Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  103 35850
Jeg er ute etter et lovlig våpen, som effektivt, kan beskytte meg mot potensielt uønskede individer i mitt hjem, uten å påføre nevneverdige skader på individet.

Det er viktig for meg at individet blir ufarliggjort så fort som mulig, og ikke får muligheten til å forlate premisset, før politiet er til stede. Samt at min egen sikkerhet ivaretaes hele veien.


Føler at balltre er et litt for stort våpen, for bruk i en liten leilighet.
Plombert våpen?

Det er ikke så farlig i seg selv så lenge du ikke bruker det som slag våpen. Men du kan fint true/holde i sjakk med det vil jeg regne med.
Hva med pepperspray, gaffateip og litt tau? Altså, det høres veldig drastisk ut .. Men peppersprayen fjerner offerets syn, som da gir deg muligheten til å få individet i bakken, og det er uskadeliggjort på noen få minutter, om du knyter armene og evt ben. Det er en human og enkel måte å gjøre det på Tror kanskje politiet vil reagere litt, men dette forklarer du i avhøret.

Eller så har du jo evt batong, knuckle dusters, stun-guns o.l
Paintball gevær med pepperkuler.
Pepperspray. Kommer jo ann på om du vil holde deg lovlig eller ulovlig..!

Eller du kan kjøpe et paintball gevær å fylle det med klinkekuler.. (FARLIG)
Sist endret av winkeesalami; 12. februar 2011 kl. 17:30.
Kommer ikke på noe lovlig våpen som effektivt uskadeliggjør en person uten å gjøre nevneverdig skade. Spørs om det finnes du. Det du ser etter er en skikkelig pepperspray, som fungerer utmerket til dette formålet. Den lovlige "forsvarssprayen" til salgs i Norge er totalt ubrukelig til noe formål som helst.

http://www.youtube.com/watch?v=l0V9A5QYj4c
Sist endret av Don Veto; 12. februar 2011 kl. 17:34.
skaff deg hagle og lad den med salt!
Personlig så syns jeg ingenting er bedre enn en forsterket ytterdør som de fleste SWAT-team hadde slitt med å bryte ned..
usertitle import
bleh's Avatar
Evt alarm, av valgfri type. En fake alarm som lager en helvetes ulelyd får de fleste innbruddstyver til å løpe.

Men nå nevner du lite om det er en spesifik trussel som venter deg, så hvis det f.eks er pengeinnkrevere/lignende bør du nok vurdere andre alternativer.

edit: masse cowboyforslag her; husk at norsk lov er ganske (les jævlig) streng mtp nødverge.
Sist endret av bleh; 12. februar 2011 kl. 17:32.
En svær jævla bikkje!
Pepper spray er ulovelig uten lisens. Samme med painball gevær med pepperkuler.
Hagle trenger du lisens for uansett hva du lader den med.
Sitat av Bompi Bjørn Vis innlegg
En svær jævla bikkje!
Vis hele sitatet...
Den var faktisk ikke dum..
Dog om du skal ha en bikkje bure du ha en liten ide om hvordan de skal trenes. De blir ikke aggresive at natur selv om de er store.
kjøkkenkniv:P
Balltre/golfkølle (slå vedkommende hardt en gang i leggen, så ligger han samme plass når politiet kommer).
Pepperspray (ikke like effektivt eller skadelig, men kapabelt til å sette de aller fleste ut av spill i 15 - 20 minutter).
Startpistol (kan være effektivt, men kan også ende i katastrofe dersom gjerningsmannen også har våpen).

Paintballmarkør blir bare latterlig å bruke, og vil sannsynligvis bare gjøre gjerningsmannen i enda verre humør.

Selv hadde jeg klart gått for balltre, da det er lovlig å inneha, enkelt å få tak i og rimelig effektivt.
Taser. Slår vedkommende ut og du får total kontroll.
Kjøp håndjern eller store strips for å binde.

Evt et slagvåpen. Slå først mot siden og baksiden av knærne, vedkommende vil da trolig havne i knestående. Slå så i skuldre. IKKE slå mot hodet, før du vet ordet av det så er du plutselig drapsmann.
Ta en pinne og fest 220 volt ledninger frampå og press mot offeret.
Sitat av Henrik-Vanger Vis innlegg
Plombert våpen?

