Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2266
Noen som vet hvordan jeg kan elevere priviligerier i win7 kommandolinje?
Det er lett å gjøre fra GUI, da man bare kan høyreklikke å velge "run as administrator", men jeg trenger å gjøre det fra kommandolinje, uten å starte et nyt vindu med "run as administrator"
På akkurat samme måte som i alle andre versjoner av windows ville jeg tro.

runas /user:domain\username application.exe
runas Administrator <kommando>
evt lag en snarvei på skrivebordet hvor du setter run as administrator i properties..
Sist endret av Lanjelin; 8. oktober 2009 kl. 11:19.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
På akkurat samme måte som i alle andre versjoner av windows ville jeg tro.

runas /user:domain\username application.exe
Vis hele sitatet...
det funker ikke siden administrator kontoen i win7 er deaktivert, jeg vil ikke aktivere den.
Sitat av saroth Vis innlegg
det funker ikke siden administrator kontoen i win7 er deaktivert, jeg vil ikke aktivere den.
Vis hele sitatet...
There is your answer! Du kan ikke kjøre bil uten å ha en bil å kjøre.
jeg er tilhører gruppen administrators på min win7 boks, men det er mye jeg ikke får lov til å kjøre likevel uten å velge "run as administrator" på høyreklikk menyen. man må også blant annet godta at åpning av vise mapper gjøres med økte priviligier.
administratorbrukeren er default deaktivert på win7.

blir vel nesten som sudo i linux.
Sitat av saroth Vis innlegg
jeg er tilhører gruppen administrators på min win7 boks, men det er mye jeg ikke får lov til å kjøre likevel uten å velge "run as administrator" på høyreklikk menyen. man må også blant annet godta at åpning av vise mapper gjøres med økte priviligier.
administratorbrukeren er default deaktivert på win7.

blir vel nesten som sudo i linux.
Vis hele sitatet...
Lage snarvei til cmd med admin rights fungerte heller ikke?
jo det funker, men jeg vil gjøre alt fra kommando linje. og det får jeg ikke til. tror ikke det er mulig.
en klassiker hvis du har admin password, er å finn tastmanager.exe eller hva den hetter. så start med å kill "explorer.exe" så starter du den via den nye som er "run" i den nye taskmanager, da vil den kjøre som admin, å alt du klikker på vil da kjøre som admin by default.
Sitat av ranvik Vis innlegg
en klassiker hvis du har admin password, er å finn tastmanager.exe eller hva den hetter. så start med å kill "explorer.exe" så starter du den via den nye som er "run" i den nye taskmanager, da vil den kjøre som admin, å alt du klikker på vil da kjøre som admin by default.
Vis hele sitatet...
Fungerer det ?
Sist jeg sjekket var det ikke mulig å kjøre explorer.exe med runas iallefall.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Fungerer det ?
Sist jeg sjekket var det ikke mulig å kjøre explorer.exe med runas iallefall.
Vis hele sitatet...
finker fint det er klasisk infokiosk hack det.

steg 1:
kjøre cwindows\system32\taskmgr.exe run as administrator

steg 2: finn explorer.exe , velg "end process"

steg 3: (i taskmgr) file->run , skriv inn "explorer" så ok

steg 4: sjekk at det står "administrator" som user name bak explorer.

noen ganger er det andre programer som og må killes, men siden taskmrg.exe er admin vil alt du starter der fra bli admin

NB: vis steg 1 ikke har mulighet til å kjøre som "administrator" så kan du bruke task shudler i windows på klokka, da blir du system, men hvem bryr seg.
Sist endret av ranvik; 8. oktober 2009 kl. 22:28.
▼ ... over en måned senere ... ▼
admin.bat

Kode

@echo off
net user administrator /active:yes
taskkill /F /IM EXPLORER.EXE
runas /user:*DATAMASKIN NAVN*\Administrator explorer.exe