Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 11036
Hei, laget en tråd om WILD lucid dreaming for en stund tilbake. Fikk endel tilbakemeldinger om at det var mange som ikke fikk til denne teknikken. Tenkte derfor å lage en FILD (finger-induced-lucid-dream) guide, som anses å være en mye lettere teknikk for å oppnå en lucid dream. Til de som ikke vet hva en lucid dream er, kan dere lese denne tråden.

Generelt om FILD lucid dream
Dette er en teknikk baserer seg på små bevegelser i fingrene i det man sovner. Denne teknikken har blitt svært populært på grunn av suksessraten. Du trenger ingen erfaring med lucid dreaming fra før, og du kan få en lucid dream i natt ved hjelp av teknikken. En forehåndsregel du må ta før du begynner med FILD er å gjøre teknikken etter 4-6 timers søvn. Dette fordi kroppen er svært avslappet og du vil mest sannsynlig gå rett inn i en REM fase (drømmefasen) når du sovner.

Trinn 1 - Sett på vekkeklokke
Før du legger deg, så sett vekkeklokken til å vekke deg om 4-6 timer. Av erfaring vet jeg at jeg ofte skrur av alarmen ubevisst midt på natten. En anbefaling er å ha en app der du må løse et matte-stykke etc.

Trinn 2 - Stå opp
Når du vekkes av alarmen stå opp å gå på toalettet, drikk vann etc. Dette er for å bli litt mer bevisst, slik at du husker at du skal gjøre en FILD.

Trinn 3 - FILD teknikken

Nå som du ligger avslappet i senga, skal du forsøke FILD teknikken. Du vil ganske raskt begynne å føle at du sovner igjen. Nå skal du ta pekefingeren og langefingeren, og presse de forsiktig ned i senga. Se for deg samme bevegelse du bruker når du trykker på et tastatur. Fingrene skal være avslappet og ikke stive. Dette stimulerer en del av hjernen som gjør at du er bevisst, mens kroppen sovner. Denne korte videoen viser korrekt utføring av FILD teknikken.

Trinn 4 - Reality check

Etter cirka 30 sekunder etter du begynte med FILD, skal du gjøre en reality check. Prøv å ikke telle de 30 sekundene, men bare å prøv å se for deg 30 sekunder. Den letteste måten å gjøre en reality check er å holde for nesen mens du prøver å puste gjennom den (øynene skal være lukket). Klarer du ikke å puste igjennom er du ikke en lucid dream enda. Slapp av igjen og gjør hele prosedyren om igjen. Klarer du å puste igjennom nesen, mens du holder for, har du oppnådd en lucid dream!

Trinn 5 - Visualisere drømmen
Nå som du klarer og puste igjennom nesen og ligger med øynene lukket, skal du visualisere drømmeverdenen. Du kan f.eks visualisere rommet ditt. Dette bygger opp drømmeverden slik at når du åpner øynene er du på det stedet du har visualisert, og du kan ta resten derifra.

Konklusjon
- Sett på alarm til å vekke deg etter 4-6 timer
- Stå opp og utfør FILD teknikken
- Etter 30 sek gjør en reality check
- Fungerer reality checken så har du oppnådd en lucid dream

Håper guiden var til hjelp. Noen vil kanskje klare teknikken på første forsøk, mens andre trenger litt trening. Lykke til!
Utrolig kult! Lucid dreaming har alltid facinert meg, men skjønte aldri helt hvordan man oppnådde det. Hadde vært noe å prøve i helgen. Veldig fin og ryddig guide, takk!
Kult! Føler dog at sjansen for å heller havne i en søvnparalyse er større her. Korrekt?
@knewt_ - Av erfaring og å ha lest rundt om på nettet, er det svært sjeldent å komme i søvn paralyse med FILD. Vet ikke helt hvorfor, men det er ikke vanlig i alle fall. Det er derfor teknikken passer bra for de som er ny med lucid dreaming.
hvor er meg sjæl
alltidvandrer's Avatar
Jeg skal faen meg prøve dette i natt!!!
Har lest om dette ja, kanskje mer aktuelt enn WILD-metoden jeg prøver på hvis jeg faktisk våkner av alarmen.