Det er ikke så farlig i seg selv så lenge du ikke bruker det som slag våpen. Men du kan fint true/holde i sjakk med det vil jeg regne med.
Vis hele sitatet...
Det er en veldig dårlig idé å true noen med et ikke-funksjonelt våpen. Det blir omtrent som å true noen med en pistol uten å faktisk være i stand til å skyte, det setter deg potensielt i en mye farligere situasjon.
Tazer er ikke lovlig i norge. Send en anonym email til politiet så får du nok ett morsomt svar.
Sitat av Nichotin Vis innlegg
Det er en veldig dårlig idé å true noen med et ikke-funksjonelt våpen. Det blir omtrent som å true noen med en pistol uten å faktisk være i stand til å skyte, det setter deg potensielt i en mye farligere situasjon.
Vis hele sitatet...
Sant det. Men de fleste blir temmelig skremt om de blir truet med et våpen. Da de selv umulig kan vite om det er deaktivert eller ei.

Du er uansett i en farlig situasjon om du har tenkt til å angripe en inntrenger.
Balltre av tre, ikke aliminium, en svær spiker = En jævla middelalder mace +5 intimidation.
Bikkje var bra forslag, men du må få den trent.
Hvis du fyller et paintballgevær med klinkekuler, sikt på beina.
Og jeg tror det er lovlig å ha sverd som katana chokuto og de greiene der så lenge de er over lengden som regnes som kniv, da er det visstnok "pyntegjenstand" eller noe.
Sitat av nidhogg Vis innlegg
Jeg er ute etter et lovlig våpen, som effektivt, kan beskytte meg mot potensielt uønskede individer i mitt hjem, uten å påføre nevneverdige skader på individet.

Det er viktig for meg at individet blir ufarliggjort så fort som mulig, og ikke får muligheten til å forlate premisset, før politiet er til stede. Samt at min egen sikkerhet ivaretaes hele veien.


Føler at balltre er et litt for stort våpen, for bruk i en liten leilighet.
Vis hele sitatet...
MACE/pepperspray er det beste,var jeg deg ville jeg gjort et par forsøk på å skaffe deg det fra statene,ebay har vell lockdown på alle som selger det så du får det ikke der,kan muligens kjøpe en stungun brukt hvis du er heldig men jeg tror ikke ebay har gjort det lovlig for selgerne å sende til europe

søk på police mace,billig og små greie beholdere å ta med seg,du finner nok ei side som er villig til å sende deg det,koster ingenting

usa er genialt på sånn vet du,peppergunn får du sikkert aldri gjennom tollen her,batong kan du kjøpe over svenskegrensa,men da er det jo balltre igjen

taser,stungun altså må vell være noe av det mer avskrekkende,usa er nøkkelordet å prøve å grave frem ei sjappe som selger,må søke privat på google og ikke gjennom ebay eller amazon,de selger kun til sine egne

Personlig har jeg en 38 revolver loaded i våpenskapet mitt og glock klistremerke"you steel it you die whit it" klistremerker i vinduet på døra,så jeg er ganske unormal i norge

Sånne klistremerker får du på ebay forresten,eneste som skremmer vell østblokkland folk som gir FAEN i om det står alarm der

noe sånt

http://shop.ebay.com/i.html?_nkw=gun....c0.m270.l1313

folk vil ikke gå inn et sted det kan være en potensiell farlig person med våpen

Men USA er nøkkelordet her for home protection,og det er LOV med selvforsvar her i NOrge og alle andre steder også selv om du har følelsen at vi ikke har det grunnet politisk ideologi,jeg skal hvertfall ikke endre opp som noe offer,fuck norges antiselvforsvars holdning
Sist endret av jappajekk; 12. februar 2011 kl. 18:22.
Homemade Retard
zeicko's Avatar
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Pepper spray er ulovelig uten lisens. Samme med painball gevær med pepperkuler.
Hagle trenger du lisens for uansett hva du lader den med.
Vis hele sitatet...
http://www.superkul.no/sikkerhet-302...y-9000281.html

alternativt til pepper spray
Lovlige våpen for selvforsvar i heimen som setter angriperen ut av spill, byr på liten risiko for en selv, ikke påfører nevnbar skade... hm...

