Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  110 18809
Hei,

For en stund siden anmeldte jeg en politimann for unødig maktbruk, og nå ser det ut som om han kommer til å få straff. Jeg vil ikke gå nærmere inn på hva saken gjelder.

Problemet mitt er at min far også er politi, og han fikk i dag en telefon angående anmeldelsen min. Det var den anmeldte politimannen som ringte: det viser seg at de to både er venner og kolleger. Min far presser meg til å trekke anmeldelsen. Han sier at han ikke kan la en kollega bli dømt på grunn av meg.

Jeg er myndig og har selvfølgelig rett til å bestemme dette selv, men jeg vil gjerne høre deres mening. Bør jeg trekke anmeldelsen av hensyn til min far, eller må far lære seg å skille jobb og privat?
Sist endret av Freak; 30. mai 2013 kl. 15:52.
Han skal skille jobb og privatliv. Rapporter faren din med det samme, du.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Det er jo jævla enkelt.

Hvis politimannen ikke har gjort noe gale så blir han heller ikke dømt. Hvis han har gjort noe gale burde din far være førstemann til å ville vaske ham ut av organisasjonen.
Sist endret av nso; 30. mai 2013 kl. 15:54.
Profesjonell Noob
8bit's Avatar
Har fyren gjort noe galt, så skal ikke han ha noen goder fordi han er kompis til faren til han som anmeldte han. At han ville få straff burde han ha tenkt på på forrhånd og resultatet som en mann.

Jeg syntes ikke du skulle gi etter for presset fra din far, og ja han bør lære seg p skille jobb og privat.
Ikke trekk anmeldelsen!
Politiet krenker mange hver dag og slipper som regel alltid unna.
tror jeg ville latt saken gått sin gang ^^
Gjør det klart at dette er ditt valg igjen er på ingen måte motivert av faren din.
Som de andre sier, hvis han har gjort noe galt så får han stå inne for det og ikke få fordeler fordi han er venn og kollega av faren din.
Du sier at du ikke vill fortelle hva det handler om, men det er viktig for og gi et godt svar.

Var det noen fille sak ville jeg lat det gå, så du ikke ødelegger forholde mellom faren din og fyren.
Hvis det derimot var noe "stort" ville jeg ikke trukket anmeldelsen.
Hva jeg ville gjort hadde vært avhengig av hva som hadde skjedd tidligere. Hadde volden vært mot meg så ville jeg ikke trukket anmeldelsen. Det kommer også an på hvor grovt overtramp over loven dette var.
Valgfri brukertittel
ArtOfHacking's Avatar
Anmeld, ikke hør på hva faren din sier.

Purk som bruker unødvendig makt er de værste i mine øyne.
Tenk på hva slags sammfunn du vil leve i,vil vi ha korrupte mennesker i politistillinger?
Og som en sa over her,har han ikke gjort noe galt så vil han heller ikke ha noe og frykte.
Følg magefølelsen og ikke la deg presse,selv om det er familie er mitt råd.
Om du trekker anmeldelsen er du en feiging!
Sitat av Iluwu Vis innlegg
Du sier at du ikke vill fortelle hva det handler om, men det er viktig for og gi et godt svar.
Vis hele sitatet...
Nå sier han jo hva det dreier seg om, han går bare ikke i detaljer, men han sier nok til at man gi et godt svar og det har kommet flere gode svar allerede.
Sitat av Iluwu Vis innlegg
Du sier at du ikke vill fortelle hva det handler om, men det er viktig for og gi et godt svar.

Var det noen fille sak ville jeg lat det gå, så du ikke ødelegger forholde mellom faren din og fyren.
Hvis det derimot var noe "stort" ville jeg ikke trukket anmeldelsen.
Vis hele sitatet...
What? Du syntes det er viktigere at faren har et godt forhold til sin kollega enn sin egen sønn ?
Hvis trådstarter føler denne politimannen har brukt unødig vold så ville jeg heller satt et spørsmålstegn ved faren som velger og heller støtte sin kollega istedetfor sin egen sønn.
Jeg ville kjørt saken videre for og la noen andre ta seg av skyldspørsmålet.
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Nå sier han jo hva det dreier seg om, han går bare ikke i detaljer, men han sier nok til at man gi et godt svar og det har kommet flere gode svar allerede.
Vis hele sitatet...
unødig maktbruk dette kan være så meget.
Alt fra ET unødvendig dytt til og slenge noen i bakken for så og fortsette og slå vedkommende.

