Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  80 7271
Har lurt på en ting;

Hvis det er sånn at menneskene fikk sin egen fri vilje basert på de valgene Adam og Eva tok i Edens hage (slangen i epletreet og det der) , hvorfor må alle som ikke har det bra i verden i dag lide fordi akkurat disse to tok disse valgene?

Heter det seg ikke at alle mennesker i hele verden er unike og utifra det burde noen andre i deres situasjon kunne tatt et annet valg om de fikk muligheten?

Blir det ikke tungvint av "skaperen" og la oss gå gjennom all denne elendigheten som er noen steder her på jorda før vi liksom skal kunne blitt silt ut for å komme opp eller ned?

Dette er et åpent spørsmål som jeg har lurt på og er ikke ment for å provosere troende mennesker bare så det er sagt..
Gud er en illusjon for naive mennesker som trenger en lenestokk. Folk har det vondt fordi de bor på steder uten ressurser. Religion er for folk uten logisk og rasjonell tankegang.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Altså, grunnen til at man kaller det en tro er fordi det er en overbevisning på tvers av observerbar og etterprøvbar viten.
Hadde man hatt beviser så hadde det ikke vært nødvendig å "tro" noe.

Selve premisset til overtro er derfor at det ikke er logisk.
Sist endret av nso; 6. mars 2011 kl. 12:56. Grunn: added missing 'd'
Fortellingene kan være metaforiske, og du kan derfor ikke ta alt bokstavelig. "Religion er røttene til alt ondt". Hjernevaskelse som hindrer mennesker å utvikle seg.
Religion er å ha et lyspunkt i dagen, i mangel på evnen til å se lyspunktet i hverdagen.
joda, jeg er forsåvidt enig i dette da jeg ikke kan fordra religion, men det er greit å kunne få et noenlunde fornuftig svar på de helt store spørsmålene rundt temaet, og slik jeg kan se de svarte vel ingen av dere på akkurat det
Sitat av Diox Vis innlegg
Gud er en illusjon for naive mennesker som trenger en lenestokk. Folk har det vondt fordi de bor på steder uten ressurser. Religion er for folk uten logisk og rasjonell tankegang.
Vis hele sitatet...

Veit ass, Gandhi var et naivt menneske, med mangel på logisk og rasjonell tankegang.

Ja, duden på bildet ditt var også religiøs btw...
Sitat av olavXO Vis innlegg
joda, jeg er forsåvidt enig i dette da jeg ikke kan fordra religion, men det er greit å kunne få et noenlunde fornuftig svar på de helt store spørsmålene rundt temaet, og slik jeg kan se de svarte vel ingen av dere på akkurat det
Vis hele sitatet...
Jeg trodde Jesus døde på korset, og tok all "synden" for oss. Så det Adam og Eva gjorde har altså blitt paaid up.

Morsomt det folk klarer å tro på.
Sitat av stehal Vis innlegg
Veit ass, Gandhi var et naivt menneske, med mangel på logisk og rasjonell tankegang.
Vis hele sitatet...
Absolutt
tror det kunne vært en fin verden, om vi ikke hadde hatt religion, regjeringer og penger. (alt er menneskeskapt btw)
Så, du har funnet en logisk brist i Det gamle testamente? Wow! Lurer på om det er noen flere der inne.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Så, du har funnet en logisk brist i Det gamle testamente? Wow! Lurer på om det er noen flere der inne.
Vis hele sitatet...
Hehe joda, jeg har nok å ta av
Men man må jo begynne ett sted, det fryder meg og se at så mange deler mitt synspunkt på dette
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Så, du har funnet en logisk brist i Det gamle testamente? Wow! Lurer på om det er noen flere der inne.
Vis hele sitatet...
Det er noen flere, ja. Sjekk ut denne: http://www.hedning.no/index.php?page...et&NyhetID=538
Sitat av olavXO Vis innlegg
Har lurt på en ting;

Hvis det er sånn at menneskene fikk sin egen fri vilje basert på de valgene Adam og Eva tok i Edens hage (slangen i epletreet og det der) , hvorfor må alle som ikke har det bra i verden i dag lide fordi akkurat disse to tok disse valgene?

Heter det seg ikke at alle mennesker i hele verden er unike og utifra det burde noen andre i deres situasjon kunne tatt et annet valg om de fikk muligheten?

Blir det ikke tungvint av "skaperen" og la oss gå gjennom all denne elendigheten som er noen steder her på jorda før vi liksom skal kunne blitt silt ut for å komme opp eller ned?

Dette er et åpent spørsmål som jeg har lurt på og er ikke ment for å provosere troende mennesker bare så det er sagt..
Vis hele sitatet...
Dette er et viktig spørsmål og gjør at mange troende begynner å tvile. Men det skal sies at de fleste troende ikke har lest Bibelen, og ikke ser problemet. De fleste jeg har snakket med ser på all lidelsen som en test eller en del av Guds "divine plan" og at han har et mål ved alt.
For de fleste som har lest deler eller hele Bibelen er hele greia en rekke motsigelser som strider direkte med det troende sier når de snakker om sin tro, i alle fall de jeg har møtt og snakket med har det slik.

Jeg har selv vært kristen og har lest omtrent hele Bibelen og når jeg snakker med andre som enda er troende blir jeg alltid lei meg over hvor lite de faktisk vet om sin egen tro. De snakker om kjærlighet, åpenhet og "Guds plan" men sliter med å forklare alle de syke sitatene fra Bibelen (både fra det Nye og det Gamle Testamentet) og knytte sitt eget bilde av troen opp til dette. Det samme problemet hadde jeg.
Fordi dersom du faktisk er et rasjonelt tenkende menneske finner du at Bibelen og troen din ikke ER logisk eller rasjonell, og de fleste blir derfor frustrert når de bli konfrontert, inkludert meg selv en gang i tden.
Og da trekker mange gjerne den fine løsningen at "Bibelen ble skrevet for mange år siden og vi kan dermed ikke følge hvert eneste ord av den". Men det er litt som å flytte til Norge og ikke følge lovene her! Og dersom Gud er altvitende, må han ha visst at homofili egentlig var okay og at å slå/drepe ulydige unger ikke er ok, men i følge Bibelen er han mot homofili og for at ulydige unger skal denges/drepes.

Men han elsker alle i alle fall, eller?
Sist endret av Esso; 12. februar 2011 kl. 14:51. Grunn: Skriveleift og litt rotete, håper meningene mine når frem.
og en annen ting, er det sånn at alle troende har bare forkasta Det gamle testamentet?
I så fall hvorfor??

Sitat av Esso Vis innlegg
Dette er et viktig spørsmål og gjør at mange troende begynner å tvile. Men det skal sies at de fleste troende ikke har lest Bibelen, og ikke ser problemet. De fleste jeg har snakket med ser på all lidelsen som en test eller en del av Guds "divine plan" og at han har et mål ved alt.
For de fleste som har lest deler eller hele Bibelen er hele greia en rekke motsigelser som strider direkte med det troende sier når de snakker om sin tro, i alle fall de jeg har møtt og snakket med har det slik.