Opprørs skjold (den typen som er 2/3 så lang som deg selv) pluss en sjambok fra coldsteel burde jo kunne fungere ganske bra, dog mulig å skade noen ganske stygt med en sjambok om du ikke vet å bruke den riktig.. eller var det motsatt? ^^

Et lite rom mellom ytterdøren og leiligheten/huset med en godt sikret dør i entreen, rigg så opp 3-4 brannslukkere (pulver varianten) i entreen med en bryter (eller helst vaier slik at du kan regulere utslippet) innefor døren slik at du kan aktivere dem når de er inne i det lille rommet.
Dette vil gjøre det umulig å se noe som helst da rommet fylles på ca 1 sekund med hvit "røyk" men det vil også bli umulig og puste så i en slik situasjon måtte man fort hentet ut og uskadeliggjort angriperne før de kveltes ellers ville man nok ligget ganske tynt ann med loven, men de kan fort ha fåt lungene fylt av dette oksygen hemmende middelet uansett og kveles så dette er ikke noe "safe bet".

I norge slipper du dessverre ikke unna med "nødverge ved bruk av våpen" med mindre angriperen også har et våpen og gjerne ikke da heller om du påfører dem alvorlig skade så det er ikke akkurat lettvint og forsvare seg i slike situasjoner.
En strategisk plassert lysestake/kost/klesstativ osv, osv.. er alle gode slagvåpen men vanskelig og "unnskylde" overfor politiet.
Om du driver gårdsbruk kan du jo muligens gå til anskaffelse av en slik "cattle prod" de bruker på okser og lignende, forestiller meg at disse burde kunne gi fra seg et salig sjokk.
når tveita gjengmedlem tom sigolsen ble frikjent på drapet på sin bror bønna som IKKE hadde noe våpen "i selvforsvar"så må det være håp for resten også skulle man bli offer for hjemmekrim

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article255275.ece

Sitat av wolty Vis innlegg
I norge slipper du dessverre ikke unna med "nødverge ved bruk av våpen" med mindre angriperen også har et våpen og gjerne ikke da heller om du påfører dem alvorlig skade så det er ikke akkurat lettvint og forsvare seg i slike situasjoner...
Vis hele sitatet...
det er bare sykt og bullshit,vi har selvforsvarsloven selv om media og drittpolitikere jobber instens med å få oss til å tro at sånt ikke er mulig og at de kriminelle har like mye om ikke mer rettigheter enn oss

da hadde jeg heller gitt faen i hele systemet,du skal for faen forsvare deg selv samma f

treffer jeg en med brekkjern i stua mi og han ikke løper når han ser inn i munningen av en revolver så er det hvertfall å lese om i morgendagens avis

kongen av power,meld deg inn i en skyteklubb,21 års grense,vær medlem i 6 måneder og skyt engang ibland med leievåpen også må du regge deg i en bok,så får du lov å kjøpe ditt eget våpen feks glock17 som politi og militær bruker for 5ooo spenn,ekke verst pris det syntes jeg da,kjøpte min på xxl
Om han rigger opp brannslukkings apparater 3-4 stykke som du foreslår vil jeg si han ødelegger leiligheten i samme slengen. jeg utløste en når jeg var liten fordi jeg var sint på mamma. Tilogmed nøkkelhullene var fulle av den skiten. Og det og vaske det opp var ikke enkelt heller. Ble en salig sørpe.
1 holdt til å fylle hele 1 etasjen av et rekkehus og litt i 2 etasje også. Det er forbaska mye på de boksene og kommer ut som en liten eksplosjon om du er uheldig. Been there done that.....
Paintball med vinterkuler eller re-balls! Skal love deg at uvedkommende stikker vist du fyrer 20-30 skudd etter fyren(20-30 skudd tar ca 3-4 sekund å skyte).
Sitat av zeicko Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Nei det er ikke noe alternativ. Kan ikke sammenlignes. Har testet den der selv og den er latterlig ubrukelig.
En luftpistol. 130m/sek, 23 kuler i panna på han. hvis ikke det hjelper så er det lurt med et "back up" våpen. en liten kniv som du kan holde i den andre hånden. Det burde holde

