Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1189
Jeg som de fleste andre her i landet laster mye ned med torrent. Problemet nå er at DLD trer inn i samfunnet vårt 1. juni eller juli og fra da blir all datatrafikk lagret i et halvt år, slik at det skal bli lett å ta de som bla laster ned. Nylig har jeg anskaffet meg et program som heter Peer Block som forhindrer andre å komme i kontakt med maskinen din, og et program som heter Astrill, som gjør at jeg surfer fra en server i et annet land.

Mitt spørsmål er, holder dette og er dette de riktige programmer å bruke for å unngå DLD?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
DLD endrer ingenting vesentleg med tanke på torrents. Eit privat advokatfirma har hatt tillatelse i eit par år til å oppbevare omlag det samme som DLD.

DLD krev kun lagring av adressene du koplar deg til, ikkje kva innhald som vart overført.
Det lagres bare hvem (IP-adresse / epostadresse) du kontakter, så det er egentlig likegyldig om det er torrents eller annen trafikk. DLD er ment for å kunne nøste opp hvor du har vært (på internett) på et gitt tidspunkt, på samme måte som det logges hvor du er når du ringer til en person. Datatilsynet jobber hardt for å begrense innsyn i disse loggene, så jeg tviler på at rettighetsinnehavere vil være fremst i rekken for å bruke dem. Til formålet deres er også loggene ubrukelige med mindre de selv har vært med i torrentskyen for å se hvem som deler, og det er mot slik deteksjon at programmer som Peer Block er laget. Jeg ser derimot ikke helt hvordan det hjelper å blokkere enkeltadresser fra å laste ned fra deg, men det er mulig jeg ikke kan protokollen godt nok og at det faktisk er mulig å skjule seg helt.

That said, så er er torrenttrafikk noe av det dyreste å lagre unna for DLD, da klienten din rutinemessig forsøker å koble seg til nye klienter og måle båndbredde til dem. Dette blir fort mange kilobyte i minuttet i ren adressedata, og ganger du det opp med store deler av Norges befolkning over 6 måneder så er det et grusomt dyrt direktiv.
Sist endret av Dyret; 10. mars 2012 kl. 12:19.
Trådstarter
19 0
PeerBlock blokerer de som prøver å få kontakt med dataen din, men ikke via torrenten om jeg ikke tar helt feil. Jeg sitter på et skolenett og bruker PeerBlcok, jeg får gode hastigheter både opp og ned, men blokkerer ca 5 ganger i sekundet noe som heter USAICS eller USAISC...
Hvis du ikke vil ha DLD bør du lese her: http://www.digitaltpersonvern.no/
Hvis du vil være så trygg så mulig mot DLD, anbefaler jeg at du bruker Tor, og krypterer hele harddisken din med TrueCrypt.