Jeg har selv vært kristen og har lest omtrent hele Bibelen og når jeg snakker med andre som enda er troende blir jeg alltid lei meg over hvor lite de faktisk vet om sin egen tro. De snakker om kjærlighet, åpenhet og "Guds plan" men sliter med å forklare alle de syke sitatene fra Bibelen (både fra det Nye og det Gamle Testamentet) og knytte sitt eget bilde av troen opp til dette. Det samme problemet hadde jeg.
Fordi dersom du faktisk er et rasjonelt tenkende menneske finner du at Bibelen og troen din ikke ER logisk eller rasjonell, og de fleste blir derfor frustrert når de bli konfrontert, inkludert meg selv en gang i tden.
Og da trekker mange gjerne den fine løsningen at "Bibelen ble skrevet for mange år siden og vi kan dermed ikke følge hvert eneste ord av den". Men det er litt som å flytte til Norge og ikke følge lovene her! Og dersom Gud er altvitende, må han ha visst at homofili egentlig var okay og at å slå/drepe ulydige unger ikke er ok, men i følge Bibelen er han mot homofili og for at ulydige unger skal denges/drepes.

Men han elsker alle i alle fall, eller?
Vis hele sitatet...

Et høyst fullverdig svar om at ikke alle (troende nå eller tidligeree troende) har noe fornuftig svar

Skulle bare ønske det kom fra en som virkelig brant for alt den store eventyrboka sier..
Men takk for et fint svar
Sitat av nso Vis innlegg
Altså, grunnen til at man kaller det en tro er fordi det er en overbevisning på tvers av observerbar og etterprøvbar viten.
Hadde man hatt beviser så hadde det ikke vært nødvenig å "tro" noe.

Selve premisset til overtro er derfor at det ikke er logisk.
Vis hele sitatet...
Vel, de som studerer verdensrommet må også "tro" fordi de ikke egentlig vet hva som skjedde/skjer. Derimot så er det logisk det de "tror" på ihvertfall.
Sitat av olavXO Vis innlegg

Et høyst fullverdig svar om at ikke alle (troende nå eller tidligeree troende) har noe fornuftig svar

Skulle bare ønske det kom fra en som virkelig brant for alt den store eventyrboka sier..
Men takk for et fint svar
Vis hele sitatet...
Har en del familier som er veldig religiøse (er faktisk den eneste ateisten i min nærmeste familie. Har noen kusiner og fettere som er ateister though) og de ser ikke religion og vitenskap sammen. Alle er høyt utdannede, mastergrad i fysikk, ingeniører osv. men de ser altså ikke logikk i religionen sin, de bare tror. Det er slik den Luther-Protestantiske kristendommen er, at Bibel er mye mindre viktig, at alt som "trengs" er tro, og derfor har jeg aldri klart å forklare disse logiske bristene fordi de mener det er nok å tro. Og de prøver hardt å bare tro, men deres rasjonelle sans og logiske føling forteller dem at det ikke henger på greip og de blir dermed sinte og frustrerte (slik jeg en gang ble). Har egentlig sluttet å prøve og "overbevise" dem, blir så ukoselig i heimen.
Religion nærmest selve deffinisjonen på ulogisk tankegang men noen historikere har teorisert litt annerledes.
Det de mener er at grunnen til at mennesket begynte å trekke mot religion var for å kunne forklare alle de tingene vi ikke kan se eller forklare som f.eks hvorfor gresset svaier, hva er vind, hvorfor er det en stor lysende ball på himmelen osv.
"Det ukjente" er jo tross alt den største/mest uoverkommelige frykten mennesket har så og kunne "rasjonalisere" (sikkert ikke riktig stavelse) ting på denne måten ved å tilegne naturen "menneskelige trekk" gjør det åpenbart lettere å akseptere, ellers hadde jo religion dødd ut for lenge siden om dette ikke var tilfellet.

Poenget i en slik tankegang er da at med den kunnskapen mennesket hadde tilgjengelig før i tiden ble slike ting som "ånder" og "guder" faktisk den mest logiske slutningen å trekke pga. mangel på kunnskap innenfor diverse temaer.

Denne forklaringen går et par hakk dypere enn jeg klarer og huske men dette var ihvertfall hoved poenget.

Hvorfor religion vedvarer idag kan ha så mange grunner, det kan være fordi det er blitt en så integrert del av samfunnet, det faktum at vi den dag idag ikke har svaret på mange av de "store spørsmålene" som da brukes som argumnent for religion eller som jeg tror en kombinasjon av mange faktorer samt et bevis på menneskelig dårskap..


Religiøse argumenter som forklarer/unnskylder "Adam og Eva" scenarioet?

Vi er alle barn av "Adam og Eva" og de lever jo evig i helvete eller noe lignende så de blir da utsatt for evig pinelse i form av og måtte se deres "barn" lide på grunn av deres ulydighet overfor Gud..
De "virkelig sterke" troende kan bli luket ut ved at prøvelsene i livet er så mye hardere enn de var i "Eden"..

Osv osv, siden religion er basert på eventyr kan du egentlig komme med så mange argumenter og unnskyldninger du bare vil men det er alt basert på menneskelig tolkning av noe som skal være et "omni-present" vesen så med et snev av logisk tankegang har det ingen vekt.

En større brist i hele religions bobla er jo f.eks hvorfor "Gud" som skal være allvitende utsetter mennesket for all denne lidelsen når han allerede viste at alt dette ville skje, den eneste forklaringen må jo være at han ville at det skulle skje og dermed er ond eller som et lite barn med et forstørrelses glass og en maurtue.

Eller hvordan det kan eksistere noe som heter "fri vilje" da Gud jo skal være allvitende og dermed allerede vet hvilke valg du kommer til og ta.
Dette baserer seg på teorien om det eksisterer valg i en situasjon hvor man kan se fremtiden, noe som ikke går overens med hverandre.

Og om du skal kunne avvise noen av disse ressoneringene må du argumentere at Gud faktisk ikke er allvitende/allmektig da "fri vilje" kan endre framtiden, noe som igjen vil føre til den slutningen at Gud faktisk ikke er allmektig og dermed per definisjon ikke Gud...


Den eneste slutningen jeg kan komme til er at og diskutere religion med en religiøs person IRL alltid er underholdende da jeg ender med og plante et frø av tvil i dem som muligens kan føre til en mer logisk tankegang senere i livet men og gjøre det på et forum ikke er like tilfredstillende av en eller annen grunn..
"Det ondes problem"
Hvorfor er det så mye ondskap i verden når Gud er god og allmektig?
http://no.wikipedia.org/wiki/Det_ondes_problem

Det å tro at det finnes en høyere makt enn deg selv aka Gud, er et personlig valg. Jeg tror halvveis på Gud, men ikke en mann som sitter på en sky og ser og hører at som skjer med alle i hele verden. Det jeg tror er at Gud er en kraft som holder universet sammen. Utifra dette kan man jo si at gravitasjon er Gud og Gud er gravitasjon.

Det er fortsatt bra gjort av Jesaja i det Gamle Testamen å forutse Jusus ankomst til Jorden mer en 2000 år før Jusus ble født

Men man kan ikke motbevise en kristen som sier at han TROR på Gud. han TROR at det finnes en høyere makt, ingen kan bevise dette eller motbevise. Selv om noen på forumet her ikke er kristene, kan det jo hende at noen av dere har bedd før en prøve/fotballkamp eller liknene? Poenget er at ingen vet helt sikkert at et ikke kan eksistere en høyere makt og hvis den høyere makten er så mektig at den har laget hele universet, tror dere ikke da den vet hvordan den kan sjule seg?

Ofte er det de opplagte stedene nøklene dine ligger, rett foran deg, men du leter på de stedene du tror du kan ha lagt de som i en kommodeskuff, når de ligger i lommen din. håpere dere skjønte den setningen :/

Så kan ikke Gud at kamuflert seg som noe daglidags, noe du opplever hver dag?