Man kan også bruke pistolen til å true med, mange av dem er jo nesten identiske kopier av ekte pistoler :P
Sist endret av intet; 12. februar 2011 kl. 18:56.
kan vel kjøpe en sånn. http://www.pbt.no/html/113.html . funker som fy disse..
eller en boks med klarlakk fra biltema, funker det og..
Sist endret av The Kid; 12. februar 2011 kl. 19:01. Grunn: glemte og legge til linken.
Sitat av truls900 Vis innlegg
En luftpistol. 130m/sek, 23 kuler i panna på han. hvis ikke det hjelper så er det lurt med et "back up" våpen. en liten kniv som du kan holde i den andre hånden. Det burde holde

Man kan også bruke pistolen til å true med, mange av dem er jo nesten identiske kopier av ekte pistoler :P
Vis hele sitatet...
ja det er en vinner

GAMO luftpisol får all drit du trenger til tusen spenn,forskjellige steder de selges på finn.no,rundkuler,liten tass,nice

men det er jo kjedelig hvis du må ha lufttrykket på hele tiden for snarlig bruk på samme måte som du må ha et ekte våpen ladet,tror ikke det er heldig

mulig det er en raskt måte å aktivere gassen
Politibevis? lol...
Luftgevær. Holder personen i sjakk, og til nøds sette et skudd i leggen.
Sitat av Henrik-Vanger Vis innlegg
Plombert våpen?

Det er ikke så farlig i seg selv så lenge du ikke bruker det som slag våpen. Men du kan fint true/holde i sjakk med det vil jeg regne med.
Vis hele sitatet...
Det er gjerne ansett som svært dumt å bruke våpen eller våpenlignende gjenstand om du ikke har tenkt/kan bruke det. Det eskalerer situasjonen enormt.
Sitat av nikons Vis innlegg
Luftgevær. Holder personen i sjakk, og til nøds sette et skudd i leggen.
Vis hele sitatet...
Søskenbarne mitt skøyt meg i låret med luftgevær med en slags spisskule, jeg ble riiimelig forbanna og første reaksjon var og skrike helvette, gå bort til han, røkke fra han luftgeværet og slå han ned med det. Lite effektivt..
Pepperspray er nok det beste forslaget her.

Du vil

a. Sette personen ut av spill
b. så fort som mulig.

Om du gir inntrengeren tid til å tenke så vil han/hun gjør akkurat det, tenke. Og det er ikke noe du vil, folk som er satt i sjakk tenker på mange rare utveier. Sett personen ut av spill så fort som mulig er nok det lureste.

Er mange våpen som er ulovlige så ville ikke gått til innkjøp av verken kniver eller lignende. Skytevåpen er heller ikke å anbefale (med tanke på at om du faktisk setter en person ut av spill med et skytevåpen så, vel, det forstår du gjerne selv).

Balltre og andre slagvåpen kan påføre en person "personskader", å knuse knærne på en person er ikke særlig heldig.

Pepperspray er nok det lureste. Så gå for en løsning med pepperspray + tau. Om du ikke ønsker å oppholde personen så er nok en svær hund en idé (sett at du selv liker hunder da). Men da må du ha tålmodighet til å trene opp hunden.

Med tanke på at det er en liten leilighet så må du gjerne tenke på noe spesifikt til det. Tenk litt på hvordan lokalet ser ut / er oppbygd, hvor kommer inntrengeren inn? Hvor lett klarer du å forsvare området? Lykke til i allefall.
Som noen har skrevet tidligere, skaff deg ei bikkje.
Har et par selv og jeg trenger ikke tenke på om jeg har husket å låse døra
Veldig greit å ta med en av dem i bilen også nå på vinteren, setter igjen bilen på tomgang hvor som helst
Hundene mine er ikke trent som vakthunder, men de har instinktet naturlig i seg.Noe de fleste hunder har.
De fleste hunder har ikke vokt innstinkt i seg. Dette er noe som ligger latent og må trenes fram. De fleste hunder i norge er idag er familie hunder og det eneste du risikerer er å bli våt når den slikker deg.
I tillegg skal hunden passe inn i livstilen din. Du må være forbredt på minst 2 turer daglig uansett vær, og du skal helst ha et godt forhold til hunder også. Får den ikke mosjonen den skal ha så blir energien brukt til mindre heldige ting som å drepe sofa puter eller annet.
Og det er overhodet ikke sikkert at du får en hund som vil vokte i det hele tatt. Du kan få en nervøs/redd hund. Ytterst få hunder i dag egner seg til vokt.
Bikkja mi er av typen som flyr rett på uten og tenke på konsekvensene, men det tok meg 2 år med trening og få den til å fungere til både det og en familie situasjon. Men per idag kan jeg enda ikke slippe han da han vil angripe de fleste.
Og tenk også på at bikkjene blir som regel minimum 8 år. Trenger du beskyttelse så lenge?

