Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 11969
Leter etter en email-leverandør som er gratis og som ikke scanner emailen for reklameformål og overvåker din minste bevegelse slik Google gjør. Noen som har noen tips? Må funke med POP/IMAP.
Har du prøvd Hotmail / Outlook? Beste ville vært å skaffet et domene + hosting, men det koster en hundrelapp eller to i året
Sist endret av Vod0; 30. september 2012 kl. 22:02.
Outlook er en epostklient, ikke epostleverandør.

Til TS: har du sjekket ut Hushmail? Virker som det kan være i din gate. Forøvrig søkte jeg bare etter "anonymous email" på google.

What is Hushmail?
Hushmail is a secure web-based free email service. Since 1999, millions of people and thousands of businesses have trusted Hushmail to safeguard their secrets.

Hushmail looks and feels just like any other web-mail site, but adds strong encryption to your emails to protect your secrets from prying eyes.

Key features
Easy-to-use web-based email
Standards-compliant encryption
Works on iPhone and BlackBerry
Optional Outlook integration
The problem with unsafe email
A typical email message is no more secure than a holiday postcard sent through the public postal system.

By contrast, Hushmail keeps your message safe, private and secure – like a letter in a sealed envelope.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Dimergon; 30. september 2012 kl. 22:05.
Sitat av Settoz Vis innlegg
Har du prøvd Hotmail / Outlook? Beste ville vært å skaffet et domene + hosting, men det koster en hundrelapp eller to i året
Vis hele sitatet...
Driver ikke hotmail med noe av det samme som gmail, altså de har mulighet til å parse epostene dine på samme måte som gmail?
Hvis du virkelig vil være anonym er nok "tormail" det beste. Det er en tjeneste som er på Tor, og er "umulig" å spore.

http://tormail.org/
Hushmail har elendig grensesnitt og samarbeider tett med politiet. Ingen prinsipper der i gården.
Sitat av Dimergon Vis innlegg
Outlook er en epostklient, ikke epostleverandør.

Til TS: har du sjekket ut Hushmail? Virker som det kan være i din gate. Forøvrig søkte jeg bare etter "anonymous email" på google.
Vis hele sitatet...
Nejda https://outlook.com/
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Innsjå at epost er eit postkort. Ting går i klartekst over nettet, og det er ikkje laga med tanke på privatliv. Vil du ha privatliv får du kryptere innhaldet.

At det blir automatisk parsa for å tilby reklame er ikkje stort verre enn at det blir automatisk parsa for å avgjere om det er spam eller ikkje.
Sitat av saltpeter Vis innlegg
Leter etter en email-leverandør som er gratis og som ikke scanner emailen for reklameformål og overvåker din minste bevegelse slik Google gjør. Noen som har noen tips? Må funke med POP/IMAP.
Vis hele sitatet...
Google er i det minste frempå nok til å fortelle at de ønsker å tjene penger på deg.
Viss du vil ha gratis så gå for hushmail.com men da må du logge på hver 3uke ellers blir kontoen stengt.. MEN de logger ip adresse. Bruk heller noen kr på anonymousspeech.com evt countermail.com sistnevnte er klart den beste men koster litt.. Ellers er det cyber-rights.net ,elitefitness.com og safe-mail.net ellers bruker du en anonym vpn og hotmail men blokker trackere osv.. guide til det finnes på google Ellers er det fine addons til firefox som ghostery og noscript. Bla. Er mye å ta i

Sitat av saltpeter Vis innlegg
Hushmail har elendig grensesnitt og samarbeider tett med politiet. Ingen prinsipper der i gården.
Vis hele sitatet...
Hvor har du fra at de samarbeider tett med politi? Trur ihvertfall ikke dette gjelder norsk politi.. Men du får i det minste kryptert mailene og de har fått nytt grensesnitt faktisk..

Sitat av meitemark Vis innlegg
Google er i det minste frempå nok til å fortelle at de ønsker å tjene penger på deg.
Vis hele sitatet...
Countermail.com er klart det beste alternativet men ikke gratis.. Men her kan du legge til alle dine postkontor og de blir automatisk kopiert over på dem server, slettet fra orginale serveren og så kryptert med 2048bits kryptering..