Btw visste dere at bilde på Djevelen ble oppfunnet i middelalderen fordi de måtte ha et pressemiddel på bøndene. Så derfor kan djevelen være totalt andeledes enn hva vi tror, hvis han finnes. Kanskje det til å med er bedre å komme til helvete enn himmelen? har ingen kilder på dette da, men husker jeg så et programm på Discovery om det

Har ikke lest hele Bibelen, og sitter bare i stuen og rabler ned det som kom til hodet mitt når jeg leste denne tråden, så kan hende jeg bare snakker piss, kan hende det står i bibelen om de horible tingene som finnes i helvete
bare lurer? er overskriften ment som en vits?
Sitat av Xernox Vis innlegg
Vel, de som studerer verdensrommet må også "tro" fordi de ikke egentlig vet hva som skjedde/skjer. Derimot så er det logisk det de "tror" på ihvertfall.
Vis hele sitatet...
Nei nei nei nei, du kan ikke sidestille religion og vitenskap. De som studerer verdensrommet har mange teorier de ikke kan bevise foran øynene dine, men de er alltid basert på kunnskap fra tidligere vitenskap og\eller matematikk.
Tro er noe du gjør uten bevis, noen ganger på tross av bevis.
Jeg velger å sette min lit til de menneskene vier livet sitt til vitenskap og oppdager nye ting resten av menneskeheten kan ha nytte av istedet for å repetere det gamle gubber har sagt de siste tusen åra, men jeg skjønner behovet for å ha noe å tru på.
Sist endret av Bothrops; 12. februar 2011 kl. 15:36.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Vel, de som studerer verdensrommet må også "tro" fordi de ikke egentlig vet hva som skjedde/skjer. Derimot så er det logisk det de "tror" på ihvertfall.
Vis hele sitatet...
Vel, du må for all del ikke blande mellom å tro på noe logisk eller tro på noe religiøst.
Sitat av Xernox
Vel, de som studerer verdensrommet må også "tro" fordi de ikke egentlig vet hva som skjedde/skjer.
Vis hele sitatet...
Det blir to forskjellige ting. Det handler om å bruke sin rasjonalitet og analytiske evner til å forholde seg til en mulighets sannsynlighet. Man forholder seg til Big Bang som meget sannsynlig fordi bevisene peker sterkt i den retning. Man forholder seg til artenes utvikling gjennom evolusjon via naturlig utvelgelse som meget sannsynlig fordi bevisene peker sterkt i den retning. Man forholder seg til julenissens eksistens som meget lite sannsynlig, fordi det ikke finnes troverdige bevis på at han eksisterer. Dette er også gyldig for de aller fleste (moderate) religiøse, men de velger derimot å ikke benytte denne rasjonaliteten på ett enkelt og spesifikt område av sitt liv, og antar at Gud eksisterer på tross av at det finnes like lite bevis for hans eksistens som for julenissens.

Sitat av wolty
"Det ukjente" er jo tross alt den største/mest uoverkommelige frykten mennesket har så og kunne "rasjonalisere" (sikkert ikke riktig stavelse) ting på denne måten ved å tilegne naturen "menneskelige trekk" gjør det åpenbart lettere å akseptere, ellers hadde jo religion dødd ut for lenge siden om dette ikke var tilfellet.
Vis hele sitatet...
Ikke nødvendigvis. Det kan også være en bivirkning av et annet trekk hvis fordel er større enn religiøsitetens ulempe.

http://en.wikipedia.org/wiki/Evoluti...gy_of_religion

Sitat av wolty
Og om du skal kunne avvise noen av disse ressoneringene må du argumentere at Gud faktisk ikke er allvitende/allmektig da "fri vilje" kan endre framtiden, noe som igjen vil føre til den slutningen at Gud faktisk ikke er allmektig og dermed per definisjon ikke Gud...
Vis hele sitatet...
Paradokset kan også løses ved å akseptere at Gud vet hva du kommer til å velge ved å ha innsikt i både fortid og fremtid, og at han har makt til å stanse valget ditt, samt frata deg den frie viljen.

Sitat av CuziikFTW
Det jeg tror er at Gud er en kraft som holder universet sammen. Utifra dette kan man jo si at gravitasjon er Gud og Gud er gravitasjon.
Vis hele sitatet...
Så det du sier er at du tror på gravitasjonen? Vel, det gjør vel de fleste, men hva er hensikten med å kalle den "Gud", og dermed implisitt gi den en bevissthet, intensjon og skaperrolle?

Sitat av CuziikFTW
Det er fortsatt bra gjort av Jesaja i det Gamle Testamen å forutse Jusus ankomst til Jorden mer en 2000 år før Jusus ble født
Vis hele sitatet...
Selvoppfyllende profeti.

Sitat av CuziikFTW
Men man kan ikke motbevise en kristen som sier at han TROR på Gud. han TROR at det finnes en høyere makt, ingen kan bevise dette eller motbevise.
Vis hele sitatet...
Ingen kan motbevise eksistensen til hverken julenissen eller påskeharen heller. Det betyr ikke dermed sagt at det er fornuftig å tro at de eksisterer.
Sitat av Diox Vis innlegg
Gud er en illusjon for naive mennesker som trenger en lenestokk. Folk har det vondt fordi de bor på steder uten ressurser. Religion er for folk uten logisk og rasjonell tankegang.
Vis hele sitatet...
Å utelukke muligheten for at det eksisterer en "gud" er også ikke særlig smart.
Sitat av Provo Vis innlegg
Så det du sier er at du tror på gravitasjonen? Vel, det gjør vel de fleste, men hva er hensikten med å kalle den "Gud", og dermed implisitt gi den en bevissthet, intensjon og skaperrolle?
Vis hele sitatet...
Som sagt satt jeg bare å tenkte for meg selv, hva om faktisk Gud har kamuflert seg og "gjemt" seg som gravitasjon? Vi vet ikke hvordan Big Bang oppsto eller hva som var før Big Bang, sannsyligvis intet, siden i løpet av ett billiondels billiondels sekund ble tid og rom laget og universet startet. Sett at Gud fantes og at han på en eller annen finlurig måte skapte tid, rom, hele universet og alt, Han har da fått skaperrolle, ved å holde universet sammen via gravitasjon.
Har dessuten tenkt litt, hva om vårt univers er bare et støvkorn inne i et univers? finnes det noen kilder som kan avbekrefte det? synes det er litt intresannt

nei, jeg vet ærlig talt ikke hva som er rett eller galt, kanskje alt er rett, kanskje finnes Gud og kanskje finnes han ikke :/ hvis Han finnes tror jeg Han er totalt anderledes enn hva vi mennesker tror, og at vio ALDRI kommer til å få vite det.

hmmm.. selvoppfyldene profeti, tro du har rett på den der aldri tenkt over, takk for det

Sitat av Provo Vis innlegg
Ingen kan motbevise eksistensen til hverken julenissen eller påskeharen heller. Det betyr ikke dermed sagt at det er fornuftig å tro at de eksisterer.
Vis hele sitatet...
Sant.
Sist endret av CuziikFTW; 12. februar 2011 kl. 16:53.
Sitat av olavXO Vis innlegg
Har lurt på en ting;

Hvis det er sånn at menneskene fikk sin egen fri vilje basert på de valgene Adam og Eva tok i Edens hage (slangen i epletreet og det der) , hvorfor må alle som ikke har det bra i verden i dag lide fordi akkurat disse to tok disse valgene?

Heter det seg ikke at alle mennesker i hele verden er unike og utifra det burde noen andre i deres situasjon kunne tatt et annet valg om de fikk muligheten?

Blir det ikke tungvint av "skaperen" og la oss gå gjennom all denne elendigheten som er noen steder her på jorda før vi liksom skal kunne blitt silt ut for å komme opp eller ned?

