Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  52 18445
Hei alle sammen!

jeg fikk 2 tabletter på 7,5mg av imovane av min far fordi jeg sliter veldig med å sovne om dagen. Jeg har aldri vært bort noe some helst med rusmidler annet enn alkohol og en liten bønne for en del år siden. Nok om det.

Jeg bestemte meg for å dele en tablett i 2 for å se hva som skjer eller om jeg bare ble trøtt. Det som skjedde var at jeg ble litt susen kanskje, men minimalt merkbart. Men SMAKEN i munn nå er helt jævlig. det verste jeg har vært borte i.

Det er vel egentlig ikke noe mening med denne tråden annet at den smakem som er i munn min nå er helt jævlig for å si det mildt. Hvis jeg tar meg litt cola så smaker det bare dritt.

Vil dette være borte i morgen! vil egentlig ta mer, emn er redd for at denne smaken skal bli enda verre.
I følge noen studier jeg har vært borti så opplever 1/10 personer denne bieffekten. Etter all sannsynlighet går den over i løpet av nattestimene. Anbefaler å spise siste måltid før du tar Imovane, da matlysten svekkes naturlig nok av denne smaken man opplever.
Sitat av lakkpoll Vis innlegg
Hei alle sammen!

jeg fikk 2 tabletter på 7,5mg av imovane av min far fordi jeg sliter veldig med å sovne om dagen. Jeg har aldri vært bort noe some helst med rusmidler annet enn alkohol og en liten bønne for en del år siden. Nok om det.

Jeg bestemte meg for å dele en tablett i 2 for å se hva som skjer eller om jeg bare ble trøtt. Det som skjedde var at jeg ble litt susen kanskje, men minimalt merkbart. Men SMAKEN i munn nå er helt jævlig. det verste jeg har vært borte i.

Det er vel egentlig ikke noe mening med denne tråden annet at den smakem som er i munn min nå er helt jævlig for å si det mildt. Hvis jeg tar meg litt cola så smaker det bare dritt.

Vil dette være borte i morgen! vil egentlig ta mer, emn er redd for at denne smaken skal bli enda verre.
Vis hele sitatet...
Nei, den smaken blir du aldri kvitt. Blir bare verre og verre med tiden.
Trådstarter
8 0
Takker for svar Tawon! Det var godt å høre

Freakaholic: tar svaret ditt med en klype salt, men ble redd
Jeg har ofte kraftig metallisk smak i munnen langt utover dagen etter hvis jeg har tatt imovane.
Sitat av Freakaholic Vis innlegg
Nei, den smaken blir du aldri kvitt. Blir bare verre og verre med tiden.
Vis hele sitatet...
Smaken forsvinner etter en stund. Det er ikke slik at hvis man har spist en halv Imovane, så smaker det renneræv i kjeften resten av livet.
Sist endret av Sjølvaste; 18. mai 2013 kl. 22:31.
Sitat av Susanna Vis innlegg
Jeg har ofte kraftig metallisk smak i munnen langt utover dagen etter hvis jeg har tatt imovane.
Vis hele sitatet...
Min erfaring også.

Det er heller ikke noe å ta for å se hva som skjer. Skal den virke må du gå og legge deg som normalt så forhåpentligvis sovner du. Det er innsovningstabletter.
Sist endret av Yalla; 18. mai 2013 kl. 23:11.
Trådstarter
8 0
takker for alle svar!

Jeg tok resten (1-1/2) tablett nå for litt siden og merker nå mens jeg glaner på mpg at jeg sliter med å holde øynene oppe så det blir nok tidlig kveld på meg. Håper jeg får god sovn nå trenger det virkelig.

God natt til alle.
(hadde utrolig mye skrivefeil nå, manglet ord overalt i det jeg skrev.. merkelig.. :P)
Kan også bekrefte at jeg får metall smak i munnen av Imovane.. pleier og henge i til litt utpå formiddagen.
Er nok litt mer utbredt enn 1/10...
Personlig ligger jeg heller våken enn å få den drittsmaken.
Anbefaler stilnoct, samme greia uten drittsmak.
Sitat av pkk1990 Vis innlegg
Er nok litt mer utbredt enn 1/10...
Personlig ligger jeg heller våken enn å få den drittsmaken.
Anbefaler stilnoct, samme greia uten drittsmak.
Vis hele sitatet...
Sitat av Felleskatalogen.no
Bivirkninger:
Vanlige (≥1/100 til <1/10): Gastrointestinale: Munntørrhet. Nevrologiske: Bitter smak, døsighet, tretthet om morgenen.
Vis hele sitatet...
Felleskatalogen støtter påstanden til Tawon

