Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 8107
Anonym bruker
"Gul Fossegrim"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei!
Ikke har prøvd å google litt, men føler det er vanskelig å finne akkurat det jeg er ute etter.
Jeg sliter med angst, og pleier å ta et par 0,5 mg xanor ved behov.
Men nå skal jeg begynne med behandling for mine psykiske lidelser, og da får jeg ikke lov å bruke xanor og andre såkalte b-preparater, da lidelsen min gjør at jeg er mer utsatt for å bli avhengig av slikt, og det er ikke ønskelig under behandlingen. Jeg har alltid hatt god kontroll på inntaket, og har fremdeles ikke blitt avhengig på noen måte etter et år med pillene tilgjengelig. Men uansett, jeg vil ikke gjøre noe for å ødelegge for å bli bedre, så jeg er nå ute etter de sterkeste angstdempende medisinene som ikke står på b-preparat listen. Har dessverre ikke noen erfaring med andre medisiner enn xanor, og jeg gikk egentlig rett på den fordi jeg ville ha det sterkeste jeg fikk tak i. Sobril er vel ganske pinglete greier? Vil gjerne ha noe konkret å komme med til legen, da han ikke virker å ha peiling i det hele tatt.

Takk takk på forhånd
Lyrica er verdt å sjekke ut.
Phenibut, men det finnes kanskje ikke i Norge?
Anonym bruker
"Tilfreds Håkjerring"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Truxal kan funke.
Helt klart lyrica.
Fantastisk medisin som booster mange andre preparater og i seg selv gir en god indre ro.
Ved større inntak kan du få en kraftig rus, og store problemer med å stå på beina
Anonym bruker
"Fremmed Blåhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har brukt 0,2 nozinan før, funket relativt bra til og være ett søppelmedikament..
Om det er det sterkeste vet jeg ikke, men Zoloft/ssri er godt dokumentert effekt mot angst, spesielt sosial angst.
vil anbefale Lyrica på det sterkeste, men så er det sånn at behandlingssteder er lite fornøyd med Lyrica. Nå vet ikke jeg hva slags behandling du skal starte i. er det en institusjon er det nok vanskelig å få lyrica. er det type poliklinisk behandling så skal det ikke være noe problem å få lyrica utskrevet fra lege. Det blir kun merket ved utvidet prøve.

Lyrica er en vidundermedisin som har ekstrem virkning på angst og sinneproblematikk. det er heller ikke noe spesielt avhengighetsskapende. Det kan absolutt misbrukes om det tas feil, dvs å ta pauser mellom hver gang du tar det. men ved daglig inntak er det ingen effekt som er i nærheten av rus.
Sitat av downlow Vis innlegg
Om det er det sterkeste vet jeg ikke, men Zoloft/ssri er godt dokumentert effekt mot angst, spesielt sosial angst.
Vis hele sitatet...
Om målet er å bli mest mulig pillefjern, typ sitte i sofaen hele dagen å snøvle,sikle og ikke føle noe særlig kan jeg anbefale nozinan
Hei

Vil anbefale Atarax. Kraftig antihistamin.
Har gode erfaringer med det.
Er klassifisert som C preparat. Grensen for bilkjøring er 25 mg.
Max døgndose er 100mg.
Vil også anbefale Lyrica. Styr unna ting som Truxal, blir bare dårlig av det.

Sobril er forresten også B-preparat.
Anonym bruker
"Gul Fossegrim"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
TS her.

Glemte helt bort at jeg hadde skrevet her, og sjekket det ikke før etter legetimen i dag tidlig.. Men legen anbefalte Atarax som Jatakkhelst anbefalte her, så jeg tenker jeg gir det et forsøk først, så får jeg heller spørre legen om Lyrica neste gang. Lyrica har jeg faktisk sett amerikansk reklame for, men da dreide det seg om fibromyalgi, men ser nå på felleskatalogen at det også kan brukes mot angst. Leste at Atarax stortsett er fæl på å gjøre deg søvnig, og legen sa også at det er antihistaminer i det, så sa jeg "Ja, så man blir vel ganske trøtt av det da?" men han mente at det ikke skulle være noe problem, så ja, vi får se hvordan de funker på meg.

Men takk for tips folkens, skal sjekke ut de forskjellige også kommer jeg kanskje litt klokere til legen neste gang
Anonym bruker
"Tjukk Makrellhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ville sjekka ut cbd, eventuelt noe annen plantebasert medisin som mikrodosering av sopp eller kanskje til og med changa.
Ville selv ha gått for noe som kan gi bedring på lengre sikt. I så fall så ville jeg selv ha gått for Efexor, Seroxat eller Zoloft. Dette gjelder spesielt visst det er Sosial Angst eller Generealisert Angstlidelse som er problemet.
Anonym bruker
"Tilfreds Håkjerring"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Litt offtopic.

Er der noen her som har gått til terapi for angst/sosial angst? Kan man bli kurert ved behandlingsterapi? Vurderer å prøve dette selv, men er litt usikker på hva/hvordan/hvorfor
Terapi i grupper kan fungere for sosial angst.

