Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 488
Har kommet i en situasjon der jeg stadig oftere må hjelpe folk med å kople til et trådløst nettverk på et bibliotek med hotspot funksjon, og folk kommer innom der med de pussigste enheter (nook, iPad, iPhone <insert tilfeldig dings>), og stort sett klarer jeg å få de tilkoplet, men det hadde vært nyttig med guider eller tilsvarende som kunne fortelle meg hvor jeg går for å finne tilkoplinger og slikt. Noen som kan peke meg til gode guider på slikt. Ja, jeg har googlet og slikt, men all den tid jeg ikke har enhetene forran meg, kan jeg ikke si om de er gode eller ikke.

Hotspotet i dette tilfellet krever at man logger seg inn med brukernavn og passord på en webside. Normalt skal siden komme opp med en gang man åpner en nettleser og er tilkoplet det aktuelle nettverket. I realiteten, nåja...
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Hva slags type hotspot \ autentisering er det som foregår her ?

Dersom det er noe helt jalla med manuelle bruker etc ville jeg heller anbefale å gå over til en løsning med et åpent aksesspunkt som kun har tilgang til internett med strupet hastighet, og som kun er påslått i bibliotekets åpningstid.

Er det noe ala hotellsystemer der hver enkelt bruker får individuelle random koder kan du se bort fra overnevnte.
meitemark's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Hva slags type hotspot \ autentisering er det som foregår her ?

Dersom det er noe helt jalla med manuelle bruker etc ville jeg heller anbefale å gå over til en løsning med et åpent aksesspunkt som kun har tilgang til internett med strupet hastighet, og som kun er påslått i bibliotekets åpningstid.

Er det noe ala hotellsystemer der hver enkelt bruker får individuelle random koder kan du se bort fra overnevnte.
Vis hele sitatet...
Bruker går til en skriver ved siden av hotspot og trykker på en knapp og får en lapp med brukernavn og passord på. Den er god for 3 timer. Det trådløse nettverket er ubeskyttet og det eneste med kraft nok til at noen vil kunne kople seg til det her i huset (yay, stål og metalbygning). Til normalt, når man åpner en nettleser vil hva nå enn slags url man prøver å åpne bli til http://1.1.1.1/http://hvanåenn.tld

Og man vil få opp en innloggingsskjerm der man fører inn brukernavn og passord. Når man har skrevet inn dette og trykker enter vil man bli videreført til http://hvanåenn.tld

Mye av dette systemet virker som om det ble laget i en tid der IE6 fortsatt var regnet som en god ide, men det fungerer faktisk ganske bra og til dags dato har jeg klart å kople til alt som er kommet, men jeg gjetter meg jo stort sett bare frem, så jeg trenger guider, helst med bilder.
Sist endret av meitemark; 9. august 2010 kl. 13:38. Grunn: l. jeg manglet en l.