huseier om FRAMLEIE, eller OPPSIGELSE?
Vis hele sitatet...
Huseier har skaffet ny leietaker, så det er oppsigelse det er snakk om, ikke fremleie.
Hvorfor er du så pinglete? Krev pengene dine fra banken, slutt å krangle med fjolset. Leiligheten ble tilbakelevert iht til avtale, du skylder ingenting. Hvis huseier ikke kan hjemle kravet sitt, eller forklare hvorfor avtalen som ble inngått ikke gjelder, har du ingen plikt til å forklare fjolset hvorfor de tar feil. Nå tar du saken med banken, og da vil du dessverre måtte vente litt, men du vil få pengene dine tilbake. Fjolset vil fakturere deg for mailkommunikasjon, du må da se at vedkomne er tilbakestående, det er ikke vits i å diskutere med en idiot. Men for all del, ikke gi deg, da vil fjolset innbille seg at det har rett og fortsette å fjotte rundt med idiotiske krav basert på egne vrangforestillinger.

Sitat av Beecher Vis innlegg
Bull. Shit. Han tør enkelt og greit ikke krangle i denne saken selv fordi han er klar over at du egentlig ikke skal behøve å betale et eneste rødt øre. Det virker veldig som om han er innstilt på å gi deg så mye skyldfølelse og dårlig samvittighet for denne saken at du bare betaler for å bli ferdig med det
Vis hele sitatet...
Enhver person som ikke er totalt idiot vil forstå at man ALDRI noen sinne diskuterer en slik sak på telefon. Det har ingen hensikt. Hvorfor TS og stefaren til TS ønsker å prate med fjolset på telefon er uforståelig for meg, ha ALT skriftlig. Når fjolset baserer sine krav på vrangforestillinger er det ekstremt viktig at vedkomne har alt skriftlig, da kan ikke fjolset bruke sin manglende virkelighetsforståelse til å komme med flere krav.

Samvittighet og skyldfølelse har ingenting med denne saken å gjøre. Hvem vil ha skyldfølelse for å inngå en avtale og så følge den til punkt og prikke?

Sitat av Hager Vis innlegg
Du har to valg:

A D V O K A T = Dvs, ditt neste brev til utleier skal sendes ifra en advokat hvor han presenterer situasjon, setter noen tidsfrister og hvis han mener at du har en god sak tid hvor juridiske tiltak vil iverksettes. Dette vil ofte dog koste mer enn hva en månedes leie er.

B E T A L = saken uten av verden.
Vis hele sitatet...
Dette må være det mest tilbakestående rådet jeg har lest i dag. Hva skal man med advokat? Hva skal advokaten gjøre? Bare be banken om pengene, vent på eventuelle søksmål, og så har TS pengene sine og slipper å forholde seg til utleier. Jussen her er ikke uklar, det er ingenting en advokat trenger å gjøre, TS klarer å gå ned til banken, eller å sende dem en epost. Skal han betale en advokat for å holde han i hånden når han prater med den skumle banken?

Å betale penger man ikke skylder er ennå mer tilbakestående enn ditt forrige råd. Du er forresten skyldig meg 50 000 kroner, vil du leie advokat for å få meg til å forstå at du ikke er det, eller vil du betale meg nå? Eller gjør du som enhver oppegående person, dvs ignorerer meg fram til jeg har fremmet et gyldig begrunnet krav?

Hei
Som du sikkert vet så sitter jeg med pasienter ifra 0730 til 1600 og har ikke anledning til å diskutere med deg på telefonen i denne kontor tiden.
Vis hele sitatet...
For guds skyld, ikke ring dette fjolset.

For oss er denne saken krystallklar og vi forventer at dere gjør opp for dere.
Vis hele sitatet...
Vi kan ikke se å ha noe utestående hos dere, leieforholdet ble oppsagt og leiligheten tilbakelevert iht avtale.

