Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1919 209088
@evenbratsberg

nei jeg har nok desverre ikke det. er det ikke noe mer som trenger og være med i maskinen enn tingene du linket, evt hva? jeg er ganske fattig på kunnskap når det kommer til pc, men har et hjerte for gaming . å vil pc'n bli bra nok for f.eks starcraft 2 på høyeste grafikk?
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
@Glenn1992
japp, den vil maxe starcraft.

den rimligste løsningen ang hdd er nok og kjøpe en ekstern og demontere den, eller kjøpe den rimligste 3,5" hdd'en du finner og oppgradere når prisene går den. feks denne
Jeg ville heller lagt ned noen hundrelapper ekstra i en PSU, til en 650W eller 700W +

Så oppstår det ikke noen problemer med at du må kjøpe en ny PSU ved neste oppgradering.
@evenbratsberg

hmm, okei. så med de delene du linket, + et kabinett, en skjerm og et tastatur så er jeg good to go altså?
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
@glenn1992

upp, du kan gjøre som terminat sier og invistere i en kraftigere psu, mtp at det er mer framtids reffa. feks denne
Sist endret av Frufsa; 1. november 2011 kl. 21:50.
Kan du fortelle oss/meg hvordan man finner ut f. eks hvilket skjermkort man har? Har lett litt rundt men fant bare prosessor, RAM og systemtype. Har nettopp skaffet meg BF3 og midt i gamet slutter BF3 å virke, så jeg lurer på om det er noe med det, men må bare finne ut hva slags skjermkort jeg har først.
Btw, er en solid Noob i dette her.
Lurte på en ting..

Er denne PSUen: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=601837

Nok til å drive en AMD Phenom x4 975BE og ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX CUDA. Eller må jeg ha ny PSU?

Og vil dette skjermkortet ta BF3 på grei grafikk.. (High)
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
Det skal holde lenge med den PSU'en. Du vil ikke få konstant 60fps+, men med en liten dose motion blur vil GTX560ti fungere fint på medium/high.
Sist endret av 83leo; 1. november 2011 kl. 22:31.
Sitat av 83leo Vis innlegg
Det skal holde lenge med den PSU'en. Du vil ikke få konstant 60fps+, men med en liten dose motion blur vil GTX560ti fungere fint på medium/high.
Vis hele sitatet...
Takker for svar. Skal ha nytt HK, CPU, PSU og ennå et GTX560ti rundt jule tider.

Finnes det et program som viser hvor mye av PSUen jeg bruker?
Hei! Poster i denne fine samletråden.

Jeg leker litt med tanken om å kjøpe meg en liten, støysvak stasjonær maskin som skal brukes til diverse formål. Gaming, samt video- og bilderedigering er de mest ressurskrevende oppgavene. Budsjettet burde ikke overskride 13 000,-.

Kabinettet har jeg nesten låst meg på, så alle endringer må passe til det kabinettet, et Silverstone TJ08-E.

Jeg har skjerm, OS og alt annet tilbehør. Jeg har ikke valgt en lagringsdisk enda, siden prisene er så ville nå for tiden. Jeg har også valgt et skjermkort uten referansekjøler, noe jeg er usikker på mtp. den lille størrelsen på kabinettet og luftflyt. Hovedkortet er valgt mtp. at en SLI-løsning blir vanskelig i et så lite kabinett og at jeg ikke ønsker en SLI-løsning senere heller.

Har noen forslag om hvilke ting som vil øke ytelsen og/eller senke støynivået på maskinen?

Her er maskinen, satt opp hos komplett.no (som jeg trolig ikke kommer til å handle alle komponentene hos).

------------

Alle forslag om forandringer tas imot med takk
Sist endret av apocalypse; 2. november 2011 kl. 11:44.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
noen som vet ha forskjellen på i7-2600k og i7-2700k vil være i praksis? utifra det jeg leser på komlett er det bare klokke frekvens, samt noen tillegsfunksjoner som jeg ikke vet hva er(noen som vet?) som er forskjellen, samt bedre inergrert skjermkort. men noen som vet hva dette vil si i praksis? skal man ha kraftig skjermkort kjøper man uansett et pci kort.
Sitat av EvenBratsberg Vis innlegg
noen som vet ha forskjellen på i7-2600k og i7-2700k vil være i praksis? utifra det jeg leser på komlett er det bare klokke frekvens, samt noen tillegsfunksjoner som jeg ikke vet hva er(noen som vet?) som er forskjellen, samt bedre inergrert skjermkort. men noen som vet hva dette vil si i praksis? skal man ha kraftig skjermkort kjøper man uansett et pci kort.
Vis hele sitatet...
Tester har vel vist at det er svært liten forskjell på dem, som også synes på tallene. Kanskje var planen å lansere den med enda høyere klokkefrekvenser, men siden AMD aldri kom med noen reell konkurrent (som man kanskje regnet med) ble det kanskje en 'halvveis' oppgradering. Prisforskjellen mellom i7 2600K og i7 2700K er heller ikke så stor, så den tar vel bare over toppmodelltittelen uten å gjøre noe stort ut av det.

