Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1781
Hei! Jeg er en VG1 elev som er nesten helt sikker på å søke VG2 i England. Men jeg er litt usikker på det med å reise fra vennekretsen jeg har her. Da jeg begynte på videregående så kjente jeg langt mindre på det enn nå. Jeg begynte i den nye klassen og kjente kun 2 personer som jeg egentlig aldri har snakka med mye før. Og kom fort til rette i den nye klassen (egentlig som forventa). Vi er nå en klasse på 45 elever og jeg føler klarer snakke med nesten alle. Men siden jeg er såpass fornøyd med min nye vennekrets er jeg redd for å "dra fra de". Vennene jeg hadde før hadde jeg gått på skole med i 10 år og dette følte jeg ikke var noe problem. (vet ikke om det var for jeg var lei de eller om jeg visste vi kom til å holde kontakten etterpå.) Det med å få venner der borte tror jeg heller ikke kommer til å være noe problem om jeg skulle til å dra dit.
Jeg er ikke redd for å reise til England, jeg er bare så "glad" i de som er rundt meg nå. Det jeg lurer på er om noen har reist fra gode venner/kjæreste 1 år på jobb/skole/fri-år. Hvordan opplevde du det da du hadde reist, og hvordan var det å komme hjem igjen? Hadde du fremdeles kontakt med de, eller ble den brutt?
Erfaringer settes pris på, og om det er noe som er uklart setter jeg pris på om du spør!
EDIT: Erfaringer fra de som "bare" har studert i utlandet er og noe jeg hadde satt pris på.
Sist endret av Prinlezz; 11. februar 2014 kl. 17:19.
Jeg reiste fra alle jeg kjenner ned til portugal for å jobbe. Har vært her en stund nå å har enda kontakt med de i Norge, snakker daglig på skype, facebook, snapchat osv. Så har jeg jo i tilegg fått en drøss med nye venner så kan ikke si jeg er ensom. + At jeg får besøk av vennen i norge i ny å ned

Bare kjør på du, norge er bare en flyreise unna
Apatisk Narsissist
lurvelen's Avatar
Om vennegjengen tenker like godt om deg som du tenker om dem, ønsker nok de like mye å holde kontakten når du kommer hjem. Og om ikke de vil, er de ikke noe å spare på.
Dette er en mulighet du ikke må gå glipp av! Er selv på utveksling i utlandet nå, "kun" i 3 måneder. Angrer ikke ett sekund! Ikke noe problem å holde kontakten via facebook, skype, snapchat osv og du får mange nye venner Go for it!
Sitat av hvagjordo Vis innlegg
Jeg reiste fra alle jeg kjenner ned til portugal for å jobbe. Har vært her en stund nå å har enda kontakt med de i Norge, snakker daglig på skype, facebook, snapchat osv. Så har jeg jo i tilegg fått en drøss med nye venner så kan ikke si jeg er ensom. + At jeg får besøk av vennen i norge i ny å ned

Bare kjør på du, norge er bare en flyreise unna
Vis hele sitatet...
Du har et poeng der!

Sitat av lurvelen Vis innlegg
Om vennegjengen tenker like godt om deg som du tenker om dem, ønsker nok de like mye å holde kontakten når du kommer hjem. Og om ikke de vil, er de ikke noe å spare på.
Vis hele sitatet...
Der gikk det opp et lys for meg, hehe. Takk!
Jeg er paa utveksling paa en internasjonal skole i New York akkurat naa, og jeg har det kjempebra - jeg angrer ikke et sekund paa at jeg dro. Vi kjorer IB-program, saa jeg har ogsaa eventuelt muligheten til aa bli her to aar om jeg vil det. Samme selskap skal ha en A-levels/IB skole i Storbritania.

Angaaende venner i hjemlandet saa har jeg ikke saa veldig mye kontakt med dem. Av vennene mine pleier jeg egentlig bare aa skype med mine naermeste kompiser en sjelden gang innimellom (sjeldnere enn en gang i maaneden). Familie pleier jeg aa skrive til/snakke med hver helg.
Har andre venner fra Norge som sitter aa skyper med venner og familie annenhver dag - saa det er vel litt opp til hvordan du gjoer det selv. Selv er jeg ingen fan av aa kommunisere med venner over nettet, saa for min del er det ikke saa mye aa snakke om.

Om du ser bort i fra det, saa har jeg moett masse flotte mennesker her fra massevis av forskjellige land. Jeg synes det var kjempegodt aa komme seg litt ut av Norge. Per i dag har jeg kjempelyst til aa studere paa college i USA ogsaa.

Skal du paa en Engelsk skole (som 'vanlig utvekslingselev') eller en internasjonal skole? Du boer finne ut litt mer detaljer forst - jeg har noen andre venner i USA som dessverre ikke har det like fint, saa for noen kan det vaere en stor forskjell.
Om du har lyst å lese andres erfaringer kan du jo ta en titt her:
http://studereiutlandet.com/studere-i-england/