Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 12764
Hei!

Jeg lurer rett og slett på hvilken software jeg bør se på for å lage digital kundeavis, ukentlig. Må være ganske enkelt å lage.
Du gir ikke mye opplysninger om hva du ønsker, hva du skal promotere og hvem som er mottaker så dette får bli særs generelt og enkelt.
Aller enklest kan du vel gjøre det du skal direkte i word og printe til pdf? Last opp pdf'n også kan kundene bla gjennom? Så kan du ha en helt enkel statisk html eller en dynamisk versjon der du sender leser til rett versjon. Feks desktop el mobil. Da kan kundene velge selv. Og det blir minimalt med jobb for deg, og lite til ingen utgifter.
Trådstarter
44 0
Hei, jeg innser at du har rett.

Jeg importerer og selger delikatesser, type ost, olje osv.

Word synes jeg ikke er spesielt godt, men kanskje jeg gjør ting vanskeligere for meg selv?

Jeg ønsker å få et resultat som dette: https://viewer.ipaper.io/carl-evense...2-2019/?page=1

Bare med færre sider.
Ja det kan du også få, men slike selskaper som ipaper tar jo betalt for sine tjenester. Du kan kontakte ipaper.io og be om prøvekonto samt få oversikt over kostnader, hva de trenger av kvalitet og format på det du skal promotere. Vet ikke prisene hos ipaper men vet at det ble sjekket rundt slike muligheter for en tid tilbake hos en konkurrent av ipaper og da startet vel de minste pakkene på 3-4000 eks mva kr per måned. Ikke en ublu pris i næringssammenheng.

Samtidig kan du jo faktisk gjøre alt det den kundeavis-sjappa leverer i de aller fleste dynamiske webløsninger. Finn et cms du liker og kjenner og få laget en skikkelig css stilsett så kan du bruke wysiwig editoren i selve cms'n til publisering. Du kan publisere flere kampanjer samtidig og selv sette run date slik at hver kampanje starter og stopper automatisk på rett dato. Du kan tilpasse visning for hver enkelt display som besøker siden. Slik at alle som kommer innom får en view som er optimalt i forhold til skjermen de bruker.

Jo færre sider per nummer jo mindre jobb for deg, og jo lettere kan du planlegge og publisere flere kampanjer samtidig slik at du ikke trenger jobbe hver uke med dette.
Sist endret av random67489; 11. juni 2019 kl. 19:47.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av pushback Vis innlegg
Word synes jeg ikke er spesielt godt, men kanskje jeg gjør ting vanskeligere for meg selv?
Vis hele sitatet...
Word er feil program. Det er omtrent som å forsøke å slå inn spiker med sag. Du kan kanskje få det til om du insisterer, men det blir ikkje bra resultat, og det blir unødige mengder frustrasjon.

Ta ein kik på Scribus. Bruk eit par timar på å settje deg inn i det.
Trådstarter
44 0
Hei igjen, takker. Det er ikke aktuelt å bruke ipaper eller noe liknende så langt jeg kan gjøre dette selv med hjelp fra sånne som deg

Jeg er ganske kyndig, men jeg er ikke så kjent med CMS og hvertfall ikke CSS stilsett. Fakta er at jeg akkurat nå for tiden utvikler en ny nettside som blir utviklet i squarespace. Jeg kan høre med webdesigneren om hun har noe erfaring med dette.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Word er feil program. Det er omtrent som å forsøke å slå inn spiker med sag. Du kan kanskje få det til om du insisterer, men det blir ikkje bra resultat, og det blir unødige mengder frustrasjon.

Ta ein kik på Scribus. Bruk eit par timar på å settje deg inn i det.
Vis hele sitatet...
Interessant !
Sist endret av pushback; 11. juni 2019 kl. 20:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Scribus har ganske bratt læringskurve, ikke ulikt det man er vant med fra tilsvarende produkter fra feks Adobe.
Men har du tid og energi til å sette deg inn i det så hvorfor ikke. Kan jo uansett være greit den dagen du skal ha gjort andre ting eller du signerer med ipaper el tilsvarende.