man kan IKKE gi et godt svar med så lite informasjon. Mange av svarene er fra politi hatende folk som HATER politiet for at de busta dem med 30g ett eller annet. (i følge freak så kan heller ikke politiet gjøre NOE feil, da skal de miste jobben og få straff )

Sitat av FlyingLurr Vis innlegg
What? Du syntes det er viktigere at faren har et godt forhold til sin kollega enn sin egen sønn ?
Hvis trådstarter føler denne politimannen har brukt unødig vold så ville jeg heller satt et spørsmålstegn ved faren som velger og heller støtte sin kollega istedetfor sin egen sønn.
Jeg ville kjørt saken videre for og la noen andre ta seg av skyldspørsmålet.
Vis hele sitatet...
Igjen derfor hadde det vært bra om vi fikk mer info. Men det er helt greit at TS ikke vill gi mer, men da kan han heller ikke forvente et optimalt svar.
Hvis det ser ut til at han får straff, så er han vel skyldig.

Virkelig dårlig gjort av faren din å presse deg til dette... Ikke trekk anmeldelsen.
Enig med en del av de andre her. Utrolig dårlig av din far å presse deg til å trekke anmeldelsen. Du burde egentlig anmeldt din egen far for å ha prøvd og få deg til å trekke den. Det er dog å gå litt langt å anmelde sin egen far men i allefall la anmeldelsen stå og ikke la idioten komme seg unna med det han har gjort.
Sitat av Iluwu Vis innlegg
Igjen derfor hadde det vært bra om vi fikk mer info. Men det er helt greit at TS ikke vill gi mer, men da kan han heller ikke forvente et optimalt svar.
Vis hele sitatet...
Nei det er greit nok,men hvis denne politimannen ikke har gått over streken så vil han vel heller ikke ha noe å frykte ?
Sitat av Iluwu Vis innlegg
unødig maktbruk dette kan være så meget.
Alt fra ET unødvendig dytt til og slenge noen i bakken for så og fortsette og slå vedkommende.

man kan IKKE gi et godt svar med så lite informasjon. Mange av svarene er fra politi hatende folk som HATER politiet for at de busta dem med 30g ett eller annet. (i følge freak så kan heller ikke politiet gjøre NOE feil, da skal de miste jobben og få straff )



Igjen derfor hadde det vært bra om vi fikk mer info. Men det er helt greit at TS ikke vill gi mer, men da kan han heller ikke forvente et optimalt svar.
Vis hele sitatet...
Her er det jo heller ikke spørsmålet om man _bør_ anmelde, eller om man _skal_ anmelde. Forholdet _er_ anmeldt, men spørsmålet er om han bør trekke dette grunnet faren sitt forhold til den anmeldte. Man har mer enn nok informasjon (i mine øyne) til å svare på spørsmålet som blir stilt her.

Jeg syns jo det er påfallende at politibetjenten ringer til faren, og at faren ber han trekke anmeldelsen. Dette hørtes noge merkelig ut, og jeg syns man kan tolke det dithen at faren eller den anmeldte tror det er sjanse for at han kan bli dømt.

Da SEFO etter min erfaring (fra samtaler med venner i politiet og andre saker som har kommet opp) ikke dømmer på svake beviser, syns jeg ikke du skal trekke anmeldelsen. Har han ikke gjort noe galt, har han ei heller noe å frykte. Har han gjort noe galt, så skal han (på likhet med andre) få sin straff.

My two cents, hvertfall.
Sitat av FlyingLurr Vis innlegg
Nei det er greit nok,men hvis denne politimannen ikke har gått over streken så vil han vel heller ikke ha noe å frykte ?
Vis hele sitatet...
Vi alle har forskjellige "streker" og forskjellige meninger på hva som er riktig og galt.

Det er forresten MANGE som har fått livet sitt ødelagt for feil anklagelese og rykter.

