Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  123 23645
Sitat av Yayoisking Vis innlegg
Dummeste jeg har hørt, det er mer enn min frokoste normalt. Og vet om flere som overlever på en kaffekopp og et par tre sigg frem til lunsj.
Vis hele sitatet...
Jesus... Er det ikke åpenbart at han mener at det eneste som spises om dagen er frokost, altså IKKE noe mer resten av dagen?
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Kjøp en bøtte med trøndersodd for 80 kroner for hele uken
Sitat av HanDuck Vis innlegg
Kjøp en bøtte med trøndersodd for 80 kroner for hele uken
Vis hele sitatet...
Hvor får du tak i en bøtte trøndersodd stor nok til en hel uke til bare 80 spenn?
500 kr i uka er jo luksus!

Jeg har et matbudsjett på 1000 kr i måneden, og spiser omtrent bare sunt.
Det er jo det usunne som er dyrt. Pizza og alt det der. Spiser masse salat og tunfisk, egg, havregrøt.
Det kan bli litt vel mange dager med fiskepinner og billig fiskegrateng til middag, men det er verdt det. Syns det er kipt å bruke masse penger på noe man bare må ha for å overleve.

Da blir det mere penger til diverse festivitas
Sitat av Freakaholic Vis innlegg
Jesus... Er det ikke åpenbart at han mener at det eneste som spises om dagen er frokost, altså IKKE noe mer resten av dagen?
Vis hele sitatet...
Fuck Jesus.. Er ikke det han mente..
Jeg synes det er her sykt jeg, men dere som lever på så få kroner kan jo ikke være i mye aktivitet? Jeg er i full jobb som innebærer mye gåing, og jeg trener i tillegg en time eller to 5-6 dager i uken, og jeg hadde ikke greid å holde meg så oppegående hvis jeg hadde droppet ferske grønnsaker, rent kjøtt, grove produkter og et par glass melk om dagen. Nå er jeg riktignok litt større av meg også med mine 187cm og 95kg, men hva søren? Hvit ris og kyllingvinger store deler av uken? Det er jo alltid annet enn bra.

For å gi et råd som er mer relatert til tråden er at jeg sparer noen kroner ved å spise regelmessig slik at man unngår den fasen der man er skrubbsulten og hiver i seg alt for mye.
Freakaholic: Jeg mente nok bare frokost. Tenk hvor stusselig da, hvite fine baguetter uten korn, bare fint mel som ikke er langtidsmettende og lite næring. Hvis man skal ha -EN- pakke -servelat- som også har ca 50% mel i seg, som kanskje har 15 stykker i seg, blir det ca 2 stykker servelat på 2 hvite baggiser hver morgen. Det er ikke nok for noen hvis man er aktiv. Og forferdelig stusselig. Mat er det som skal motivere og holde en aktiv igjennom dagen, og det er hva som skal gjøre den jobben? Jeg tror heller jeg ville brukt pengene annerledes.

Om ikke annet så er dette ihvertfall en tankevekker for min del...

Noen skriver at frokost ikke er for alle, og noen skriver at noen klarer seg på røyk og kaffe frem til lunsj. Greit, det er noen sånne på min arbeidsplass også. Men for å være ærlig, de er ikke spesielt hyggelige å prate med, og de er ikke særlig samarbeidsvillige. Fritiden går med på å ofte ligge på sofaen, og hører ikke særlig mye positive ting utover det. Det er ofte prating om andre for å få seg en billig latter. Det er også hyggelige stunder, men kan ikke si det er så mye av det. Om dette henger sammen med maten er ikke lett for meg å fastslå, men kanskje det har en sammenheng?

Mat skaper glede for min del. Det er et høydepunkt som en bør ta seriøst og ikke neglisjeres.
Sist endret av Taurean; 8. mars 2013 kl. 01:34.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Noen skriver at frokost ikke er for alle, og noen skriver at noen klarer seg på røyk og kaffe frem til lunsj. Greit, det er noen sånne på min arbeidsplass også. Men for å være ærlig, de er ikke spesielt hyggelige å prate med, og de er ikke særlig samarbeidsvillige. Fritiden går med på å ofte ligge på sofaen, og hører ikke særlig mye positive ting utover det. Det er ofte prating om andre for å få seg en billig latter. Det er også hyggelige stunder, men kan ikke si det er så mye av det. Om dette henger sammen med maten er ikke lett for meg å fastslå, men kanskje det har en sammenheng?
Vis hele sitatet...
Nå var vel ikke tråden opprettet for oss som ikke spiser frokost, men for å svare på dette avsnittet:
Jeg jobber i nordsjøen og spiser aldri frokost (egg, bacon, bønner er varmmaten de serverer som oftest, også finnes det sellfølgelig alt annet tenkelig som frokostblandinger, skiver med masse forskjellig pålegg og frukt.