Gå inn og les på sidene dem de tilbyr også usb nøkkel slik at du ikke får logget inn uten fysisk og ha denne sub nøkkelen.. Du kan tilogmed velge å ha flere sub nøkler viss du deler mailen med noen slik at begge må settes inn.. De er også veldig samarbeidsvilje for nye idéer osv. Anbefales

Beklager mye skrivefeil. Skriver med tlf..
Sist endret av Lunar; 6. oktober 2012 kl. 05:25.
-Last ned Orbot fra android marked.
-Lag deg en Tor mail.

Nuff said..
▼ ... over et år senere ... ▼
Hva med norske Runbox? De reklamerer jo iallfall med sikkerhet og personvern. Vet ikke om det er positivt eller ikke at de er på norsk jord og faller inn under norsk jurisdiksjon.
Om du har en gammel PC, kan du installere hMailserver og IIS + PHP med AfterLogic Webmail Pro. Da har du full kontroll på eposten din selv.

Om du ikke har en dedikert IP, må du benytte deg av en tjeneste som DynDNS i tillegg.
Bra forslag, djxfade, men det er ikke så lett og gjennomføre.

Det er vanskelig å ha egen eposttjener stående hjemme. Det er knapt noen internettleverandører som lar deg ha en tjener til eget bruk (i henhold til avtalevilkårene), og de fleste blokkerer port som er påkrevd for å sende og motta epost.

Jeg har hatt eget eposttjener i flere år, men nå må jeg skifte internettleverandør og jeg har kunSPAMén og velge mellom. Denne ene tilbyderen blokkerer port og lar meg ikke ha tjenere tilkoblet deres nett heller, i følge avtalevilkårene.


Litt mer om Runbox og personvern, fra selskapets far. (Jeg driver å vurderer og bruke de selv nå.)
https://www.youtube.com/watch?v=-841e4PnZZA
Sist endret av Aeyoun; 2. februar 2014 kl. 00:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Som Slashdot i sted påpekte, så hjelper det ikkje men sikkerhet på serveren og klienten når emailen blir sendt i klartekst over internett. Uansett hvor mye sikkerhet du implementerer så vil ikkje sikkerheten være bedre enn det svakeste punktet som i dette tilfelle er kommunikasjonen mellom email serverne.

Email var aldri designet for å være sikker, selvsagt så kan det implementeres kryptering mellom serverne men dette er ikkje noe som er standard i SMTP protokollen og vil kreve at både den som sender og den som mottar kjenner til hemmeligheten som brukes og at dem bruker samme cipher algorithme. Men igjen dette er noe de ferreste gidder å sette seg inn i, og vil bare bli brukt av spesielt interesserte.

EDIT:

Sitat av Aeyoun Vis innlegg
Bra forslag, djxfade, men det er ikke så lett og gjennomføre.

Det er vanskelig å ha egen eposttjener stående hjemme. Det er knapt noen internettleverandører som lar deg ha en tjener til eget bruk (i henhold til avtalevilkårene), og de fleste blokkerer port som er påkrevd for å sende og motta epost.

Jeg har hatt eget eposttjener i flere år, men nå må jeg skifte internettleverandør og jeg har kunSPAMén og velge mellom. Denne ene tilbyderen blokkerer port og lar meg ikke ha tjenere tilkoblet deres nett heller, i følge avtalevilkårene.


Litt mer om Runbox og personvern, fra selskapets far. (Jeg driver å vurderer og bruke de selv nå.)
https://www.youtube.com/watch?v=-841e4PnZZA
Vis hele sitatet...
Hvilken leverandør er det du har? Jeg har bestandig hostet en privat server hjemme med litt forskjellige tjenester, vell å merke ikkje email server. Og jeg har også hatt litt forskjellige leverandører de siste 10 årene siden jeg har flyttet litt.
Sist endret av 0xFF; 2. februar 2014 kl. 00:28.
Jeg er også veldig nysgjerrig på hvilke leverandører som nekter deg å hoste tjenester selv? Dette er da nesten uhørt i 2014?

Ja, HTTPS er ett must.
Jeg kjører selv en egen epost tjeneste med SSL(HTTPS). Dette gir meg ihvertfall litt mer kontroll, og jeg vet hvem som har tilgang og ikke.