Sitat av pinkrabbitz Vis innlegg
My two cents, hvertfall.
Vis hele sitatet...
Det har du rett i.
Sist endret av Iluwu; 30. mai 2013 kl. 16:58.
Tidsmisbruker
Slaps's Avatar
Sitat av Iluwu Vis innlegg
Du sier at du ikke vill fortelle hva det handler om, men det er viktig for og gi et godt svar.

Var det noen fille sak ville jeg lat det gå, så du ikke ødelegger forholde mellom faren din og fyren.
Hvis det derimot var noe "stort" ville jeg ikke trukket anmeldelsen.
Vis hele sitatet...
Det h*n sa!
Sist endret av Slaps; 30. mai 2013 kl. 17:00.
Beklager, men det sier mye om faren din at han heller vil ha et godt forhold til kollegaen sin enn deg. Og det sier mye om politiet at han ikke kan tillate at en kollega blir dømt, uansett om han er skyldig eller ikke. Jeg får ofte inntrykk av at Spesialenheten tenker på akkurat samme måte...
Sitat av Iluwu Vis innlegg
Vi alle har forskjellige "streker" og forskjellige meninger på hva som er riktig og galt.

Det er forresten MANGE som har fått livet sitt ødelagt for feil anklagelese og rykter.
.
Vis hele sitatet...
Ja derfor er det opp til SEFO og etterforske,ergo er det riktig å anmelde hvis man føler at urett er begått.

Skjelden det er røyk uten ild,men noen justismord er det nok ja desverre.
Sist endret av FlyingLurr; 30. mai 2013 kl. 17:09.
Dette gir en perfekt beskrivelse på det kammeraderiet som de fleste er enige i at allerede eksisterer innenfor politiet, det er faktisk så sterkt at en far presser sitt eget kjøtt og blod.
kjedelig streiting
Du bør helt klart la anmeldelsen stå. Korrupsjon er vi ikke tjent med i landet vårt. Spesielt når det gjelder er så viktig organ som politiet. Spør også deg selv om kollegene til fattern din ville gitt deg spesialbehandling om du feks ble stoppa i 120 i 80-sonen. Tenk også på neste person som eventuelt får med å gjøre med han du har anmeldt. Kanskje denne maktbruken bare fortsetter til han ødelegger en person?
Trekker du den så vil fyren gå ustraffet, hvem blir neste offer?

Her har du muligheten til å forhindre at dette skjer,grip den!


Det er du som gjør det eneste riktige her ved å ikke trekke anmeldelsen i mine øyne, men dette er et valg du må ta selv såklart.
Sitat av Ramaskrik Vis innlegg
Og det sier mye om politiet at han ikke kan tillate at en kollega blir dømt, uansett om han er skyldig eller ikke. Jeg får ofte inntrykk av at Spesialenheten tenker på akkurat samme måte...
Vis hele sitatet...
Sitter med det samme inntrykket,så måtte google litt og fant denne linken:

http://www.dagbladet.no/2012/04/12/n...riks/21072326/

Man kan jo bare undres over hvor store mørketall det er da det virker som det skal ganske alvorlig kriminalitet til for at en politimann/dame skal miste jobben.
Og hvordan det var før 2005 må jo gudene vite.

(ser at SEFO har blitt Spesialenheten så der lærte jeg noe i dag og gitt)

Sitat av legalize_it Vis innlegg
Tenk også på neste person som eventuelt får med å gjøre med han du har anmeldt. Kanskje denne maktbruken bare fortsetter til han ødelegger en person?
Vis hele sitatet...
For alt vi vet har han kanskje allerede opp til flere slike saker på seg,og at det er derfor han er redd og prøver og få saken trekt ?
Bare spekulasjoner fra min side altså.
Sist endret av nso; 30. mai 2013 kl. 18:03. Grunn: fixet link
Sitat av Iluwu Vis innlegg
Du sier at du ikke vill fortelle hva det handler om, men det er viktig for og gi et godt svar.

Var det noen fille sak ville jeg lat det gå, så du ikke ødelegger forholde mellom faren din og fyren.
Hvis det derimot var noe "stort" ville jeg ikke trukket anmeldelsen.
Vis hele sitatet...
Det er ikke viktig for å gi ett god svar faktisk. Det handler vell heller om at du er nyskerring.