EDIT:
Link til felleskatalogens dokumentasjon på Imovane:
http://www.felleskatalogen.no/medisi...aventis-560033
Sist endret av anonym70908; 19. mai 2013 kl. 00:55.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Du kan kjøpe sugetabletter på apoteket som sørger for økt spyttproduksjon som vil motvirke munntørrhet og metallsmaken i munnen. Men det sagt, Imovane er ikke noe du vil bruke for å få en god natt søvn, du har nok allerede merket hvor døsig og tåkete alt blir dagen derpå.
Imovane har så kort halveringstid at det nettopp er slikt du vil bruke for å unngå "hangover". Stilnoct har enda kortere, 2-3 timer, og man slipper den jævlige ettersmaken. Jeg er enig med trådstarter; den er ubeskrivelig ufyselig. Hos meg sitter den til godt utpå ettermiddagen neste dag. Jeg tar vanligvis Stilnoct, som for meg er bedre på alle måter hvis man bare sliter med å sovne.
Trådstarter
8 0
Hei igjen!

Ville bare si at tilslutt så hadde jeg tatt begge de 2 på 7.5mg tilsammen. Tok den siste halvdelen før jeg la meg og jeg sov som en stein!

Våkna rundt 10 tiden godt utvilt merker ikke hangover eller noe så den funka veldig bra på meg

Har dog litt av den ettersmaken enda, men det er mye bedre enn i går.
Sist endret av lakkpoll; 19. mai 2013 kl. 12:29.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Herregud, hvorfor nevner ingen appelsinjuice? Drikk appelsinjuice når du tar tabletten og når du våkner dagen derpå.
Vil bare påpeke at for en som ikke er vant til imovane vil en halv 7,5 mg vanligvis være nok til å sove godt. Bare sløs å ta to stykker ihvertfall.
Ifølge legen min får 9 av 10 den kjipe metall smaken i munnen. Eneste som hjelper er sitron, skjær opp en sitron i båter og sug på en båt i timen så holder du smaken i sjakk. (eller spør om zoplidem/stilnoct)
Sist endret av A-tillah; 19. mai 2013 kl. 15:33.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av Tawon Vis innlegg
I følge noen studier jeg har vært borti så opplever 1/10 personer denne bieffekten. Etter all sannsynlighet går den over i løpet av nattestimene. Anbefaler å spise siste måltid før du tar Imovane, da matlysten svekkes naturlig nok av denne smaken man opplever.
Vis hele sitatet...
Etter hva jeg har fått med meg så er det mer 9/10 som får denne bieffekten.

For å minske bismaken så kan du ta munnen full av vann, ploppe inn tabletten(e) og svelge skiten fortest mulig, helst uten at noe annet enn vannet berører innsiden av munnen din.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Etter hva jeg har fått med meg så er det mer 9/10 som får denne bieffekten.
Vis hele sitatet...
Felleskatalogen og pubmed er ikke helt enig:

Sitat av Arkanor Vis innlegg
Felleskatalogen støtter påstanden til Tawon

EDIT:
Link til felleskatalogens dokumentasjon på Imovane:
http://www.felleskatalogen.no/medisi...aventis-560033
Vis hele sitatet...
Sitat av http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10612270
Data from clinical trials, pooled analyses and postmarketing surveillance including over 30,000 patients showed that with the exception of bitter taste (reported by <10% of zopiclone recipients)....
Vis hele sitatet...
EDIT:
Zopiclone = Imovane
Sist endret av anonym70908; 19. mai 2013 kl. 16:57.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Etter hva jeg har fått med meg så er det mer 9/10 som får denne bieffekten.
Vis hele sitatet...
Skal si meg enig i at det virker mer utbredt enn 1/10. Her er forøvrig en kilde på estimatet mitt, se under avsnittet Discussion.