Jeg vet at noen internettleverandører sperrer port 25 (SMTP), men det er ikke værre enn å bare bruke en annen port. I værste fall kan du somoftest bruke ISPen sin SMTP (om port 25 er ett must), men i forhold til sikkerheten er ikke dette bra, for da har i teorien ISPen tilgang til å lese din utgående mail.
Sitat av djxfade Vis innlegg
Jeg vet at noen internettleverandører sperrer port 25 (SMTP), men det er ikke værre enn å bare bruke en annen port. I værste fall kan du somoftest bruke ISPen sin SMTP (om port 25 er ett must), men i forhold til sikkerheten er ikke dette bra, for da har i teorien ISPen tilgang til å lese din utgående mail.
Vis hele sitatet...
SMTP kan ha TLS mellom servere. Du mister muligheten til å kryptere innkommende og utgående epost helt og holdent om du bruker ISPen sin SMTP. Du mister også andre sikkerhetstiltak man kan gjøre med epost.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Aeyoun Vis innlegg
SMTP kan ha TLS mellom servere. Du mister muligheten til å kryptere innkommende og utgående epost helt og holdent om du bruker ISPen sin SMTP. Du mister også andre sikkerhetstiltak man kan gjøre med epost.
Vis hele sitatet...
Bullshit. Alle ISPer eg har prøvd godtar PGP-kryptert epost heilt fint. Og for privatpersoner er langt på veg PGP gullstandarden innan kryptografi av e-post. Det er ingen grunn til å anta at ISPen sine SMTP-tenarar ikkje skulle finne på å godta S/MIME-krypto heller.

Og TLS mellom tenarane er ikkje så avgjerande, all den tid meldingene er lagra i klartekst ei rekkje plasser undervegs, og gjerne vert verande i cacha form ei stund etter at dei er levert.
Det beste er å sette opp din egen e-mailklient på en VPS eller noe slikt.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Og TLS mellom tenarane er ikkje så avgjerande, all den tid meldingene er lagra i klartekst ei rekkje plasser undervegs, og gjerne vert verande i cacha form ei stund etter at dei er levert.
Vis hele sitatet...
Uhm. TLS er point-to-point (server-til-server). Period.
Sitat av Aeyoun Vis innlegg
Sitat av slashdot Vis innlegg
Og TLS mellom tenarane er ikkje så avgjerande, all den tid meldingene er lagra i klartekst ei rekkje plasser undervegs, og gjerne vert verande i cacha form ei stund etter at dei er levert.
Vis hele sitatet...
Uhm. TLS er point-to-point (server-til-server). Period.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikkje om du har problemer med å lese innlegget til slashdot, eller om du mangler forståelse av hvordan epost'en blir behandlet ute på internett, eller om du har liten forståelse av kryptografi å tror at TLS er løsningen på alt.

Selv om TLS er ende-til-ende kryptering, så vil det bare si at trafikken blir kryptert fra start-node til ende-node, men når du sender en epost, så blir epost sendt fra en server til en annen en rekke ganger før den når mottakerens server. Hver gang den når en server så vil meldingen bli cache på serveren i klartekst, før den blir sendt videre til neste og det er dette han Slashdot snakker om. Da hjelper det ikkje med TLS kryptering.

PGP kryptering fungerer fint, men dette krever litt ekstra arbeid av både avsender og mottaker. PGP kan også signere eposten for å bekrefte at den er genuine, og at avsenderen er korrekt.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Selv om TLS er ende-til-ende kryptering, så vil det bare si at trafikken blir kryptert fra start-node til ende-node, men når du sender en epost, så blir epost sendt fra en server til en annen en rekke ganger før den når mottakerens server. Hver gang den når en server så vil meldingen bli cache på serveren i klartekst, før den blir sendt videre til neste og det er dette han Slashdot snakker om. Da hjelper det ikkje med TLS kryptering.
Vis hele sitatet...
Uhm. Nei. Epost kan bruke relay-servere, men det har gått av moten for lenge siden. Grunnet spam misbruk er åpne relays gjerne blokkert også.