Den eneste virkelig interessante forskjellen testene av i7 2700K har vist, er at den er enda mer stabil å overklokke enn i7 2600K.
Bromigo.
Ruudi's Avatar
Trådstarter
Sitat av apocalypse Vis innlegg
Hei! Poster i denne fine samletråden.

Jeg leker litt med tanken om å kjøpe meg en liten, støysvak stasjonær maskin som skal brukes til diverse formål. Gaming, samt video- og bilderedigering er de mest ressurskrevende oppgavene. Budsjettet burde ikke overskride 13 000,-.

Kabinettet har jeg nesten låst meg på, så alle endringer må passe til det kabinettet, et Silverstone TJ08-E.

Jeg har skjerm, OS og alt annet tilbehør. Jeg har ikke valgt en lagringsdisk enda, siden prisene er så ville nå for tiden. Jeg har også valgt et skjermkort uten referansekjøler, noe jeg er usikker på mtp. den lille størrelsen på kabinettet og luftflyt. Hovedkortet er valgt mtp. at en SLI-løsning blir vanskelig i et så lite kabinett og at jeg ikke ønsker en SLI-løsning senere heller.

Har noen forslag om hvilke ting som vil øke ytelsen og/eller senke støynivået på maskinen?

Her er maskinen, satt opp hos komplett.no (som jeg trolig ikke kommer til å handle alle komponentene hos).

------------

Alle forslag om forandringer tas imot med takk
Vis hele sitatet...
Jada, det ser da helt greit ut det.

Dog er det noen ting jeg ville endra på mtp pålitelighet og støy.

Først ville jeg valgt meg ett Asus HK, før jeg så ville valgt ut en Corsair PSU. Disse har utrolig kvalitet og garanti.
F.eks. en HX650W.

Jeg ser du har valgt deg ett 570 med phantom kjøler. Bruker selv det kortet bare i 580. Ang støy så er det vel helt OK. Nå har jeg for det meste på enten nokså høy musikk \ game music eller så har jeg headset.

Nå har jeg hørt meget mye godt om MSI sin kjøler som kaller seg TwinFrozr. Men ikke akkurat den som 570 har. Den eneste MSI 570 som var å vurdere hadde TwinFrozr III PE, som jeg ikke syns er verken så kul, eller har de samme kjøle egenskapene.
Sitat av Ruudi Vis innlegg
Jada, det ser da helt greit ut det.

Dog er det noen ting jeg ville endra på mtp pålitelighet og støy.

Først ville jeg valgt meg ett Asus HK, før jeg så ville valgt ut en Corsair PSU. Disse har utrolig kvalitet og garanti.
F.eks. en HX650W.

Jeg ser du har valgt deg ett 570 med phantom kjøler. Bruker selv det kortet bare i 580. Ang støy så er det vel helt OK. Nå har jeg for det meste på enten nokså høy musikk \ game music eller så har jeg headset.

Nå har jeg hørt meget mye godt om MSI sin kjøler som kaller seg TwinFrozr. Men ikke akkurat den som 570 har. Den eneste MSI 570 som var å vurdere hadde TwinFrozr III PE, som jeg ikke syns er verken så kul, eller har de samme kjøle egenskapene.
Vis hele sitatet...
Er det noen større forskjell på Asus' og MSIs hovedkort da? Eller tenkte du på funksjoner som finnes på Asus' kort?

Ja, Corsair har lang garantitid ser jeg. Da blir det nok AX650W isåfall. Takk

Jeg valgte i utgangspunktet Phantom-kortet fordi jeg har hørt det er det mest støysvake kortet, men har også titte på MSI-kortene. Utseende bryr jeg meg ikke om (kabinettet er uten vindu), men er ikke TwinFrozr III PE like bra altså? Asus' kort har jeg også sett på.

Men mtp. at kjølingen i kabinettet er så som så pga. størrelsen lurer jeg altså på om det er lurest å gå for et skjermkort med referansekjøler (slik at all varmluft sendes ut av kabinettet), men disse støyer vel noe mer. Samtidig er varme = støy, så jeg er veldig, veldig usikker på hva som er lurest. Tar gjerne imot råd ang. det!