Problemet for min del er å våkne, og nå har jeg selvfølgelig hatt grusom irriterende øresus i 2 dager, så får håpe det går over snart ;P
Syntes dette virker skummelt jeg. Er det egentlig noe som kan gå galt?
Sitat av MemoryCard Vis innlegg
Syntes dette virker skummelt jeg. Er det egentlig noe som kan gå galt?
Vis hele sitatet...
Jeg tror det kan være en liten sjanse for at man vil oppleve søvnparalyse.
http://no.wikipedia.org/wiki/S%C3%B8vnparalyse
Vet veldig lite om det selv, men det er bare midlertidig og det verste som kan skje er vel at du har et mareritt som føles virkelig.
Skal man lukke øynene når man begynner å presse ned fingrene? Eller skal man lukke øynene når du skal ta realitycheck?
Sitat av AndreasOa Vis innlegg
Skal man lukke øynene når man begynner å presse ned fingrene? Eller skal man lukke øynene når du skal ta realitycheck?
Vis hele sitatet...
Jeg er ganske sikker på at øynene skal være lukket når man presser ned fingrene og gjør en reality-check.
Øynene skal være lukket når du presser fingrene og under reality-checken. Funker RD, skal du visualiserer deg et sted, altså du bygger opp drømmen (som i filmen "Inception"). Når du har visualisert deg et sted, så åpner du øynene og du vil da våkne på den plassen du har sett for deg.
Pervalicious
Eurydike's Avatar
18 7
KP! Har alltid hatt lyst til å klardrømme men har aldri klart å oppnå målet mitt. Har alltid innsett at det kun var en drøm for å så våkne. Enten det eller så blir jeg bare sugd med i drømmene som om de var helt ekte. Nå må jeg jo nesten innrømme at det eneste jeg har brukt er en drømmedagbok, og den ble kanskje ikke brukt så ofte som den burde blitt. Kanskje jeg skal starte der først hmmm.
Skal prøve i natt, og lørdag morgen kan jeg fortelle hvordan det føltes (hvis jeg klarer det). Blir spennende, hvis dette virkelig virker bra så er jo det helt utrolig!
Bare ikke gi opp visst den første RC ikke fungerer. Prøv å slapp av igjen, så ser du for deg 30 sek igjen og tar en ny RC. Lykke til!
Sist endret av tradingking; 26. april 2014 kl. 00:07.
hvor er meg sjæl
alltidvandrer's Avatar
Jeg prøvde i natt, men det føltes ikke naturlig og førte ikke til noe annet enn at jeg lå våken i noen minutter.

Sleit med fingerbevegelsene!

Om morgenen opplevde jeg dog noe lucid-aktig: jeg stod i garasjen min, og en feit kar skulle knivstikke meg, men jeg fløy ut og ble sittende faPst i lufta mens jeg prøvde å overbevise karen om at vi drømte. Jeg forsøkte å snurre rundt, men satt bom fast. Til slutt gav jeg opp og våknet. Alt var bare halvveis bevisst.

Prøver igjen i natt!!
Sitat av alltidvandrer Vis innlegg
Jeg prøvde i natt, men det føltes ikke naturlig og førte ikke til noe annet enn at jeg lå våken i noen minutter.

Sleit med fingerbevegelsene!

Om morgenen opplevde jeg dog noe lucid-aktig: jeg stod i garasjen min, og en feit kar skulle knivstikke meg, men jeg fløy ut og ble sittende faPst i lufta mens jeg prøvde å overbevise karen om at vi drømte. Jeg forsøkte å snurre rundt, men satt bom fast. Til slutt gav jeg opp og våknet. Alt var bare halvveis bevisst.

