Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 5718
Hei!

Jeg har et behov for å merke noe klatreutstyr elektronisk. Jeg har sett litt på RFID og ser at det finnes rimelige løsninger.

Denne dingsen fra ebay kan sikkert brukes, men med denne kan jeg ikke redigere hva som skal skrives til RFID-brikkene uten ekstra utstyr. Den ser også ganske jalla ut og jeg trenger noe som funker i flere år.
De medfølgende brikkene/kortene er ikke helt ideelle i størrelse og er kanskje vanskelige å feste. Det finnes kanskje mindre brikker?

Har ikke mange krav til funksjonalitet utenom å kunne skrive et serienummer og dagens dato til brikker. Det beste hadde vært om leseren kunne lagre data som senere kan dumpes til pc.

Må jeg mye opp i pris for å finne noe som funker? Er det noen som eventuelt har forslag til annen teknologi som kan være bedre egnet?

Har vudert QR-kode, men frykter at det kan bli utfordringer ved at koden slites av. Dessuten trenger jeg da en database for QR-kodene med tilhørende data som må kunne redigeres.
Vanlige mobiltelefoner kan skrive til (og lese) nfc tags. Da kan du velge hva du vil skrive til dem.

Du får dem både som klistermerker, nøkkelringer etc.

Https://m.aliexpress.com/popular/nfc-tags.html

Kjell & co selger også slike tags om du ganger prisen med 10.

Avhengig av budsjettet ditt så er det også mulig å få disse med størrelser ned i 5mmx2mm slik at du kan dytte dem inn i utstyr og tekstiler samt under huden, søk da etter nfc implant.
Disse er selvsagt dyre grunnet bruksområdet, mulig det finnes rimeligere versjoner som ikke er ment for å plasseres inne i en menneskekropp.

https://dangerousthings.com/product/xnt/

Tillegstips: med slike nfc tags kan du lagre url-er. Jeg har noen slike tags som toggler en bryter i smarthuskontrolleren min hver gang de leses med mobilen min (som da fyrer av urlen).
Sist endret av random105675; 3. oktober 2019 kl. 15:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
LEIK
Pope's Avatar
Trådstarter
Genialt! En mye bedre løsning. Jeg tenkte på nfc, men sjekket aldri om det fantes chips