Kan forsåvidt fungere hos psykolog, men da må man ofte utsette seg for angsten alene etter samtalene. Noe som ikke er like lett for enkelte.
Sist endret av ImnotEmo.; 1. mars 2018 kl. 20:39.
Folk som sier at Lyrica ikke gjør deg avhengig. Har tydeligvis ikke seponert nok Lyrica til å forstå at det kan være temmelig hardt og gå av.
Helt klart Lyrica. Går på det selv og det har god effekt på meg. Gruer meg riktignok til dagen jeg skal få av de da mange beskriver abstinensene som værre en benzo.

Legger ved denne dokumentaren fra BBC som først og fremst tar for seg misbruk men det er en kar der som bruker det som medisin og vi får se hvordan han opplever abstinensene.

https://youtu.be/8fc8sXWopBs
sjekk ut efexor..
zoloft = zombie ( fjernstyrt robot, du mister mye å blir likegyldig til alt ) så fikk jeg ett problem med alkohol ganske kort tid etter jeg startet med zoloft, men folk reagerer forskjellig ( brukte zoloft i 2 år ).

Jeg er også på leting etter en bra medisin mot angst som faktiskt fungerer. legen vil ikke gi meg benzo pga fare for å bli avhengig.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Litt offtopic.

Er der noen her som har gått til terapi for angst/sosial angst? Kan man bli kurert ved behandlingsterapi? Vurderer å prøve dette selv, men er litt usikker på hva/hvordan/hvorfor
Vis hele sitatet...
Det har jeg! Det er først og fremst eksponeringsterapi som brukes, og vi er visst ganske gode på det her til lands. Man kan bli kurert ja, jeg er så og si frisk nå. Det skal dog nevnes at det kreves en del av deg mens det står på. Rundt om i landet vet jeg også at de har mer intensive gruppebehandlingsopplegg, som går over ett par uker. Da møter du gjerne opp fra 9-16 f.eks, og jobber aktivt med eksponering med behandler og en gruppe folk som har lik problematikk som deg. Du får ta kontakt med fastlege/dps for å høre hva som er tilbudet der du bor Lykke til!
Brukheller ett bra benzo prep som sobril ,valium IKKE xanor værste stoff som er funnet opp ...
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Junkiexl76 Vis innlegg
Brukheller ett bra benzo prep som sobril ,valium IKKE xanor værste stoff som er funnet opp ...
Vis hele sitatet...
Kan kansje være lurt å ha et minimum av kunnskap før du råder andre om bruk av benzodiazepamer ?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Har brukt 0,2 nozinan før, funket relativt bra til og være ett søppelmedikament..
Vis hele sitatet...
Nozinan er vel det eneste som blir liggende når selv desperate narkomane har vært på raid i et medisinskap og det foretrukne medikamentet når leger skal gjøre en practical joke på en kollega ... Skikkelig apedop og totalt ubrukelig til noe som helst om man ikke er klin manisk og psykotisk...

Sitat av Sluzzz Vis innlegg
Folk som sier at Lyrica ikke gjør deg avhengig. Har tydeligvis ikke seponert nok Lyrica til å forstå at det kan være temmelig hardt og gå av.
Vis hele sitatet...
Nå har jeg ikke prøvd Lyrica, men selv SSRI og SNRI kan være et mareritt å slutte med. Lurer på hvor mange tusener som går på slike medisiner fordi legene/pasientene tror det er snakk om tilbakefall, når det egentlig er snakk om abstinensreaksoner.

Når kroppen over måneder eller år har fått hjelp til å booste signalsubstanser så må det nødvendigvis bli en rekyl den dagen man slutter. Jo mer potent, jo større rekyl. Jo bråere seponering, jo verre.
Sist endret av lidran; 30. mars 2018 kl. 23:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av lidran Vis innlegg
Nå har jeg ikke prøvd Lyrica, men selv SSRI og SNRI kan være et mareritt å slutte med. Lurer på hvor mange tusener som går på slike medisiner fordi legene/pasientene tror det er snakk om tilbakefall, når det egentlig er snakk om abstinensreaksoner.

Når kroppen over måneder eller år har fått hjelp til å booste signalsubstanser så må det nødvendigvis bli en rekyl den dagen man slutter. Jo mer potent, jo større rekyl. Jo bråere seponering, jo verre.
Vis hele sitatet...
Veldig sant. Gikk på SSRI i ca et halvt år, og selv med nedtrapping var det et helvette å gå av medisinen. Når jeg var helt ferdig, gikk jeg med det som føltes ut som elektriske støt i hjernen kombinert med tap av bevissthet i noen mikrosekunder i ca to til tre uker. Anfallene kunne skje så ofte som opp mot hvert minutt, og jeg vurderte flere ganger å bare begynne på igjen for å bli kvitt symptomene.

Gjorde litt research og fant ut at det kunne skyldes små epileptiske anfall i deler av hjernen grunnet overaktivitet i nerver (SSRI øker mengde GABA). Ikke farlige, men veldig ubehagelige abstinenser.