Når du alt har en webdesigner så løser nok dette seg veldig greit skal du se. Du kan gjøre det helt statisk i html men det tar gjerne mer tid for hver publisering. I en cms så får du webdesigner til å lage layout og css stilsett så kan du egentlig bare gjøre alt i omtrent samme grensesnitt som når du poster på et forum, bortsett fra at stilsettet fanger opp og plasserer tekst og bilder på ønsket måte slik du slipper å tenke på det for hver publisering.
Trådstarter
44 0
Okey! Da har jeg litt å gå på, skal foreslå dette til hun som lager nettsiden, så får vi se!! Tusen takk for hjelpen begge to.
Hva med Fiverr?
Å bruke Fiverr er ikke å gjøre det selv, og det undergraver bransjen som allerede er på plass i Norge, som også kunne ha hjulpet til her, om ikke trådstarter hadde vært innstilt på å gjøre alt/mesteparten selv.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
44 0
Sitat av Viva la Opium Vis innlegg
Å bruke Fiverr er ikke å gjøre det selv, og det undergraver bransjen som allerede er på plass i Norge, som også kunne ha hjulpet til her, om ikke trådstarter hadde vært innstilt på å gjøre alt/mesteparten selv.
Vis hele sitatet...
Vel, Viva la Opium. Hvilken bransje sikter du til ? Klart det finnes en bransje, men til 500 kroner timen så har jeg ikke råd til å outsource...

Si gjerne i fra hvis du kjenner til noen dyktige utviklere som kan gjøre dette til en fornuftig pris!
Får du noen til å jobbe til 500 kr timen så får du jammen kompis pris allerede. Bruk den du alt har til å gjøre webben din. Utifra hva du ønsker så er det ikke noen hokus pokus å lage en kundeavis i html og css. Og når det er satt opp korrekt i en cms så publiserer du så mange uker frem i tid du selv ønsker. Du velger til og fra dato på kampanjene og cms systemet publiserer til rett tid og til rett dato.

Ser ingen grunn til å leie inn flere hender for å få dette på plass når du alt har en du bruker og som du vet gjør en skikkelig jobb.
Hvilken bransje jeg sikter til spørs litt på hvordan du tenker å løse det.

Om du skal lage en ren kodebasert løsning fra scratch, slik som noen tilsynelatende foreslår, eller om du får en grafisk designer til å sette opp en PDF, for så å mate det inn i iPaper eller en lignende løsning, slik som det er gjort på lenka du lenket til.

Jeg personlig (som selvsagt er litt inhabil som grafisk designer) ville valgt å få en grafisk designer til å sette opp en mal du kan ta utgangspunkt i, i f.eks. InDesign (eller Scribus, som vidarlo lenker til), for så å lære deg nok til å bruke denne malen selv videre.

Deretter kan du bruke f.eks. issuu til å publisere de, det koster ikke så fryktelig mye.

Hvor dyrt eller billig dette blir spørs også litt på hva man har å ta utgangspunkt i. En fin grafisk profil, fine bilder og ellers bra innhold er jo viktig.

På et eller annet nivå kommer dette i hvert fall i starten enten å koste litt penger, eller en del tid, før ting etter hvert går seg til og blir enklere.

En sånn nyhetsbrevløsning man setter opp grafisk er for så vidt mulig å automatisere en god del, forutsatt at du har gode data man kan ta utgangspunkt i, så etter oppstarten trenger det ikke å ta lange tiden å kjøre ut noe slikt neste gang.
Trådstarter
44 0
Tusen takk til dere begge for enda flere gode svar. Nå har jeg masse å jobbe med her.

Sitat av random67489 Vis innlegg
Får du noen til å jobbe til 500 kr timen så får du jammen kompis pris allerede. Bruk den du alt har til å gjøre webben din. Utifra hva du ønsker så er det ikke noen hokus pokus å lage en kundeavis i html og css. Og når det er satt opp korrekt i en cms så publiserer du så mange uker frem i tid du selv ønsker. Du velger til og fra dato på kampanjene og cms systemet publiserer til rett tid og til rett dato.