Andre ting som kan være lurt? En vifte som man kan sette fast i en PCI-slot kanskje? Andre løsninger ift CPU-kjøler (den kommer jo til å trekke luft fra kabinettet og ut, ikke det optimale kanskje)?
Bromigo.
Ruudi's Avatar
Trådstarter
Sitat av apocalypse Vis innlegg
Er det noen større forskjell på Asus' og MSIs hovedkort da? Eller tenkte du på funksjoner som finnes på Asus' kort?
Vis hele sitatet...
Jeg tenke på pålitligheten.

Ja, Corsair har lang garantitid ser jeg. Da blir det nok AX650W isåfall. Takk
Vis hele sitatet...
Du fyrte på med toppserien ja !

Jeg valgte i utgangspunktet Phantom-kortet fordi jeg har hørt det er det mest støysvake kortet, men har også titte på MSI-kortene. Utseende bryr jeg meg ikke om (kabinettet er uten vindu), men er ikke TwinFrozr III PE like bra altså? Asus' kort har jeg også sett på.
Vis hele sitatet...
Ser den, og som sagt så har jeg det selv. Jeg har ikke lagt noe merke til at det "bråker". Eneste jeg kan høre, om jeg hører etter, er H70n.
Nå har jo det skjermkortet en heftig digg kjøler, men i gjengjeld må du passe på at det er ganske stort. Det tar hele 3 slots nedover. Om du ikke har planer om SLi så er det jo ikke noe problem. Men om den dagen evt skulle komme så må du jo kanskje mikse litt.

Men mtp. at kjølingen i kabinettet er så som så pga. størrelsen lurer jeg altså på om det er lurest å gå for et skjermkort med referansekjøler (slik at all varmluft sendes ut av kabinettet), men disse støyer vel noe mer. Samtidig er varme = støy, så jeg er veldig, veldig usikker på hva som er lurest. Tar gjerne imot råd ang. det!
Vis hele sitatet...
Nei. Jeg ville på ingen måtte valgt en stock kjøler. Disse er enda mindre, 1 vifte og da sier det seg selv at du vil få en flymotor. Nå sender jo Phantom også luft ut.

Andre ting som kan være lurt? En vifte som man kan sette fast i en PCI-slot kanskje? Andre løsninger ift CPU-kjøler (den kommer jo til å trekke luft fra kabinettet og ut, ikke det optimale kanskje)?
Vis hele sitatet...
Å bytte ut stock viftene som følger med er jo alltids lurt mtp luft som skal flyttes + støy. Ikke det at det er 1prio med dog.

Jeg ville valgt at CPU kjøleren skulle tatt kald luft utenifra og sendt inn. Jeg vet ikke om det kabinettet du har valgt har en topp vifte, men om den har så kommer jo den til å være ganske effektiv mtp å få ut varmlufta.
Sitat av Ruudi Vis innlegg
Jeg tenke på pålitligheten.



Du fyrte på med toppserien ja !



Ser den, og som sagt så har jeg det selv. Jeg har ikke lagt noe merke til at det "bråker". Eneste jeg kan høre, om jeg hører etter, er H70n.
Nå har jo det skjermkortet en heftig digg kjøler, men i gjengjeld må du passe på at det er ganske stort. Det tar hele 3 slots nedover. Om du ikke har planer om SLi så er det jo ikke noe problem. Men om den dagen evt skulle komme så må du jo kanskje mikse litt.



Nei. Jeg ville på ingen måtte valgt en stock kjøler. Disse er enda mindre, 1 vifte og da sier det seg selv at du vil få en flymotor. Nå sender jo Phantom også luft ut.



Å bytte ut stock viftene som følger med er jo alltids lurt mtp luft som skal flyttes + støy. Ikke det at det er 1prio med dog.

Jeg ville valgt at CPU kjøleren skulle tatt kald luft utenifra og sendt inn. Jeg vet ikke om det kabinettet du har valgt har en topp vifte, men om den har så kommer jo den til å være ganske effektiv mtp å få ut varmlufta.
Vis hele sitatet...
Tusen takk for veldig utfyllende svar! Tar Phantom-kortet opp 3 slots også? Oi, det visste jeg ikke. SLI er det ikke plass til i det kabinettet uansett, så det er ingen fare.