Vi har sagt oss villig til å hjelpe din sønn i en vanskelig situasjon med å fremleie leiligheten innenfor hans oppsigelsestid. Hans oppsigelsestid løper til 0109 som nevnt men vi har sagt oss villig til å hjelpe til. At dere fraskriver dere ansvaret i denne situasjonen syntes vi er svært beklagelig da vi har klart å redusere hans forpliktelser ifra 3 til en måned.
At dere ikke klarer å se at vi har vært svært imøtekommende og behjelpelig for din sønn i en vanskelig situasjon er veldig synd.
Vis hele sitatet...
Iht til avtalen om oppsigelse sa dere fra dere oppsigelsestiden da dere hadde funnet en ny leietager.

Det er skrevet kontrakt på leiligheten fra 1 juli. Ny leietaker har fått anledning til å sette ting i leilighet tidligere.
Vi har ikke mottatt noe nøkler av leietaker, dette var en overtakelse mellom din sønn og tredje part.
Vis hele sitatet...
Hvordan Dere eller Deres leietager bruker leiligheten er dessverre ikke relevant. Om Dere oppbevarer søppel, møbler eller velger å la den stå tom endrer ikke innholdet i avtalen dere inngikk. At nøklene etter Deres instruksjoner ble overlevert til tredjepart endrer ikke jussen, Dere kunne bedt om at nøklene skulle beholdes eller kastes i havet uten at det ville endret det faktum at dere har fått leiligheten tilbakelevert iht avtale. Leieforhold mellom tredjepart og Dere angår ikke meg.

Vi har satt oss godt inn i saken og i Jussen, men vi er ikke sikker på om dere har like god oversikt her.
Vis hele sitatet...
Dere fjernet oppsigelsestiden ved avtale, deretter ønsket Dere å endre avtalen pga hendelser som jeg ikke har kontroll over. Min del av avtalen er overholdt, og jeg kan ikke klandres for at Deres nye leietager endret planer. Siden Dere forstår jussen har dere selvsagt inngått kontrakt med vedkomne før Dere godtok å fjerne oppsigelsestiden, og kan rette krav mot vedkomne.

I tillegg har vi fått merkostnader som følge av utleie til ny leietager før tiden. Dessuten ekstra mailarbeid og telefoner som vi må vurdere å tilleggsfakturere.
Vis hele sitatet...
Dere vil ikke finne hjemler for dette i lovverket, men dere må gjerne prøve. Da får dere opplyse hvilken lovhjemler som er anvendelige for å fakturere leietagere eventuelt tidligere leietagere for kommunikasjon vedrørende leieforholdet. Dere vil fort finne ut at slike kostnader enten må tas av Dere, eller legges inn i husleien. Hvilken kostnader Dere har ved å leie ut leiligheten etter at leieforholdet er avsluttet er ikke mitt anliggende.

Vi ser oss ikke i stand til å betale ut depositum så lenge han ikke har oppfylt sine forpliktelser.
Husleie Juni er ikke innbetalt.
Vis hele sitatet...
Ikke i stand til? Betale ut? Hvis Dere ikke ønsker å frigi depositum vil krav om frigitt depositum fremmes banken, da vil dere ha en måned til å fremme søksmål før de frigis av banken. Det forelå ingen leieforhold i juni, iht avtale ble leieforholdet avsluttet før oppsigelsestiden, og leiligheten ble tilbakelevert huseier.

Sitat av Hemmelige Freak Vis innlegg
Men sånn lovlig sett? Noen som kan si om jeg faktisk har mitt på det rene her?
Vis hele sitatet...
Kan du legge ut epostene der huseier ber deg levere tilbake nøkler? Det eneste som er relevant her er hva som faktisk sto der. Hvis huseier ber deg levere tilbake nøkler fordi det er en ny leietager, er du fri.
Sist endret av xae8koo; 1. juli 2014 kl. 15:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.