Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 5286
Halla Freaks.

Har en gamingpc som begynner å dra på årene. Er lenge siden jeg gamet sist, men har tenkt å ta opp hobbyen igjen da det kommer endel fete spill etterhvert som jeg sikler litt på.
Har et Geeforce gtx 980 stående i nå, kjører stort sett de fleste spill i 1080p på full guffe uten noe problemer, har ikke testet di aller nyeste og mest krevende spilla enda men funker bra til di jeg spiller atm.

Er skikkelig elendig på selve hardware biten og har kjøpt Pc1 ferdigbygd, jeg vurderer og bytte ut skjermkortet for å være sikker på at jeg kan spille kommende spill iallefall i 1080p med ultra settings, og kanskje se litt fremover da jeg mest sannsynlig kommer til å kjøpe meg en 4k skjerm etterhvert..

Er det slik at jeg kan oppgradere GPUen uten å måtte oppgradere resten? har 16gig Ram og en i7-5820K prosessor.
Blir resten av oppsettet en flaskehals eller? =)

Må nødvendigvis ikke gå for det aller feteste og nyeste, men tipper det er kommet endel bedre skjermkort da 980en er 6-7år gammal.

Trenger litt innspill og forslag folkens!

På forhånd takk =)
Sitat av FuNcEd Vis innlegg
Halla Freaks.

Har en gamingpc som begynner å dra på årene. Er lenge siden jeg gamet sist, men har tenkt å ta opp hobbyen igjen da det kommer endel fete spill etterhvert som jeg sikler litt på.
Har et Geeforce gtx 980 stående i nå, kjører stort sett de fleste spill i 1080p på full guffe uten noe problemer, har ikke testet di aller nyeste og mest krevende spilla enda men funker bra til di jeg spiller atm.

Er skikkelig elendig på selve hardware biten og har kjøpt Pc1 ferdigbygd, jeg vurderer og bytte ut skjermkortet for å være sikker på at jeg kan spille kommende spill iallefall i 1080p med ultra settings, og kanskje se litt fremover da jeg mest sannsynlig kommer til å kjøpe meg en 4k skjerm etterhvert..

Er det slik at jeg kan oppgradere GPUen uten å måtte oppgradere resten? har 16gig Ram og en i7-5820K prosessor.
Blir resten av oppsettet en flaskehals eller? =)

Må nødvendigvis ikke gå for det aller feteste og nyeste, men tipper det er kommet endel bedre skjermkort da 980en er 6-7år gammal.

Trenger litt innspill og forslag folkens!

På forhånd takk =)
Vis hele sitatet...

Hvis du bare skal spille 1080P så hadde jeg faktisk ikke giddi 4K monitor! Nedskaleringen fra 4K til 1080P er ikke så dum, og heller lagt de penga i 2080TI
RTX 2060 er enormt mye bedre enn 980'en du har nå. Har en kompis som sitter på ett 970 da og han får 80fps ca på warzone, så du kan enda tyne kortet ditt litt til og håpe på at mining bobla sprekker snart og det blir masse billige mining kort på markedet.
FuNcEd's Avatar
Trådstarter
Takker for innspill, kanskje jeg går for en 2060 da Har litt lyst å vente, tror GPUer er rimelig overprisa for tiden med tanke på mining.. Men hva er forskjell på Advanced, OC og Turing etc?
Er OC overclocka fra fabrikken?
Jeg ser at det krever 500W strømforsyning, regner med at strømforsyninga mi er minst det, men er det noe måte jeg får sjekka det på?

Skal ikke bare game i 1080p, men har en 1080p skjerm nå som jeg vurderer å oppgradere etter hvert.. Men tenker det ekke noe vits å oppgradere skjermen før skjermkortet da 4K krever bedre skjermkort.. Er jeg litt smart nå så kjøper jeg ett skjermkort som varer en stund, og som jeg kan game i 4K med når den tid kommer. Hadde håpet jeg KUN trengte å bytte skjermkort nå, så slipper jeg å kjøpe helt ny PC, la ganske mye cash i pcen da jeg kjøpte for 6-7år siden, og håper jeg slipper å punge ut like mye nå ^^,

https://www.komplett.no/product/1179...freightwidget#
Er dette overkill, Hvor kraftig GPU kan jeg kjøpe før resten av PCen blir for dårlig?