I stedet for å stå opp tidlig for å rekke dusj og frokost så står jeg heller opp 06:30 og går rett inn i kaffesjappa for morgens første kaffekopp. Her er det mange av oss og vi er muntre hele gjengen. God morgen hilsener og hyggelig prat om nyheter og generelle temaer. Jeg finnes ikke sulten på denne tiden av døgnet, selv om jeg kan få god mat gratis.
Klokka 12 stikker jeg og trener en halvtime før jeg slenger meg i dusjen på 10 minutt, og tar meg en god lunsj med varmmat etter dette. Da har jeg energi både fra treningen og maten til å fortsette helt frem til 19:00 (mange spiser rundstykker klokka 15:00 også, men da er jeg heller ikke sulten).
Middag klokka 19:00 og en god økt med trening fra 21:00 - 22-23:00. Avslutter kvelden med en god kvelds før jeg legger meg. Dette funker helt utmerket!
Jeg blir ikke sur fordi jeg hopper over frokosten (noe som har blitt en rutine i livet mitt).
Når jeg har fri hjemme så er det ikke vits å stå opp rundt frokosttider en gang Da spiser jeg akkurat når det passer meg, og trener når det passer meg.
Isvarmt's Avatar
Trådstarter
hvilken fun saft smaker best? prøver å redursere sukkerinntaket mitt litt...
Sitat av Isvarmt Vis innlegg
hvilken fun saft smaker best? prøver å redursere sukkerinntaket mitt litt...
Vis hele sitatet...
Is-te
hmm-500 spenn uka er jo mye penger, du kan boltre deg i gastromoniens verden å leke deg med nye retter hver dag du
All stekt\kokt mat holder seg minst 4 dager i kjøleskapet
mitt beste tips er å fylle heimen med "basisvarer" krydder/pasta/tørrvarer generelt og sjoppe fugl\fisk\fe og grønt en gang i uka du aner ikke hvor langt du kommer med et par kyllingfileter fra fb, noen ss youghurt,riktig krydder og ris
Brukar omtrent 2000 i månaden, dette inkluderar pils/brus. Et akkurat kva eg vil når eg vil, et ute litt mindre enn ein gong i veka... Prøver ikkje å spare eller waste, så viss du har strikt må følge 500 i veka bør ikkje dette vere noko problem! Vil tru at eg gjennomsnittleg brukar 210-280 kr på middag i veka (30-40 kr/dag). Med andre ord skal det absolutt ikkje vere noko problem så lenge du lagar maten din sjølv Ta jegerprøven og skaff deg gratis kjøt!!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Revbatim Vis innlegg
Kjør på med slow-carb diet! Begynte med dette for 2 uker siden og du verden så mye mindre penger jeg bruker på mat. Dietten går ut på å eliminere meieriprodukter(melk, ost, yoghurt, rømme, etc), korn(havregryn, mel, brød, rundstykker, kaker, ris), grønnsaker med mye stivelse(potet, gulrot, etc) og alle søte ting(brus, godteri, frukt, juice, saft osv). I stedet spiser du shitloads med egg, kjøtt(svin, fisk, okse, lam, kylling, osv), spinat, belgfrukter(linser, bønner, kikerter, erter osv), og random grønnsaker(salat, paprika, vårløk, purre, rødløk, løk, bønnespirer, alfalfaspirer, asparges etc).

Sparer mye penger på det, og du får bedre søvn, mer energi etc. Du føler deg generelt bedre.
Vis hele sitatet...
Skal være forsiktig med å anbefale lavkarbo over en lav sko - en slik diett har svært lite kcal, og er lite egnet for de som trenger energien(les: er i fysisk aktivitet). Er for all del enig i at det å redusere inntaket av kornprodukter og fett er en god tommelregel, men trener du 4 ganger i uka stopper du fort opp uten carbs - også raske til før/etter trening.
Alkoholisert gamer
Hjemme spiser vi mye middager som blir kjøpt utifra "middag for under 100lappen" heftene rema1000 har.
Vi er 3stk og spiser og drikker for ca 7-800kr uka. (Det går i cola og Pepsi som drikke)

