Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 6686
Nietzschelist
kn^tte's Avatar
Jeg er veldig interessert i å få litt tips og triks til hvordan man kan designe det ultimate kortspillet hvor hovedmålgruppen er døve barn i alderen 10+

Bang! er jo et kortspill som har mange elementer som kan gjøre spillet lett å lære for døve. De ulike type kortene har forskjellige farger, og det er symboler på hvert enkelt kort som forklarer hva de ulike kortene betyr, feks:
Symbolet betyr at man kan unngå å bli truffet av en Bang. Kortet er brunt og tilhører kategorien forsvarskort. Likeså har de ulike karakterene symbol som pistolskudd som indikerer hvor mye liv den spesifikke karakteren har.

De fleste kortene har veldig lite tekst og jeg tror denne type kortspill vil være forståelig for døve.

Dersom man skulle designet noe lignende for døve, hvilke type elementer ville vært viktig å ta med. Symbolbruk og fargekoder er nok svært viktig.

Hvilken sjanger passer for et sosialt kortspill for barn (10+)?
Jeg tenker eventyr, rpg, sjørøver.
Hvordan ville dere designet et sosialt kortspill for døve barn, og hvilke elementer ville vært viktig for dere å ta med? Ta gjerne utgangspunkt og hent inspirasjon fra deres egne favoritt-kortspill hva angår morsomme elementer, struktur og regler.

I bang har man feks 3 ulike "raser", enten er man Sheriff, Renegade eller Outlaw. Spillet fungerer derfor best fra 3 spillere og opp. Men jeg ser for meg et spill som helst kan fungere like bra for 2 spillere.
Sist endret av kn^tte; 22. mai 2015 kl. 21:28.
Hva med vri 8'er? Eller alle andre kortspill som bare krever syn.?
Bridge med meldebokser....
Nietzschelist
kn^tte's Avatar
Trådstarter
Sitat av nutz Vis innlegg
Hva med vri 8'er? Eller alle andre kortspill som bare krever syn.?
Vis hele sitatet...
Det eksisterer jo. Men fint forslag.
Jeg tenker litt mer avansert, eller like enkelt, men nytt og innovativt.
At det bør være hovedfokus på det visulle og hva vi oppfatter med synet bør selvsagt være et essensielt element

Sitat av frtoretang Vis innlegg
Bridge med meldebokser....
Vis hele sitatet...
Hva mener du med meldebokser?:S
Sist endret av kn^tte; 23. mai 2015 kl. 00:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Meldebokser er for å kunne avgi meldinger uten "å melde verbalt". Skal du melde 1 grand så legger du ned 1nt. Det er kort slik at hele meldingsforløpet kan gjøres visuelt. Like til dobling og redobling.

Dermed kan også døve spille. Bridge er vel noe av det mest avanserte kortspillet i hele verden?

http://www.kragerobk.org/var/fckeditor/kragerobk/file/Meldebokser.jpg

Bridge er jo egentlig en "avansert form for amerikaner, eller wist". 10 års alder bør være en grei alder å starte med bridge. Om spillet fenger så vil jo disse 10 åringene ha en sykt god erfaring lenge før de er ferdig med ungdomsskolen.

Om jeg misforstod og du tenker på noe du kan lage for salg så har jeg ingen ideer.
Sist endret av frtoretang; 23. mai 2015 kl. 03:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kom på en. Heter shithead http://en.wikipedia.org/wiki/Shithead_%28card_game%29

Veldig gøy spill for alle. Bygger opp mye spenning og tenner all konkurranseinstinkt. Burde være glimrende.
Neutral Good
Mith's Avatar
Jeg ville sett på en struktur som Mafia http://en.wikipedia.org/wiki/Mafia_%28party_game%29 med definerte faser gjennom spillet der man tar predefinerte valg, for så å gitt hver spiller en hånd med kort hvor hvert valg har et ikon. Tatt utgangspunkt i å gjøre et eksisterende sosialt spill mer tilgjengelig for døve for å se hvordan det funker, rett og slett for å få litt erfaring før jeg starter med å utvikle mitt eget regelsett.
Nietzschelist
kn^tte's Avatar
Trådstarter
Gode forslag alle sammen!

Bør alle som er med i et kortspill ha et incentiv til å vinne?
"Alle" bør vel ha en mulighet til å vinne, for ingen gidder vel å spille uten et mål?
Enten kan man spille solo, eller så spiller man på lag. I President spiller man for seg selv, mens man i Amerikaner spiller på lag feks.