Benzodiazepiner har jeg faktisk fått mindre abstinenser av en SSRI, men folk er nok veldig forskjellig. Veldig spent på de nye antidepressiva, spesielt de som er basert på ketamin.
Sist endret av Lacertosus; 31. mars 2018 kl. 01:53.
Sitat av Lacertosus Vis innlegg
Veldig sant. Gikk på SSRI i ca et halvt år, og selv med nedtrapping var det et helvette å gå av medisinen. Når jeg var helt ferdig, gikk jeg med det som føltes ut som elektriske støt i hjernen kombinert med tap av bevissthet i noen mikrosekunder i ca to til tre uker. Anfallene kunne skje så ofte som opp mot hvert minutt, og jeg vurderte flere ganger å bare begynne på igjen for å bli kvitt symptomene.

Gjorde litt research og fant ut at det kunne skyldes små epileptiske anfall i deler av hjernen grunnet overaktivitet i nerver (SSRI øker mengde GABA). Ikke farlige, men veldig ubehagelige abstinenser.

Benzodiazepiner har jeg faktisk fått mindre abstinenser av en SSRI, men folk er nok veldig forskjellig. Veldig spent på de nye antidepressiva, spesielt de som er basert på ketamin.
Vis hele sitatet...
Jepp, de «elektriske støtene» er en klassiker og helt jævlige. Sist jeg seponerte, overså jeg bare legens anvisning og brukte måneder. Åpnet kapslene, telte antall «frø» inni dem, og fjernet bare noen få hver uke eller så. Da gikk det helt fint, men brukte sikkert 2-3 måneder på det.
Har vært i samme situasjon, ta fokuset vekk ifra pillene og prøv heller å gå mye turer, tren om det er en mulighet, svett ut mest mulig dritt, også skaff deg magnesium for krampene.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Anonym bruker
"Fremmed Blåhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
LYRICA ALL THE WAY! Ikke la en antipsykotisk tablett passere leppene dine mot angst. Er selv satt på 300mg lyrica om dagen. Men tar de aldri mer enn 2-3 dager i uka å samler opp de jeg egentlig skulle tatt regelmessig, så doserer jeg selv når jeg virkelig MÅ slappe av, fungerer utmerket til å være cprep. Personlig sådan! Ikke hør på de som nevner antidep å antipsyk her. Ordne deg lyrica å bruk du når du virkelig MÅ. Blir veldig avslappet, men kan samtidig være produktiv i moderate doser
Anonym bruker
"Fremmed Blåhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
De er også ekstremt avhengighetsskapende, og ulovlig vond å gå av hvis mann bruker de hver dag. Men leger begynner å skjønne hva de gjør, men fortsatt ikke så mye at de flytter det til bprep enda. De booster også andre downers noe hinsides!
Efexor funker supert på Meg, tar zyprexa ved behov da denne har en beroligende effekt er I utgangspunktet et antipsykotika men tar alt av angst I mitt tilfelle.
Har endt på denne komboen etter lang tids prøving of feiling, samt et usunt forhold til benzoer.
Ha I bakhodet at medesiner har folk positive og negative erfaringer med, så du må nesten prøve og se hva som virker for deg.
Lyrica burde vært et b prep I mine øyne, vanedannende og rusgivende.
Sist endret av Cosmos; 11. april 2018 kl. 13:24.
▼ ... over et år senere ... ▼
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Truxal kan funke.
Vis hele sitatet...
Truxal er vel et første generasjons antispsykotika?
De blir man jo helt kake av, samt man må trappe ned pga seponeringsvansker.

Sjekk bivirkningsprofilen btw, ville heller brukt Valium forran Truxal, personlig.
Jeg ser tråden er gammel og mange eldre innlegg.
Mange foreslår Lyrica og andre foreslår antidep.

Mitt spøsmål er, hvorfor er ikke Cipralex/Escitalopram nevnt foran en annen antidep i form av Sertraline (Zoloft) og fluoxetine (Prozac)?
Er det mer bivirkninger knyttet til Cipralex iforhold til de andre?
Med på å anbefale atarax. Mildt sløvende, angstdempende og muskelavslappende, uten faren for benzoavhengighet. Litt lang halveringstid mtp. hangover, men er ikke så ille om man tar en halv 25mg, etter min erfaring.
Mulig jeg blir skutt for å si dette, men hva med å forsøke diverse urtemedisiner? Alle medisiner er til syvende og sist et spørsmål om kjemikalier, og jeg synes det er et kunstig skille mellom det vi mennesker fremstiller og det som finnes i naturen.

Har vært på f.eks Zoloft selv, og selv om det funker har det mange bivirkninger. Har funnet at lindeblomstte har en beroligende virkning, uten av jeg må kjenne på bivirkninger dagen etter. Om jeg sliter med å sove, funker det å hive innpå en liter med slik te. En annen ting man kunne prøve er f.eks rosenrot.
Lyrica er forsåvidt et B preparat nå..