Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1029
Hoi!
Har hørt rykter om at folk kjøper et kamera eller en mobil for x antall tusen kroner, beholder den i 30 dager, for så å levere det tilbake til butikken samtidig som vedkommende får pengene tilbake.

Stemmer dette i realiteten? Hvis ja, hvilke butikker gir meg denne muligheten ? (elektro butikker)

Og er det snakk om kampanjer som varer i en kort periode ?
Verdt å få med seg dette: Returretten gjelder ikke mobiltelefoner, produkter solgt med abonnement og spill+film som har brutt embalasje.
Det er helt genialt! Når de er så dyre må det da være lov å snylte litt! Kjøpe litt GPS'er før en lang tur, og et speilrefleks...Funker fjell
Kjipt HVIS du klarer å ødelegge tingen du låner da
Sist endret av Simon.Eriksen; 2. august 2008 kl. 13:49.
Sitat av Simon.Eriksen
Kjipt HVIS du klarer å ødelegge tingen du låner da
Vis hele sitatet...
Da er man så dum at man ikke fortjener å kjøpe/låne noen av elkjøps varer på ubestemt tid. Du kan jo kjøpe med forsikring, som du får igjen pengene på også når du leverer inn varen. Om du da kan etter dette, levere gjenstanden inn som du har brukt forsikringen på, vet jeg ikke.
Sist endret av Butchern; 2. august 2008 kl. 13:53.
Sitat av Butcher'n
Da er man så dum at man ikke fortjener å kjøpe/låne noen av elkjøps varer på ubestemt tid. Du kan jo kjøpe med forsikring, som du får igjen pengene på også når du leverer inn varen. Om du da kan etter dette, levere gjenstanden inn som du har brukt forsikringen på, vet jeg ikke.
Vis hele sitatet...
Det går ikke an å bruke forsikringen for så å levere inn produktet. Men at noen er så dumme at de må prøve å ødelegge en så bra returrett, er for dumt. Er du klar over hvor mye denne returretten koster Elkjøp Norge i året?

Jeg ler om dette går for langt noen gang, og Dixon Group (de som eier Elkjøp Norge) sier STOPP. Mange som setter veldig stor pris på denne ekstra retten Elkøp gir dem utenom forbrukerkjøpsloven. F.eks noen som har kjøpt et speilreflekskamera, og plutselig funnet ut at de har linser som passer til en annen produsent liggende hjemme.

Tenk dere litt om før dere utnytter denne returretten på det groveste. Vet det er mange som gjør det, men det er nå ikke noen unskyldning!

Og ja, jeg jobber som selger på Elkjøp.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Mortenaue
Er du klar over hvor mye denne returretten koster Elkjøp Norge i året?
Vis hele sitatet...
p.t koster det åpenbart mindre enn det dei vurderer verdien av reklameeffekten til... Dei gjer neppe det for å vere snille.
Det forandrer vel neppe det faktum om alle begynner å utnytte returretten vil den sannsynligvis forsvinne?

Er ganske betryggende å ha en 30 dagers returrett av flere grunner. Du liker kanskje ikke varen? Den passer ikke til det du hadde tenkt deg? Eller varen har plutselig kommet på tilbud etter du kjøpte den for full pris.

Elkjøp gir deg en slags mulighet til å teste varen før du med sikkerhet sier du vil ha den. Synd hvis dette skulle forsvinne =/
Jeg jobber også i Elkjøp, bare så det er sagt.

Tror i alle fall vi tilbyr noe positivt når jeg opplever at en stor andel av kundene mine (og mange potensielle kunder på div. nettfora) synes ordningen "er for god til å være sann".

Og som svar til slashdot så er nok det du sier med reklameeffekt litt feil. Grunnen til at denne ordningen blir tilbudt går på en av de mest basic reglene innenfor varehandel: Kunsten er ikke å få kunden til å handle, kunsten er å få kunden til å komme tilbake. Å tilby denne ordningen er jo faktisk ekstremt god kundebehandling og viser at kjeden virkelig prøver på å skaffe fornøyde kunder som kommer igjen. Dessverre er kjeden så enorm at det UANSETT vil oppstå situasjoner som setter butikkene i dårlig lys. Som du sier er ikke dette noe vi gjør for å være snille, dette er noe vi gjør for å omsette for flest mulig milloner årlig og dermed tjene mest mulig penger. Folk flest hadde blitt overrasket hvis de hadde sett noen reelle tall på hvor lite vi gjennomsnittlig tjener pr produkt solgt og at vi da kan tilby denne ordningen mener i alle fall jeg er langt utover hva man kan forvente.

edit: leif
Sist endret av dannywpt; 2. august 2008 kl. 19:00.
Sitat av slashdot
p.t koster det åpenbart mindre enn det dei vurderer verdien av reklameeffekten til... Dei gjer neppe det for å vere snille.
Vis hele sitatet...
Men hvis mange nok utnytter garantien på denne måten vil det kanskje jevne seg ut.

Sitat av dannywpt
Og som svar til slashdot så er nok det du sier med reklameeffekt litt feil. Grunnen til at denne ordningen blir tilbudt går på en av de mest basic reglene innenfor varehandel: Kunsten er ikke å få kunden til å handle, kunsten er å få kunden til å komme tilbake.
Vis hele sitatet...
Det er jo en reklameeffekt det da. Ingenting skjer fordi de prøver og være snille, og er det ikke med profitt i tankene, er det bare for og unngå dårlig PR.

Men med det sagt så er det jo en veldig bra ordning. Win-win for kundene og elkjop, jeg får lyst å handle der når jeg vet at jeg har den tryggheten og Elkjøp får flere kunder
Lurer på om varen blir solgt billigere eller som en demovare e.l. etter den har blir levert inn igjen.
Da er det jo bare å levere den inn igjen for så å kjøpe den billigere neste dag :P
Jeg tenkte på det her om dagen også, jeg har lyst å reise opp der og kjøpe meg noen spill for så å levere dem tilbake om en måned.

Det stilles vel ikke krav til kunden ved tilbakelevering, altså jeg kunne gått opp og sagt "nah, dette var et kjedelig spill, jeg vil ha pengene mine tilbake!" uten at de hadde gjort annet enn å gi meg tilbake pengene mine?
Sitat av MannY
Jeg tenkte på det her om dagen også, jeg har lyst å reise opp der og kjøpe meg noen spill for så å levere dem tilbake om en måned.

Det stilles vel ikke krav til kunden ved tilbakelevering, altså jeg kunne gått opp og sagt "nah, dette var et kjedelig spill, jeg vil ha pengene mine tilbake!" uten at de hadde gjort annet enn å gi meg tilbake pengene mine?
Vis hele sitatet...
Funker ikke, sålenge du har brutt embalasjen kan du glemme å få det levert tilbake.