Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 3605
Jeg skal lage en eggsamling og har nettopp funnet ett måse egg, hvordan kan jeg få ut alt innholdet uten å ødelegge egget totalt?
PS: har lest at man kan suge det ut
Lag hull i bunn og topp med nål, så suger du massen ut med munnen, eventuelt blåser.
Æsj! Ikke sug ut et måseegg. Stor sannsynelighet for fjær :x
Stikk hål i topp og bunn med ei nål og BLÅS det ut
Sprøyte å suge ut`?
Det kan være ganske tungt å blåse ut et egg.
Anbefaler deg å stikke innom en hobbybutikk(Panduro etc.) og kjøpe deg en eggblåser.
Sitat av Eplegutten Vis innlegg
Det kan være ganske tungt å blåse ut et egg.
Anbefaler deg å stikke innom en hobbybutikk(Panduro etc.) og kjøpe deg en eggblåser.
Vis hele sitatet...
Var da slikt man gjorde før når man låmalte egg til påska
Sitat av Eplegutten Vis innlegg
Det kan være ganske tungt å blåse ut et egg.
Anbefaler deg å stikke innom en hobbybutikk(Panduro etc.) og kjøpe deg en eggblåser.
Vis hele sitatet...
Neida, om man ikke har røyket i 40-50 år er dette lett.
Har gjort det hver påske siden jeg var liten tass.
Bare vær forsiktig sånn at du ikke presser for hardt med fingra når du blåser, da har du plutselig kliss overalt.
Bare meg som kom til å tenke på denne scenen fra Blinkende Lygter??
-TulleGutt-'s Avatar
Trådstarter
Hvor kan jeg få tak i egge blåser?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Hobbybutikker har som oftest dette.

Hvis ikke kan du bruke sprøyte, husk å ha 2 hull, et du suger ut gørra av, og ett som slipper inn luft mens du gjør dette, slik at egget ikke kollapser.
Sist endret av Fleff; 18. mai 2011 kl. 18:12.
Sitat av -TulleGutt- Vis innlegg
Hvor kan jeg få tak i egge blåser?
Vis hele sitatet...
Her bl.a.

Det er bare å stikke innom en hobbybutikk som sagt, merk da at dette er sesongvare.

(Edit: Oi, så først nå at det jeg linka til er utsolgt for sesongen. Men du skjønner tegninga )
Sist endret av Eplegutten; 18. mai 2011 kl. 23:14.
Lag pannekaker av det! Digg med oransje pannekaker
toppidrettsutøver
toffer125's Avatar
Denne burde vell funke?
Legg egget i eddik. Eddiken "etser" bort skallet og mens innmaten holdes sammen av hinnen som er rundt. Har sett det på et kokkeprogram, regner med at det går med måke-egg og. Og last opp bilde!
toppidrettsutøver
toffer125's Avatar
Sitat av mijnheerpaddest Vis innlegg
Legg egget i eddik. Eddiken "etser" bort skallet og mens innmaten holdes sammen av hinnen som er rundt. Har sett det på et kokkeprogram, regner med at det går med måke-egg og. Og last opp bilde!
Vis hele sitatet...
Les førstepost, og da du at han skal ha eggeskallet
Sitat av toffer125 Vis innlegg
Les førstepost, og da du at han skal ha eggeskallet
Vis hele sitatet...
Ser der ja. Men tror likevel det er tøffere enn skallet.
Sitat av mijnheerpaddest Vis innlegg
Legg egget i eddik. Eddiken "etser" bort skallet og mens innmaten holdes sammen av hinnen som er rundt. Har sett det på et kokkeprogram, regner med at det går med måke-egg og. Og last opp bilde!
Vis hele sitatet...
Gjorde det med et egg for mange herrens år siden, det var ekkelt når skallet ble til gummi mens du så plomma sveve rundt i midten Det hele endte vel i en katastrofal katastrofe når jeg skulle skylle av det og få på kalken igjen, mista det nemlig i oppvaskkummen
Håper du har passet på at egget ikke er befruktet og at fosteret har begynt å utvikle seg. Ganske nytteløst å blåse ut en halv måseunge gjennom et hull med diameter på 3-4mm
Homemade Retard
zeicko's Avatar
Sitat av ohsnap Vis innlegg
Håper du har passet på at egget ikke er befruktet og at fosteret har begynt å utvikle seg. Ganske nytteløst å blåse ut en halv måseunge gjennom et hull med diameter på 3-4mm
Vis hele sitatet...
kan man ikke lyse igjennom egget for og se etter liv ?
Sitat av zeicko Vis innlegg
kan man ikke lyse igjennom egget for og se etter liv ?
Vis hele sitatet...
Jo. Men nå vet da ikke jeg om TS har peiling nok til å gjøre dette
Just sayin'
Sitat av ohsnap Vis innlegg
Jo. Men nå vet da ikke jeg om TS har peiling nok til å gjøre dette
Just sayin'
Vis hele sitatet...
Funke jo også å legge egget i ett glass med vann.
Om det flyter er det unge i egget, synker det så er det ikke noe unge i egget.

Har samlet på egg en gang i tiden, jeg blåse aldri ut av dem.
La det ligge kaldt noen dager, så legger du det i samlingen din, så stivner det inni egget å problemet er løst
Sitat av Gromega Vis innlegg
Funke jo også å legge egget i ett glass med vann.
Om det flyter er det unge i egget, synker det så er det ikke noe unge i egget.
Vis hele sitatet...
Vi gjorde det med eit par egg vi hadde på skulen. Det endte med at eit halvutvikla foster døde. Ikkje stol på slike metodar.
Sitat av jarinalus Vis innlegg
Vi gjorde det med eit par egg vi hadde på skulen. Det endte med at eit halvutvikla foster døde. Ikkje stol på slike metodar.
Vis hele sitatet...
Da er jeg ganske sikker på at egget ikke sankt til bunnen av glasse.
-TulleGutt-'s Avatar
Trådstarter
Sitat av Gromega Vis innlegg
Funke jo også å legge egget i ett glass med vann.
Om det flyter er det unge i egget, synker det så er det ikke noe unge i egget.

Har samlet på egg en gang i tiden, jeg blåse aldri ut av dem.
La det ligge kaldt noen dager, så legger du det i samlingen din, så stivner det inni egget å problemet er løst
Vis hele sitatet...
Ja, men så tiner det og rotner
innmaten råtner kanskje ja. men skallet kan ikke råtne siden det er laget av et mineral.


edit: det kan selvfølgelig bli lukt av råtne egg da. er ikke helt sikker på det. men vet iallefall at skallet ikke blir ødelagt.
Sist endret av COokiez; 21. mai 2011 kl. 00:25.
-TulleGutt-'s Avatar
Trådstarter
Tror nok det beste e tå blåse det ut, har gjort det på 3 egg no, svartbak, fiskemåke og tjeld

Nokken som foresten vet om noen gode fugle bøker som beskrive nøye hekkinga og egga og sant?a
Trenger det når jeg skal utvide eggsamling