Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2158
Hva er denne laptopen god for?
14" HD SVA monitor (1366×768)
Intel® Core™ i3-7020U (2,3 GHz)
4 GB DDR4 2133 MHz SDRAM
128 GB M.2 SSD
1 x USB 3.1 Type-C™, 2 x USB 3.1, 1 x HDMI, SD-kortleser
WiFi Intel® 802.11b/g/n/ac & Bluetooth® 4.2
Intel® HD 620 Graphics
Windows 10 Home 64

Pris 5500 HP Notebook
https://www.power.no/data-og-tilbeho...ar-pc/p-899803

Jeg sikta egentlig på en rimeligere pc 1000-2000 billigere siden den for det meste bare skal brukes til normal surfing, skriving, og en og annen youtube film (lyd og bilde må være greit) men er et pluss om jeg kan spille og lagre et par tre steam spill på den av og til også.
Vil dere si denna er passe, for god/dyr forhold til hva jeg trenger eller for dårlig? Ikke spretta emballasjen enda
Sist endret av rapsody; 29. oktober 2018 kl. 00:06.
For starte med å si at det er en stund siden sist jeg vurderte laptop hardware og priser så jeg er litt rusten på dette området, hvis jeg har gått glipp av noe vesentlig i min vurdering satser jeg på at noen andre kan påpeke det.

Uansett; det er ikke et veldig godt kjøp nei. De største problemene er prisen og en forferdelig skjerm. Fant et par alternativer på komplett som er bedre og billigere. Begge har 128GB M.2 SSD lagring tilsvarende din.

Alternativ 1 - Samme skjermstørrelse men med full hd (1920x1080) oppløsning, du får også en nyere og kraftigere prosessor. 5 000 kr.

Alternativ 2 - Litt større skjerm men også full hd. Her får du også 8gb ram. Dog samme prosessor som ditt alternativ. 4 700 kr.

Vil også legge til at jeg ville ikke stolt på noen av disse tre laptopene til å klare noe nevneverdig gaming. Kommer selvfølgelig ann på hvilke spill det er snakk om og hvor høy smerteterskel du har for hakkete bilder, men jeg ville ikke hatt høye forventninger.
Liten skjerm, svak prosessor, lite ram, ikke mer enn nødvendig hdd...

Jeg ville ikke betalt 5500 for den.

https://www.dustinhome.no/product/50...3/ideapad-320s
Om du er villig til å kjøpe en "slitt" demovare bærbar fra Elkjøp ville jeg gått for denne til 5400,- (se under demovarer). Den vil kunne spille alt som er ute nå og selv om den er slitt ville ikke Elkjøp solgt den om den var ødelagt. (og du har fortsatt alle rettigheter ifht reklamasjon osv)
Pris ok for en middels pc
Sist endret av celtseus; 29. oktober 2018 kl. 02:26.
Trådstarter
2 0
Sitat av Ad_hoc Vis innlegg

Uansett; det er ikke et veldig godt kjøp nei. De største problemene er prisen og en forferdelig skjerm. Fant et par alternativer på komplett som er bedre og billigere. Begge har 128GB M.2 SSD lagring tilsvarende din.

Alternativ 1 - Samme skjermstørrelse men med full hd (1920x1080) oppløsning, du får også en nyere og kraftigere prosessor. 5 000 kr.

Alternativ 2 - Litt større skjerm men også full hd. Her får du også 8gb ram. Dog samme prosessor som ditt alternativ. 4 700 kr.

Vil også legge til at jeg ville ikke stolt på noen av disse tre laptopene til å klare noe nevneverdig gaming. Kommer selvfølgelig ann på hvilke spill det er snakk om og hvor høy smerteterskel du har for hakkete bilder, men jeg ville ikke hatt høye forventninger.
Vis hele sitatet...
Takk for linker. Spill er lette strategi og adventure spill typ Sims og Flowers, ikke Battlefield og cod.

Jeg trodde skjermen var like god siden det står HD skjerm men er kanskje forskjell på full HD og HD SVA?

Fikk trygghetsforsikring aka idiotforsikring av verdi 1600 kr inkludert i prisen for to år. Om det har noe å si for din verdivurdering? Får vel ikke lignende på Komplett? Den forsikring har redda meg før på laptop til 8 lapper men denne gangen ville jeg gå lavere i pris fordi den forrige jeg hadde var for bra for mitt bruk og unødvendig høy pris

Sitat av meitemark Vis innlegg
Liten skjerm, svak prosessor, lite ram, ikke mer enn nødvendig hdd...