Fillesak eller ikke, man skal stå for det man gjør, det gjelder spesielt for folk i politiet.

Passe på forholdet til faren og kolegaen er ikke TS sitt ansvar.
(Og uansett, om denne kompisen/kolegaen klandrer faren for det, så var "forholdet" kanskje ikke noe særlig å samle på?)
Fillesak eller ikke, ikke trekk anmeldelsen.

Godt å se at hvertfall noen av de blir jekka litt ned!
Sist endret av Dub; 30. mai 2013 kl. 17:44.
Flott å se at folk mener politimannen må straffes uten å ane hva saken gjelder. Det kan være en bagatell som ingen normale mennesker ville forfulgt videre...

I mange situasjoner er politiet nødt til å bruke mer makt enn det i ettertid viser seg at var nødvendig. Ville du akseptert at politiet slang deg i bakken, satte på håndjern og kastet deg på glattcelle dersom det var grunn til å tro at du samarbeidet med ABB 22. juli? Ville du anmeldt dette i ettertid når det viste seg at de tok feil, eller ville en beklagelse fra politiet vært tilstrekkelig?

TS: Hva med å utdype hva som har skjedd så du kan få LITT fornuftige svar?
Sitat av Iluwu Vis innlegg
Vi alle har forskjellige "streker" og forskjellige meninger på hva som er riktig og galt.
Vis hele sitatet...
Ja, men det var ikke det TS spurte om, han spør om råd i forbindelse med en anmeldelse som etter alt å dømme var på sin plass.
Og det er ikke din oppgave å bedømme skyldspørsmålet, det er det andre som tar seg av.

Spørsmålet her dreier seg om hvorvidt en person skal la seg overtale av sin far, til å droppe en anmeldelse som ser ut til å gi følger for den anmeldte.
Dersom den anmeldte ikke er skyldig i overdreven maktbruk, hvorfor tar han da kontakt med anmelders far i et forsøk på slippe unna?
Og synes du virkelig at det er god oppførsel av en polititjenestemann å henvende seg til anmelders far, som også er en kollega, i et forsøk på slippe eventuell straff?
Om vedkommende er uskyldig, burde det kommet frem i internetterforskningen som helt sikkert har funnet sted.
Sitat av Dub Vis innlegg
Det er ikke viktig for å gi ett god svar faktisk. Det handler vell heller om at du er nyskerring.

Fillesak eller ikke, man skal stå for det man gjør, det gjelder også for folk i politiet.

Passe på forholdet til faren og kolegaen er ikke TS sitt ansvar.
(Og uansett, om denne kompisen/kolegaen klandrer faren for det, så var "forholdet" kanskje ikke noe særlig å samle på?)
Fillesak eller ikke, ikke trekk anmeldelsen.

Godt å se at hvertfall noen av de blir jekka litt ned!
Vis hele sitatet...
Tull og tøys.

Selvfølgelig er det viktig å vite hva saken gjelder og i hvilken sammenheng det har skjedd. At du mener noe annet sier det meste om din evne til å tenke i gjennom ting og komme til en fornuftig konklusjon.
Sitat av Freakaholic Vis innlegg
Flott å se at folk mener politimannen må straffes uten å ane hva saken gjelder.
Vis hele sitatet...

Saken gjelder overdreven bruk av makt, skyldspørsmålet er i denne sammenheng irrelevant.
Sitat av Freakaholic Vis innlegg
Tull og tøys.