Prøver igjen i natt!!
Vis hele sitatet...
Tror denne artikkelen kan være til hjelp.
Fritidsinteressert
ragerocket's Avatar
19 5
Prøvde forrige natt, men det gikk dårlig. Klarte å sovne... Men skal prøve på nytt i natt! Nå skal jeg holde meg enda mer konsentrert og ikke la trøttheten ta overtak
Sist endret av ragerocket; 27. april 2014 kl. 23:05.
Sitat av ragerocket Vis innlegg
Prøvde forrige natt, men det gikk dårlig. Klarte å sovne... Men skal prøve på nytt i natt! Nå skal jeg holde meg enda mer konsentrert og ikke la trøttheten ta overtak
Vis hele sitatet...
Lykke til!
Noen andre her som har fått det til enda?
Jeg klarte det og det var konge! Er LANGT fra å mestre teknikken, men er på vei da ihvertfall! Skjønte faktisk ikke at det var en drøm før jeg faktisk våkna.
Fikk det til i en liten periode. Begynte å telle fingrene mine helt random i drømmen. Viste seg at jeg ikke hadde 5 fingre på hånden, men heller uendelig. Jeg ble derfor klar over at det var en drøm. Jeg hoppet på magen i lufta og begynte å fly rundt i rommet. Like etterpå skulle jeg "spawne" en Ferrari, men fikk det ikke til og dermed våknet jeg opp.
hvor er meg sjæl
alltidvandrer's Avatar
Klarer ikke engang å prøve når alarmen funker...

Skal stenge igjen for lyset i vinduet og prøve i natt!!
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Kriis Vis innlegg
Jeg klarte det og det var konge! Er LANGT fra å mestre teknikken, men er på vei da ihvertfall! Skjønte faktisk ikke at det var en drøm før jeg faktisk våkna.
Vis hele sitatet...
Da var det ikke en lucid dream. Det som skiller en lucid drøm fra en vanlig drøm er nettopp det at du skjønner at det er en drøm I selve drømmen, ikke at du skjønner det etterpå.
Ser at noen sliter litt med FILD teknikken, kan skyte inn med noen ekstra tips:
- Når du gjør FILD teknikken ikke fokuser på at du skal sovne og ikke tell sekunder fram mot 30. Bare ligg og tenkt at om cirka 30sec skal jeg gjøre en RC.
- Funker ikke RC etter 2-3 forsøk? Legg deg til å sove igjen og sett på alarm om 40-60min og prøv FILD på nytt.
- Det kan hende at noen ikke får den til fordi man er for våken. Når du hører alarmen -> slå den av -> tenk "nå skal jeg gjøre en FILD".

Håper dette hjelper. Ikke forvent å klare det første natten, du klarer det med litt trening
Har du noen spørsmål er det bare å spørre
Lykke til
Fikk til FILD nå i går natt. Helt tilfeldig forsåvidt, hadde tidligere på kvelden lest om teknikken, så når jeg våknet midt på natta tenkte jeg at det selvfølgelig ikke kunne skade. På det 4. forsøket med RC funket det og jeg forestilte meg rommet mitt (var hos dama). Når jeg åpner øynene står en mann rett ovenfor meg, han hadde ingen gode hensikter viste det seg, så jeg fant ut at det var lurest å fare av sted ut vinduet. Der satte jeg meg fast midt i luften, nesten som lagg i et spill, for deretter å våkne. Helt naturtro tho. Dette blir det mer av!
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Da var det ikke en lucid dream. Det som skiller en lucid drøm fra en vanlig drøm er nettopp det at du skjønner at det er en drøm I selve drømmen, ikke at du skjønner det etterpå.
Vis hele sitatet...
Er du sikker? Alt jeg gjorde der inne var bevisst, og det var akkurat som virkeligheten. Derfor skjønte jeg ikke at det var en drøm. Jaja
Sitat av Kriis Vis innlegg
Er du sikker? Alt jeg gjorde der inne var bevisst, og det var akkurat som virkeligheten. Derfor skjønte jeg ikke at det var en drøm. Jaja
Vis hele sitatet...
Jeg gav deg kvalitetspoeng ved en feiltakelse.


