Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 1858
Hei!
jeg er 20 år gammel Gutt.
Jeg studerer IT og ønsker å gå opp i vekt.

Har noen av dere flotte mennesker der ute tips til å gå opp i vekt samt som studie ved siden av.

må si at det kan kategoriseres som ille!
er 168cm
sist jeg sjekka 46kg veldig tynn og lav.


hva burde jeg gjøre, vil bli den beste versjonen av meg selv.
Gjerne pm meg!

Hjertelig takk for tiden!
Papaver Somniferum
Skinny's Avatar
Jeg har vært supertynn hele livet. Gikk opp 10kg det siste året, kan fortelle deg hva jeg har gjort:
1. Begynt på Zyprexa. Disse er egentlig for schizofreni, men jeg får betraktelig økt matlyst av de så jeg fortsetter å bruke de til jeg blir lubben.
2. Spis oftere, og heller mindre hvert måltid. For hvert minutt du går på tom mage brenner kroppen av fettet ditt, så sørg for at magen aldri er tom!
Sist endret av Skinny; 8. april 2023 kl. 22:33.
Trådstarter
26 9
Har helts lyst til å unngå stoff, har nok problemer økonomisk + andre ting, men hjertelig takk for tipset!!!
Nå er vekt ganske enklet selv om mange påstår annet. Kalori inn og ut som avgjør. Du må spise mer enn hva du forbrenner som avgjør av flere faktorer. Du trenger du ikke gå banans på junkfood heller, men finnes mange måter å øke kalorier selv om man vil spise sunnere. Klarer man ikke spise nok finnes det shakes (gains) man ta, å drikke kalorier er mye enklere

Tar man BMI som er veldig dårlig måling engentlig siden den ikke tar høyde for muskler etc så vil en topptrent med mye muskler være overvektig på skalaen. men uten å vite noe annet ligger du som undervektig på skalaen

en annen ting, 168 er ikke så lavt som du tenker, mange gutter som har den høyden og ikke tenk du er lav. uansett ikke noe du for gjort noe med. Dette vil bare ødelegge pysken din, og du vil se med årene at høyden har null å si til slutt
Trådstarter
26 9
Takk! for meg så er ikke høyden noe problem, mer vekta. Mtp at det faktisk kan endres på. Det å vite at det er flere folk som benker meg 2-3x ganger, gjøre meg veldig urolig og nervøs.
Papaver Somniferum
Skinny's Avatar
Sitat av Habibas Vis innlegg
Har helts lyst til å unngå stoff, har nok problemer økonomisk + andre ting, men hjertelig takk for tipset!!!
Vis hele sitatet...
Zyprexa får du av legen, men vil du ikke så forstår jeg det godt.
Mitt andre tips er like nyttig som det første, verdt å ha i bakhodet
Lykke til!
Sist endret av Skinny; 8. april 2023 kl. 22:42.
Trådstarter
26 9
Thank you!
Sitat av Habibas Vis innlegg
Takk! for meg så er ikke høyden noe problem, mer vekta. Mtp at det faktisk kan endres på. Det å vite at det er flere folk som benker meg 2-3x ganger, gjøre meg veldig urolig og nervøs.
Vis hele sitatet...
Hvorfor det?

Samme det, egentlig, for du er usunt tynn, bra du vil prøve å gjøre noe med det
Men hva er problemet, du vet selv du må spise mer for å gå opp i vekt. Er det økonomi, matlyst, noe annet?

Anbefaler deg å trene, ta push-ups og knebøy hjemme, eller andre øvelser som ikke krever noe utstyr, dette finnes det mengder av info om på nettet. Det øker matlysten og hvis du tar i litt så produserer kroppen mer veksthormon.

