Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 2709
Jeg har behov for å ta noe beroliggende en kort periode for å komme over en litt tyngre kneik. Har tidligere fått tre separate forskrivninger på sobril og vival (minste dose og minste pakke).

Jeg har tidligere henvisninger i journalen pga panikkangst.

Nå ønsker jeg ikke å gå i detalj om bakgrunnen, men helst noen råd om hva man sier til legen for å unngå at han tilbyr SSRI eller annet vas. Trenger heller ikke få høre at jeg bør gå turer i skog og mark, det gjør jeg. Ønsker heller ikke å skitne til journal eller forholdet til legen med noe sinnsyke historier.

Jeg er veldig godt kjent med benzo og avhengighet, og skal kjøre et forsiktig regime, der både tid og dosering går klar av dette med god margin. Rus er ikke formålet.
Kan du ikke bare mer eller mindre si hva du har sagt her?
Anonym bruker
"Slank Margyge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vær ærlig?
Trådstarter
Tidligere erfaringer tilsier at denne legen ikke akkurat ivrer etter å dele ut slikt. Ser for meg at sjansen er stor for at vedkommende kommer med mange andre forslag enn det aktuelle.
Ta det du får av legen eller gå å kjøp det du selv vil ha på et annet sted enn apotek1
Trådstarter
Sitat av Sandybridge Vis innlegg
Ta det du får av legen eller gå å kjøp det du selv vil ha på et annet sted enn apotek1
Vis hele sitatet...
Utfordringen er at jeg overhodet ikke har kunnskap om konkurrentene til de tradisjonelle apotekene.
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Hva er det du har fått det for før? Kanskje du kan "fake" et av tilfellene igjen hvis det lar seg gjøre.

Eller hvis situasjonen inneholder påske, familie og angst, og du har en historie med nevnte medikamenter, så tror jeg det kan lønne seg og være ærlig, men det er selvfølgelig opp til deg og vurdere.
Trådstarter
Flyskrekk, og det er nok for kort tid siden
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Det er vel en legitim grunn for bruk?
Etter noen få google søk så virker ikke det veldig urealistisk. Hvis det er en flyreise så skulle det vel være en smal sak å levere ut en såppas liten dose at det ikke er bekymringer fra legen om missbruk.
Trådstarter
Fikk det skrevet ut for flyskrekk sist, det er ikke det aktuelle denne gangen. Men det er nok for kort tid siden forrige utskrivning at det er plausibelt å oppgi samme årsak nå dessverre.
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Hvis du faktisk har et ekte problem med ordentlig grunn til å få medikamenter, og mener at du må finne på et ikke eksisterende problem for å veie opp for at det er for kort intervall mellom reisene dine, så tror jeg du vil ha problemer med å få det skrevet ut uansett.
For meg har det altid vært lettere og ordne ting på gata, og du kjenner nok garantert noen som kan hjelpe deg om du tenker deg litt om.

Skjønner ikke helt hvorfor det ikke er aktuelt denne gangen om det gikk sist.. Hvis ikke det gikk skikkelig skeis da, og da burde du egt revurdere det.

Er vel uansett bare å skylde på stress i påsken + familie som grunn regner med at det går...
Sist endret av Absurd; 15. april 2019 kl. 20:19.
Skjønner ikke greia med at du må fake noe til legen. Legen er jo der for å hjelpe deg. Og har du angst å trenger medisinering så skal lege skrive ut noe som hjelper mot angsten. Avhengig av din situasjon, symptom trykk og hvor hardt du er rammet så er det ikke sikkert sobril el annen benzo er det det beste middelet. Kanskje kan du klare deg med angstdempende effekt fra SSRI, betablokker el en annen kombinasjon som ikke har særlig misbruk potensiale? Uansett så blir det jo vanskelig for legen å vite hvordan du har det og hvor ille det føles når du aldri er ærlig. I det lange løp så tror jeg du har mest å tjene på å spille med åpne kort til legen. Da er det lettere for legen og gi deg den hjelpen du faktisk trenger.