Bytt ut brusen med vann, og følg heftene så ligger du på rundt 500kr uka.
(Ps: hvis du bare er en person kan du minske innkjøpet av ingredienser, da blir det jo også billigere

EDIT: for 500kr uka kam du jo spise kebab hver dag.. Hvis du bor i nærheten av en by..
Sist endret av ekoli; 3. april 2013 kl. 11:50.
married to google
Xmalix's Avatar
Liker du thai mat? Denne nuddel retten er nam nam og jeg lager den ofte!
kyllingkjøttdeig 29,-
eggnudler 19,-
santa maria paneng red curry spice mix 12,-
kokosmelk 10,-
evt paprika
= veldig god middag for rundt 70 kr
Sitat av Xmalix Vis innlegg
Liker du thai mat? Denne nuddel retten er nam nam og jeg lager den ofte!
kyllingkjøttdeig 29,-
Vis hele sitatet...

Kyllingkjøttdeig koster bare 16,- på Kiwi. Sparer enda litt til!
Sitat av Exonize Vis innlegg
Skaff deg en sånn liten fryser, det er ofte du får 5 grandis til 100kr på coop eller rema
Vis hele sitatet...
Funker vel dårlig å kjøpe fryser når vedkommende har lite penger til å begynne med.
Du kan skaffe deg trumf-kort. Da får du tilbake noen prosent av det du handler for i matbutikken og dette blir stående som bonus på trumf-kortet ditt. Når du har spart opp nok penger kan du bruke pengene til å handle for i nettbutikken flust.no eller enda bedre du kan ta ut bonusen din i kontanter og kjøpte mat for disse pengene. Enkelte dager er det også "Trippel-Trumf" og da får du igjen tre prosent på all maten du handler. Du får kanskje ikke så mange kroner igjen for hver gang du handler, men "alle bekker små gjør en stor å".

Dessuten bør du spare mest mulig av det du tjener istedet for å omsette det i øl, smågodt og turer ut på byen hver kveld.
Sitat av Isvarmt Vis innlegg
Har 3000 å leve på etter at leia er betalt hver måned,men sliter med å begrense matinntaket mitt, altså spiser mye crap og ellers lite næringsrik mat. Er det mulig å leve sunt på 500 kroner i uka? har desverre ikke frys, så er litt begrenset på hvilke matvarer jeg kan kjøpe... så noen som gidder å hjelpe meg med sette opp et madbudsjett på ca 500kr i uka, maten skal dekke vitamin og mineral behovet for en normal person. Det viktigste er at maten er næringsrik, trenger ikke være så utrolig sunn.

takk

ops, så at tittelen ble litt feil, jaja.
Vis hele sitatet...
Du burde seriøst få en tusenlapp til for et skikkelig variert kosthold; men igjen, noe klarer man.

Ris = billig og erstatter mye som ellers skal mette. Karbohydratrikt.
Her kan du selvsagt kjøpe boil in bag som koster 40 kr à 8 poser 100gram eller 5 kg som koster det samme.
Regnestykket er lett.
Pasta / fusili = her kan du også finne en del billige løsninger. Det er pasta. Vær obs på kokinga og ha i litt salt. En liten dæsj smør på etter koking og rør rundt. Al dente, søk på det. Du kan kjøpe noe fullkornsspagetti for 40 kroner pakken à 600 g eller first price 1 kg for rundt 10-eren.
Regnestykket er lett.
Poteter = Norsk god råkost! Kok de. Skjær de i tynne flak og stek de. Del de og bak de i ovnen. Hva koster en kilo potet da? Aner ikke. Aldri sett på prisen.
Regnestykket er lett.
Grønnsaker = Har du anledning, dra til en utenlandsk forhandler. De fra andre kontinenter har en helt annen grønnsakskultur og av den grunn har vi fått et bedre tilbud her også. De har det også adskillig billigere. 1kg spinat 40 kr. 1kg paprika 40 kr. 1 kg bananer 8 kr. Ja. Honning er jo veldig godt, om du finner den, kjøp en fra Kenya med sånn honning-kubbe bit i.
Latterlig god!
Kjøtt = Jeg tar ofte handlinga på morgenen, da har de også på den remaen i nærheten av jeg bor kjøtt til 50% som går ut på samme dag. Kjøper du tre pakker kjøttdeig så gjør det ingenting at de står to-tre dager over dato. Noe som sier annet er hyklerske. Hva spiste vi liksom for bare noen år tilbake? GOD GAMMEL SEIG MAT. Vi ble mette også. Slo oss på magen til og med. Kylling er ofte veldig billig i forhold til storfe. Her kan du jo mixe mye. Ris og kylling, en liten klatt krydder og en saus. Saus koster ofte 30 kroner og du kan eksperimentere med hva enn du liker.
Pizza da? Pizza da? Det er jo så godt! Istedet for frossenpizza har vi i mitt kollektiv startet med å lage hjemmebakt pizza. Pizzadeig er faktisk latterlig lett. Og latterlig billig. 1 klump gjær koster deg 3 kr. 1 kg hvetemel koster deg 12 kr. vann betaler du forhåpentligvis lite for. gjær i lunkent vann, 4 dl. ha i hvetemel og rør. Rør til det blir seigt og klisser seg godt. Ha i mer mel, rør enda mer. Uff ja. God trim for høyrehanda.. Ha i enda litt mer mel. Ta ut hva enn du rører med og elt melet inn med hendene. Når du har fått i nok mel klisser ikke deigen seg på hendene og du kan elte den uten at det klisser seg. La den hvil i førti minutter nå. Ikkesant.
Regnestykket er lett; lag pizzaen selv.