Jeg tenkte mer på at alle disse fancy skjermkortkjølerne spyr ut lufta rundt seg (i kabinettet), mens stockkjøleren først og fremst spyr det ut bak. Så med 2 vifteplasser totalt i kabinettet er det litt utfordring å få god luftflyt.

Vifta som følger med er en 180mm (!) Air Penetrator-vifte som er fantastisk bra, men kanskje ikke den stilleste. Spørsmålet er om jeg tør å okkupere den ene exhaustvifteplassen med en vannkjølingsradiator. Kanskje det blir luftkjøling likevel.
Bromigo.
Ruudi's Avatar
Trådstarter
Sitat av apocalypse Vis innlegg
Tusen takk for veldig utfyllende svar! Tar Phantom-kortet opp 3 slots også? Oi, det visste jeg ikke. SLI er det ikke plass til i det kabinettet uansett, så det er ingen fare.

Jeg tenkte mer på at alle disse fancy skjermkortkjølerne spyr ut lufta rundt seg (i kabinettet), mens stockkjøleren først og fremst spyr det ut bak. Så med 2 vifteplasser totalt i kabinettet er det litt utfordring å få god luftflyt.

Vifta som følger med er en 180mm (!) Air Penetrator-vifte som er fantastisk bra, men kanskje ikke den stilleste. Spørsmålet er om jeg tør å okkupere den ene exhaustvifteplassen med en vannkjølingsradiator. Kanskje det blir luftkjøling likevel.
Vis hele sitatet...
Nei, phantom tar ikke 3 slots Den holder seg til 2.

Om du vet at du ikke vil ha SLi, så er det jo ikke noe problem. Da er absolutt det ASUS kortet noe å vurdere.

Joa, du har rett i det at det blir å presse luft ut bak mtp at alt annet er dekket med plastikk. Men også her lekker det ut. Dog vil jeg ikke si at det er bedre å kjøpe en stock kjøler, fordi du vil ha mest mulig luft ut bak. Disse vil bråke EN GOD DEL mer. Dessuten så stiger varm lufta, og om du har en topp vifte så vil dette bli dratt ut.

Jeg kan gå med på det at phantom pøser jo 80-90% av lufta ut på sia, men tviler utrolig sterkt på at dette vil bli noe problem for resten av komponentene da du har en topp vifte (?) og vannkjøling som får kald luft utenifra.

Og dersom du ikke har en topp vifte (som jeg trur jeg leste her ett sted ) så må du iværste fall trå til med å kjøre vannkjølingsviftene ut av kabinettet. CPU vil kanskje stige noen grader, men om du ikke skal OC så vil ikke det ha noe å si. Den vil uansett ligge relativt mye lavere enn om du hadde hatt en stock kjøler.
For å ikke snakke om støy nivået.


En annen ting du også kan gjøre for å holde støyet nede er å regelmessig holde det rent og støv fritt. Er også noen HDDs som bråker under load.

Om det er støvfiltre på PSU, så tøm disse meg jevne mellomrom så du slipper at de må jobbe extra pga støv.
Hei Ruudi, kunne du sette sammen et oppsett til meg, uten SSD , HDD og vil ha Nzxt phantom til kabinett, ca 9-10 k?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
tenkte jeg skulle dele denne artikklen med dere hvis dere tenker på LGA2011 hk
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
Det hadde vært veldig kos med et Rampage IV Extreme og en i7 3960X altså. Ikke det at jeg har behov for ytelsen, men herregud så lekkert
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av 83leo Vis innlegg
Det hadde vært veldig kos med et Rampage IV Extreme og en i7 3960X altså. Ikke det at jeg har behov for ytelsen, men herregud så lekkert
Vis hele sitatet...
vurderer veldig og kjøpe det da jeg bor hjemme og har skaffet meg veldig bra betalt jobb. men tenker på lillebor i7-3930K og kansje gå ned til sabertooth hk