Ser ingen grunn til å leie inn flere hender for å få dette på plass når du alt har en du bruker og som du vet gjør en skikkelig jobb.
Vis hele sitatet...
Hei, jeg har ingen til 500 kroner timen. Det var bare for å illustrere at det er for dyrt å sette dette ut til et byrå her i Norge.
Sist endret av pushback; 24. juni 2019 kl. 17:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Bruker du grafisk designer så vil du helt klart få et proft resultat. Du får selv velge om du tar deg råd til det. Kanskje bør du også tenke på nedslagsfeltet. Skal du selge kunstige diamanter til verktøymakere eller industrien så trenger du kanskje ikke vekte kundeavisen like mye som om du skal ha en sommerbutikk som skal nå både fastboende og turister.

Om du har brukbare bilder av produktene - ofte får du hi res bilder fra produsentene så er det veldig enkelt å skape en kundeavis når din web designer har laget malen. Da bruker du wysiwig verktøy til å publisere, ikke ulikt det å poste en tråd her på freak. Du legger inn bilder og pris og css stilsettet sørger for plassering og bestemmer fonter, størrelse på fonter etc. Du bare skriver inn ønsket tekst og setter inn bildene. Så du kan ha feks et oppsett som rulerer, slik at du setter opp feks 5-6 forskjellige også går de fast uke etter uke.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
44 0
Jeg har fått en del tips om å bruke inDesign nå, etter at jeg tok med meg oppdraget og gikk på upwork. To uavhengige designere tipset meg dette..... virker som det kanskje er den raskeste løsningen her
Indesign fra Adobe er helt greit det. Det er jo et verktøy som er veldig mye brukt nettopp for layout. Men det er/var jo primært brukt for print vel? Det har vel også fått html export funksjon slik at du kan publisere til web direkte. Import funksjonene er også bra. Lenge siden jeg har lekt med indesign.

Men akkurat det med publisering på web er jo årsaken til at jeg anbefalte cms+css. Cms er plattformen, og de fleste av dagens cms løsninger håndterer hauger av forskjellige templates, forskjellige css stilsett osv. Dvs at når css stilsettet først er skapt, så er alt du trenger tenke på å skrive teksten i wysiwig editoren i cms'n. Du skriver inn/kopierer/laster/linker over tekst og bilder også velger du bare din kundeavis.css. Css stilsettet plasserer da automatisk bilder der de skal, brekker tekst, plasserer tekst slik at alt ser bra ut osv. Du kan ha webdesigneren din til å tilpasse sidene for å både store skjermer, gamle low res skjermer, mobiler, tablets etc. Og ting vil se flott ut på webben uansett hvilken enhet kundene dine bruker. Du kan også ha en print til pdf funksjon om du vil slik at kundene kan laste det ned.

Og med tanke på arbeidsflyt fremover, og innsats for hver kundeavis ville jeg uten tvil valgt en cms+css løsning fremfor indesign.

Om du alt er dreven i indesign så kan du jo selv vurdere hva som passer best for deg. Men indesign som mange andre gode verktøy fra adobe er ikke veldig intuitive i starten, og kan ha relativt bratt læringskurve. Om du like utfordringen så få for indesign.

Upwork? Bare sørg for at du gir klare og konsise instrukser slik at det ikke er noe tvil om hva oppdraget innebærer. Forlang å se skisser underveis og ikke godkjenn og betal før du er fornøyd. Er ofte litt slitsomt å jobbe med folk på andre siden av kloden på mindre oppdrag. Både fordi de sjeldent prioriterer slike små oppdrag 100% om de også har større jobber, men også fordi prosjektet nesten er over før man har fått på plass skikkelig kommunikasjon - noe som kan være vanskelig når det meste gjøres via google translate....legger du ned nok innsats i beskrivelsen av oppdraget så unngår du mye stress.
Sist endret av random67489; 8. juli 2019 kl. 19:04.