Bruker du TLS er det server-til-server. Så om du sender fra Runbox til Gmail er det kryptert mellom de to leverandørene. Om de relayer internt i sine egne nett er en helt annen ting. Det er ikke mottaker-til-mottaker, men det er tjenestetilbyder-til-tjenestetilbyder.
Sitat av Aeyoun Vis innlegg
Uhm. Nei. Epost kan bruke relay-servere, men det har gått av moten for lenge siden. Grunnet spam misbruk er åpne relays gjerne blokkert også.

Bruker du TLS er det server-til-server. Så om du sender fra Runbox til Gmail er det kryptert mellom de to leverandørene. Om de relayer internt i sine egne nett er en helt annen ting. Det er ikke mottaker-til-mottaker, men det er tjenestetilbyder-til-tjenestetilbyder.
Vis hele sitatet...
Jeg vet nå ikkje helt. Må jo være veldig upraktisk å sende epost uten relays? Da må klienten din koble seg rett opp til mottakerens SMTP server?

Nå syns jeg du motsier deg selv litt, først påstår du relays er gått av moten, men de brukes til å relay'e internt? Hvorfor er det så mye bedre å relay'e det "internt"? TLS krypteringen gjelder uansett bare fra ende til ende? Når eposten når en relay server så vil også TLS data'en dekrypteres, om det er tjenesteleverandøren google som eier serveren eller om det er din nabo Fred er vel likegyldig, eposten vil havne i cache på serveren i klartekst.

Og jeg tok også en rask titt på den siste eposten jeg hadde mottatt, den hadde passert 3 relay servere før den hadde kommet fra til min innboks.
Sist endret av 0xFF; 3. februar 2014 kl. 14:12.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Aeyoun Vis innlegg
Uhm. TLS er point-to-point (server-til-server). Period.
Vis hele sitatet...
Men det er litt irrelevant så lenge e-posten er lagra i klartekst på mottakarsystemet, og gjerne vert transportert mellom ulike tenarar i klartekst. Google har ikkje ein mail-tenar, dei har mange.

Om du vil ha ekte sikkerhet på e-post så nyttar du PGP eller S/MIME, som gir sikkerhet på det laget du enkelt kan verifisere: data som forlet di maskin. Og i tillegg er det motstandsdyktig mot at politiet plukker med seg e-posttenaren din. Det er ikkje TLS på mailtransporten.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Jeg vet nå ikkje helt. Må jo være veldig upraktisk å sende epost uten relays? Da må klienten din koble seg rett opp til mottakerens SMTP server?
Vis hele sitatet...
Din klient kobler seg til din SMTP-server (kan være TLS-kryptert). Din SMTP-server kontakter mottakers SMTP-server (kan være TLS-kryptert) for å levere posten. Din mootaker kobler seg til sin epostserver for å hente hjem posten (også poitensielt kryptert).

Postne ligger ukryptert hos avsenders klient, avsenders server, mottakers server, og motakers klient. PGP kan supplimendere dette. for å sikre innholdet (metadatan vet alle parter uansett, men selv denne er kryppter in-transit med TLS).


Om du har privat server og iallfall noen kontaktene dine har privat server, så beholder dere mer privat enn om dere bruker noe som feks. Google. Selv om ikke alt blir «hemmelig» forblir iallfall noe data utenfor de store selskapenes rekkevidde.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Aeyoun Vis innlegg
Postne ligger ukryptert hos avsenders klient, avsenders server, mottakers server, og motakers klient. PGP kan supplimendere dette. for å sikre innholdet (metadatan vet alle parter uansett, men selv denne er kryppter in-transit med TLS).
Vis hele sitatet...
Problemet er at dei som overvakar i dag (les: NSA) har tilgang til google ser det ut til. TLS vil hjelpe minimalt - er det eit målretta angrpe mot deg vil trafikkdata avsløre mykje. Haken ved å ha privat mailtenar er at volumet vert lite, og trafikkdata vil røpe mykje.

Nyttar du ein større mailtenar vil trafikkdata åleine vere mindre nyttig. Kombinert med PGP og åpne VLAN vil det gje rimeleg god sikkerhet.

Så eg haller fortsatt mot at TLS er greit nok, men det er ikkje ei god løysing om du vil ha privat e-post. Da er sterk krypto på innhaldet vegen å gå.