Hele poenget med en lucid drøm er at du i drømmen VET at det er en drøm, jeg skjønner ikke hvordan det er så vanskelig å forstå? Du skal altså INNE i selve drømmen forstå at du er i en drøm, da er du lucid, og har altså en lucid drøm...

Du har bare hatt en realistisk drøm, det er noe helt annet...
Permanent idiot
Schileru's Avatar
Jeg prøvde dette da jeg la meg for fem timer siden. Har tidligere prøvd meg på DILD, med middels suksess et par ganger. Våkna av alarmen for rundt en time siden, og reality check fungerte etter et par forsøk. Nå sitter jeg her og vil egentlig bare skrive ned hele greia slik at jeg ikke glemmer det, og tenkte jeg like greit kunne dele det her.

Da jeg åpnet øynene etter RC, sto jeg i en by. Det var en slags blanding mellom Amsterdam og New York - skyskrapere overalt og elver som delte gatene i to. Det gikk mennesker rundt meg overalt. Det første som falt meg inn var at jeg ville fly. Dette gikk rimelig dårlig, og endte med at jeg svevde ukontrollert en meter over bakken. Jeg merket da at jeg begynte å forsvinne fra lucid state, og forsøkte å gripe tak i noen av menneskene på bakken. Det jeg fant ut etterhvert var at hver gang jeg tok tak i hånda til disse menneskene, ble drømmen mye klarere igjen. Til slutt fikk jeg dratt meg selv ned på bakken, og tenkte jeg skulle gi det hele et nytt forsøk. Jeg lukket øynene og tenkte jeg ville fly som Supermann. Da jeg åpnet de igjen, sto jeg midt på gata iført Supermann-drakt. Denne gangen gikk det litt bedre, og jeg kunne fly ganske greit rundt i byen. Plutselig merket jeg at jeg ikke var den eneste som var supermann - hele himmelen var fylt av folk som drev å fløy rundt i supermann-drakt. Den ene av dem var en gigantisk sak som minner om de svære ballongene man ser i parader. Jeg konkluderte der og da med at dette måtte være andre mennesker rundt i verden som også befant seg i en lucid dream, og som også ville være supermann. Tydelig at jeg ikke var like klar i hodet som jeg hadde trodd, og selv om jeg visste det var en drøm var det likevel mye som ikke gikk helt opp for meg. Etter et par minutter begynte hele drømmen å "fade ut", og jeg våknet.

Alt i alt en veldig artig opplevelse, og jeg satser på at jeg i framtiden vil kunne tenke litt klarere og ha bedre kontroll over drømmen.

Takk for guiden!
Sitat av randomize Vis innlegg
Jeg gav deg kvalitetspoeng ved en feiltakelse.


Hele poenget med en lucid drøm er at du i drømmen VET at det er en drøm, jeg skjønner ikke hvordan det er så vanskelig å forstå? Du skal altså INNE i selve drømmen forstå at du er i en drøm, da er du lucid, og har altså en lucid drøm...

Du har bare hatt en realistisk drøm, det er noe helt annet...
Vis hele sitatet...
Okei titegn
hvor er meg sjæl
alltidvandrer's Avatar
Jeg føler meg veldig våken når alarmen ringer, og har egentlig ingen tro på at det skal fungere når jeg prøver. Føles ikke riktig. Faen!!! Noen tips?
Klarte endelig lucid dreaming i helgen! Jeg hadde satt alarmen på 4 timer og 30min etter jeg la meg for å sove, men når det hadde gått ca 3 timer og jeg var i drømmeland så skjønte jeg plutselig at jeg var i en drøm.

Jeg klarer ikke å huske hvorfor jeg innså det, men med engang jeg skjønte at det var en drøm så tok jeg reality checken for å bekrefte det. Jeg ble veldig glad siden jeg har prøvd på dette i over en uke nå, og det var masse jeg hadde lyst å prøve. Desverre så våknet jeg ganske fort og det eneste jeg husker jeg fikk prøve på var å "spawne" en ferrari, men det ble bare til en stor lekebil.