Dette er et åpent spørsmål som jeg har lurt på og er ikke ment for å provosere troende mennesker bare så det er sagt..
Vis hele sitatet...
Jeg tviler sterkt på at du vil finne noen kristne mennesker som tror at Adam og Eva er årsaken til verdens lidelse (slike religiøse mennesker finnes som regel helst i ateistens fantasi, eller blant fundamentalistiske amerikanske sekter) her på forumet.

Selve spørsmålet - hvorfor finnes det så mye lidelse, er dog et svært interresant ett. Er det noensomhelst logikk bak denne lidelsen?

Hva tenker trådstarter er logikken bak verdens og individets lidelse.. Har lidelse en mening?
Sist endret av Bearass; 12. februar 2011 kl. 16:58.
Men det kan jo heller ikke eksistere godhet hvis det ikke er ondskap o.O
Hvis verden bare hadde vært et fortreffelig sted hvor alt var fryd og gammen, ville man ikke vite det pga man ikke vet hvordan det er å ha det vondt

Tenk på den!
Sitat av CuziikFTW Vis innlegg
Men det kan jo heller ikke eksistere godhet hvis det ikke er ondskap o.O
Hvis verden bare hadde vært et fortreffelig sted hvor alt var fryd og gammen, ville man ikke vite det pga man ikke vet hvordan det er å ha det vondt

Tenk på den!
Vis hele sitatet...
Umulig. Hva er definisjonen på godhet og ondskap? Er døden en del av ondskap?
Hvis ikke, ville man hatt vondt selvom samfunnet var uten "ondskap".
Sitat av Provo Vis innlegg
Paradokset kan også løses ved å akseptere at Gud vet hva du kommer til å velge ved å ha innsikt i både fortid og fremtid, og at han har makt til å stanse valget ditt, samt frata deg den frie viljen.
Vis hele sitatet...
Men det øyeblikket man kan se fremtiden vil jo prinsippet "fri vilje" ikke eksistere siden fremtiden allerede er forutbestemt.
Noe det samme vil jo være tilfellet om du kan bli fratatt din "frie vilje"

Og paradokset blir jo ikke løst om "Gud" har evnen til å frata/nekte deg din "frie vilje" da det per deffinisjon ikke er noe "fri vilje" om det kan begrenses.
Videre fører jo denne tankegangen igjen til poenget at om "Gud" ser fortid og fremtid så er eksistens meningsløst og forutbestemt noe som gjør det mulig å konkludere med at all ondskap og grusomhet er noe Gud skapte og som eksisterer fordi...?
Noen vil da argumentere med at det er for og "gjøre mennesker verdige" eller lære oss meningen bak godt/ondt før vi drar til det "neste liv", men dette er igjen også meningsløst da en allmektig skaper ville kunne skapt mennesket med en forståelse for disse prinsippene til og begynne med...
Sitat av Shellshock Vis innlegg
bare lurer? er overskriften ment som en vits?
Vis hele sitatet...
På ingen måte

Sitat av Bearass Vis innlegg
Jeg tviler sterkt på at du vil finne noen kristne mennesker som tror at Adam og Eva er årsaken til verdens lidelse (slike religiøse mennesker finnes som regel helst i ateistens fantasi, eller blant fundamentalistiske amerikanske sekter) her på forumet.

Selve spørsmålet - hvorfor finnes det så mye lidelse, er dog et svært interresant ett. Er det noensomhelst logikk bak denne lidelsen?

Hva tenker trådstarter er logikken bak verdens og individets lidelse.. Har lidelse en mening?
Vis hele sitatet...
Takk for svar, men jeg skrev da ikke i mitt innlegg at Adam og Eva er årsaken til verdens lidelse, jeg la frem et spørsmål om hvorvidt det er rettferdig at mennesker i all ettertid må bøte for to personers valg.
Det heter seg jo at alle mennesker er unike/ulike og vi kunne vel derfor fått et annet utfall om en annen person blei stilt overfor dette valget..
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av CuziikFTW Vis innlegg
Ofte er det de opplagte stedene nøklene dine ligger, rett foran deg, men du leter på de stedene du tror du kan ha lagt de som i en kommodeskuff, når de ligger i lommen din. håpere dere skjønte den setningen :/
Vis hele sitatet...
1660.
Sitat av Hoksalon Vis innlegg
Å utelukke muligheten for at det eksisterer en "gud" er også ikke særlig smart.
Vis hele sitatet...
Med mangfoldet definisjoner der ute, som bla.a. inneholder "gravitasjon", "universet", "tid" o.l. så er det ikke særlig smart.
Sitat av CuziikFTW Vis innlegg
Har dessuten tenkt litt, hva om vårt univers er bare et støvkorn inne i et univers? finnes det noen kilder som kan avbekrefte det? synes det er litt intresannt
Vis hele sitatet...
Hvordan avgrenser du et univers?
Sist endret av Jonta; 12. februar 2011 kl. 20:30.
Sitat av CuziikFTW Vis innlegg
Som sagt satt jeg bare å tenkte for meg selv, hva om faktisk Gud har kamuflert seg og "gjemt" seg som gravitasjon?
Vis hele sitatet...
Hva om han har kamuflert seg og "gjemt" seg som polkagriser? Det er jo akkurat like arbitrært som gravitasjon. Hvorfor ikke svak kjernekraft? Fargekraft? Elektromagnetisme? Fotoner? Kvarker? Helium? Karbon? Hvorfor kamuflere seg som noe som helst?

Sitat av CuziikFTW
Har dessuten tenkt litt, hva om vårt univers er bare et støvkorn inne i et univers? finnes det noen kilder som kan avbekrefte det? synes det er litt intresannt
Vis hele sitatet...
Nei, det finnes nok ingen kilder som kan avkrefte det. Det finnes også noen teorier om at noe liknende kan være tilfelle, uten at det, så vidt jeg vet, finnes noe skikkelige bevis som peker i den retning.

Sitat av wolty Vis innlegg
Men det øyeblikket man kan se fremtiden vil jo prinsippet "fri vilje" ikke eksistere siden fremtiden allerede er forutbestemt.
Noe det samme vil jo være tilfellet om du kan bli fratatt din "frie vilje"
Vis hele sitatet...
Fri vilje kan eksistere selv om man vet utfallet på forhånd. Jeg kan for eksempel vite at en bestemt bekjent av meg velger å la være å spise bikkjemøkk hvis jeg tilbyr det. Hadde noen hatt total og fullstendig innsikt i din personlighet og ditt handlingsmønster, samt tilsvarende innsikt og oversikt over alle omstendigheter, er det ikke så fremmed å tro at den personen, eller entiteten, kunne forutsagt dine handlinger – med andre ord, man kan vite hva du har å velge mellom og hva du vil velge av disse alternativene uten at det forhindrer din vilje fra å være fri.

Sitat av wolty
Og paradokset blir jo ikke løst om "Gud" har evnen til å frata/nekte deg din "frie vilje" da det per deffinisjon ikke er noe "fri vilje" om det kan begrenses.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig er det likevel fri vilje selv om den senere kan fratas. Du har for eksempel bevegelsesfrihet nå, men den kan likevel fratas deg gjennom fengsling. Du har også ytringsfrihet, men du kan likevel på et senere tidspunkt knebles.

Sitat av wolty
Videre fører jo denne tankegangen igjen til poenget at om "Gud" ser fortid og fremtid så er eksistens meningsløst og forutbestemt noe som gjør det mulig å konkludere med at all ondskap og grusomhet er noe Gud skapte og som eksisterer fordi...?
Vis hele sitatet...
Fremtiden kan være forutbestemt, men bestemt av menneskenes frie vilje – det er kanskje lettest å se for seg dette ved samtidig å se for seg at tid er en illusjon, eller noe tilsvarende. Uansett sier vel neppe Bibelen at Gud kan se inn i fremtiden, men heller at han vet alt som er å vite. Hvis fremtiden ikke kan vites, men Gud likevel vet alt som er og har vært, vil han fortsatt vite alt som er å vite, og er i den forstand allvitende.