Så eg vil heller sei det motsette av deg - TLS kan supplementere PGP i ein del scenario.
dukket opp en liten nyhet på {b[Nasjonal sikkerhetsmyndighetsbloggen[/b] i går: NSM anbefaler STARTTLS
Den kloke sender intetsigende e-poster med bilder av yppige damer som har dobbelt kryptert innhold.
Eventuelt linker til slikt innhold.
Det var sant for 15 år siden. Det er sant i dag.
Det er en lett sak å tappe en optisk fiber ved å lage en fysisk sløyfe hvor det utstrålte signalet blir plukket opp.
Da gjelder det bare å sende en kopi av signalet til New Jersey og befordre det videre.
Ikke glem at dagens kryptering kanskje er dårlig om 10 år.
mail.yandex.com?

russisk leverandør, så tror ikke du trenger bekymre deg for NSA... :P
Sitat av Jim114 Vis innlegg
Det er en lett sak å tappe en optisk fiber ved å lage en fysisk sløyfe hvor det utstrålte signalet blir plukket opp.
Vis hele sitatet...
Og du skal ha virkelig crappy optisk utstyr om du ikke med en gang ser at det skjer samt eksakt hvor det skjer.
Sitat av Aeyoun Vis innlegg
dukket opp en liten nyhet på {b[Nasjonal sikkerhetsmyndighetsbloggen[/b] i går: NSM anbefaler STARTTLS
Vis hele sitatet...
Hvis du leser hele innlegget som NSM har skrevet samt de linkene som ligger i innlegget hadde du funnet dette:

Sitat av NSM Blogg
Ved å bruke samme teknologi, SSL og TLS, som gir «hengelås» på nettsider og dermed sikker overføring av informasjon mellom klient og tjener, hjemmedatamaskin og nettbank, ønsker NSM at man begynner å kryptere epost.

Tradisjonelt når man snakker om epostkryptering snakkes det om ende-til-ende-konfidensialitetsbeskyttelse. Det vil si at avsender krypterer eposten og denne sendes kryptert gjennom eposttjenere og rutere til mottaker, som så dekrypterer eposten. Selv om dette er en sikrere løsning, krever det betydelig innsats hos avsender og mottaker.

Derfor ønsker NSM at man begynner med STARTTLS, som er en utvidelse til blant annet epost-overføringsprotokollen som benyttes mellom epost-tjenere.
Vis hele sitatet...
http://blogg.nsm.stat.no/archives/4384

Det er dette jeg og Slashdot har prøvd å forklare, TLS kryptering er fint, men det betyr ikkje at man er sikker. Ved bruk av ende til ende kryptering i form av PGP kryptering, så kan man med veldig stor sikkerhet si at det er sikkert. Selvsagt ønsker man å bruke TLS så kan dette brukes i tillegg til PGP krypteringen.

Sitat av Kailua Vis innlegg
mail.yandex.com?

russisk leverandør, så tror ikke du trenger bekymre deg for NSA... :P
Vis hele sitatet...
Jeg ville straks vært mer skeptisk til den, amerikansk etterretning har nok et ekstra øye på russland.
Sist endret av 0xFF; 5. februar 2014 kl. 01:44.
Enig med de andre her som foreslår nøkler, de som skal sende deg noe krypterer med din public før de sender, du sitter på din hemmelige private og dekrypterer. Samme gjelder andre veien. Da kan de høste inn men de skal jobbe en del med å lese innholdet.
Sitat av phish Vis innlegg
Hvis du virkelig vil være anonym er nok "tormail" det beste. Det er en tjeneste som er på Tor, og er "umulig" å spore.

http://tormail.org/
Vis hele sitatet...
Denne støtter jeg, brukt denne selv tidligere å skal være nokså skjermet fra overvåking. Dog jeg har nylig lest at Tormail er blitt scannet av nsa, og flere som har drevet med kriminelle handlinger har blitt bura inne. Myndigheter bryr seg trolig lite om det er småting du driver med, private ting, bildedeling, dirty talk etc etc, men om det er andre ting bør du passe på.

Evt kan du søke opp guerillamail på google, og bruke den. Det er en epost tjeneste som selv-destruerer etter 60 min, altså veldig midlertidig..

Woops, ser nå at tormail ikke lenger er tilgjengelig.
Sist endret av wayblood; 7. februar 2014 kl. 06:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.