Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1049
Ettersom de største plateselskapene misliker MP3-formatet pga manglende innebygd kopibeskytter, har lisensholderne bak formatet utformet en plan om en ny versjon med DRM (Digital Rights Management).

MP3 er uten tvil det mest utbredte formatet, men allikevel må de ansvarlige opprettholde en offensiv strategi mot Apples AAC og Microsofts MWA, sier TechNetNews. De to alternative formatene øker i popularitet hos musikktjenester på internett hvor DRM blir brukt for å hindre at kopibeskyttet materiale blir spredt.

Flere har hevet stemmen i kritikk mot MP3s omfavnelse av DRM, og mener - med Napster 2.0s undergang friskt i minne - at bruken av kopibeskytteren er formatets sikre død. Alt i alt kommer formatets overlevelse til å være avhengig av å bli brukt i populære musikktjenester på internett, og bli støttet av de populære musikkavspillerne.
Når dette skjer blir vel OGG det store.. Det er jo bedre kvalitet på ogg filene og..
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
mp3 har tronen og ting kommer til å forbli slik, DRM eller ei, mp3 er alt for kjent til å miste makten til ogg. Men, det betyr ikke at folk kommer til å benytte seg av det nye mp3 formatet, i og med at det for det meste er privatpersoner som ripper og encoder musikk.

Vidde: Veldig bra, her har vi kiiiildeeeer!
rekylvinyl.no
Ogg Vorbis kommer sannsynligvis i en versjon 1.1 i nær fremtid.
Med den kommer ytterligere kvalitets forbedringer.
Dessuten er det allerede startet speq-liste for Ogg Vorbis 2.

Så fremtiden ser alikevel ikke så mørk ut

Bak Ogg Vorbis sitter ingen komersielle kjempe konsern slik som WMA, AAC, derfor har de ingen pressmidler til kan bruke til å "push" sin fantastiske Ogg Vorbis.

Formatet flyter heller på ildsjeler, i opensource miljøer, og blant lydfreaker som er svært kvalitetsbeviste.

Men ser nå ut til at Vorbis kan få litt drahjelp, da formatet ALDRI vil inneholde noe DRM.
Trådstarter
Tias: Tenkte faktisk på deg når jeg skrev artikkelen. Skulle egentlig ikke ha med kilden, men siden du "retter på meg", så lot jeg det bli sånn
Tror jeg bare begynner med å konvertere mp3'ene mine til ogg nå med èn gang. Burde ikke ta mer enn et par dager
rekylvinyl.no
oivind, ikke gjør det!

ikke forstå meg feil, ogg > mp3, men det å transcode fra mp3 til vorbis vil gi det bare dårligere kvalitet.

begge formar er "lossy".

tenk deg at du printer ut et bilde, for så å scanne det inn på nytt og til slutt printe det ut på nytt. dette vil gi deg kvalitetstap.

behold dine mp3'er så lenge de er fri for DRM.
Det var som juling. Hva om jeg kjører mp3->wav->ogg? hehe.

Ikke det at jeg ser på drm-støtte i mp3 som noe spesielt galt, jeg ser heller på å ha både ikke-drm og drm-mp3 med extension .mp3 som et problem. Hvordan i huleste skal du vite hva du skaffer deg der du sitter og teller kbps?

Pluss at jeg har nettopp (endelig) fått til fedora, som forresten er uhyggelig sweet, som er uten mp3-støtte whatsoever. Jeg tror ikke jeg engang gidder å jobbe for å få inn støtte...
rekylvinyl.no
fedora er godt.

men hadde jeg vært deg ville jeg bare beholdt de mp3ene du måtte ha, men reencode allle cder du har.
Fordelaktig om jeg får til alsa-"#@€skap først... ;>

Edit: Hum, mp3-spilleren min støtter visst ikke .ogg, nei. Da dropper vi ihvertfall konvertering
Sist endret av oivind; 6. mars 2004 kl. 02:58.