Det finnes altså måter å løse disse problemstillingene på uten å forkaste tanken om en gud, og det finnes betraktelig mer utfordrende problemstillinger i skjæringspunktet mellom observerbare bevis og tendenser, og religionen.
Menneskeheten lider ikke fordi adam og eva gjorde det de ville. Tror vel mer det er for å faktisk vise at gud har gitt menneske fri vilje. Og at selv om eplet ser appelerende ut er det ikke sikkert hvert menneske tenker likt og kansje må ta konsekvenser for feil valg de gjør her i livet.

Å stille spørsmål til at bibelen, gud, jesus, adam og eva er ekte eller ikke er vel heller bare tåpelig.. De fleste med litt oppi skallen fatter det. Religion er generelle retningslinjer for hvordan man skal leve her på jorden for at verden skal fungere.

Jeg vil også si at ved å analysere bokstav for bokstav i bibelen er helt feil... tror neppe det var det som var meningen... man må bruke hjernen å se religion som rettningslinjer i livet.... ikke la Religionene styre livet..

Å leve hovedsakelig etter hva som er skrevet tusenvis av år siden begynner å bli greit drøyt nå syns jeg... tenk på hvor mye verden har forandret seg siden De hellige skriftene ble skrevet....

Hva hadde de skrevet hvis de viste om Global oppvarming, Store atom bomber som kan lage krater som tilsvarer et helt land..

At gud er noen eller noe tror jeg ikke.. sånn som jeg ser det er Gud et annet bilde på vår kjære jord (tellus) og bibelen er skrevet hovedsakelig for å hjelpe mennesker beholde optimismen oppe samtidig som den er en liten "norme-bok" på hvordan leve riktig...

Bruk gjerne bibelen, koranen eller hva slags gud man nå tilber.. men husk det er gamle skrifter og alt som står der passer kansje ikke for dagens hverdag i 21 århundre..
Sist endret av Sondre; 12. februar 2011 kl. 21:08.
Greit nok, Noen av dere slakter religion og tankegangen rundt det fordi dere selv ikke er religiøse, og heller velger å tro på det "logiske" og det vi har fått fortalt fra forskning. Jeg er selv ikke religiøs, men mener det er viktig å huske på at kristendommen har hatt en stor betydning for hvordan Norge er som land i dag.

Det var kristendommen som kom til Norge på 800-tallet som lærte mennesker at å stjele, drepe, voldta og andre ting vi ser på som umoralsk i dag, var ulovlig og uakseptert, og var handlinger som ikke skulle begås. Kristendommen har vært en avgjørende del av Norges verdigrunnlag som nasjon i senere tider, selv om de fleste liker å si at de ikke er kristne, og avviser religion som viktig fordi tanken om at det finnes en "gud" er alt for langt vekk fra deres tankesett. Derfor blir det dumt å si at religion "er for folk som trenger en lenestokk".
Sist endret av Omnibenevolence; 12. februar 2011 kl. 21:23.
Sitat av Omnibenevolence Vis innlegg
Greit nok, Noen av dere slakter religion og tankegangen rundt det fordi dere selv ikke er religiøse, og heller velger å tro på det "logiske" og det vi har fått fortalt fra forskning. Jeg er selv ikke religiøs, men mener det er viktig å huske på at kristendommen har hatt en stor betydning for hvordan Norge er som land i dag.

Det var kristendommen som kom til Norge på 800-tallet som lærte mennesker at å stjele, drepe, voldta og andre ting vi ser på som umoralsk i dag, var ulovlig og uakseptert, og var handlinger som ikke skulle begås. Kristendommen har vært en avgjørende del av Norges verdigrunnlag som nasjon i senere tider, selv om de fleste liker å si at de ikke er kristne, og avviser religion som viktig fordi tanken om at det finnes en "gud" er alt for langt vekk fra deres tankesett. Derfor blir det dumt å si at religion "er for folk som trenger en lenestokk".
Vis hele sitatet...
Tror du virkelig ikke mennesker hadde funnet ut at å drepe,voldta og stjele kanskje ikke er så lurt selv uten kristendommen?
Jeg vil heller si at uten kristendommen hadde vi vært mye lenger i utviklingen av dette og alle andre land.
Sist endret av Omaha; 12. februar 2011 kl. 21:47.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av CuziikFTW Vis innlegg
Det å tro at det finnes en høyere makt enn deg selv aka Gud, er et personlig valg.
Vis hele sitatet...
Hvordan er det et valg å tro noe?
Sitat av Sondre Vis innlegg
Religion er generelle retningslinjer for hvordan man skal leve her på jorden for at verden skal fungere.
Vis hele sitatet...
Som da vil si å.. drepe de som ikke tror på det samme som deg, holde slaver og så videre og så videre?
Jeg vil også si at ved å analysere bokstav for bokstav i bibelen er helt feil... tror neppe det var det som var meningen... man må bruke hjernen å se religion som rettningslinjer i livet.... ikke la Religionene styre livet..
Vis hele sitatet...
Det finnes en hel masse religioner, med enda en hel masse flere tolkninger. Generelt støter du på denne ganske fort (:
Sitat av Jonta Vis innlegg
Hvordan er det et valg å tro noe?Som da vil si å.. drepe de som ikke tror på det samme som deg, holde slaver og så videre og så videre?Det finnes en hel masse religioner, med enda en hel masse flere tolkninger. Generelt støter du på denne ganske fort (:
Vis hele sitatet...
Å drepe noen som ikke tror på det samme som seg selv er resultatet av 1200år med Gransking og analysering av gamle bøker om div religioner.

når det er forskjeller oppstår konflikter. jeg er ganske sikker på at religion alldri har ment for 2 forskjellige Folkegrupper som tror på forskjellige ting skal skyte på hverandre med atom bomber.....

Alt jeg sier er at all denne analyseringen og "oversettingen" av hver eneste setning til noe som kan brukes i dagen liv er helt feil.

Hvordan kan man kalle seg religiøs når man fordømmer andre?

Og hvorfor kan ikke religion leve i troen? Hvis man blir sint og Brenner flagg og går til krig er vel litt av vitsen med religion borte er det ikke?
Det er ikke nødvendig å lese bibelhistorien slik du har gjort, og om en ikke faller fristelsen til å forkaste fortellingen på grunn av åpenbare problemer når det kommer til "vitenskaplighet," kan en kanskje lære noe. En kan f.eks se at mennesker for 2500 år siden ikke var så anderledes enn oss selv, og hadde tanker omkring menneskets psyke som vi fremdeles hanskes med. Søren Kierkegaard tar for seg arvesyndsmyten i boken Begrepet Angst, og bruker fortellingen som springbrett for å analysere følelsen av angst mange mennesker sliter med. Hvorvidt du går god for hans tolkning er en ting, men jeg synes i alle fall det er fascinerende å se hvordan gamle myter kan brukes til å belyse sinnets irrganger.

Jeg skal nå vise at heller ikke Kierkegaard ser individet som fullt anvarlig for sin angst, i det Kierkegaard betrakter angsten dels som et resultat av individets handlinger, dels som en fremmed makt i mennesket. Slik
fremstår angsten som en mellombestemmelse mellom det som er nedarvet i individet (syndighet), og det individet selv gjør seg skyldig/syndig i (synd).