Sitat av Muradi Vis innlegg
Herregud, hvorfor nevner ingen appelsinjuice? Drikk appelsinjuice når du tar tabletten og når du våkner dagen derpå.
Vis hele sitatet...
Har ikke hørt om dette trikset før. Fungerer det for deg hver gang, og har du kjennskap til hvorfor?
Sist endret av Tawon; 19. mai 2013 kl. 17:05.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Sitat av Tawon Vis innlegg
Har ikke hørt om dette trikset før. Fungerer det for deg hver gang, og har du kjennskap til hvorfor?
Vis hele sitatet...
Dette funker alltid på meg. 1 glass om kvelden, og evt 1 glass morgenen etter. Det er flere bekjente av meg som gjør det samme og oppnår samme resultat; ingen bismak overhodet. Før jeg visste om dette, så gruet jeg meg til å ta tabletten.

Vet ikke hvorfor. Kan være noe med syrligheten eller smaken. Ser noen andre nevner sitron også.
Sist endret av Mexxy; 19. mai 2013 kl. 18:22.
Det felleskatalogen sier om at kun 1 av 10 opplever metallsmak i kjeften,er totalt bullshit.Har snakket med sikkert ett hundretalls personer som opplever det,kun ett par tilfeller har jeg hørt om noen som ikke får det.Er vell heller 1 av 10 som ikke opplever metallsmaken.
Irriterende bivirkning,imovane funker jo ellers bra til både innsoving å rus.
Jeg får ikke metallsmaken i munnen, uansett hvor mange jeg tar
Stilnoct derimot, blir jeg tørr i munnen av, men det er jo bare å drikke cola
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Sitat av Legevakten Vis innlegg
Jeg får ikke metallsmaken i munnen, uansett hvor mange jeg tar.
Vis hele sitatet...
Knus tabletten og legg pulveret mitt på tungen. Da skal du få kjenne noe
Dette skjer alltid med meg "dagen derpå". Synes egentlig ikke det er en stor pris å betale for å ende streaken med søvnløse netter.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Herregud, hvorfor nevner ingen appelsinjuice? Drikk appelsinjuice når du tar tabletten og når du våkner dagen derpå.
Vis hele sitatet...
Word! Appelsinjuice gjør susen.

Hva smaken angår, så blir den dobbelt så jævlig om du deler tablettene, det er iallefall hva jeg har erfart.
jeg tok 1 immovane en kveld, hele dagen etter var jeg plaget av drittsmak.
Dagen etter det igjen begynte jeg å bli nervøs da jeg kjennte det fortsatt, men den dagen forsvannt det gradvis.
viss du fyller munnen med masse brus. legger tabletten i munnen og skyllder ned med enda mere cola uten at tabletten skal treffe halsen, gansen for mye kan det gå bra. Sliti mye med den merkelige kjemikaliske-metall smaken selv
Tror det er en bivirkning av selve tabletten og ikke hvordan du tar den, anbefaler IKKE og røyke cannabis når du har inntatt Zopiklone. Alle trekkene smaker metallsmak, ikke særlig godt
Lacpoll har du prøvd og putte Imovanen i sigarettpapir og svelg den rett ned
Sist endret av Bannare_Gapen; 24. mai 2013 kl. 18:07.
The Mexican Snack
NachoFreak's Avatar
18 6
Haha, har vært borte i Imovane før, er ikke noe fan av det
Sitat av Crazy_Bitch Vis innlegg
Tror det er en bivirkning av selve tabletten og ikke hvordan du tar den, anbefaler IKKE og røyke cannabis når du har inntatt Zopiklone. Alle trekkene smaker metallsmak, ikke særlig godt
Vis hele sitatet...
Jeg har faktisk motsatt erfaring som deg når det kommer til røyking under påvirkning. Har skrevet en rapport om det her. Kan ha noe med at jeg røyker såpass tidlig ut i ruseffekten, og at saken ville vært en annen om jeg gjorde det flere timer etter inntak. Skal ikke anbefale denne kombinasjonen, dog, heller en kuriøs bemerkning.
Ja, det kommer av bivirkninger. Sikkert et enzym eller annet stoff noen mennesker har som lager denne smaken. Har den i sterk grad selv. Den ekle smaken begynner ikke før tabletten begynner å virke, men den varer hele neste dag. Grusomt.. Anbefaler melatonin for søvnvansker. Gir ikke hangover som vallergan og andre antihistaminer. Og det gir ikke redusert kognitiv funksjon og avhengighet som benzo og derivater av benzo. Dessuten har studier vist at dette hormonet kan ha økt levealder som tileggseffekt. Men det beste jeg har prøvd er stilnoct. Da er hvertfall jeg garantert søvn. Men tør ikke ta det igjen, fordi jeg er søvngjenger, og stilnoct gjør at jeg går i søvne og gjør farlige ting- som f.eks steike matvarer rett på platen og får rett og slett en helt bisarr atferd..
Sitat av lakkpoll Vis innlegg
Hei alle sammen!

