Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 11504
Jeg skal inn å sone i fengsel i 6 mnd pga saker med narkotika , fyllekjøring og bråk. Kan jeg vær sykemeldt under soningstiden? Er det muligheter for å slippe ut tidligere enn 2/3 av straffen? Hvordan er det med huslån og billån når jeg soner , får jeg noen kompensasjon for dette? eventuelt dekt

Er desverre helt blank på dette feltet. Håper på gode tips å råd til hva jeg kan gjør. .
Betaler de huslån og billån, så vil vell det si at narkotika, fyllekjøring og bråk er svaret på alle problemene til en ung kar som meg som sliter som faen med huslånet....
¨
Håper for menneskeheten sin skyld at de ikke betaler dette,
Sist endret av Cheesecake; 25. april 2012 kl. 23:44.
Alt du lurer på kan kriminalomsorgen hjelpe deg med.

http://www.kriminalomsorgen.no/
Trådstarter
3 0
Sitat av Cheesecake Vis innlegg
Betaler de huslån og billån, så vil vell det si at narkotika, fyllekjøring og bråk er svaret på alle problemene til en ung kar som meg som sliter som faen med huslånet....
¨
Håper for menneskeheten sin skyld at de ikke betaler dette,
Vis hele sitatet...


Nå var ikke det slik jeg tenkte da , tenkte mer på om de sender meg i økonomisk ufør av hele saken eller om jeg kan fryse lånet å om jeg får betalingshjelp med rentene.
Sitat av skaktavl Vis innlegg
Jeg skal inn å sone i fengsel i 6 mnd pga saker med narkotika , fyllekjøring og bråk. Kan jeg vær sykemeldt under soningstiden? Er det muligheter for å slippe ut tidligere enn 2/3 av straffen? Hvordan er det med huslån og billån når jeg soner , får jeg noen kompensasjon for dette? eventuelt dekt

Er desverre helt blank på dette feltet. Håper på gode tips å råd til hva jeg kan gjør. .
Vis hele sitatet...
Du kan iallefal ikke være sykemeldt, og modta sykepenger mens du er i fengsel. Får du noen ytelser fra NAV vil også disse bli stoppet mens du sitter inne. Det er fengsel det er snakk om; ikke en smart måte å få tjent opp noen kroner på...

Regner vel egentlig med at du ikke får noe mer kompensasjon enn de (ca.) 55 kr / dagen du tjener der inne.
Sist endret av vulcaN; 26. april 2012 kl. 00:38.
Sitat av skaktavl Vis innlegg
Jeg skal inn å sone i fengsel i 6 mnd pga saker med narkotika , fyllekjøring og bråk. Kan jeg vær sykemeldt under soningstiden? Er det muligheter for å slippe ut tidligere enn 2/3 av straffen? Hvordan er det med huslån og billån når jeg soner , får jeg noen kompensasjon for dette? eventuelt dekt

Er desverre helt blank på dette feltet. Håper på gode tips å råd til hva jeg kan gjør. .
Vis hele sitatet...
du får ingen sykepenger, trygd el. lign så lenge du soner, men du kan søke om støtte fra Nav til å dekke husleie osv så lenge du ikke disponerer midler til dette selv.

Det skal utrolig mye til for å slippe ut før 2/3 tid, man kan søke om løslatelse på halv tid for særskilte grunner som alvorlig sykdom osv.

Et godt råd til deg, særlig siden du er tatt for nark. Hold deg unna ALT av rusmidler i fengselet eller så kan du regne med å sone full tid istedet. Alle som er dømt for nark vil regelmessig bli tatt urinprøve av.

en annen ting som er greit å ta med seg er at det er mange gratis kurs du kan fullføre og du har rett på gratis tannbehandlig så lenge du har dom over 90dager.

har selv sonet 6mnd i "åpent" fengsel.

Lykke til!
Uføretrygd er eneste stønaden Nav utbetaler mens du soner, så du kan faktisk spare endel kroner mens du soner, vet om flere som har uføretrygd og som har sluppet ut med flere hundre tusen på konto.
Når du møter til soning må du oppgi hvilket Nav-kontor du tilhører hvorpå fengselet gir det beskjed om at du soner. Trikser du med sykemelding så oppdager de det og du vil bli dømt for svindel itillegg.

Lån kan du få stoppet, men ikke dekket. Dette må du fikse før soning, ta med deg innkallelsepapirene til banken så er de behjelplige med dette.

Skal du sone i lukket fengsel kan du skrive under på urinprøve kontrakt. Du blir da jevnlig tatt prøve av og skulle du ryke på en av disse må du regne med at prøveløslatelsen din ikke blir innvilget. Du mister også rettigheter som permisjon og besøk uten glassvegg. Vær oppmerksom på at de ikke kan bruke en urinprøve som slår ut på cannabis mot deg de første 72 dagene (tror jeg det var) uten å ha sendt den til analyse hvor de kan påvise at du har røykt under denne perioden.

Vær ivrig å mas etter å få deg noe å gjøre i fengselet, ikke alle fengsler har jobb/skoletilbud til alle innsatte. Dette er noe de ser på når de skal vurdere prøveløslatelsen din. De ser også på om du har plass å bo og jobb når du slipper ut. Det er ingen automatikk i å få prøveløslatelsen, men er har du vært snill gutt og oppført deg uten en haug med anmerkninger skal du som førstegangssoner ha små problemer med å få den innvilget. Det de ser etter er progresjon under soningen, dvs at har du en haug med positive urinprøver, slosskamper, krangler med betjenter osv på papiret så koster det fengselet null kalorier å holde deg full tid. Du skal mao være en bedre person når du slipper ut enn når du møtte til soning, uten at fengselet har noe grunnlag for å pådømme dette.

Å slippe ut før 2/3-deler tror jeg du bare skal legge fra deg da dette er bortimot umulig, selv med alvorlig sykdom hos deg eller familie så skal det MYE til for at du blir løslatt før du har sonet 2/3-deler.

Har nettopp sonet en 18mnd dom, der jeg slapp ut på 2/3-deler. Jeg gikk på skole og oppførte meg fint uten positive urinprøver, bygget opp tillitt til fengselsledelsen og fikk flere permisjoner utenom permtiden og slapp også ut 25 dager før tiden pga plassmangel Jeg har sonet flere dommer og aldri hatt det så fint som denne. Jeg har gitt f de andre gangene og fått svi for det. Har fått meg sønn nå så da måtte jeg oppføre meg for hans del.

Soningen blir hva du gjør den til. Vil du lage helvete, får du helvete, men oppfører du deg fint, så får du det som regel ganske greit også
Lykke til!
Trådstarter
3 0
Takk for et meget bra svar Skude! Er godt å høre att du har tatt din tid så bra Jeg ser nå meget mye enklere for min "korte" periode bak murene. Men håper jeg får komme rett på åpen soning (så jeg slipper å sitte 23 timer bak en dør i døgnet)

Men når det kommer til permisjoner , blir permisjoner trekt i fra soningstiden eller er det en bonus der jeg kan f.eks få meg 10 dager ute fra soning mindre i straff? Å hva kan jeg søke permisjon til? Selskaper? Konfirmasjon? Gravferd osv.?

Å igjen! Takk for et bra svar