Selvfølgelig er det viktig å vite hva saken gjelder og i hvilken sammenheng det har skjedd. At du mener noe annet sier det meste om din evne til å tenke i gjennom ting og komme til en fornuftig konklusjon.
Vis hele sitatet...
Morn du,hvorfor er det viktig for deg og vite hva som har skjedd ?
Trådstarter føler seg feilaktig behandlet av politiet og bør således anmelde(som han har gjort).
Det er ikke opp til oss på et forum og dele ut skyld.
Din post forteller oss derimot at det er du som ikke evner å tenke igjennom og komme til en fornuftig konklusjon.
Sitat av Freakaholic Vis innlegg
Flott å se at folk mener politimannen må straffes uten å ane hva saken gjelder. Det kan være en bagatell som ingen normale mennesker ville forfulgt videre...
Vis hele sitatet...
Det er jo ikke trådstarter som avgjør om han skal straffes. Han gir saken videre til spesielenheten, og hvis det er en bagatell, så vil han sannsynligvis ikke få noen straff, men det at han får en far til å presse sin egen sønn på den måten tyder på at det ikke er en bagatell.
Sitat av Ramaskrik Vis innlegg
Beklager, men det sier mye om faren din at han heller vil ha et godt forhold til kollegaen sin enn deg. Og det sier mye om politiet at han ikke kan tillate at en kollega blir dømt, uansett om han er skyldig eller ikke. Jeg får ofte inntrykk av at Spesialenheten tenker på akkurat samme måte...
Vis hele sitatet...
Tror ikke faren hans sitter å tenker på hvem han skal velge å ha et godt forhold til..
Tror faren hans er interessert i å ha et godt forhold til både sønnen og kollegaen..

Når det er sagt, så hadde jeg latt anmeldelsen stå!
Om det faktisk er grunnlag nok til å straffe han så har han nok gjort noe galt..
Hadde tilogmed ringt og informert om at den anmeldte prøver og påvirke saken ved å kontakte din familie og at du nå står i en meget ubehagelig situasjon på grunn av dette..

Tenk hvis en privatperson du hadde anmeldt tok kontakt med familien din for og prøve å få deg til å trekke anmeldelsen. Hvordan hadde politiet sett på saken da?

Likhet for loven er det noe som heter, selvom det kanskje ikke alltid gjelder for politiet.. I de situasjonene hvor faktisk loven har blitt brutt av lovens håndhevere på en slik måte at det kan avstraffes, synes jeg det burde straffes!
Sitat av Iluwu Vis innlegg
Vi alle har forskjellige "streker" og forskjellige meninger på hva som er riktig og galt.
Vis hele sitatet...
Heldigvis så skal jo en anmeldelse håndteres ifølge Norsk Lov

Og personlig så synes jeg at TS bør la anmeldelsen stå. Politimannen har ingenting å frykte hvis han ikke har gjort noe galt.
La anmeldelsen stå. Denne personen, som tydligvis prøver å utnytte faren din for å slippe unna, høres ikke ut som en person som burde være ansatt i politiet.
Sitat av FlyingLurr Vis innlegg
For alt vi vet har han kanskje allerede opp til flere slike saker på seg,og at det er derfor han er redd og prøver og få saken trekt ?
Bare spekulasjoner fra min side altså.
Vis hele sitatet...
Det er jo det som til dels er bra med å anmelde, selvom han ikke nødvendigvis blir dømt. Dersom saken eksempelvis blir henlagt, vil de være i stand til å muligens se en sammenheng om det skulle skje igjen.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Som Freakaholic sier, vi trenger mer informasjon.
Dette er jo Freakforum - og brukermassen her er generelt sterkt imot politiet og vræler anmeld svina bare fordi de er politi, uten å ane hva saken handler om.

Tipset du fikk om å anmelde din far itillegg er jo helt søkt.
Du hadde neppe fått det tipset om han ikke var politi.
Sist endret av Bombasa; 30. mai 2013 kl. 18:42.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Som Freakaholic sier, vi trenger mer informasjon.
Vis hele sitatet...
Hva skal mer informasjon gjøre av forskjell?
Saken er allerede anmeldt og ting tyder på at den anmeldte blir funnet skyldig i overdreven maktbruk, så hvordan vil mer informasjon gjøre noen forskjell i om TS burde la seg presse til å droppe en anmeldelse eller ei?
Det er uansett ikke i forbindelse med skyldspørsmålet TS ber om råd.
Sist endret av Veggen; 30. mai 2013 kl. 18:55.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Som Freakaholic sier, vi trenger mer informasjon.
Dette er jo Freakforum - og brukermassen her er generelt sterkt imot politiet og vræler anmeld svina bare fordi de er politi, uten å ane hva saken handler om.

