Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 4969
Anti-moralist
Mekkern's Avatar
Hei, jeg har en Lenovo thinkpad t470 som har begynt å fuske. Når flere programmer kjører, eller jeg bytter ofte mellom videoer, så hender det at det stiger et lilla felt fra bånn av skjermen, halvveis til to tredjedeler opp, før skjermen slukner. Maskinen er fortsatt aktiv for lyd avspilles og på-knappen lyser. Hva kan være årsaken?
Skjermkortet er for varmt kanskje? Evt på vei til å ta kvelden. Gammel maskin?
Sist endret av Daw-G; 4. mai 2021 kl. 22:13.
Høres definitivt ut som en garantisak, så fremt du ikke har mista maskinen i gulvet eller noe sånt. En T470 er kanskje akkurat innenfor reklamasjonstiden enda?
Anti-moralist
Mekkern's Avatar
Trådstarter
Har hatt den siden 2018. Maskinen er varm når det skjer, og vifta går. Jeg prøver med en rens uansett.
Sitat av Mekkern Vis innlegg
Har hatt den siden 2018. Maskinen er varm når det skjer, og vifta går. Jeg prøver med en rens uansett.
Vis hele sitatet...
Er nok fem år reklamasjon. Hvis du vil helgardere deg mot å måtte betale fordi de finner ut at det ikke er snakk om reklamasjonssak så er det ikke dumt å prøve en rens nei. Du kan også kjøre en gjenoppretting av operativsystem (spesielt om du kjører Windows), og ta det med i feilbeskrivelse så fremt det ikke løste problemet. Gjenoppretting av operativsystem er gjerne siste "software-løsning" som prøves før man går ut ifra at problemet er en garantisak.
Thinkpad sin kundeservice er fortsatt under de gamle IBM og du får DHL på døra for å hente (de har med seg fraktlomme) neste virkedag når de godkjent retur. For å spare tid kan du likehodt allerede nå boote inn i bios/uefi og ta en maskindiagnose av alle hardwarekomponenter (og lagre den logge til en minnepenn). I verste fall bruker de noen virkedager før du får den igjen (og i min erfaring fikser de mer enn det du bad om, selv ting jeg ikke ante var defekt), også da får du kjapp retur med DHL (selv vi som bor i landlige omgivelser).

https://www.lenovo.com/no/no/contact/

Men husk å velg Thinkpad, hvis ikke ender du opp hos vanlig consumer Lenovo (shit) kundeservice. Hvis bekreftelse på sak mottatt ikke kommer fra og/eller så har du gjort noe feil (og bør begynne på nytt).
Tenker enten så må du bytte kjølepasta/fjerne støv, eller så kan du laste ned XTU og enten a) underklokke eller b) undervolte, om du går for b) så kan du mest sannsynlig beholde gjeldene ytelse uten at problemet oppstår pga. lavere strømforbruk som betyr lavere varme.
Anti-moralist
Mekkern's Avatar
Trådstarter
Hei og takk for alle svar. Blir garantien brutt om jeg åpner og renser? Ønsker å gjøre et forsøk, men sender den heller inn om jeg mister garantien ved å skru selv.
Sist endret av Mekkern; 7. mai 2021 kl. 19:35.
Sitat av Mekkern Vis innlegg
Hei og takk for alle svar. Blir garantien brutt om jeg åpner og renser? Ønsker å gjøre et forsøk, men sender den heller inn om jeg mister garantien ved å skru selv.
Vis hele sitatet...
Jeg er rimelig sikker på at du ikke vil bryte noen garanti ved å skru opp en Thinkad. De er ofte designet for å være enkle å åpne opp for å utføre slikt selv. Så lenge du ikke fjerner klistremerker som advarer deg om at garantien brytes så burde det gå fint. Er du usikker, hør der du kjøpte den så vet du sikkert. Bytte kjølepasta er nok ikke like lurt, da det er hakket mer inngripende enn å skru ut et par fullt tilgjengelige skruer.
IT-Konsulent
Sitat av Mekkern Vis innlegg
Hei og takk for alle svar. Blir garantien brutt om jeg åpner og renser? Ønsker å gjøre et forsøk, men sender den heller inn om jeg mister garantien ved å skru selv.
Vis hele sitatet...
Jeg har mye erfaring med T og X serien ifbm. Bedrift. Dersom du vet hva du gjør så bryr de seg ikke. Dersom du fucker opp noe kan du slite.

Installer Lenovo system update og oppdater maskinen din først. Hardware diagnosis vil nok ikke klare å få maskinen varm nok til å reprodusere feil/feilkode. Prøv Lenovo system update først.
T470 har ikke vært i salg på en stund, så garantien er vel for lengst borte. Reklamasjonsretten derimot er 5 år, så mulig du fortsatt kan benytte den (og den mister du ikke ved å åpne for å rense, men gjør deg selv en tjeneste og ikke vær for hardhendt og se etter warranty-stickers imens du går frem).

Så lenge maskinen fortsatt er litt liv i så er iallefall jeg ikke i tvil, jeg hadde tatt en full backup av disken med CloneZilla og så kontaktet Lenovo/IBM for å få den levert inn og sjekket ut skikkelig og så reparert skikkelig så du har en god Thinkpad i mange år til.
Anti-moralist
Mekkern's Avatar
Trådstarter
Jeg har nå oppdatert en del via Lenovo Vantage. Der fikk jeg også beskjed om at garantien utløp i 2020, og at jeg hadde 3-års garanti. Har ikke opplevd problemet siden Prøvde å åpne den også, men ga opp da den sitter med forbannede plastklips i tillegg til skruene.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Mekkern Vis innlegg
Jeg har nå oppdatert en del via Lenovo Vantage. Der fikk jeg også beskjed om at garantien utløp i 2020, og at jeg hadde 3-års garanti. Har ikke opplevd problemet siden Prøvde å åpne den også, men ga opp da den sitter med forbannede plastklips i tillegg til skruene.
Vis hele sitatet...
T470 er rimelig enkel å åpne. Plastklipsa sit rundt kanten. Bruk gitarplekter e.l. og begynn bakerst, ved batteriet. Vipp underdelen forsiktig utover, vekk fra chassiset.

Du må gjerne ta ut sim-kort-holder.