Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 9675
Hei freaks!

Om hverdagene så tar jeg meg gjerne et par øl, eller et par drinker. Men syns det begynner å bli litt kjedelig og føler ikke det er så veldig "kos" å drikke det på en hverdag.
Så da tenkte jeg kanskje heller at jeg skulle begynne å drikke vin og champagne, med tanke på at jeg tenker det er noe man drikker mer for å kose seg, det er billig og det inneholder relativt få kalorier.

Har smakt hvitvin et par ganger, og det blir bare helt feil i min munn, tror aldri jeg kommer til å nyte det. Men rødvin og champagne kan jeg se for meg at jeg kan lære å like.

Har dere tips til relativt billig rødvin og champagne for en nybegynner?

Føler det er rart å sette denne under "Rusmidler", men vet ikke om det er feil om jeg setter den andre steder, så fint om dere flytter den til riktig plass.
Personlig er eg veldig begeistra for "Casillero del Diablo". Koster vel omlag ein hundrings for ei flaske.
Vil anbefale Rousemount GTR 2012, den er veldig godt til å være hvitvin, og om du liker litt søte viner så er Amici Moscato Spumante _veldig_ god, begge disse ligger på rundt 100lappen.

Om du har snarttelefon anbefaler jeg deg å laste ned Vivino appen.
Sist endret av SOTR; 13. mai 2014 kl. 11:16.
Champagne blir fort veldig dyrt, de alle fleste starter på 250-300kr.

Musserende vin kan du finne mye bra for en fin pris, av Cava like jeg Gran Moments veldig godt. Det er også veldig mange bra franske musserende viner som er billigere en champagne. Her like jeg spesielt godt Burgund og Alsace Cremant.

Skal du over på champagne kan jeg sterkt anbefale diebolt vallois sin standard cuve, dette er en rimelig blanc de blanc som gir mye for pengene.
Trådstarter
Sitat av danseku Vis innlegg
Champagne blir fort veldig dyrt, de alle fleste starter på 250-300kr.

Musserende vin kan du finne mye bra for en fin pris, av Cava like jeg Gran Moments veldig godt. Det er også veldig mange bra franske musserende viner som er billigere en champagne. Her like jeg spesielt godt Burgund og Alsace Cremant.

Skal du over på champagne kan jeg sterkt anbefale diebolt vallois sin standard cuve, dette er en rimelig blanc de blanc som gir mye for pengene.
Vis hele sitatet...
Mener jo såklart musserende vin Er bare jeg som er trøtt i hode og dårlig til å formulere og skrive rett nå. Takk for tips!
Sexy as fuck.
Mozzie's Avatar
Gi hvitvin en ny sjanse og kjøp Den Riesling-vinen med et vindu og et "maleri" på baksiden. Den er veldig god og du blir nok å like den. Koster 100ish kroner!
Dette er jo et tema med ekstremt mange svar, og smak og behag deretter...

Personlig er jeg glad i rosévin hvis jeg bare skal ta et glass eller to for å kose meg, har sans for australsk og amerikanske varianter, men også italiensk.

Musserende vin har den ulempen at det er lite gunstig å spare halvparten til neste dag, mens vin gjerne kan kjøpes på kartong.

Generelt vil jeg egentlig bare anbefale å smake, start i en ende av hylla på polet og smak deg gjennom. Pass på å notere litt, det trenger ikke å være hvorvidt det er hint av stikkelsbær med undertoner av snus, men bare navn, årgang og om vinen var god eller ikke. Etter hvert vil du oppdage hvilke viner du liker, antagelig se en del fellestrekk og dermed bli i stand til å plukke nye viner som sannsynligvis slår an.
Kan også anbefale rosévin! cotes du rhone er billig og god! :-)
Pleier å kjøpe Bolla Prosecco , billig og god

http://media.bestbuyliquors.com/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/i/m/img_5078.png
Sist endret av Mandodiao; 13. mai 2014 kl. 14:25.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av steffena92 Vis innlegg
Føler det er rart å sette denne under "Rusmidler", men vet ikke om det er feil om jeg setter den andre steder, så fint om dere flytter den til riktig plass.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er det rart å sette den under rusmidler? Alkohol er da like mye et rusmiddel som kokain, heroin og kaffe.

Uansett, en rødvin/solbærvin jeg drakk mye av i mine yngre dager er "Cassandra". Svært billig, ekstremt (!) søt og lett å like. Kanskje ikke noe man kan drikke hver dag, men en gang i blant er den god. Smaker nesten som solbærsaft.