Og til de som anbefaler forsvarsprayen, jeg har brukt den flere ganger som vekter, ja du blinder personen en kort stund men personen kan like gjerne slå og sparke deg bare han har lyd og gå etter. Det setter ikke angripern ut av spill. Har selv blitt sprayet og allikevel klart og pågripe personen, og tvinge håndjern på personen. Den gjør ikke så sabla vondt. Litt vann så er det borte igjen.
Personlig hadde gått for et softgungevær fra helvete eller noe lignende. Lade et elektrisk eller Co2-drevet gevær / pistol med blykuler og du er good to go!
Ellers er det jo mye som fungerer; batong, knokejern, osv. De to sistnevnte er dog ikke lovlig, så blir vel egentlig ikke det du spurte om.
For å unngå at folk tar risken med å gå inn, hadde jeg nok hengt opp et svært skilt med tekst alá "Pass dem for hunden" og et bilde av en schæfer (hvordan skrives dette?" eller noe sånt. Disse er jo drapsmaskiner om de er trent på rett måte.
Schäfer.
Joda for all del om du har lyst på en brukshund som du må bruke til noe så for all del. Men se for deg at du nesten like gjerne kan flytte ut i skauen. Dette er hunder med mye motor. Og er ikke noe om du er førstegangseier.

Ps: Skal du lade et softgun gevær med blykuler? Kan du ikke like gjerne bruke en luftpistol da som er beregnet for å skyte metal kuler? Hvorfor bygge det om til noe det allerede finnes lisensfritt i nærmeste sportsbutikk
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Schäfer.
Joda for all del om du har lyst på en brukshund som du må bruke til noe så for all del. Men se for deg at du nesten like gjerne kan flytte ut i skauen. Dette er hunder med mye motor. Og er ikke noe om du er førstegangseier.

Ps: Skal du lade et softgun gevær med blykuler? Kan du ikke like gjerne bruke en luftpistol da som er beregnet for å skyte metal kuler? Hvorfor bygge det om til noe det allerede finnes lisensfritt i nærmeste sportsbutikk
Vis hele sitatet...
(uthevet av meg)

Blykuler kan bli kjøpt hos www.game-on.no og kan stort sett lades i alle som skyter kraftig nok. De er jo tunge, så er ikke noe poeng å sammenligne de med 0,12g eller 0,20g kuler. ; )
Sitat av ghettokid Vis innlegg
Søskenbarne mitt skøyt meg i låret med luftgevær med en slags spisskule, jeg ble riiimelig forbanna og første reaksjon var og skrike helvette, gå bort til han, røkke fra han luftgeværet og slå han ned med det. Lite effektivt..
Vis hele sitatet...
Hvis personen prøver å angripe deg eller er bevæpnet, er det jo slettes ikke umulig å skyte personen i brystet, i nødstilfelle hodet?
Sitat av nikons Vis innlegg
Hvis personen prøver å angripe deg eller er bevæpnet, er det jo slettes ikke umulig å skyte personen i brystet, i nødstilfelle hodet?
Vis hele sitatet...
Og hva i guds navn tenker du at du skal utrette med ett luftgevær? Om person er bevæpnet, så er ditt svar på det at ''hey, han har ett våpen.. jeg skyter han i leggen/brystet med luftevær! da blir han sikkert redd!'' Wtf? Om person er bevæpnet, og du skyter han i leggen eller brystet med luftgevær.. hva tenker du vil skje? Du tror ikke du bare pisser han enda mer off?
Du leste kanskje ikke det på slutten om at du kan skyte personen i hodet i nødstilfelle?

