Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1741
Til tider har det vært hakking i husveggen min, men jeg finner heller ikke ut eksakt hvor den fuglen sitter, den virker heller ikke skremt av at jeg slår i husveggen, den bare fortsetter.
Det hadde selvfølgelig vært en fordel å bli kvitt fuglen, men jeg er mest nysgjerrig på hvilken fugl det er.

Jeg har hele tiden trodd at det har vært en hakkespett som driver på.
Men, når jeg tenker meg om så er det kanskje ikke det allikevel.
Når den hakker i veggen er det 5-7 hakk på litt over et sekund, altså ikke så hyppige som jeg mener hakkespetten har, da etterfulgt av noen sekunders stillhet før den hakker igjen.
Den driver på i mellom 1-2 timer før den gir seg, kommer gjerne tilbake neste dag, men det kan ta gjerne måneder før den er tilbake igjen.

Noen ide om hva det kan være?
om man skal kunne finne ut hvilken fugl du har langs veggen må du klare og beskrive den bedre tror jeg
Du må beise sjarken!
Er det ikke lettere å gå ut å se når du hører hakkingen?
Sitat av BMWe39 Vis innlegg
Er det ikke lettere å gå ut å se når du hører hakkingen?
Vis hele sitatet...
Det har jeg gjort, men fuglen er ikke til å finne.
Dette må være snakk om en av de sju hakkespettartene vi har i Norge, eller eventuelt en vendehals.
Andre fugler har ikke den korrekte anatomien i hode og nakke for at hakking med såpass høy frekvens slik skal kunne finne sted.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Sikker på du ikke har rotter/mus eller andre smådyr som tripper rundt i veggene dine?
Sitat av Fleff Vis innlegg
Sikker på du ikke har rotter/mus eller andre smådyr som tripper rundt i veggene dine?
Vis hele sitatet...
skulle akkurat til å foreslå mus/rotter evt andre gnagere
Sitat av pearL1337 Vis innlegg
skulle akkurat til å foreslå mus/rotter evt andre gnagere
Vis hele sitatet...
Siterer trådstarter:

Når den hakker i veggen er det 5-7 hakk på litt over et sekund
Vis hele sitatet...
Støtter Knask! Men det blir helt umulig å si hvilken av spettene det er uten bilde!

Den hurtige trommingen av hakkespettene om våren, er egentlig hakkespettens form for fuglesang. Når den hakker saktere og hardere, er det for å lage hull eller finne insekter. Det som er mye av problemet, er at hakkespetter har det som instinkt, at det er i død ved den skal lete etter mat og husrom. Og det som spesielt er død ved for dem, er ved uten bark. Ser problemet?
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Støtter Knask! Men det blir helt umulig å si hvilken av spettene det er uten bilde!

Den hurtige trommingen av hakkespettene om våren, er egentlig hakkespettens form for fuglesang. Når den hakker saktere og hardere, er det for å lage hull eller finne insekter. Det som er mye av problemet, er at hakkespetter har det som instinkt, at det er i død ved den skal lete etter mat og husrom. Og det som spesielt er død ved for dem, er ved uten bark. Ser problemet?
Vis hele sitatet...
Ville vært mer bekymret for hvilke insekter som potensielt befinner seg inne i veggen din?
Sitat av valle_vendetta Vis innlegg
Ville vært mer bekymret for hvilke insekter som potensielt befinner seg inne i veggen din?
Vis hele sitatet...
Er verken plaget med hakkespetter eller insekter! Jeg har ingen vegg! Jeg leier en sokkelleilighet, og her er det murvegger. Problem solved!
Var jo myntet på TS, grunnen til sitatet var liksom for å vise sammenhengen mellom det du sa om insekter, og min kommentar
Sist endret av valle_vendetta; 21. september 2012 kl. 01:23.
Setter min lit til en forfyllet måse på rødsprit den lokale fyllikern sjenker hver kveld, høres mest sannsynlig ut.
Sitat av valle_vendetta Vis innlegg
Var jo myntet på TS, grunnen til sitatet var liksom for å vise sammenhengen mellom det du sa om insekter, og min kommentar
Vis hele sitatet...
OK!
Men selv om hakkespetten ser død ved. Kan denne være tørr og insektfri. Den begynner å hakke instinktivt. Slik som beveren begynner å bygge demning, når den hører det klukker i vann.

Sitat av Villumsen Vis innlegg
Setter min lit til en forfyllet måse på rødsprit den lokale fyllikern sjenker hver kveld, høres mest sannsynlig ut.
Vis hele sitatet...
Jeg mener, at dette bør du stoppe, evt. anmelde til politi/mattilsynet! Det er dyreplageri!
Studerer du no spes, el åssen veit du så mye om fugler og bevere?
Sitat av valle_vendetta Vis innlegg
Studerer du no spes, el åssen veit du så mye om fugler og bevere?
Vis hele sitatet...
39 år gammel naturfagsnerd. Det gir såvidt resultater i ny og ned! Men jeg har hovedtyngden av min kunnskap i botanikk og litt toksikologi, kjemi og fysikk.