Cava drikker jeg også rimelig ofte. Når det bare er snakk om Cava bruker jeg sjeldent bry meg så veldig om hva jeg tar, det er bare å spørre noen som jobber på vinmonopolet om hva de anbefaler så får du som regel tips til noe som er godt! Jeg har nesten aldri kjøpt samme flaske to ganger liksom, med et par unntak, men da husker jeg bare flasken og ikke navnet på Cavaen.
Ville anbefalt deg å prøve et vin kurs der du kan smake vinene mot hverandre, da vil du fort lære hva du liker, om det skal være syrlig, fruktig, tørt eller søtt.

Vet du selv hvilken basis smak du liker så kan du så lese deg frem til andre vin typer som blir kategorisert som en vin du burde like.

Som flere tidligere her har skrevet så er det utrolig vanskelig for oss å anbefale en vin etter din smak uten å vite mer om hva du setter pris på i en vin.

Skulle jeg gitt en personlig anbefaling av en rødvin til rundt 100 lappen til kveldskosbruk må det bli en Mas de Mas 2011/2012. Produsert av Paul Mas Frankrike og er med i Vinmonopolets standardutvalg.
Den er veldig balansert, spennende på lukt, fruktig og bløt i munnen. Utrolig mye vin for pengene.
Canepa er en utsøkt rødvin å drikke seg drita på.
Sist endret av eyecandy654; 13. mai 2014 kl. 15:48.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av steffena92 Vis innlegg
Om hverdagene så tar jeg meg gjerne et par øl, eller et par drinker. Men syns det begynner å bli litt kjedelig og føler ikke det er så veldig "kos" å drikke det på en hverdag.
Vis hele sitatet...
Har du prøvd noe annet øl enn de kjipe greiene de har på butikken? Øl er mye mer enn pils og er kos å drikke hver dag.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Sitat av Skeetonez Vis innlegg

Uansett, en rødvin/solbærvin jeg drakk mye av i mine yngre dager er "Cassandra". Svært billig, ekstremt (!) søt og lett å like. Kanskje ikke noe man kan drikke hver dag, men en gang i blant er den god. Smaker nesten som solbærsaft.

Cava drikker jeg også rimelig ofte. Når det bare er snakk om Cava bruker jeg sjeldent bry meg så veldig om hva jeg tar, det er bare å spørre noen som jobber på vinmonopolet om hva de anbefaler så får du som regel tips til noe som er godt! Jeg har nesten aldri kjøpt samme flaske to ganger liksom, med et par unntak, men da husker jeg bare flasken og ikke navnet på Cavaen.
Vis hele sitatet...
Cassandra er ikke ekte rødvin i min bok (er laget på solbær), og den vil ikke lære deg å like rødvin. Dette sier jeg med det forbehold om at jeg egentlig kan lite om vin. Rødvinene jeg begynte å like var fra Valpolicella. Mener det var en Masi til rundt hundrelappen som var god og lettdrikkelig.
Pervalicious
Eurydike's Avatar
18 7
Kanskje du bør dra innom polet og høre om de ansatte kan hjelpe deg? De er veldig dyktige når det gjelder anbefalinger har jeg erfart i alle fall.
Du kan jo begynne å titte på viner fra Italia? Det finnes jo mange forskjellige lette valpolicella viner. De har lite garvestoff og er kjent for å være lett å drikke. Kjekt at vinene passer som både drikkevin eller til lette måltider. Ellers så er viner på primitivo druen veldig gode, da. Og vinene kan du finne fra lett til krafig. Setter knappen på feks [COLOR="Red"]La Dolce Vita [/COLOR](lett primitivo) eller eventuelt Passitivo hvis man liker mye fyldig smak uten for mye av garvestoffer.
På champagne er jeg litt blank. Har hørt at en av de billigste som gir mest igjen for pengene er Nicolas Feuillatte. Har ikke prøvd den selv dessverre. Men vet at selv i de billige champagneklassene kan du få tak i gode varer.
Vet ikke om den finnes på flaske, men fant en rosevin på dunk som heter Stone Valley California, og det var den beste vinen jeg ever har drukket. Ikke veldig søt, og lett og fin til nybegynnere i min bok.