jeg fikk 2 tabletter på 7,5mg av imovane av min far fordi jeg sliter veldig med å sovne om dagen. Jeg har aldri vært bort noe some helst med rusmidler annet enn alkohol og en liten bønne for en del år siden. Nok om det.

Jeg bestemte meg for å dele en tablett i 2 for å se hva som skjer eller om jeg bare ble trøtt. Det som skjedde var at jeg ble litt susen kanskje, men minimalt merkbart. Men SMAKEN i munn nå er helt jævlig. det verste jeg har vært borte i.

Det er vel egentlig ikke noe mening med denne tråden annet at den smakem som er i munn min nå er helt jævlig for å si det mildt. Hvis jeg tar meg litt cola så smaker det bare dritt.

Vil dette være borte i morgen! vil egentlig ta mer, emn er redd for at denne smaken skal bli enda verre.
Vis hele sitatet...

det blir LANGT verre smak om du deler faenskapet i 2,du skal ta en og bare skylle ned med juice fort som faen så ere ikke noe å klage over....ikke rart du ikke merker noe...ingen kjenner noe av en halv en,du må hvertfall ta 1

jeg tok 4-5 i slengen husker jeg for å få sove,av 7.5

ja det er halflife benzo designet til å være "borte i morgen"

slutt å del dem
Sist endret av alanapoli; 29. mai 2013 kl. 17:56.
Sitat av tøydokke Vis innlegg
Ja, det kommer av bivirkninger. Sikkert et enzym eller annet stoff noen mennesker har som lager denne smaken. Har den i sterk grad selv. Den ekle smaken begynner ikke før tabletten begynner å virke, men den varer hele neste dag. Grusomt.. Anbefaler melatonin for søvnvansker. Gir ikke hangover som vallergan og andre antihistaminer. Og det gir ikke redusert kognitiv funksjon og avhengighet som benzo og derivater av benzo. Dessuten har studier vist at dette hormonet kan ha økt levealder som tileggseffekt. Men det beste jeg har prøvd er stilnoct. Da er hvertfall jeg garantert søvn. Men tør ikke ta det igjen, fordi jeg er søvngjenger, og stilnoct gjør at jeg går i søvne og gjør farlige ting- som f.eks steike matvarer rett på platen og får rett og slett en helt bisarr atferd..
Vis hele sitatet...
Melatonin eller Circadin som det heter i felleskatalogen kan være fin for mange den. For meg var det som å ta drops, i tillegg kom en ubehagelig bivirkning som leddsmerter og oppvåkning kl 04 om morgenen. Ikke noe kjekt når man sovner først kl 02.

Å ta Imovane sammen med brus om kvelden eller yoghurt pleier å dempe metall smaken i munnen. Så de gangene jeg har tatt Imovane begynner jeg dagen med en slurk brus.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Hvis du leser det engelske sitatet nøye så står det at 1/10 ikke fikk bitter smak i munnen ved inntak av væske.
Sitat av Bannare_Gapen Vis innlegg
Lacpoll har du prøvd og putte Imovanen i sigarettpapir og svelg den rett ned
Vis hele sitatet...
Stiller meg bak denne, funker veldig bra.
Stikk den opp i arslett.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Sitat av xae8koo Vis innlegg
Stikk den opp i arslett.
Vis hele sitatet...
Den smaker ikke noe bedre av det vel
Sist endret av Bothrops; 23. januar 2014 kl. 09:47.
Pervalicious
Eurydike's Avatar
18 7
Syns dette spørsmålet stadig vekk dukker opp jeg. Det er lurt å lese om bivirkninger på felleskatalogen når man skaffer seg nye medikamenter. Stort sett alle jeg kjenner våkener opp med ekkel smak i munnen dagen etter. Som noen nevner her kan muligens appelsinjuice hjelpe? Jeg har prøvd det selv og alle gangene har jeg sluppet unna metallsmaken. Er jo verdt å nevne at man bør unngå å ha pillen liggende på tunga. Svelg den ned med masse vann eller juice!
Den beste løsningen er etter min mening å skaffe seg benzodiazepiner i stedet for Z-hypnotika.
overfølsomme folk er...drit nå i det da,det varer 2 sekunder til den er svelget

