Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1750
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Heisann,

Oppussing har ført til at vinteren tilbringes i campingvogn. Forsåvidt deilig når man bor der alene og har kjøkken og bad i eget hus, det er jo omtrent samme størrelse som en ett-roms

Den store forskjellen er at vogna aldri ble laget for å være komfortabel i 20 blå. Den er grei nok, men det er en stor luftekanal som jeg gjerne skulle ha stengt. Utenifra er den bare et felt med en metallgrill foran, men inne er inngangen gjemt bak kjøleskap og benker. Derfor vil jeg gjerne isolere utenifra.

Planen er enkelt og greit å feste en bit glava over hele greia. Problemet er at selv ikke gaffa fester seg til siden av vogna i disse latterlige temperaturene.

Her kommer dere inn, med-freaks. Har dere noen forslag til hvordan jeg kan feste isolasjonen til siden av vogna(uten å vente på sommeren)?

Ffojt
Sist endret av Ffojt; 24. februar 2011 kl. 22:10.
Hårføner! eller på en eler annen måte varme området du skal ha tape?
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Trådstarter
Ikke dumt tenkt, men den vil vel løsne igjen så fort området fryser på?
Tapen vil jo ikke løsne med det første, så lenge den er tapet på når området er tørt? Se mythbusters, dem brukte gaffatape til og tette hullet i BÅTEN, og det varte en stund. Så om du varmer området og holder det tørt og får på tape, tror jeg ikke det vil løsne med det første

gaffatape til alt <3
Sist endret av ghettokid; 24. februar 2011 kl. 22:21.
Den luftekanalen du snakker om er antagelig den som skal gi luft til kjøleskapet,kanskje også til gasskomfyr og sentralfyren i vogna.
Du burde sjekke så du er sikker på hva denne luftinga er til,fordi hvis den er til sentralfyren eller gassovnen så kan du få et seriøst problem hvis du stenger den!
Man bruker ikke gaffateip til å teipe glave, bruk den blanke metal teipen, husker ikke helt navnet men hør der man selger glava, så bruker du hårføner/varmeblåser og evnt stiftemaskin
Vel.. hårføner ideen burde funke veldig bra med gaffa tape såvidt jeg kan forstå, ta med litt tørkepapir og fjern kondensen først så burder det sitte som et skudd.

Utover det fins det jo sparkel/fuge masse du kan fylle kanalen med men ikke forvent at det vil bli enkelt å fjerne igjen.

Men om siden av vogne med ventilen tilfeldigvis er vendt mot solen største delen av dagen kan du faktisk spare en del på oppvarming ved å lage noe likt dette her:
http://www.instructables.com/id/Almo...Air-Collector/

Prinsippet brukt har egentlig ikke behov for hverken vifta eller glass til boksen men det gir perspektiv for prinsippet.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Trådstarter
Jeg fant den åpenbare løsningen å skru løs grillen, ta den inn i varmen, skjære glava til formen, og teipe på baksiden, med flere runder teip, så den sitter fast i seg selv, der den har best feste.

Diabolus: Jeg bruker verken kjøleskap, komfyr eller gass, så det burde gå greit Takk for advarselen tho!
Hva med å lage en blekk plate som dekker ca 5cm rundt hele hullet? ha på fugemasse å skrudd det fast..?

om det ikke en ganske ny vogn du er redd for da..da trur jeg man kan få kjøpt isomatter med klister på..så man bare klistrer på ..tørr rundt med en tørr fille å klask det på^^