venter uansett med gpu til 600 serien
Sist endret av Frufsa; 17. november 2011 kl. 19:29.
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
Det blir en spennende HW-jul/nyttår for oss komponent-gomper
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
japp, er veldig spent på 600serien fra nVIDIA, samt versting cpu'en til LGA2011. blir spennende og se hvordan de yter
Sist endret av Frufsa; 17. november 2011 kl. 19:36.
Er dette en bra PC? Skal kjøre noen krevende programmer, ha en del åpne samtidig, og jeg skal spille krevende spill.
  1. ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 Z68 S-1155 ATX
  2. CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 VENGEANCE PC3-12800 160...
  3. CORSAIR H60 HYDRO SERIES LIQUID COOLING S-115...
  4. CORSAIR HX 750W ATX12V 2.2 / EPS12V
  5. LG BLURAY BD-R 12X RETAIL INTERNAL BLACK
  6. INTEL CORE I7 2600K 3.40GHZ 8MB S-1155
  7. CORSAIR FULLTOWER OBSIDIAN 800D EATX BLACK
Har mer penger til oppgraderinger...
Sitat av AWA Vis innlegg
Er dette en bra PC? Skal kjøre noen krevende programmer, ha en del åpne samtidig, og jeg skal spille krevende spill.
  1. ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 Z68 S-1155 ATX
  2. CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 VENGEANCE PC3-12800 160...
  3. CORSAIR H60 HYDRO SERIES LIQUID COOLING S-115...
  4. CORSAIR HX 750W ATX12V 2.2 / EPS12V
  5. LG BLURAY BD-R 12X RETAIL INTERNAL BLACK
  6. INTEL CORE I7 2600K 3.40GHZ 8MB S-1155
  7. CORSAIR FULLTOWER OBSIDIAN 800D EATX BLACK
Har mer penger til oppgraderinger...
Vis hele sitatet...
Du har allerede 2 tråder om å bygge PC. Hold deg til dem. Eller enda bedre; post i denne tråden først, så blir det ikke så mye rot.

Veldig fin maskin. Ville valgt Corsair AX750 om du kan og kanskje 650D-kabinettet (billigere og stort nok - og veldig bra).
Sitat av apocalypse Vis innlegg
Kabinettet har jeg nesten låst meg på, så alle endringer må passe til det kabinettet, et Silverstone TJ08-E.
Vis hele sitatet...
Vil anbefale deg og også ta en titt på fractal design define mini:

http://prisguide.hardware.no/produkt...ne-mini-151530
http://www.fractal-design.com/?view=product&prod=58

Det er ganske lite, veldig stille og tror det skal ha ganske mye bedre luftflyt enn det du har valgt.
Har hatt kabinettet i ca 2 uker og er veldig fornøyd hittil
Sitat av chris4girard Vis innlegg
Vil anbefale deg og også ta en titt på fractal design define mini:

http://prisguide.hardware.no/produkt...ne-mini-151530
http://www.fractal-design.com/?view=product&prod=58

Det er ganske lite, veldig stille og tror det skal ha ganske mye bedre luftflyt enn det du har valgt.
Har hatt kabinettet i ca 2 uker og er veldig fornøyd hittil
Vis hele sitatet...
Har tittet på det også ja, men jeg tror nok ikke luftflyten kan sammenliknes - det er nok mye bedre i Silverstone-kabinettet, takket være layouten inni og 180mm-vifta i front. Temperaturene som er målt i mange tester er ekstremt bra i denne klassen. Dessuten er Silverstone-kabinettet ganske mye mindre enn Fractal-kabinettet og det betyr litt for meg.

Men takk for tipset!
▼ ... over en måned senere ... ▼
Bromigo.
Ruudi's Avatar
Trådstarter
Det tar av med tråder nå, så tenkte å legge inn ett par linker som er brukt tidligere i andre tråder. Enkelt og greit !

Det er lister som er FULLT BRUKBARE ! Mulig du må fjerne noe extra utstyr (mus, tastatur osv osv).


http://www.komplett.no/k/shoplist.as...2-DB0BADFD0E82
6943,-

http://www.komplett.no/k/shoplist.as...B-0846A546CCCB
7503,-

http://www.komplett.no/k/shoplist.as...C-74D836230DB8
Husk HDD! Kan være lurt å vente litte grann mtp prisene.
8395,-

http://www.komplett.no/k/shoplist.as...1-5EC803068744
8599,-

http://www.komplett.no/k/shoplist.as...8-EE3E605D41C6
12 393,-

Kanskje det hjelper så vi sparer 2 tråder..
Sist endret av Ruudi; 28. desember 2011 kl. 23:10.
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Skal da gå til innkjøp av en 2500k, som jeg regner med egner seg bra til overklokking?

Men da må jeg ha et nytt hovedkort også. Digger designet på ASUS Sabertooth P67, men hvilken chipsett egner seg best til OC etc?
Har ikke behov for SLI/CF enda ihverfall. Har ikke funnet noe lignende mobo enda, så er Sabertooth et godt kjøp?

FunFact: Nå sitter jeg med ASUS P5K Premium (DDR2)og en Intel E6750 @2.66Ghz klokka til 3.5Ghz + 4gb ram.