Forresten, hvis du ble skutt i leggen og fortsatt kunne gå, var det sikkert noe gammelt/billig dritt du ble skutt med. Jeg snakker om nye og kraftige luftgevær som skyter 300 + m/s
Sist endret av nikons; 12. februar 2011 kl. 20:43.
Sitat av nikons Vis innlegg
Du leste kanskje ikke det på slutten om at du kan skyte personen i hodet i nødstilfelle?

Forresten, hvis du ble skutt i leggen og fortsatt kunne gå, var det sikkert noe gammelt/billig dritt du ble skutt med. Jeg snakker om nye og kraftige luftgevær som skyter 300 + m/s
Vis hele sitatet...
Uansett hvor kraftig luftgeværet er, så er det siste jeg ville gjort er og skyte en person med ett ånkli våpen, det er ren idioti.

Geværet jeg ble skutt med var ett co2 gevær, hatsan eller jamo i think, sto og hoppet og slengte ord i hytt og pine før jeg slo han med geværet, så gå klarte jeg fint, men ONDT som F*** var det
Har blitt skutt med luftgæver selv av merket gamo. For å si det sånn kula forsvant inn i huden og ble borte. Jeg måtte fjerne den på legevakta. Jeg hadde lyst til å grisebanke personen jeg også, men ikke pokker om jeg klarte det. I tillegg til tanken at han står der med luftvåpenet og det har 25 skudd i seg eller noe i den duren frista absolutt ikke den ideen og få 25 skudd til
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Har blitt skutt med luftgæver selv av merket gamo. For å si det sånn kula forsvant inn i huden og ble borte. Jeg måtte fjerne den på legevakta. Jeg hadde lyst til å grisebanke personen jeg også, men ikke pokker om jeg klarte det. I tillegg til tanken at han står der med luftvåpenet og det har 25 skudd i seg eller noe i den duren frista absolutt ikke den ideen og få 25 skudd til
Vis hele sitatet...
Finnes jo såklart forskjellige modeller fra merket gamo, så mye mulig det du ble skutt med var kraftigere. Kula som traff meg sto i leggen under huden, ondt var det som faen. og jeg sto sikkert og hoppet en stund, men likevell.. luftgevær mot ett ånkli våpen? Det er uansett en dårlig idè, kanskje om du skyter i hodet, men ville ikke tatt sjangsen. verken i leggen eller brystet ( med tanke på at han jeg skøyt hadde ett ånkli våpen)
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Schäfer.
Joda for all del om du har lyst på en brukshund som du må bruke til noe så for all del. Men se for deg at du nesten like gjerne kan flytte ut i skauen. Dette er hunder med mye motor. Og er ikke noe om du er førstegangseier.

Ps: Skal du lade et softgun gevær med blykuler? Kan du ikke like gjerne bruke en luftpistol da som er beregnet for å skyte metal kuler? Hvorfor bygge det om til noe det allerede finnes lisensfritt i nærmeste sportsbutikk
Vis hele sitatet...
Jeg har en "softgun" som skyter jern-kuler. Den er gassdrevet og skyter kjappere/hardere enn et luftgevær.
Sniper rifle i softgun modell da eller?
Alt over 105 fps er nærmest umulig og få tak i i norge. Da må du nedover mot japan og den veien der.
Siden du skriver softgun i parantes regner jeg med at du har modifsert den? Hvor mange fps skyter den?
alt over 300 ms ville ødelagt presisjonen til de grader selv med hopup.
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Sniper rifle i softgun modell da eller?
Alt over 105 fps er nærmest umulig og få tak i i norge. Da må du nedover mot japan og den veien der.
Siden du skriver softgun i parantes regner jeg med at du har modifsert den? Hvor mange fps skyter den?
alt over 300 ms ville ødelagt presisjonen til de grader selv med hopup.
Vis hele sitatet...
Øhm? Faen du har det ifra? Deagelen jeg hadde var målt til 479 fps, Co2 og 0.20g kuler? så å si alle sider selger jo softungs som skyter over 105 fps. vanlige ak47 og M4 fra marui skyter på rundt 280fps

Såklart, høy fps betyr og at du må ha tyngre kuler. 412 fps på deagelen med 0.28grams kuler
Sist endret av ghettokid; 12. februar 2011 kl. 21:54.