Du burde spise kaloritett mat. Regner emd økonomi er en faktor her. Ost, peanøttsmør, helmelk, og meierismør er ting som ikke trenger å koste skjorta men har mye kalorier. McDonald's menyer er også relativt billige kalorier, litt ettersom. Du kan jo prøve peanøttsmør og syltetøy-sandwich, aldri vært min favoritt men det er enkle kalorier å få i seg. En liter helmelk burde heller ikke være noen krise å drikke i løpet av en dag, men det er klart, det koster penger. Men det er mange studenter som veier dobbelt så mye som deg, så da må de nesten spise dobbelt så mye også!
Trådstarter
26 9
Ja, økonomi, matlyst og jeg føler det er så mye. Prøvde å trene/spise riktig da jeg var yngre men, det endte opp at jeg fikk veldig toxic forhold med mat om det gir mening? bare føles så ufattelig mye og nesten umulig. Altså jeg må spise SÅ mye bare for å være i + hver dag. Bare tanken av å spise hver andre-tredje time føles mye. idk.
Er så enkelt som å få i deg mer kalorier enn du forbrenner, ganske simpelt. Er litt overrasket om du er seriøs med denne tråden, da du tydeligvis er i stand til å studere på høyere utdanning, men ikke lært hvordan man går opp eller ned i vekt.
Papaver Somniferum
Skinny's Avatar
Sitat av Tynnedekk Vis innlegg
Er så enkelt som å få i deg mer kalorier enn du forbrenner, ganske simpelt. Er litt overrasket om du er seriøs med denne tråden, da du tydeligvis er i stand til å studere på høyere utdanning, men ikke lært hvordan man går opp eller ned i vekt.
Vis hele sitatet...
Det er ikke alltid så lett, det kan hende trådstarter er som meg og blir kvalm av å spise. Maten vil ikke ned. Da er det ikke bare bare å dytte i seg mengder med kalorier.
Det er vanskelig å gå ned i vekt også, men i mitt tilfelle tror jeg det er vanskeligere andre veien. Jeg blir genuint dårlig av et stort måltid.
Sist endret av Skinny; 8. april 2023 kl. 22:56.
Trådstarter
26 9
mja en familie medlem har sagt det samme. studie for meg er mer mentalt som kanskje ikke gir mening.. Det å gå opp i vekt er mer fysisk i mine øyner. nei nå babler jeg litt sånn lost atm sorry.

Får iblant følelsen av å spy i det jeg tygger maten, noe som jeg hater fordi jeg hater å spy.
Sist endret av Habibas; 8. april 2023 kl. 22:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Papaver Somniferum
Skinny's Avatar
Sitat av Habibas Vis innlegg

Får iblant følelsen av å spy i det jeg tygger maten, noe som jeg hater fordi jeg hater å spy.
Vis hele sitatet...
Nemlig. Det som er kjipt er at dette kan bli verre med årene. Hvis du blir som meg, og ender opp med spiseforstyrrelser, så lover jeg deg det er bedre å gå for en medisin som hjelper. Fatigue fra næringsmangel er ikke gøy.
Hvis det skulle bli sånn Kan jo hende det blir bedre med årene også.
Sist endret av Skinny; 8. april 2023 kl. 23:01.
Trådstarter
26 9
Er jo 20 da...sier hjernen er ferdig utviklet 25. så begynne rå få litt sånn panikk haha
Sitat av Habibas Vis innlegg
Ja, økonomi, matlyst og jeg føler det er så mye. Prøvde å trene/spise riktig da jeg var yngre men, det endte opp at jeg fikk veldig toxic forhold med mat om det gir mening? bare føles så ufattelig mye og nesten umulig. Altså jeg må spise SÅ mye bare for å være i + hver dag. Bare tanken av å spise hver andre-tredje time føles mye. idk.
Vis hele sitatet...
Toxic hvordan? Du overtenker det nok, og det er sikkert ikke så lett å slutte med. Det er ikke "mye" å prøve å spise så mye som mulig, egentlig spesielt på ditt nivå, trenger du svært få kalorier (relativt sett) for å gå opp i vekt. En kjapp sjekk sier at 2000 kalorier hver dag, er nok for deg til å gå opp i vekt. Det er en stor middagsporsjon for en diger person. En mcdondaldsmeny runder som regel godt over tusen kalorier, så om du spiser to måltider til i løpet av dagen, er det nok. Det er bare tull at du må spise ofte, men det *kan* være en teknikk for å få i seg mer, som funker for noen. Hva liker du å spise? Det er alltid lettere å spise mye, av noe som er godt. Kanskje du må lære deg å lage noe god mat?