Sier meg forresten enig i Olympic om "Cassandra", den er jævlig søt og god men blir ikke å lære deg å like vin, siden den smaker solbærsaft og lite annet.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Olympic Vis innlegg
Cassandra er ikke ekte rødvin i min bok (er laget på solbær), og den vil ikke lære deg å like rødvin. Dette sier jeg med det forbehold om at jeg egentlig kan lite om vin. Rødvinene jeg begynte å like var fra Valpolicella. Mener det var en Masi til rundt hundrelappen som var god og lettdrikkelig.
Vis hele sitatet...
Nei du har kanskje et poeng der. Men at det er en god vin som er fin til kos på kveldstid mener jeg enda, selv om den kanskje blir litt for søt for harbarka vin-elskere.
Tips fra meg: Aldri drikk deg full på komboen rødvin og sjampiss Pleier sjeldent å spy, men den ganga jeg mesket meg med øl, og masse rødvin og sjampiss spøy jeg til det var helt tomt i den stakkars magen min
Sitat av Mysteri-O Vis innlegg
Tips fra meg: Aldri drikk deg full på komboen rødvin og sjampiss Pleier sjeldent å spy, men den ganga jeg mesket meg med øl, og masse rødvin og sjampiss spøy jeg til det var helt tomt i den stakkars magen min
Vis hele sitatet...
Vin/Sjampis blandet med drikker med lav alkohol % går som oftest bra, men aldri drikk vin/sjampis og sprit, etter mine erfaringer går det til helvette... :P
kjøp hvitvinen seniorita. Den er søt og utrolig god kald. Koster vel 90kr flaska.

På champanjefronten så har du jo martini asti eller hva den heter. Absolutt et godt sted å starte før man kan bevege seg i mer tørr/syrlig rettning!
Trådstarter
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Har du prøvd noe annet øl enn de kjipe greiene de har på butikken? Øl er mye mer enn pils og er kos å drikke hver dag.
Vis hele sitatet...
Ja det har jeg absolutt, men er ikke det at jeg ikke liker det eller at jeg ikke kommer til å drikke det igjen. Vil bare ha litt variasjon.

Takk for mye bra tips! Stikker ned på polet idag og kjøper meg et par flasker
Kan anbefale å melde deg på nyhetsbrevet 'Ukens Vin' (og evt. 'Godbiter i pollisten') fra Apéritif:
http://www.aperitif.no/Abonner-paa-n...ev-helt-gratis

Der dukker det stadig opp gode viner. Av noen av de siste syns jeg disse har vært veldig gode:

To veldig gode hvitviner, gi de en sjanse:

Martin Códax Albariño 2013

Geil Riesling Trocken 2013

Rødvin:

Pizarras de Otero 2012

Alle er i bestillingsutvalget til Vinmonopolet, men det er svært enkelt å bestille der i fra og man får det levert kostnadsfritt til nærmeste Vinmonopol (evt. med post, men da koster frakten).
Lever du på budsjett anbefales musserende vin istedenfor champagne... stor variasjon og mye å utforske. Les tester på nettet, og åpne to flasker du kan smake på side om side så kan du lære deg å kjenne karakteristikker.
Sist endret av Spirituell; 15. mai 2014 kl. 23:00.
SKumleste og så ikke dette:

Første gang jeg drakk 1 helflaske rødvin spøy jeg overalt, + migrene et døgn etterpå. Jeg vil absolut anbefale et par glass først! TILFELLE du reagerer. Jeg tenkte ikke over at rødvin = migrene, men da jeg innså hodepine+oppkast kan tyde på migrene og migrene+rødvin=bad idea så ga mine ganske ofte episoder av hodepine+oppkast m.m mye mer mening. Har seinere trukket ET GLASS rødvin og blitt like dårlig som av helflaske, selv om tåler ei halv flaske sprit mye bedre!!

Det skal også sies jeg tåler greit 1 helflaske HVITvin, kanskje du skal begynne der? Musserene går vel under hvit også så vidt jeg husker?
Kjøpte meg en dunk Black Tower Rivaner Riesling, og den var veldig god.
Har også en flaske Cassandra Solbærvin (bra for begynnere), kan gi tilbakemelding på den når jeg har smakt
Drikker man rødvin så er det gunstig å drikke omtrent like mye vann som man drikker rødvin, gjør man det så vil de fleste slippe unna hodepine og slikt som man kan få av rødvin.
Kjøpte meg en 750ml flaske med Martini Asti idag. Den er veldig god! Den smaker litt som cider.