Skal ikke bare brukes til gaming btw, driver en del med bilderedigering også hvis det har noe å si.
Sist endret av Echuz; 29. desember 2011 kl. 04:34.
Bromigo.
Ruudi's Avatar
Trådstarter
Sitat av echuz Vis innlegg
Skal da gå til innkjøp av en 2500k, som jeg regner med egner seg bra til overklokking?

Men da må jeg ha et nytt hovedkort også. Digger designet på ASUS Sabertooth P67, men hvilken chipsett egner seg best til OC etc?
Har ikke behov for SLI/CF enda ihverfall. Har ikke funnet noe lignende mobo enda, så er Sabertooth et godt kjøp?

FunFact: Nå sitter jeg med ASUS P5K Premium (DDR2)og en Intel E6750 @2.66Ghz klokka til 3.5Ghz + 4gb ram.

Skal ikke bare brukes til gaming btw, driver en del med bilderedigering også hvis det har noe å si.
Vis hele sitatet...
Digga selv det utseendet på HK, så jeg fyrte på å kjøpte det. Jeg har 2600K, men jeg OC den til 4,5Ghz UTEN problemer. Så hvis du liker det HK så fyr løs ! Kan si deg, det er drit fett !
Hadde vært flott om du flytta
Noen forkortelser skader aldri;

HK: Hovedkort.
CPU: Prosessor.
GPU: Skjermkort.
PSU: PowerSupplyUnit eller som på norsk, strømforsnyning.
RAM: HurtigMinne.
HDD: Harddisk.
SSD: Solid State Drive. (Minnepenn disken)
Socket: Komponentens "sko strl". En CPU som har f.eks. 1366 socket må da ha ett HK som er 1366 socket. Om får pressa den inn i en 1155 vil det ihvertfall ikke bli noen ytelses hopp !
Vis hele sitatet...
Opp, slik at vi ser den før selve veggen av førklaring.

+KP 4u
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Sitat av Ruudi Vis innlegg
Digga selv det utseendet på HK, så jeg fyrte på å kjøpte det. Jeg har 2600K, men jeg OC den til 4,5Ghz UTEN problemer. Så hvis du liker det HK så fyr løs ! Kan si deg, det er drit fett !
Vis hele sitatet...
Så det du sier er at Sabertooth + 2500k er et godt kjøp som lar seg klokke som en lek? Har ram noe å si forresten? Noe å anbefale?
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av echuz Vis innlegg
Så det du sier er at Sabertooth + 2500k er et godt kjøp som lar seg klokke som en lek? Har ram noe å si forresten? Noe å anbefale?
Vis hele sitatet...
hvis du skal overklokke kjøper du vengeance 8gb cl8
Bromigo.
Ruudi's Avatar
Trådstarter
Sitat av echuz Vis innlegg
Så det du sier er at Sabertooth + 2500k er et godt kjøp som lar seg klokke som en lek? Har ram noe å si forresten? Noe å anbefale?
Vis hele sitatet...
Jada, som HW selv sier om hovedkortet:
LGA1155-plattformen godtar så og si ingen overklokking av BCLK. Det ble derfor kun fokusert på maks stabile prosessorfrekvens under denne overklokkingen. Etter litt roting i BIOS havnet høyeste stabile prosessorfrekvens på respektable 4,8 GHz. Hvor langt prosessoren kan overklokkes er i stor grad avhengig av selve prosessoren, men at Asus Sabertooth P67 er med på leken er det liten tvil om!
Vis hele sitatet...
Klokka også vengeance brikkene til ~2Ghz, men så kom BS løpende. Forøvrig, veldig gode brikker ! Billige er de også.
God tråd, mange fine pointers og like ekstra arbeidet med og legge inn en bilde guide :-)!
Hei! Tenker på å kjøpe meg en ny pc (gaming såklart :P) og siden jeg er kjempe grønn på å bygge slev, føler jeg det er best å bare la Komplett ta seg av dette. Har sett på http://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=10502 og lurer på om det er noe dere ville gjort for å gjøre den "bedre" og det jeg tenker på da er raskere, mer stillegående, bedre kjøling osv.? Om det blir 2-3000,- dyrere er ikke det noe krise. De eneste kriteriene jeg har for min pc er at den skal være nettopp rask, slik at jeg kan kjøre flere programmer samtidig, at den skal være stillegående, og med godt bilde. Jeg leker meg ganske mye i torrent-land så det blir en del filmer osv, så hadde vært ålreit å få sett disse i best mulig kvalitet. Når det kommer til spill, så er det BF3, CS og Football Manager det går i. Håper på noen gode tips! Takk
Bromigo.
Ruudi's Avatar
Trådstarter
Sitat av MariusM Vis innlegg
Hei! Tenker på å kjøpe meg en ny pc (gaming såklart :P) og siden jeg er kjempe grønn på å bygge slev, føler jeg det er best å bare la Komplett ta seg av dette. Har sett på http://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=10502 og lurer på om det er noe dere ville gjort for å gjøre den "bedre" og det jeg tenker på da er raskere, mer stillegående, bedre kjøling osv.? Om det blir 2-3000,- dyrere er ikke det noe krise. De eneste kriteriene jeg har for min pc er at den skal være nettopp rask, slik at jeg kan kjøre flere programmer samtidig, at den skal være stillegående, og med godt bilde. Jeg leker meg ganske mye i torrent-land så det blir en del filmer osv, så hadde vært ålreit å få sett disse i best mulig kvalitet. Når det kommer til spill, så er det BF3, CS og Football Manager det går i. Håper på noen gode tips! Takk
Vis hele sitatet...
Vet ikke om du har skjerm jeg, men det kan du jo evt legge til selv \ senere.
Om du ikke vil ha 120Hz skjerm så er BenQ 24" LCD G2420HD en veldig god skjerm til den prisen. Bruker 2x av den selv. Det gjør også 98% av kompisene mine.