Anbefaler deg ikke å telle kalorier, eller ha spesielt stort fokus på spising når du sier du har et usunt forhold til det. Det er sikkert vanskelig, men skal være mulig å bare ha i bakhodet å huske å spise, og å spise så mye som mulig, hver dag, uten å gjøre det til en big deal.
Øk porsjonene på måltidene dine litt og litt uke for uke eller dag for dag, lag mat du synes er godt og sørg for at du lager nok så du kan varme opp et par timer senere eller dagen etter, det trenger ikke være noe stress for deg å gå opp i vekt, er vanskelig i starten men etterhvert som kroppen også blir vandt til mer næring går det greit.
Obligatorisk tittel
kamelia's Avatar
Sliter du med å spise nok er cannabis ganske velkjent for å øke matlysten, har langt færre bivirkninger enn zyprexa...
Papaver Somniferum
Skinny's Avatar
Sitat av kamelia Vis innlegg
Sliter du med å spise nok er cannabis ganske velkjent for å øke matlysten, har langt færre bivirkninger enn zyprexa...
Vis hele sitatet...
Cannabis har færre bivirkninger enn Zyprexa? Min erfaring er definitivt det motsatte, by miles.. Folk reagerer forskjellig.
Sist endret av Skinny; 9. april 2023 kl. 01:20.
Obligatorisk tittel
kamelia's Avatar
Sitat av Skinny Vis innlegg
Cannabis har færre bivirkninger enn Zyprexa? Min erfaring er definitivt det motsatte, by miles.. Folk reagerer forskjellig.
Vis hele sitatet...
Har ikke møtt et eneste menneske i livet mitt som ikke ble overvektig og endte opp med langvarige psykiske plager av zyprexa...
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Anbefale folk sterke medisiner for å legge på seg er noe av det dummeste jeg noen gang har hørt. Når det i tillegg er antipsykotika... Jesus helvetes Kristus.
Trådstarter
26 9
Wow jeg tar meg en 2 timers dusj og dette skjer??.. hva har skjedd?
Sitat av robhol Vis innlegg
Anbefale folk sterke medisiner for å legge på seg er noe av det dummeste jeg noen gang har hørt. Når det i tillegg er antipsykotika... Jesus helvetes Kristus.
Vis hele sitatet...
Veldig enig med deg! Syns jeg ser mye sykt her inne for tida, mye snakk om hvor bra opiater er osv, nå antipsykotika også..
Hvordan er appetitten din? Blir du fort mett?
Trådstarter
26 9
ja!
Drikk en god gainer med helmelk noen ganger til dagen, mellom måltid. Da kommer du til å fly opp i vekt ganske fort fra det nivået du er på nå. Gjerne en som inneholder kreatin, men det tror jeg de fleste gjør. Du kan eventuelt prøve å få resept på næringsdrikker, disse er alfa omega for folk som sliter med mat. Du vil sikkert få resept på dette grunnet vekten din.

Prøv å legg på deg muskler også, kom i gang med styrketrening noen dager i uken. Det er viktig at det ikke bare er dødvekt du legger på deg. Jeg har nå vært på begge sider av denne skalaen, og akkurat nå så prøver jeg å komme ned i vekt igjen etter jeg la på meg ett halvt menneske i fjor. Det er enormt mye vanskelige å komme meg ned i vekt igjen, enn det var å pakke på disse kiloene.
Papaver Somniferum
Skinny's Avatar
Sitat av robhol Vis innlegg
Anbefale folk sterke medisiner for å legge på seg er noe av det dummeste jeg noen gang har hørt. Når det i tillegg er antipsykotika... Jesus helvetes Kristus.
Vis hele sitatet...
Det var legen min som foreslo det da jeg slet, men du vet sikkert bedre du.
Har du i det hele tatt prøvd Zyprexa før, før du uttaler deg så sterkt? Du snakker til en som har 5 års erfaring med det.
Sist endret av Skinny; 9. april 2023 kl. 04:31.
Spørsmålet er jo mer hva som får deg til å være så lett. Hvordan står det til ellers med deg?
Sist endret av okbrukernavn; 9. april 2023 kl. 04:42.
Kan anbefale havregrøt. Lite som slår det i pris. Lag den i kjele, ikke mikrobølgeovn. Om du har lyst på en litt annen smak, så tilsett en stor spiseskje med peanøttsmør under koking.