Jeg tror jeg har hengt meg litt for mye opp i en miks av Bang! og Mafia. Men kanskje dere har noen innspill?

Foreløpig navn er Silent Serial-Killer.

Seriemorder skal drepe alle sivile.
Detektiv skal finne ut hvem som er seriemorder. Alle vet hvem detektiven er, men ingen vet hvem seriemorderen er.

Jeg ser for meg at det er ulike typer kort, med fargekoder som i Bang! feks:
• Action Cards
• Character Cards
(Kokk, Konstabel, Feier, Baker, Barnepike, Bilselger, Superstjerne, Innbruddstyv osv)
• Event Cards
(Middag, avhør, natt i kasjotten osv)
• Weapon Cards
• Death / Life/ Luck Cards
• Dirt Cards?
• Mission Cards?

Det vil også være ulike roller
• Detective
• Deputy
• Serial Killer
• Copycat
• Civilian

Ser for meg at man kan være minst 3 spillere og maks 8 feks.

Rollekortene blir tilfeldig delt ut i 1.runde. Dette bestemmer hva du skal spille som.
Din karakter (baker, feier osv er et annet kort) alle utenom detektiven får et karakter kort.
Disse karakterene kan ha sine egne oppdrag, eller ferdigheter. Altså dersom man blir en snill sivil, feks baker, vil man hjelpe Detektiven, og man spiller da på lag med Detektiv, men Detektiv vet ikke dette. Hannes oppdrag blir å finne ut hvem som er Seriemorder, og hvem han kan stole på, fordi det er flere kjeltringer der ute, feks Innbrudstyver eller Biltyver.

Kanskje trenger man ikke andre rollekort enn Detektiv, Seriemorder og "Sivil", men om du er snill eller slem sivil vil karakterkortet avgjøre, og om du som Sivil skal spille på lag med Seriemorder eller Detektiv blir det karakterkortet som bestemmer.

Seriemorder kan ikke drepe Detektiven uten å ha drept alle sivile, med mindre de er kriminelle?
Detektiv ønsker å fengsle alle kriminelle, men spesielt Seriemorderen.

Jeg ser for meg at man trekker nye kort hver runde, evnt. alltid må ha minst 3 kort på hånda eller noe sånt. Det er også en trash pile hvor man legger brukte kort. Enten med kortsiden opp eller ned?
Lurer også på om man skal ha kort foran seg på bordet, slik som i Bang! hvor alle feks kan se karakteren til de andre, eller om man skal holde alle karakterene skjult?

Kanskje noen har noen ideer om hvordan spillet kan gå sin gang?
Målgruppen er døve barn 8+

1. Hva er målet til spillet?
2. Reglene til spillet
3. Hvor mange spillere (3+?)
4. Hvordan interagerer spillerne med hverandre?
5. Hvorfor treffer akkurat dette spillet målgruppen på døve barn 8+?

Skal man bruke terninger i tillegg, kanskje andre rekvisitter, tegnspråk osv?
Jeg tenker at alle kortene skal være veldig visuelle og spille på symboler og tegn. Det vil være lite skrift, men mye selvforklarende symboler osv.

Forslag?
Sist endret av kn^tte; 27. mai 2015 kl. 03:52.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Nietzschelist
kn^tte's Avatar
Trådstarter
Silent Murder Kill Kill!
Silent Murder Kill Kill! Is a social card game especially designed for deaf kids age 8 and up.
The main target of the game is for the civilians to survive, and don’t get killed by the Serial Killer. It’s the Detective’s responsibility to keep the civilians alive while his goal is to target who the Serial Killer is and put him behind bars. Each player plays as the Detective, a Civilian or the Serial Killer. The game is interactive with some light sign language and hand gestures. This game is designed for 4 players and up.

Contents
• 4 roles: Detective, Serial Killer, Civilian, Copycat
• 18 characters
• 10 Summary cards with symbol explanation
• 100 Action Cards (Evidence, Murder Weapons, Call for help, Night in Jail, Punishment Cards etc.)
• 9 Detective Suspects Board, and 9 prison cards
• 30 Event Cards

Object of the game
Detective: Must find the Serial Killer before he has killed all the civilians
Serial Killer: Kill all the civilians before the Detective finds out who he is
Civilians: Stay alive, avoid being a suspect and help the Detective find out who the real Serial Killer is
Copycat: Sabotage for the Serial Killer and get the Detective to think he is the Serial Killer