Og hva mener du med å "skitne til" journalen? Om du er redd for å si at du sliter psykisk, siden jo angst er en psykisk reaksjon så er jo det noe du bør ta tak i og jobbe med. Du "skitner ikke til" journalen om journalen er mest mulig korrekt. En mest mulig korrekt journal er jo et av kjerneverktøyene legene har for å sikre adekvat behandling. Hva om legen din plutselig kneler og du må få ny lege? Også står det bare tøv i journalen? Og du kommer til din nye lege med masse ljug og merkelige historier?
Sist endret av random67489; 15. april 2019 kl. 21:07.
Grunnen til at legen din ikke vil skrive ut benzopreparater er at denne strategien er det samme som å feie støv under teppe. Det er altså langt unna noen kur og du vil garantert få grumset under teppe rett i fleisen igjen på et senere tidspunkt.
Hvis legen din er restriktiv med bensodiazepiner, kan Gabapentin vara noe kanskje.
Lettere att få på resept, og lignende angst-demping som Sobril (etter egen erfarenhet).
Gabapentin er ikke like hard att seponere fra heller.

Lykke til.
Anonym bruker
"Bred Hjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvis det er en spesifikk problemstilling med kort varighet som lite sannsynlig vil medføre ytterligere utskrivninger så er det økt sannsynlighet for at du får resepten. Benzodiazepiner er ikke løsningen på langvarige angstplager.
"spør for en venn"
kmsc's Avatar
Mye av det andre sier ovenfor. Du skal ikke behøve å fare med løgn, jeg har vært borti mange leger og psykiatere, problemet med enkelte er at de aldri skriver det ut, overhode, uansett hvor ille det er. Jeg tror det de fleste leger er redd for, er at det skal bli en vane med en pasient som spør om resept igjen og igjen. Om de visste fra starten at du var en person som bare spurte om 25 valium, og ikke mer ville kanskje flere vært mer tilbøyelige. For noen år siden ble jeg satt på svært høye doser av valium, xanor og annet uten å ha spurt. Gikk heldigvis greit å slutte for min del, men når det tok 10 min å få forskrevet 700 xanor så ble det for lett, jeg fikk langt mer enn hva jeg trengte kun for 1 måneders forburk
Ikke lyv, spør - får du ikke så får du ikke, men god hjelp får du uansett så hør hva legen sier og følg det.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Grunnen til at legen din ikke vil skrive ut benzopreparater er at denne strategien er det samme som å feie støv under teppe. Det er altså langt unna noen kur og du vil garantert få grumset under teppe rett i fleisen igjen på et senere tidspunkt.
Vis hele sitatet...
Både ja og nei til det du sier. Sobril el benzo alene kan være problematisk ved ukritisk bruk. Idag er både lege, psykiatere og behandlere generelt mer oppmerksomme på faren for avhengighet og det er jo bra.

En skal likevel ikke glemme at det er situasjoner hvor det er helt ok å måtte stole på sobrilen for å komme gjennom det. Det betyr likevel ikke at sobrilen alene er en løsning som vil hjelpe på lang sikt. Både pga faren for avhengighet men også fordi slike medisiner har en tendens til å kreve stadig økning av dose om de brukes for hyppig

Sobril brukt i samråd med behandler der det også er laget en behandlingsplan som skal redusere symptotrykk, bedre kognitive funksjoner og øke stressmestring da tenker jeg at i slike settinger er det helt ok å bruke sobril. Det hjelper i de tyngste stundene samtidig som det ikke er den eneste medisin - det jobbes også på flere plan. Feks sosial trening. Face your fear som de sier på nynorsk, men i starten kan det være så krevende at sobrilen el tilsvarende virkelig hjelper.

Som jeg sa tidligere, for at du skal få den hjelpen du trenger må du starte med å være ærlig. Så hjelper fastlegen med å henvise deg til fagfolk som kan hjelpe deg å mestre det du sliter med. Og når legen ser at du faktisk er villig til å gjøre en innsats for å få det bedre vil det nok være lettere å få den hjelpen du føler du trenger, også i form av sobril. Men legen din vet jo ikke åssen du har det og hva du sliter med når du aldri er ærlig. Og da kan legen tenke at du er en misbruker og velge å avslå forespørsel om resept.
Trådstarter
Takk for gode svar!

Det var ganske uproblematisk å få nødvendig hjelp hos legen, på tross av at stykegrad og mengde var nokså beskjeden.