NAM NAM NAM! Vi har ofte oppi litt soltørka tomater og oljen fra soltørka tomater i pizzadeigen, det blir jævlig godt!

Kort:
Ris = 40 kr 5 kg.
Poteter = 8 kr 1 kg.
Fusili / Spagetti = 12 kr 1 kg.
Kjøtt = Halv dato på storfe helst (!) / Kyllingkjøtt 70 kr kg / Kjøttdeig 3 for 2 70 kr.
Frukt / Grønnsaker = Utenlandsk!
Godteri? Honning fra Kenya!
Sist endret av Vandrerhjerne; 4. april 2013 kl. 04:02.
Sitat av Isvarmt Vis innlegg
hvilken fun saft smaker best? prøver å redursere sukkerinntaket mitt litt...
Vis hele sitatet...
Fruktfest!
Hvis du kjenner noen som er i sverige dann og vann, sleng deg på! Får utrolig mye billig der, men kunne vært lurt med en fryser da. Sjekk ut på finn, finnes alltid noen som gir bort (Må sikkert vaskes)
Isolert sett kun for matbudsjettet, så er min definitivt beste investering at jeg begynte å gå på jakt for etpar år siden. Har i skrivende stund sikkert 15 ryper, 40 kg renskåret elg, og noen kilo rådyr i fryseren + en hel del elgpølser og elg som er saltet og røkt.

Har nesten slutte å kjøpe kjøtt på butikken, bortsett fra litt påleggskjøtt.
Når det gjelder "fritidsbudsjettet" mitt så har det fått seg en ripe i lakken i de 3-4 siste årene.
- epar våpen, ammo, jaktutstyr, klær og andre utgifter 60-70k.
- Atv 130k.
Om vi sier en total på 200k fordelt på 4 år stemmer det sikker.
200.000 / (4x365)= 137 kroner pr dag.
137x30= 4110 kr pr måned.

De kiloene med kjøtt jeg får koster sikkert dyrt, men fuck it. Blir mat av det, og når jeg vaser rundt i skauen med våpen har jeg det som plummen i egget.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av UngarEffect Vis innlegg
...plummen i egget.
Vis hele sitatet...
Er det ikke "plommen i egget"?

(Meget offtopic)
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
(Meget offtopic)
Vis hele sitatet...
Er det ikke off topic?

(Meget off topic)
Sitat av Erlendman Vis innlegg
Fruktfest!
Hvis du kjenner noen som er i sverige dann og vann, sleng deg på! Får utrolig mye billig der, men kunne vært lurt med en fryser da. Sjekk ut på finn, finnes alltid noen som gir bort (Må sikkert vaskes)
Vis hele sitatet...
Riktig, Kongen!

Var en tur i Sverige i går med ettermiddag Nabocash-bussen.

Handlet litt billig snus og Fun. 18 kr. pr. flaske skulle de ha. Koster fort alt fra 28 - til 40 kr. her i Norge. Kommer helt an på hvilken type du vil ha. Alle typene i Sverige var det 18,- for.

Kjøpte også litt "billig" hakkebøff og løvbiff.