Preparation
Take as many role cards as the number of players divided as follows:
4 players: 1 Detective, 1 Serial Killer, 2 Civilians
5 players: 1 Detective, 1 Serial Killer, 2 Civilians, 1 Copycat
6 players: 1 Detective, 1 Serial Killer, 3 Civilians, 1 Copycat
7 players: 1 Detective, 1 Serial Killer, 4 Civilians, 1 Copycat
8 players: 1 Detective, 1 Serial Killer, 4 Civilians, 2 Copycat
9 players: 1 Detective, 1 Serial Killer, 6 Civilians, 2 Copycat
10 players: 1 Detective, 1 Serial Killer, 7 Civilians, 2 Copycat

Shuffle the role cards and give one face down to each player. The Detective is the only one who reveals himself by turning his card face up. All other players look at their role cards but keep it secret.
Shuffle the characters and give one face up to each player, except the Detective. The Character cards main object is to put a face on each player and make it easier for the Detective to keep track on his suspects. Each character also has a certain ability that could be an advantage during the game.

Put the remaining role and character cards back in the box. Each player also gets a symbol summary card to help them keep track on the meaning on symbols on different cards.

Shuffle the Action Cards and give each player 3 cards. If a Civilian, or the Detective, gets an Action Card with a symbol that shows only Copycats or Serial Killer can pick them up he must put it face down in the trash pile. If a Copycat or Serial Killer gets a card that shows a symbol that only Civilians or the Detective can pick them up, they must put the cards face down in the trash pile and pick a new card for each card they put in the Trash Pile. Some Action Cards are split in half and means something if you’re the Detective, and something else if you are a Serial Killer or a Copycat. Some cards may also only be suitable for the Civilians and be meaningless for the other roles. This doesn’t mean other roles can’t pick them, and they can’t trash them. The only way for the other roles to get rid of them is if they are forced to discard a card from their hand, or in the switching card part of the game.

Put the rest of the Deck in the middle of the table as a Draw Pile, and leave room for the Trash Pile and the Discard Pile.

Characters
Each character has a special ability that will stay with them throughout the game. Some Action Cards may give that certain ability for one card, one play.

Example. Fireman Bill has the ability to put out a fire one time each round at any point during the round. This means he can stop the Action of one Action Card to anyone player at any point during the round. If this is an action on one of the Action Cards it will symbolized with a picture of a fireman putting out a fire, and a small icon in one of the corners of the card symbolizing it is a defense card. If a player has this in hand he can stop the Action of another Action Card targeted at himself or any other player.

The Game
The Detective begins. The game is played in turns in clockwise order. Each players turn is divided into 3 phases:
1. Draw 2 cards
2. Pass one card to one other player free of choice
3. Play 1 Action Card free of choice

1st round the Event Cards are not active, but the Detective starts the 2nd round by drawing an Event Card for everybody to see. The Event Card will have a picture symbolizing how this round will be different, and the Detective will explain this card with Sign Language to the other players. Event Cards does not need to be a part of the game, but can be used if one wants to spice up the game.

Eliminating a Character
The Serial Killer kills Civilians by passing a murder weapon to them silently in the 2nd phase of his turn. The Civilian must have 2 murder weapons on his hand in order to die. The Civilian wants to pass away murder weapons and evidence cards to other players, or the Detective, to avoid suspicion and getting killed. If the Copycat is in play, the Serial Killer might want to keep them alive until the end. Copycats are also looked upon as “civilians” for the Serial Killer, and he needs to kill them all before he can win the game.

Copycats and the Serial Killer are the only roles that can pick up murder weapons and evidence cards (everyone else puts them face down in the Trash Pile). The Detective might accidently eliminate a Civilian by wrongly accuse him for being the Serial Killer. If he accuses a Copycat for being the Serial Killer, the Copycat(s) win the game. If the Detective has suspicions on which the Serial Killer is, he could use different Punishment Action Cards. These cards could be Silent Treatment, Custody, Foot Chain, Community Service etc. The Action Cards may affect the suspect 1 round. Punishment Action Cards can only be drawn by the Detective. Other players must put them face down in the Trash Pile.

Penalties and rewards
If the Detective wrongly accuses a civilian for being the Serial Killer he loses all his Action Cards in hand.

End of Game
The game ends when one of the following conditions are met:
a) The Serial Killer and the Detective are the only two players left. The Serial Killer wins the game
b) The Detective puts the Serial Killer in prison. The Detective and the Civilians wins
c) The Detective puts the Copycats in prison. The Copycats gets glory and win the game.
Sist endret av kn^tte; 3. juni 2015 kl. 18:26.