Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1335
Hei

Jeg leter etter noe nytt som jeg kan lære innenfor musikk og lurer på om dere vet om noen nyttige sider hvor jeg kan lære noe nytt. Jeg spiller gitar, fiolin, mandolin og piano. Jeg begyner nå på 2VG på musikklinja. Så jeg er ikke helt noob.

Jeg vil helst ikke få noen sider om tabs eller skalaer. Jeg snakker dyp musikkteori og tips til teknikker.

på forhånd takk
Finnes en del av denslags hvis du søker rundt på www.pianosheets.org.
Det blir alt for vanskelig å gi deg noe håndfast når du spør så løst.
"Dyp musikkteori"? Satslære? Formlære? Harmonilære? Avansert rytmikk? Du må spesifisere mer, og det er en fordel om du forteller hvor du ligger.

For musikkteori generelt vil jeg heller anbefale boken "Musikklære" av Finn Benestad, den dekker det meste og jeg tror skolen din har den (Er det lov å spørre hvilken skole du går på?).
Trådstarter
11 0
Jeg går på steinerskolen i bærum. Jeg vil gjærne lære alt. Fra komposisjon, rytmeog til å kunne dirigre (noe som jeg ikke kan noe om). Hvis du gir meg alt som finnes så kan jeg heller finne mere ut det er noe jeg burde vente med.
Okå, dette ble jo en intern og meningsløs affære.
Dog, interessant å se hva som kan dukke opp.

Hvorfor ikke sjekke ut wikisidene?
-Wiki -på norsk.


Selv bruker jeg gjerne bøker, ikke internettsider for å lære meg teori.
Paul Hindemith har skrevet en guddommelig bok om komposisjon;
The craft of musical composition (som du kan kjøpe f.eks her).
Her har han ett genialt system, for gradvis å forstå komposisjon.

Jazzteori har mange bøker. En kjapp, god og ikke minst norsk bok er;
Jazzteori, grunnleggende prinsipper av Bjørn Kruse. Vender stadig tilbake til denne.
Veldig grundig og god gjennomgang.

Forøvrig kan man få kjøpt mange gode teori og komposisjonsbøker og hefter i bokhandelen ved musikkvitenskap
universitetene. Blant annet Ett korallhefte av Bach som er gull.

Å komponere kan være en god måte å lære teori.
Jeg vil oppfordre deg til å bruke teorien du lærer deg praktisk, da fester det seg mye bedre.
For å lære seg jazzteori kan man f.eks først lese om kvintsirkelen og steganalyse, for så å lage en enkel melodi med klare 2-5-1 progresjoner. Etterpå kan du jo glatt lese om blokkakkorder(i boken av kruse), for så å lage blokker over din nyskapte melodi og akkorder.
Så kan du jo lese om instrumentasjon, før du bestemmer hvilke instrumenter som skal spille de ulike stemmene,
hva som klinger bra og hvilket spekter de ulike instrumentene har.

Lykke til:-)
For å vise at jeg KAN være mer velvillig og mindre intern, vil jeg føye til denne:
http://www.akre-midtsund.no/am_pages...vald_tveit.htm
Harmonilære av Sigvald Tveit.
Med mange gode eksempler og oppgaver blir denne en lettfattelig "bruksanvisning", særlig for flerstemmig korsats.
Sist endret av Sot-Jo; 31. juli 2008 kl. 17:02.
Trådstarter
11 0
Tusen takk for hjelpen. Har vært til stor hjelp.