Jeg ville ikke betalt 5500 for den.

https://www.dustinhome.no/product/50...3/ideapad-320s
Vis hele sitatet...
Fin. Men er det ikke bra med trygghetsforsikring? Fikk det inkl for to år i prisen. Lest at 4gb ram presterer bare et sekund tregere enn 8 gb ram https://www.gamer.no/artikler/hvor-m...-spille/192154

Jeg ønsker liten størrelse for at den skal være lett å ha med i sekken eller bagen på bilturer og håndbagasje fly så noe særlig over 16" er for stort, 14 er perf i str etter min smak. Den @ruskelusk postet er altfor stor og tung ser det ut som. En liten, lett laptop hovedsakelig til lett surf og skrivebruk men med mulighet til lette små underholdningsspill i blandt er det jeg trenger. Ikke en "gaming pc".
Sist endret av rapsody; 29. oktober 2018 kl. 02:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Alt for dyr, leit videre
Sitat av rapsody Vis innlegg
klipp
Vis hele sitatet...
Den artikkelen du lenker til er fra 2015. Dessuten har ikke ram så altfor mye å si på ytelsen, så lenge pcen har nok ram. 4gb i dag er altfor lite. Har en ultrabook med i3 og 4gb ram, og det skal ikke mange fanene med chrome og litt programmer og musikk i bakgrunnen før den begynner å klage på for lite minne. Min anbefaling er i hvertfall minimum 8GB ram og en i5.

Må nok også si meg enig med de andre her, den pcen var ikke mye valuta for pengene, tvert imot faktisk. Min mening angående HP er at alt som ikke er rettet mot bedriftsmarkedet er bare crap, så jeg ville nok heller prøvd å funnet en asus eller lenovo. Selvfølgelig så er ikke forskjellene store i det prissegmentet men jeg hater hp så jeg er ikke helt upartisk akkuratt.
Sist endret av Hurricane76; 30. oktober 2018 kl. 12:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av rapsody Vis innlegg
Jeg sikta egentlig på en rimeligere pc 1000-2000 billigere siden den for det meste bare skal brukes til normal surfing, skriving, og en og annen youtube film (lyd og bilde må være greit) men er et pluss om jeg kan spille og lagre et par tre steam spill på den av og til også.
Vis hele sitatet...
Dersom du ikke har tenkt å kjøre en masse faner i nettleseren samtidig, og spille av musikk og videoer samtidig som du spiller, kan det være et alternativ å kjøpe en brukt maskin og legge inn en linux-versjon på den istedenfor Windows. Ubuntu kjører helt fint og kan brukes til det meste med så lite som 2gb ram. Lubuntu og Xubuntu krever enda mindre, og kan kjøre på så lite som 512mb (men det er anbefalt med mere ettersom nettleserene ofte krever det).

Gaming på linux kan være litt vanskeligere å få til, men siden du nevner steam kan det være greit å peke på at steam har et eget OS bygget på linux ( https://store.steampowered.com/steamos/ ). Det er også relativt enkelt å sette opp flere operativsystemer på samme maskin, slik at du har steam os du kan starte når du vil game (og dedikere all maskinkraft til det) og et annet os når du skal gjøre andre ting. Steam OS er tilsynelatende vanskelig å installere dessverre, så det kan være lurt å få hjelp til det isåfall. Ubuntu og andre versjoner av det er noe av det enkleste man kan sette opp en maskin med, så her er det isåfall bare å kjøre på.

Et annet alternativ for gaming på linux er å bruke emulator eller en virtual machine. Dette gir ikke like mye kraft da noe av maskinen må dedikeres til å opprettholde "hovedsystemet", men kan være en god løsning dersom du ikke spiller ofte.

Det aller letteste er selvfølgelig å putte mer penger i en "ordentlig" windows-maskin, men dersom du har lite å bruke på ny maskin og skal bruke den såpass sparsommelig som du sier, anbefaler jeg absolutt at du tar en titt på Ubuntu eller andre linux-versjoner.

Kjøpte selv en Acer Switch som hadde ligget på hylla i butikken i flere år, og som i følge selgeren "var perfekt som et ekstra nettbrett" (1,2ghz og 2gb ram om jeg husker rett). Med windows 10 var den ubrukelig, med både Ubuntu, Lubuntu og Linux Mint gjør den alt jeg trenger at den gjør (skriving, surfing, musikk, sampling). Dog gamer jeg ikke.
Sist endret av time-timerus; 30. oktober 2018 kl. 14:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.