Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 988
Jeg driver og leter etter et program som kan hjelpe meg å sette opp pene filer til bruk på lengre dokumenter, skoleoppgaver og lignende. Den må kunne generere estetiske PDF-filer, med mulighet for matematiske formler og slikt. Sikkert mange av dere som har vært borti LaTeX eller varianter.

Så, det er jo *** mange forskjellige programmer det går an å bruke, og det er jo dritlett å finne noe på Google. Da er det selvfølgelig en grunn til at jeg spør her, og det er at jeg vil høre om noen av dere har noen personlige anbefalinger. Sikkert et par her inne som har brukt slike programmer selv.

Jeg lastet ned MiKTeX og TeXnicCenter, men fikk det ikke til å virke. Vet ikke årsaken, men dersom det finnes noe lettere og/eller bedre vil jeg gjerne prøve. Her er et eksempel på input-kode og output-design i LaTeX. Vakkert. Det er dette jeg vil ha.

Takker for alle hjelpsomme svar.
Jeg bruker TeX Live.

Vet ikke om du er ute etter et fancy GUI som gir deg output i realtime eller ikke, men, men.
Kan du fortelle helt kort hvordan programmet er og hva DU synes om det? Takk for svar
Det er bare kommandolinjeargumenter for å parse *tex-kode, med makroer om du gidder lage det.
Er lightweight og siden TeTeX ikke maintaines mer er det vel greit nok.

Viktigste er vel at det følger standarden.

Edit: Og det har en helt haug tilleggspakker med sær typesetting om man liker sånt!
Sist endret av Goophy; 8. oktober 2008 kl. 00:10.
Jeg har aldri laget noe slikt før, så jeg har vel ingen spesielle krav, men om du ser i Wikipedia-eksempelet jeg linket til, så er det egentlig helt perfekt for meg. Elsker fonten, formlene, linjeavstanden, innrykket, alt. Har sett en del PDF-filer laget med forskjellige typer TeX som er omtrent like, og veldig fine, og det er bare dette jeg er ute etter. Så jeg vet ikke jeg. Er TeX live noe for meg også? Lett å komme i gang, gjør den det fint for meg eller er det stress å fikse lay-outen?

Som sagt har jeg aldri brukt det før, så jeg vet ikke hvordan det gjøres, men jeg kommer nok inni det etter hvert. Trenger av og til midtstilt tekst, av og til blokkjustert, og fra venstre og høyre, som i Word. Er det like lett å forandre dette her? Jeg skal nok klare å lære meg dette selv, så dette sier jeg egentlig bare for å gi mest mulig informasjon om hva jeg vil ha. Rett og slett et program som skaper pene PDF-filer, som kan inneholde matematiske formler, som i eksempelet. Så får jeg heller sette meg ned og lære meg det når jeg har fått tak i et passende program. ;-)

Igjen; takk så mye
Det blir akkurat som i wikipedia-artikkelen uansett hvilket program du bruker.
LaTeX-koden følger en standard, det eneste programmene gjør er å tolke koden og lage et mer lesbart dokument ut av det.

Nei, det er ikke like lett som i Word.

For å midtstille skriver man feks.

Kode

\begin{center}
Teksten som skal sentreres
	\end{center}
...fremfor å bare trykke på en knapp.

Edit: Man skriver altså først "koden" for layouten man skal ha med teksten din og alt inni for så å kjøre det gjennom et program som noe mer lesbart for deg.
Sist endret av Goophy; 8. oktober 2008 kl. 09:30.
Betaler du noe for TeX Live?
Nei, det er fri programvare.
Bruker selv MiKTeX og TeXnicCenter, og det er vel nesten vanskeligere å få det til å ikke fungere enn motsatt. Installer MiKTeX, deretter TeXnicCenter, så funker det. Mange fine tips til LaTeX finner du her: http://www.pvv.ntnu.no/~berland/latex/
▼ ... over en måned senere ... ▼
En annen editor som virker lovende er denne: http://www.latexeditor.org/

Den tar nok over for meg framover foran texniccenter!