Uten om det så er det vel at du må lære å spise mer. Om du ikke orker å telle kalorier, så prøv å spise en ekstra ting når du føler deg mett etter et måltid, eks et eple, banan, en liten sjokolade etc.
Sist endret av Neipådeg; 9. april 2023 kl. 07:59.
Nøtter og havregryn er fine saker, en del kalorier og mye næring...
Sist endret av Bjørneboe; 9. april 2023 kl. 08:12.
Sitat av Skinny Vis innlegg
Det var legen min som foreslo det da jeg slet, men du vet sikkert bedre du.
Har du i det hele tatt prøvd Zyprexa før, før du uttaler deg så sterkt? Du snakker til en som har 5 års erfaring med det.
Vis hele sitatet...
Nå vet ikke jeg forskjellen på zyprexa og seroquel, men det jeg vet er at begge er anti psykotika, og Seroquel ser man jo bli anbefalt i hver eneste post her inne som omhandler søvnproblemer så den er tydeligvis innafor.
Jeg er dog enig i at man kanskje ikke burde kaste slike medisiner på dette problemet, men jeg er generelt skeptisk til å bruke slike medisiner off-label grunnet den lobotomerende effekten man kan oppleve, iallfall av Seroquel.
Kan du ikke gi oss noen eksempler på hva du spiser i løpet av en dag? Det blir lettere å foreslå hva som kan endres da.

For din egen del kan det være lurt å skrive opp alt du spiser en ukes tid i en dagbok for å få bedre innsikt selv. Hvis du ikke har vekt til å veie maten prøver du å anslå mengden sånn ca. og notere ned antallet kalorier.

Sånn litt på sidelinjen, har du vært til sjekk for trangt spiserør/gastroskopi? Det kan være greit å sjekke at er som det skal.
her er oppskrift på shaken som tok meg fra tynn og spinkel 70kg(190cm høy) til 90kg.

3-6 egg
100-200 gram havregryn
1 neve usalta nøtter(jeg foretrekker para og macademia)
1 banan + eventuelt frosne bær av et slag du liker(mine favoritter er bringebær, bjørnebær eller blåbær)
fyll opp resten med helmelk

Kjør med stavmikser eller blender til den har en fin og jevn konsistens.

Drakk denne hver dag i over et år og funker som bare det. Du kan også hive oppi f.eks peanøttsmør for å øke kalorier.
Og til dere som trur man blir sjuk av rå egg, nei det blir man ikke i Norge med den matvaresiklerheten vi har. Jeg har aldri opplevd salmonella og har drukket rå egg daglig i over 5 år.
Lykkelig pessimist
Shlask's Avatar
Havregrøt i mikro! 100g tilsvarer ca. 500kcal og koster 2.90 ��
100 ml rapsolje. 900 kcal. 5 sekunder. Takk meg senere.

Sitat av Shlask Vis innlegg
Havregrøt i mikro! 100g tilsvarer ca. 500kcal og koster 2.90 ��
Vis hele sitatet...
Støtter denne, selvom jeg ikke tror TS har psyken til å gjennomføre.
Sist endret av Superspurv; 9. april 2023 kl. 16:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Shlask Vis innlegg
Havregrøt i mikro! 100g tilsvarer ca. 500kcal og koster 2.90 ��
Vis hele sitatet...
Havregryn er jo særdeles mettende, ikke særlig lurt om en har dårlig apetitt.
Bland 200g havremel/havregryn, proteinpulver og melk i blender.
Sist endret av NokErNok; 9. april 2023 kl. 17:33.
Caloric surplus