Tipset du fikk om å anmelde din far itillegg er jo helt søkt.
Du hadde neppe fått det tipset om han ikke var politi.
Vis hele sitatet...
Men hva trenger du info til da ?
Nå vet jeg ikke om du er ironisk eller hva?
Sånn jeg tenker så er det vel opp til Spesialenheten om dette er en sak og gå videre med eller ikke ?
Det er hvertfall ingen grunn til å trekke en anmeldelse bare på grunn av det er en kollega av sin far eller hva ?
Det er jo helt opp til trådstarter om h*n føler om det er en god sak eller ikke.
Jeg vil heller se at det blir levert en anmeldelse for mye enn for lite.
Ikke trekk.

Det at faren din prøver å presse deg til å trekke den, er jo som å indirekte si at det faktisk er mulig at makker har gjort noe galt.
Om du ikke tar han får det, kan du vedde på at noen andre vil. Han er nok sånn mot alle andre også, han anmeldte altså.
Har et inntrykk av at det skal ekstremt mye til for at en politimann skal bli dømt. Om han blir det i denne saken så er det nok ikke snakk om en fillesak, og derfor bør du ikke trekke anmeldelsen.

på en annen side, så har du jo noe på denne fyren nå.. Jeg ville kansje trukket anmeldelsen og hatt den "i bakhånd" til han/de skulle fått noe på meg. Om dette kunne vært mulig

for eksempel om han skulle stoppet deg i 90 i en 70 sone eller med noen gram weed etc.. fillesaker altså..
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Har et inntrykk av at det skal ekstremt mye til for at en politimann skal bli dømt. Om han blir det i denne saken så er det nok ikke snakk om en fillesak, og derfor bør du ikke trekke anmeldelsen.

på en annen side, så har du jo noe på denne fyren nå.. Jeg ville kansje trukket anmeldelsen og hatt den "i bakhånd" til han/de skulle fått noe på meg. Om dette kunne vært mulig

for eksempel om han skulle stoppet deg i 90 i en 70 sone eller med noen gram weed etc.. fillesaker altså..
Vis hele sitatet...
Det som er viktig er er jo at det foreligger en anmeldelse så det er historikk på fyren i tilfelle han har flere saker på seg.
Det og prøve på blackmaile han vil nok funke svært dårlig og vil mest sannsynlig slå tilbake på deg,svært dårlig tips.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Vent litt... Når jeg hører makt tenker jeg vold, og om det var det saken handlet om blir det jo indirekte til at faren din ikke bryr seg om at en kollega banker sønnen hans. Høres ikke helt riktig ut...
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Vent litt... Når jeg hører makt tenker jeg vold, og om det var det saken handlet om blir det jo indirekte til at faren din ikke bryr seg om at en kollega banker sønnen hans. Høres ikke helt riktig ut...
Vis hele sitatet...
Nå er det ingen her bortsett fra trådstarter som har fakta i saken,men på generell basis vil jeg si at all overdreven maktbruk bør anmeldes da det er en uting,så får det være opp til Spesialenheten og avgjøre om det er riktig eller ikke.

F.eks hvis man er rolig og følger politiet sitt pålegg men slenger litt med leppa så skal ikke det tilsi at politiet har rett til å kaste deg ned i bakken og plante kneet i nakken på deg,bare fordi tjenestemannen har en dårlig dag.
Bare et eksempel.
Er man en utagerende idiot så må man jo regne med og få behandlig deretter.
Det er vel noe saker som godt kan løses utenfor det formelle rettsvesenet. Hvis denne politimannen gjorde en feil og du tror det ikke vil skje igjen så kan du jo vurdere det. Men hvis han hverken innrømmer skyld eller viser anger, men bare prøver å presse deg så ville ihvertfall ikke jeg ha gitt meg.

Man kan ikke få tilgivelse uten å angre.
Sitat av Freakaholic Vis innlegg
Tull og tøys.

Selvfølgelig er det viktig å vite hva saken gjelder og i hvilken sammenheng det har skjedd. At du mener noe annet sier det meste om din evne til å tenke i gjennom ting og komme til en fornuftig konklusjon.
Vis hele sitatet...
Om man blir straffet for det, så er det vel ikke opp til meg eller deg å bestemme hva som er greit eller ikke? eller?

Og plis, hold deg til hva vi snakker om, i steden for å prøve å rakke ned på de du diskuterer med. takk
Sist endret av Dub; 30. mai 2013 kl. 20:35.