Nå bruker jeg det kabinettet selv, så jeg lar det stå da jeg er personlig veldig fornøyd med det. Om du vil ha noe annet, så fyr løs.
Du kan jo forresten lese litt mer om det her.

Da har jeg satt opp forslag:
-Corsair Obsidian 650D Midi Tower
-Corsair HX 750W PSU
-ASUS P8Z68-V PRO
-Intel® Core i5-2500K
-Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB
-Gainward GeForce GTX 570 1280MB "Phantom"
-Corsair SSD Force Series 3, 120GB SATA 6 Gb/s
-Seagate Barracuda® 7200.12 1TB
Vis hele sitatet...
Resten er vanlig.

Da ender det opp på 12799,- .

Valgte å bytte til en modulær PSU så du får det fint i det fine kabinettet ditt. Dog skal du ha i bakhodet at det kan hende du må rydde selv, om komplett ikke gidder.
Valgte også ett ASUS Z68 HK til deg.
8GB RAM og Phantom kjøler på skjermkortet så det ikke bråker så.
Gikk ett hakk opp på strl på SSDen så du får mer plass til programmer \ spill som du vil ha kort load tid på.

Om jeg var deg ville jeg også hatt en annen kjøler, men dette er jo da tillegg i pris igjen. Det er ikke en avgjørelse du må ta nå, men hadde vært lurt mtp at komplett setter det i for deg og du slipper å tenke på det om stock vifta skulle begynt å bråke. Opp til deg.
Om du vil ha så burde du (av de som er på lista) enten ta en H60 eller H80 avhengig om du kommer til å klokke eller ikke.
Blir vel bestilling av 2 stk Gigabyte 560 fra komplett i dag da. Får håpe de tar imot 570 kortet mitt.
Trenger jeg å pakke det inn i noe spesielt isåfall? Har ikke en antistatisk pose.
Bromigo.
Ruudi's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mkvarner Vis innlegg
Blir vel bestilling av 2 stk Gigabyte 560 fra komplett i dag da. Får håpe de tar imot 570 kortet mitt.
Trenger jeg å pakke det inn i noe spesielt isåfall? Har ikke en antistatisk pose.
Vis hele sitatet...
Ville heller valgt MSI 560Ti men.

Om du har snakka med de så gjør de nok det. Hva du skal pakke det inn i vil du også få beskjed om pr telefon.
Tror jeg får pappa til å ringe imens han er på jobb ettersom det er 5 kort igjen av Gigabyte kortet, skal jeg ha Msi kortet får du fikse rabatt til meg
Sitter og ser på mulighetene til å kjøpe PC som er ok å spille med. Budsjettet er egentlig 6000kr, men har presset det litt opp for å få SSD. Jeg har egentlig ikke peiling på PC-bygging, bare så det er klart.

http://www.komplett.no/k/shoplist.as...8-F7DB9A5C63A2

Kommer dette til å være en løsning som varer litt fremover? Jeg kommer til å ha den hovedsaklig for studier, men vil gjerne ha muligheten til å spille nye spill på den. Er lei av min bærbare Acer da den gradvis faller fra hverandre og sviktende maskinvare...