Ved å skille mellom synd og syndighet, løser Kierkegaard det problemet om forholdet mellom frihet og nødvendighet, som ligger i begrepet ”arvesynd”; den synd man har arvet, kan man ikke stilles til ansvar for, men hvis individet ved seg selv alene har brakt synden inn i verden, står det som absolutt syndig.247 Syndighet er å forstå som en stadig mulighet for synd, som forplanter seg gjennom generasjonene, mens synden kommer inn i ethvert individ som
noe nytt. Slik er både Adam og det enkelte individet samtidig seg selv og hele slekten. Med dette kritiserer Kierkegaard den tradisjonelle, teologiske fortolkningen av arvesyndsdogmet for å sette Adam utenfor slekten og historien. Arvesyndsdogmet hevder at Adams første synd førte syndigheten med seg, mens enhver senere første synd forutsetter Adams syndighet. Dermed legges skylden på Adam alene. Kierkegaard mener imidlertid at, hvis det skal gi mening å kalle Adam historiens og slektens første individ, kan ikke hans utgangspunkt gjøres annerledes enn for det senere mennesket. I stedet må Adams historie betraktes som historien om hver og en av oss. Hvert eneste menneske gjentar hans synd og bekrefter slik valgets mulighet og derved seg selv.

En forutsetning for angst er at mennesket er i stand til å skille mellom godt og ondt, og at det er bevisst seg selv som syndig. Det at det er forbudet som skaper synden, gjør Gud, i kraft av å være den som skaper forbudet, ansvarlig for synden. Dette gir Kierkegaard en type ”det ondes problem”, som han løser ved å overføre det onde til menneskene, som en latent mulighet, eller angst. Angsten er dermed å forstå som en fremmed makt, som spalter individet, og kommer til uttrykk som en redsel uten gjenstand. Denne forståelsen har mye felles med Freuds oppfatning av at angst er forårsaket av samspillet mellom menneskets drifter og over-jeg’et.

Overført til sekulære begreper, kan Kierkegaards distinksjon mellom synd og syndighet, samt angsten som deres mellombestemmelse, være forklaringen på hvordan mennesket trår feil. Freud vikler seg inn i mye av den samme problematikken i det han både oppfatter mennesket som fritt, men samtidig bundet både av konvensjoner og redsel
for å støtes ut av samfunnet, samt egne drifter og moralske krav. Kierkegaards forståelse av synd, syndefall og arvesynd ligger tett opp til den tradisjonelle, dogmatiske oppfatningen, men han tillater seg også noen egne tanker: Med syndefallet får mennesket bevissthet om seg selv som bestående av kropp (kjønn) og sjel, og seksualiteten blir en side ved den menneskelige eksistens og historie. Prisen vi betaler er at vi alle må bære med oss syndighetsarven i form av angst.250 Det er altså ikke seksualiteten i seg selv som er syndig, men syndefallet som åpner for seksualiteten.251 Også psykoanalytikeren Fromm kobler angst til syndefallet, som han mener gir en levende fremstilling av det grunnleggende forholdet mellom mennesket og friheten. I følge denne begynte menneskenes
historie med en handling som skyldtes et bevisst valg. Adam og Evas valg om å trosse Gud er begynnelsen på den menneskelige frihet, men samtidig et brudd på harmonien mellom menneske og natur.
Vis hele sitatet...
Hentet fra: http://www.duo.uio.no/sok/work.html?WORKID=96534
Sitat av Omaha Vis innlegg
Tror du virkelig ikke mennesker hadde funnet ut at å drepe,voldta og stjele kanskje ikke er så lurt selv uten kristendommen?
Jeg vil heller si at uten kristendommen hadde vi vært mye lenger i utviklingen av dette og alle andre land.
Vis hele sitatet...
Det har jeg ikke sagt heller, sier bare at den har væt viktig for hvordan vi er som land i dag. Og hvis du tenker deg om, så har egentlig de fleste land i verden blitt påvirket av religion for hvordan de er i dag. Ta et land i midtøsten for eksempel, Iran. Der er det fremdeles lov med steining. Det er først og fremst kvinner som blir steinet til døde. I koranen blir det fortalt historier om mennesker som blir steinet på grunn av at de har hatt seksuell omgang utenfor ekteskapet. Det har med andre ord vært en del av deres kultur som de har hatt helt frem til vår tid, og det er fortsatt akseptert. Dette er jo interessant siden det trosser våre oppfatninger om hva som er rett og galt på alle mulige måter, netopp siden kristendommen har fortalt oss at slike handlinger ikke skal begås.

Men da kommer vi inn på det store spørsmålet; trenger vi religion for å lære hva som er rett og galt, eller klarer vi oss fint uten noen tro som forteller oss dette?
Sitat av Omnibenevolence Vis innlegg
Det har jeg ikke sagt heller, sier bare at den har væt viktig for hvordan vi er som land i dag. Og hvis du tenker deg om, så har egentlig de fleste land i verden blitt påvirket av religion for hvordan de er i dag. Ta et land i midtøsten for eksempel, Iran. Der er det fremdeles lov med steining. Det er først og fremst kvinner som blir steinet til døde. I koranen blir det fortalt historier om mennesker som blir steinet på grunn av at de har hatt seksuell omgang utenfor ekteskapet. Det har med andre ord vært en del av deres kultur som de har hatt helt frem til vår tid, og det er fortsatt akseptert. Dette er jo interessant siden det trosser våre oppfatninger om hva som er rett og galt på alle mulige måter, netopp siden kristendommen har fortalt oss at slike handlinger ikke skal begås.
Vis hele sitatet...
Landene du omtaler er jo også adskilte på andre vis, og at de har forskjellig samfunnsstruktur, økonomi, etikk, moral og religion betyr ikke nødvendigvis at religionen er årsaken og resten konsekvensene. Jeg finner det mer nærliggende å tro at moral og etikk, såvel som samfunnsstruktur og andre elementer, følger graden av sivilisasjon, og at graden av sivilisasjon, såvel som religion, er korrelert med geografi. Det er altså ikke unaturlig at flere land i samme område er lite siviliserte, og det er et fastslått faktum at land i samme område gjerne har mange tilhengere av samme religion.

Når det er sagt må jeg si det er påfallende hvordan du svartmaler koranen og lovpriser kristendommen. I følge denne artikkelen omtales ikke steining i Koranen overhode, noe som gir oss tre alternativer: enten tar artikkelen feil, eller så er dine uttalelser et produkt av rykter eller fri fantasi, eller så er det direkte løgn du kommer med. I tillegg bør det påpekes at Bibelen er full av anmodninger om steining, og at den både oppfordrer til og anerkjenner slaveri. La oss heller ikke glemme at Olav den hellige kristnet Norge gjennom massedrap og lemlesting av de som ikke ville konvertere til kristendommen, så denne rosemalingen av kristne verdier som årsaken til dagens "gode" vestlige etikk og menneskesyn er grovt tåpelig og innsiktsløs.

Sannheten er nok at den menneskelige sivilisasjon, og dermed moral og etikk, har utviklet seg gjennom tidene, slik som andre aspekter av vår menneskelighet. De religiøse skriftene gjenspeiler den menneskelige moral som var ledende på den tiden de ble skrevet.