Når jeg våknet så så jeg at det var 1 time til alarmen skulle gå, så da skrudde jeg den av og prøvde FLID teknikken, men som vanlig så bare sovnet jeg uten noe hell
Sist endret av Loffenius; 6. mai 2014 kl. 00:21.
Noen som har prøvd å Lucid Dream'e, i en Lucid Dream?! Sykt Inception da?
Noen må virkelig teste det ut, lurer på hvordan det er.
Kan man lucid dreame lenge eller varer det bare noen minutter? Hva pleier dere å gjøre i lucid dream?
Fritidsinteressert
ragerocket's Avatar
19 5
Sitat av _X_ Vis innlegg
Noen som har prøvd å Lucid Dream'e, i en Lucid Dream?! Sykt Inception da?
Noen må virkelig teste det ut, lurer på hvordan det er.
Vis hele sitatet...
Har lest litt om det, men det blir ikke på samme måte som inception. Siden drømmer kun er fantasi går det ikke ann å sovne på nytt. Men såklart kan man lure hjernen til å tro at man sovner igjen, og havne i en ny drøm. Men tiden går ikke saktere (slik som i inception) og det eneste som skjer er at du endrer stedet hvor drømmen foregår.

Sitat av BananasIPyjamas Vis innlegg
Kan man lucid dreame lenge eller varer det bare noen minutter? Hva pleier dere å gjøre i lucid dream?
Vis hele sitatet...
Vanligvis varer det rundt 10minutter. Men etterhvert kan man klare å holde drømmen i over 1 time. Uansett så vil det føles mye lengre ut i drømmen, enn hva det i virkeligheten er.

Btw. noen som har erfaring med Calea Z? Har hørt at dette skal kunne gi fantastiske drømmer, og øke sjansen for å bli lucid. Så det var en selger på ebay som solgte ekstrat (8oz) til rundt 300kr ink frakt. Trygt?
Trådstarter
@ragerocket - Har ikke prøvd Calea Z selv, men har lest diverse brukeropplevelser på nettet. Denne artikkelen forklarer alt det er å vite om Calea Z. Skal du bestille fra nettet, vil jeg anbefale deg å prøve fra et EØS land. Bestiller du fra USA er det større sjanse for at tollen tar den.
Er Calea Z ulovlig i Norge?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av SajN Vis innlegg
Er Calea Z ulovlig i Norge?
Vis hele sitatet...
Såvidt jeg har sett er den ikke på urtelisten i Norge. Er ikke 100% sikker, men tror at det ikke er ulovlig.
Har gitt opp med å prøve dette, men har fått en lucid drøm 2 ganger helt tilfeldig nå i det siste. Jeg var på en ICA og så samme kunde komme inn butikken hele tiden så til slutt skjønte jeg at det var noe rart og gikk ut av butikken. Det var sol og fint vær, men med engang jeg tenkte at jeg hadde lyst til å fly ble det bekmørkt og begynte å regne. Jeg ville fortsatt fly, men jeg krasjet med engang og våknet opp. Noen som har noen tips til å ikke våkne med engang?
Sist endret av Loffenius; 13. august 2014 kl. 14:58.
Sitat av Loffenius Vis innlegg
Har gitt opp med å prøve dette, men har fått en lucid drøm 2 ganger helt tilfeldig nå i det siste. Jeg var på en ICA og så samme kunde komme inn butikken hele tiden så til slutt skjønte jeg at det var noe rart og gikk ut av butikken. Det var sol og fint vær, men med engang jeg tenkte at jeg hadde lyst til å fly ble det bekmørkt og begynte å regne. Jeg ville fortsatt fly, men jeg krasjet med engang og våknet opp. Noen som har noen tips til å ikke våkne med engang?
Vis hele sitatet...
Når man er ny med lucid dreaming så våkner man gjerne visst man krasjer, faller, slår seg etc. Med litt erfaring så klarer man å unngå å våkne