Innspill? Muligheter for å gjøre noe billigere? Valgte en modulær PSU da det gir mindre ledninger som jeg leste her. Er 550W nok?
Bytt til dette hovedkortet om du vil spare litt penger.
550w går helt fint, det er også en mulighet for at du takler 2 stk 560 Ti i SLI.
Blir nok en stor oppgradering fra hvilken som helst Acer, har samme erfaring som deg med de.

Men er selv litt usikker på om jeg skal gå for MSI sitt 570 kort eller 2 stk Gigabyte 560 i SLI, har økt budsjettet fra 2500 til 3000kr, men det er maks.
Hei!
Lenge siden jeg har vært i hardware gamet, og jeg fikk rett og slett sjokk da jeg så hvor kraftige delene er nå til dags! (I min tid var en GPU på 256mb helt sjukt bra). Jeg har prøvd å lese meg litt opp, men er ikke helt sikker på om jeg har skjønt det helt...derfor lurer jeg på om noen vennlige sjeler kan se over handlelisten min? Jeg lurer på om disse delene vil yte godt sammen, og om de er verdige for mitt bruk! (Skal bli brukt til gaming hovedsakelig og foretrekker å kunne dra feks BF3 på ultra, men high fungerer greit om det er et stort prisgap mellom disse stegene).

http://www.komplett.no/k/shoplist.as...E-220C0CAC2517
Delene man trenger for å bygge en pc som ikke er oppført i listen har jeg fra før. (så ikke tenk på de).

Er spesielt usikker på GPU....Får man tilnærmet like kort billigere?
Har også hørt at produsentene vil komme med nye kort snart, men vil skaffe meg maskinen så fort som mulig.
Er det verdt å vente på disse kortene? Prøver å ikke overstige 2,5k i pris for GPU, men tar imot forslag med stor takknemmelighet...

Beklager at denne posten ble litt lang, men syns det er bedre å forklare alt med en gang istedenfor å få masse spørsmål! Takk for evt. hjelp & godt nyttår
Sist endret av Snuspus; 3. januar 2012 kl. 18:05.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
endelig en liste man ikke trenger og gjøre noe med
den er så og si perfekt

men, det eneste som er og utsette er at dette kortet yter nesten like bra som 570, og er litt billigere
Sitat av Snuspus Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Se på produkterfaringerene på SSD-kortet du har valgt. Veldig mye negativt, jeg styrer unna. Så lange ser jo på ocz vertex 3, men har lest litt negativt om det kortet også.
http://www.dustinhome.no/intel-core-...Provider_dacsa bra nok til å kjøre 60 fps in game + at du streamer med xsplit? Har 6970 skjermkort fra før av.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av xNameLeSs Vis innlegg
http://www.dustinhome.no/intel-core-...Provider_dacsa bra nok til å kjøre 60 fps in game + at du streamer med xsplit? Har 6970 skjermkort fra før av.
Vis hele sitatet...
den er mer en kraftig nok til det, sleng på et z68 hk fra asus og 8gb vengeance ram og du har en super duper pc
Sitat av EvenBratsberg Vis innlegg
den er mer en kraftig nok til det, sleng på et z68 hk fra asus og 8gb vengeance ram og du har en super duper pc
Vis hele sitatet...
Heheh, nettopp det jeg trenger. Hovedkort, Ram og Prosessor. Kjører hovedkort med LGA 775 socket nå (tror jeg det var.) Og Intel Q9000 prossesor, den greier å streame den også altså, men ser at den blir litt ustabil på fps'n


Takk for svar! Kan du evt. legge til noen lenker? Eller er det lett å finne hvis jeg bare kopierer og limer inn i komplett?
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av xNameLeSs Vis innlegg
Heheh, nettopp det jeg trenger. Hovedkort, Ram og Prosessor. Kjører hovedkort med LGA 775 socket nå (tror jeg det var.) Og Intel Q9000 prossesor, den greier å streame den også altså, men ser at den blir litt ustabil på fps'n


Takk for svar! Kan du evt. legge til noen lenker? Eller er det lett å finne hvis jeg bare kopierer og limer inn i komplett?
Vis hele sitatet...
hvis du finner selv har du den erfaringen til en annen gang så kan jeg komme med inspill på det du finner
Sitat av Snill undulat Vis innlegg
Se på produkterfaringerene på SSD-kortet du har valgt. Veldig mye negativt, jeg styrer unna. Så lange ser jo på ocz vertex 3, men har lest litt negativt om det kortet også.
Vis hele sitatet...
Om du hadde googlet litt hadde du ikke kommet til å sagt det der. Alle de Force 3 SSDer leveres med nyeste firmware som er problemfri.