Sitat av Omnibenevolence
Men da kommer vi inn på det store spørsmålet; trenger vi religion for å lære hva som er rett og galt, eller klarer vi oss fint uten noen tro som forteller oss dette?
Vis hele sitatet...
Et rungende "ja, vi klarer oss fint uten". Religion fungerer mer som en bremsekloss for vår moralske utvikling enn noe annet. En unnskyldning for å slippe å utfordre din egen moral med rasjonalitet, logikk og kritisk analyse.
Sist endret av Provo; 13. februar 2011 kl. 17:29.
Sitat av Provo Vis innlegg
Landene du omtaler er jo også adskilte på andre vis, og at de har forskjellig samfunnsstruktur, økonomi, etikk, moral og religion betyr ikke nødvendigvis at religionen er årsaken og resten konsekvensene. Jeg finner det mer nærliggende å tro at moral og etikk, såvel som samfunnsstruktur og andre elementer, følger graden av sivilisasjon, og at graden av sivilisasjon, såvel som religion, er korrelert med geografi. Det er altså ikke unaturlig at flere land i samme område er lite siviliserte, og det er et fastslått faktum at land i samme område gjerne har mange tilhengere av samme religion.

Når det er sagt må jeg si det er påfallende hvordan du svartmaler koranen og lovpriser kristendommen. I følge denne artikkelen omtales ikke steining i Koranen overhode, noe som gir oss tre alternativer: enten tar artikkelen feil, eller så er dine uttalelser et produkt av rykter eller fri fantasi, eller så er det direkte løgn du kommer med. I tillegg bør det påpekes at Bibelen er full av anmodninger om steining, og at den både oppfordrer til og anerkjenner slaveri. La oss heller ikke glemme at Olav den hellige kristnet Norge gjennom massedrap og lemlesting av de som ikke ville konvertere til kristendommen, så denne rosemalingen av kristne verdier som årsaken til dagens "gode" vestlige etikk og menneskesyn er grovt tåpelig og innsiktsløs.

Sannheten er nok at den menneskelige sivilisasjon, og dermed moral og etikk, har utviklet seg gjennom tidene, slik som andre aspekter av vår menneskelighet. De religiøse skriftene gjenspeiler den menneskelige moral som var ledende på den tiden de ble skrevet.


Et rungende "ja, vi klarer oss fint uten". Religion fungerer mer som en bremsekloss for vår moralske utvikling enn noe annet. En unnskyldning for å slippe å utfordre din egen moral med rasjonalitet, logikk og kritisk analyse.
Vis hele sitatet...
Greit, jeg faila.
Sist endret av Omnibenevolence; 13. februar 2011 kl. 17:32.
Først av alt, er dette ment som en teologisk diskusjon, eller en ny "se hvor dumme, tankeløse, idiotiske og naive de religiøse er"-tråd?

Jeg velger å se det som det første. Her kan du finne svar: http://www.catholiceducation.org/art...on/re0019.html

Et kort sammendrag:
Det er fire punkter i dette problemet. Først så er ikke ondskap en ting, men gale valg, eller snarere resultatet av et galt valg.

Videre så har ikke Gud skap ondskap. Ondskapen er skapt av oss gjennom synd, f. eks. egoisme. Hadde du fjernet all synd fra verden ville fått et paradis på jord.

Den fysiske ondskapen kommer fra en spirituell ondskap. Og den spirituelle ondskapen kommer fra den frie vilje etter syndefallet. Kan Gud beskyldes for sine barns feil?

Men har Gud glemt oss? Nei, vi kristne tror at Gud sendte sin egen Sønn til jorden for å frelse oss syndere. Og gjennom Ham kan vi få en bedre verden.
Sitat av Myrddin Vis innlegg
Først av alt, er dette ment som en teologisk diskusjon, eller en ny "se hvor dumme, tankeløse, idiotiske og naive de religiøse er"-tråd?

Jeg velger å se det som det første. Her kan du finne svar: http://www.catholiceducation.org/art...on/re0019.html

Et kort sammendrag:
Det er fire punkter i dette problemet. Først så er ikke ondskap en ting, men gale valg, eller snarere resultatet av et galt valg.

Videre så har ikke Gud skap ondskap. Ondskapen er skapt av oss gjennom synd, f. eks. egoisme. Hadde du fjernet all synd fra verden ville fått et paradis på jord.

Den fysiske ondskapen kommer fra en spirituell ondskap. Og den spirituelle ondskapen kommer fra den frie vilje etter syndefallet. Kan Gud beskyldes for sine barns feil?

Men har Gud glemt oss? Nei, vi kristne tror at Gud sendte sin egen Sønn til jorden for å frelse oss syndere. Og gjennom Ham kan vi få en bedre verden.
Vis hele sitatet...
Men trur du på dette, at dette er historie og ting som faktisk har skjedd, eller er det en samling lærerike eventyr og leveregler som beriker livet ditt?

Er dette en "se hvor dumme, tankeløse, idiotiske og naive de religiøse er"-tråd? Tja, det handler om logikk, og hvordan religion ikke har noe av det.
Du gjør ikke akkurat noe for å hjelpe din egen sak da, når du bare repeterer det pinsevenner og jehovas vitne sier hvis de får ordet.
Hvorfor tror du på dette? Hva gjør at du kan ta slike gigantiske "leaps of faith" når logikken strider imot?

Hvor gammel mener\tror du jorda er?
Sist endret av Bothrops; 15. februar 2011 kl. 09:04.
For å svare på trådtittel:
Det er faktisk veldig mye logikk i Kristendom, eller Kristenlig magi-teori, eller Jødedommens magi-teori, eller magisk teori, eller hva-enn-faen-man-skal-kalle-det.
Om du leser- selv bare litt av bibelen, er det meget åpenbart at den er skrevet i kode.
Jeg vil først påpeke at jeg kan absolutt ingenting om bibelen utenom de få få sidene jeg faktisk har lest, ett par-tre.
Men: hvorfor tall som "7" blir brukt over alt, f.eks. Jeg kommer ikke på noen spesifike paralleller å trekke til vitenskapen, og det jeg har av eksempler for å verifisere påstanden min er såpass avansert at jeg mister lysten og orket.
OK, så en lynleksjon: magi og religion (ur-egyptisk religion) kom sammen/samtidig (jeg antar hvertfall det her for enkelthetens skyld..), så kom kristendommen, så "skapte magikerene vitenskapen".
Solomon er vel kjent både innenfor kristendommen og magi - og er forresten en meget sentral figur innenfor magi, innenfor religion vet jeg ikke (jødedom, kanskje, som har mange forbindelser med magi, f.eks Qabbalah)
Som det står i avsnittet under det jeg linker til:
A magic ring called the "Seal of Solomon" was supposedly given to Solomon and gave him power over demons. The magical symbol said to have been on the Seal of Solomon which made it work is now better known as the Star of David.
Vis hele sitatet...
OK, så her er "Stjernen til David.
Og her er et Pentagram.
Fantastisk stor forskjell på de, altså.
Bare for å prøve å sammenligne litt, her...
Numerologi er også brukt i begge tradisjoner.

Poenget jeg prøver å komme med er at mystisisme/religion og vitenskapen har nogenlunde samme opphav. Ikke tro at "vitenskapen er de smarte og de religiøse er de dumme" - dette er kanskje sant (to some degree) i gjennomsnittet i dagens samfunn, men noe lengre enn det kommer du ikke. Religion er tilsynelatende ikke bare noen oppdiktede historier, enhver faktisk vitenskapsmann kan fortelle deg det, men hva det faktisk er er det få som vet, eller vanskelig å besvare. Det er absolutt mytologi og magi i mine øyne, forvrengt i dagens samfunn til å ha blitt "slik og slik er det".
Noe som strider totalt mot Magien's "kultur"/regler, som omhandler at individet selv må finne ut av slikt. Faktisk er dagens vitenskap mye mer dogmatisk enn magi-kulturen, men "religion" verre enn alle, så klart.
Jeg ender mitt patetiske innlegg med:
Give "magick" (and Bob) a chance.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Men trur du på dette, at dette er historie og ting som faktisk har skjedd, eller er det en samling lærerike eventyr og leveregler som beriker livet ditt?