Skal game Diablo 2 Resurrected og Diablo 4 når det kommer, helst i 4K, tenkte å kjøpe skjerm når D2R slippes. Også spiller jeg endel FPS spill da =)

Sorry for skikkelig n00b spørsmål
OC er overklokket fra fabrikk ja. Men skjermkort fungerer slik att så lenge du har nok strøm, volt og temperatur så vil det kjøre så mye clock som det klarer. Jeg ville kjøpt det billigste dem har inne. Ett tips er å sjekke userbenchmark. Der kan du søke opp ditt nåværende skjermkort og se hvor stor forskjell en RTX 2060 og GTX 980 har i prosenter på div tester.


Har du is i magen og litt mer penger på konto vil du få enda kraftigere skjermkort etterhvert som de kommer inn (Og utsolgt iløpet av minutter). Eksempler på gode kort for deg vil være RTX 3060, RTX 3060TI og RTX 3070.


For å finne ut watt må du nesten skru opp pcen og se det direkte på strømforsyningen.
FuNcEd's Avatar
Trådstarter
Allright Mozzie, korte og konkrete svar! Det liker vi =)

Har kjørt skjermkorta i userbenchmark og det er definitivt en forskjell, men når jeg sammenligner feks GTX980 og RTX2060 i spill er det noe heeelt annet, fps i CS:GO er feks 7% bedre på RTX 2060, BF1 gir det 11fps mere i snitt, DOTA 2 går det fra 136 til 142.. Så selv om det scorer mye mer på Benchmark så er det urovekkende lite fps forskjell i spill..

Så da er det store spørsmålet, kan jeg ta ut nåværende skjermkort og koble til et RTX 3070?

Selv om RTX 2060 er mye bedre enn GTX 980 synes jeg det er for lite forskjell, går jeg for et RTX 3070 vil jeg så og si dobble FPS i 1080p og kan i fremtiden kjøre spill i 4k uten noe stress. Er utsolgt nå, men tenker jeg venter litt og kliner till med noe skikkelig fete greier.. Prisene er jo heeeelt på trynet nå :/
My bad. Jeg leste 2060 som 3060. Ante ikke at de faktisk tok inn 2060 lengre. Skal du ha 3000 serien må du belage deg på laaang ventetid. Disse kortene ble lansert for over 6 mnd. siden, og er fortsatt enorm tørke. Men ja, hvis du får tak i 3060/3070 ville jeg slått til. Så kan du se an resten av maskinen senere. Godt mulig du burde ha ny strømforsyning.

Alternativt - hvis budsjettet strekker til - kan du kjøpe ferdigbygd fra Komplett, f.eks: https://www.komplett.no/configure/11...c-vgpu-edition

Scroll ned til skjermkort, trykk endre, og da ser du hva de har på lager (ja, de har 3070, men er kun forbeholdt ferdigbygde PCer)
FuNcEd's Avatar
Trådstarter
No stress raze

Leter litt på nettet nå, går ann å få tak i 30-serien i utlandet og det ligger noen på Finn, faktisk folk som vil bytte 3070kort mot et dårligere kort mot mellomlegg så er ikke helt tørke om man leter litt =) Om jeg kjøper nytt skjermkort kan jeg selge 980en for en billig penge så får jeg litt igjen for byttet også.

Har titta litt inni pcen og strømforyninga er på 850watt så det burde holde egentlig, når jeg kjøpte pcen var alt det beste som var å få tak i så og si, men som sagt er dette 6år? siden ellerno, betalte over 30k for den da, men ser at det lønner seg i dag da jeg kan legge noen tusenlapper i nytt skjermkort så har jeg PCen 3år til iallefall uten problem.
850w er evig nok. Bare pass på att du har nok PciE strømkabler til den. Regner med 980en din har to strømkabler, men vis ikke ville jeg ha sjekket at jeg har nok kabler før jeg får nytt kort. Kjøpte du prebuilt fra komplett f eks skal du få med en ekstra eske med alt av kabler osv som ble til overs.