ta ett glass med juice og godta at ikke alt smaker sjokolade
erru god trengern ikke berøre noe i munn/hals engang
Nok en gang: For dere som får denne forferdelige smaken av Imovane: Skaff dere Stilnoct! Samme virkning uten den helsikes smaken!

Står forøvrig også som bivirkning for preparatet:

Bivirkninger: Vanlige (≥1/100 til <1/10): Gastrointestinale: Munntørrhet. Nevrologiske: Bitter smak, døsighet, tretthet om morgenen.
Sist endret av woff; 28. januar 2014 kl. 16:45.
Sitat av alanapoli Vis innlegg
overfølsomme folk er...drit nå i det da,det varer 2 sekunder til den er svelget

ta ett glass med juice og godta at ikke alt smaker sjokolade
Vis hele sitatet...
HAHA,om smaken kun hadde vart i et par sekunder,så hadde jo ingen klaget over det.Metallsmaken blir ofte igjen i kjeften til dagen etterpå.
Å det hjelper ikke om du klarer å svelge tabletten uten at den er nær tunga/munnen,metallsmaken kommer fordet.
[quote=woff;3074220]Nok en gang: For dere som får denne forferdelige smaken av Imovane: Skaff dere Stilnoct! Samme virkning uten den helsikes smaken!
Vil heller anbefale stilnoct ja,men å si at det er samme virkning blir helt feil-for det stemmer ikke.Stilnoct har å mye kortere halveringstid.
Sitat av woff Vis innlegg
Nevrologiske: Bitter smak, døsighet, tretthet om morgenen.
Vis hele sitatet...
hehe ja nervesystemet mitt gikk til helvtee på disse ehr faktisk (imovane da)..de var de siste jeg tok når jeg gikk cold turkey og fikk min over 2 år lange smell hvor jeg enda ikke er bra
Sist endret av alanapoli; 29. januar 2014 kl. 12:28.
Vet ikke bedre
Trollanon's Avatar
For de som ikke vet det så er den forferdelige smaken der for å forhindre missbruk av pillen fordi man kan bli veldig veldig fucked up på de, dette kan jeg skrive under på.
Hva skriver du under på? At de har tilsatt noe dritt for å hindre misbruk eller at man kan bli veldig fucked up?
Dette er legemidler som de fleste blir utrolig fort avhengige av og normal dose eller overdosering gir de fleste en rus.
Det er vel rundt 25-30% av de som bruker Imovane som overhode ikke merker noe til denne smaken..
Og som nevnt finnes et annet alternativ som ikke gir denne helsikes smaken: Stilnoct. http://www.felleskatalogen.no/medisi...aventis-564177
Vet ikke bedre
Trollanon's Avatar
Sitat av woff Vis innlegg
Hva skriver du under på?
Vis hele sitatet...
Smaker dritt og at man blir fucked up..

Spiste to til og begynne med, ble i god form og fant ut jeg burde spise flere (sjakktrekk) etter dette husker jeg nesten ingenting, men dagen etter kom mamma å lurte på hvorfor det manglet et brett med imovane, hvorfor alt av brødpålegg lå strødd utover kjøkkenbenken, alle skuffer og skap sto åpent og brødet lå i kjøkkenskapet hvor glass, kopper og fat skal være.
I tillegg var fjernkontrollen til tv'en sporløst forsvunnet.
Ikke bare nok med det, men jeg husker et lite glimt hvor jeg har vert i bilen min å leitet etter hasjen min, den lå der den pleier å ligge men jeg fant den ikke så derfor hadde jeg rotet til hele bilen min i et ynkelig forsøk på og finne hasjen, hanskerommet var tømt ut på dørken og ting lå strødd i baksete..

Jeg er ikke særlig glad i piller lenger, fordi ting som dette skjer alltid.