Er dette en "se hvor dumme, tankeløse, idiotiske og naive de religiøse er"-tråd? Tja, det handler om logikk, og hvordan religion ikke har noe av det.
Du gjør ikke akkurat noe for å hjelpe din egen sak da, når du bare repeterer det pinsevenner og jehovas vitne sier hvis de får ordet.
Hvorfor tror du på dette? Hva gjør at du kan ta slike gigantiske "leaps of faith" når logikken strider imot?

Hvor gammel mener\tror du jorda er?
Vis hele sitatet...
Om jeg tror på dette er vel i bunn og grunn urelevant, da det (ihvertfall i noen grad) besvarer det trådstarter spør om, i motsetning til mange andre innlegg som, så vidt jeg kan se, bare latterliggjør religion, uten å prøve å besvare spørsmålet.

Dersom man faktisk prøver å se noe fra et kristent synspunkt, så er det faktisk en god del logikk bak det. Husk at kristne har tenkt og grublet over slike problemer i snart 2000 år. Mange av disse har slettes ikke vært dumme personer, de trodde ihvertfall ikke at jorden var flat.
Sitat av 32b Vis innlegg
Om du leser- selv bare litt av bibelen, er det meget åpenbart at den er skrevet i kode.
Jeg vil først påpeke at jeg kan absolutt ingenting om bibelen utenom de få få sidene jeg faktisk har lest, ett par-tre.
Vis hele sitatet...
Du har lest 2-3 sider i Bibelen og har konkludert ut fra det at hele Bibelen er skrevet "i kode"?

Sitat av 32b
Men: hvorfor tall som "7" blir brukt over alt, f.eks.
Vis hele sitatet...
Apofeni.

Sitat av 32b
OK, så her er "Stjernen til David.
Og her er et Pentagram.
Fantastisk stor forskjell på de, altså.
Bare for å prøve å sammenligne litt, her...
Vis hele sitatet...
Du har avslørt at et pentagram ikke har så ulik form fra et heksagram? Jeg er vel ikke spesielt imponert.

Sitat av 32b
Numerologi er også brukt i begge tradisjoner.
Vis hele sitatet...
De aller fleste applikasjoner av numerologisk analyse på tekster fra mystikk og religion er meget amatørmessige, og feiler allerede ved at de påpeker "sammenhenger" som kun er gyldige i ett tallsystem – og i tillegg til å være helt arbitrært er det også gjerne et annet tallsystem enn det som ble brukt der og da skriften ble skrevet.

Sitat av 32b
Religion er tilsynelatende ikke bare noen oppdiktede historier, enhver faktisk vitenskapsmann kan fortelle deg det, men hva det faktisk er er det få som vet, eller vanskelig å besvare.
Vis hele sitatet...
Dette er et ganske diffust utsagn. Hva mener du egentlig?
Sist endret av Provo; 15. februar 2011 kl. 16:09.
Sitat av Myrddin Vis innlegg

Et kort sammendrag:
Det er fire punkter i dette problemet. Først så er ikke ondskap en ting, men gale valg, eller snarere resultatet av et galt valg.
Vis hele sitatet...
Hvilket valg har et handikappet barn som er født inni hinsides fattigdom tatt, som gjør at han fortjener slik ondskap? Om det ikke er barnet som har foretatt valget, hvorfor skal barnet da lide?

Sitat av Myrddin Vis innlegg
Videre så har ikke Gud skap ondskap. Ondskapen er skapt av oss gjennom synd, f. eks. egoisme. Hadde du fjernet all synd fra verden ville fått et paradis på jord.
Vis hele sitatet...
Flisespikkeri. Om Gud har skapt muligheten til å synde, og man legger til grunn at Gud er altvitende må jo Gud ha visst at mennesket kom til å synde? Om Gud likevel valgte å ikke vite om mennesket kom til å synde eller ikke, har han vel skapt ondskap indirekte ved å vite konsekvensene av at mennesket muligens kom til å synde?

Sitat av Myrddin Vis innlegg
Den fysiske ondskapen kommer fra en spirituell ondskap. Og den spirituelle ondskapen kommer fra den frie vilje etter syndefallet. Kan Gud beskyldes for sine barns feil?
Vis hele sitatet...
Gud har skapt barna, og Gud er allvitende. Gud stilte barna sine i en posisjon der de hadde valget mellom synd (og ondskap) eller ikke synd (ingen ondskap). Gud gav barna to valg, et av de var ondskap. Hvordan kan Gud da ikke lastes for at ondskap finnes da det er han som har skapt oss og vårt intellekt?

Sitat av Myrddin Vis innlegg
Men har Gud glemt oss? Nei, vi kristne tror at Gud sendte sin egen Sønn til jorden for å frelse oss syndere. Og gjennom Ham kan vi få en bedre verden.
Vis hele sitatet...
Om Gud sendte Sønnen for å ta på seg våre synder og dø på korset for oss, uten at sønnen selv visste om dette - grenser ikke det da til ondskap? Igjen, Gud skal jo være allvitende og må derfor ha visst utfallet av situasjonen. Hva sier du om jeg påstår at vi ville hatt en bedre verden om man hadde fjernet dyrkingen av deet som skapte ondskapen - nemlig Gud?

Edit: lol, innlegg 666
Sist endret av Sjølvaste; 15. februar 2011 kl. 16:28.
brukertittel
Widow's Avatar
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Om Gud sendte Sønnen for å ta på seg våre synder og dø på korset for oss, uten at sønnen selv visste om dette - grenser ikke det da til ondskap? Igjen, Gud skal jo være allvitende og må derfor ha visst utfallet av situasjonen. Hva sier du om jeg påstår at vi ville hatt en bedre verden om man hadde fjernet dyrkingen av deet som skapte ondskapen - nemlig Gud?
Vis hele sitatet...
Jesus altså sønnen er Gud. Den hellige treenighet, orker ikke forklare den: http://no.wikipedia.org/wiki/Den_hellige_treenighet
Sist endret av Widow; 15. februar 2011 kl. 16:37.
Sitat av Widow Vis innlegg
Jesus altså sønnen er Gud. Den hellige treenighet, orker ikke forklare den: http://no.wikipedia.org/wiki/Den_hellige_treenighet
Vis hele sitatet...
Hva vil du fram til? Jeg er klar over at Jesus tilsynelatende var Guds sønn, men hva er det i innlegget mitt som impliserer at jeg ikke vet dette? Det jeg sikter til i det du siterer er at Jesus ikke visste at han kom til jorden for å dø på korset for oss (etter hva jeg husker, lenge siden jeg hadde kristendom på skolen).
brukertittel
Widow's Avatar
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Hva vil du fram til? Jeg er klar over at Jesus tilsynelatende var Guds sønn, men hva er det i innlegget mitt som impliserer at jeg ikke vet dette? Det jeg sikter til i det du siterer er at Jesus ikke visste at han kom til jorden for å dø på korset for oss (etter hva jeg husker, lenge siden jeg hadde kristendom på skolen).
Vis hele sitatet...
Du skrev "Om Gud sendte Sønnen for å ta på seg våre synder og dø på korset for oss, uten at sønnen selv visste om dette - grenser ikke det da til ondskap? Igjen, Gud skal jo være allvitende og må derfor ha visst utfallet av situasjonen. "
Det jeg vil fram til er at hvis Gud sendte seg selv for å ta på seg våre synder, så er ikke det ondskap.